پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۵۸۲۹
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۷
دانشگاه بجنورد ۹ تیرماه میزبان شهید گمنام خواهد بود؛ اما برای این اتفاق پیگیری‌های زیادی رقم خورده است که این روند را مرور می‌کنیم.

شعارسال: لغت شهید همواره دارای بار معنایی زیادی است. وقتی نام شهید در مجلسی عنوان می‌شود، ناخوداآگاه سکوت خاصی در محل پدید می آید. شاید دلیل آن پاکی، از خودگذشتگی، ایثار و خلوص آن شهدا باشد. شهید جناح نمی‌شناسد؛ با حجاب و کم حجاب نمی‌شناسد؛ همه شهید را دوست دارند. طبیعی نیز است. کسی که جانش را برایت فدا کند، قابل دوستی نیست؟

اما شهید گمنام حس دیگری دارد. او مظلومیت خاصی را در گمنامی خود پرورش می‌دهد که باعث می‌شود چند برابر دوست داشتنی شود. اگر سری به مزار شهدای گمنام در مکان‌های مختلف بخصوص دانشگاه‌ها بزنید، همواره با افرادی مواجه می‌شوید که بر سر آن مزار، باادب ایستاده و زیر لب زمزمه‌هایی می‌کنند. مهم نیست آن فرد چقدر حزب اللهی است. مهم این است که عمیقا دلباخته شهداست.

اما دانشگاه بجنورد که از سال ۸۴ تاسیس شده و به عنوان دانشگاه مادر استان تلقی می‌شود، پس از حدود ۱۴ سال از سپری شدن عمرش همچنان از داشتن شهید گمنام محروم است؛ اما به نظر می‌رسد انتظار برای دانشجویان دیگر به سر آمده.

۹ تیر، پایان انتظار دانشجویان دانشگاه بجنورد

در این خصوص احیامحمد امیری، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان شمالی می‌گوید: خراسان شمالی در روز شنبه، هشتم تیر مصادف با شهادت امام جعفر صادق (ع) میزبان ۱۰ شهید گمنام خواهد بود. تعداد پنج نقطه جهت خاکسپاری این شهدای والامقام در نظر گرفته شده است که شامل پارک دوبرار در مجاورت مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان، دانشگاه دولتی شهرستان بجنورد، دهکده مقاومت بسیج شهرستان بجنورد، شهر شوقان از توابع شهرستان جاجرم و شهر تیتکانلو از توابع شهرستان فاروج است.

امیری همچنین بیان می‌کند: نهم تیر مراسم تشییع شهدای گمنام در مرکز استان از مسجد انقلاب تا میدان شهید کلاته برگزار می‌شود. بعد از خواندن نماز میت بر پیکر مطهر شهدای گمنام در محل میدان شهید کلاته، شهدای گمنام به سه نقطه در نظر گرفته شده در شهرستان بجنورد شامل پارک دوبرار، دانشگاه دولتی و دهکده مقاومت بسیج جهت خاکسپاری انتقال داده می‌شوند.

به این ترتیب دانشگاه بجنورد ۹ تیر میزبان شهدای گمنام خواهد بود تا از این نعمت برخوردار شود. اما آن چه مورد بحث بسیاری از دانشجویان بوده، علت تاخیر چند ساله در دفن شهید گمنام در دانشگاه بجنورد است. از این رو نگاهی به تاریخچه پیگیری تشکل‌ها و بهره مندی سایر دانشگاه‌های استان از شهید گمنام می‌اندازیم.

پیگیری‌های چند ساله، اما بی نتیجه برای میزبانی از شهید

ابتدا به سراغ میلاد حسین پور، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد در سال ۹۲ رفتیم. حسین پور در ابتدا تاکید بر دفن شهید گمنام در دانشگاه را مربوط به تمام دوره‌ها می‌داند و در این خصوص می‌گوید: در آن زمان هرموقع این بحث را پیش می‌کشیدیم بهانه نبود مسجد را عنوان می‌کردند. همواره بازدید‌هایی نیز توسط مجموعه‌های مختلف انجام می‌شد، اما هیچ گاه به نتیجه پایانی نرسید.

مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد معتقد است پس از ساخت مسجد نیز پیگیری‌هایی انجام شده، اما بازهم در دانشگاه بجنورد خبری از شهید گمنام نبود و این بار بهانه مشکلات مالی را عنوان می‌کردند.

وی می‌افزاید: در همین زمان که دانشگاه بجنورد از پذیرش شهید امتناع می‌کرد، ابتدا دانشگاه علوم پزشکی این نعمت نصیبش شد و سپس دانشگاه آزاد و بعد از آن دانشگاه پیام نور و فرهنگیان استان میزبان شهید گمنام شدند. نکته جالب آن بود که دانشگاه پیام نور و فرهنگیان مسجد نیز نداشتند تا مشخص شود نبود مسجد یک بهانه است.

درواقع برای پذیرش شهید گمنام در هر دانشگاه ابتدا باید از سمت رئیس آن دانشگاه نامه‌ای به بنیاد حفظ آثار مبنی بر آمادگی پذیرایی از شهید گمنام داده شود.

گلایه‌های مدیرکل بنیاد حفظ آثار از دانشگاه بجنورد

در این رابطه مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی می‌گوید: خاک سپاری شهید‌گمنام در دانشگاه بجنورد مستلزم آن است تا ریاست این دانشگاه نامه‌ای را با مضمون موافقت با این موضوع به حفظ آثار استان ارسال کند که متاسفانه بهانه جویی‌های مختلف مانع از این کار می‌شد.

امیری تصریح می‌کند: بعد از گذشت یک روز از موضوع جشن مختلط انجمن اسلامی دانشگاه بجنورد و استعفای نماینده ولی فقیه از هیئت امنای این دانشگاه، سریعا نامه‌ای به حفظ آثار استان ارسال شد که درخواست تدفین شهید گمنام در آن قید شده بود.

کوتاهی مسئولان بدیهی است

اما مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد معتقد است برخی نهاد‌های دیگر مانند نهاد رهبری نیز در دانشگاه بجنورد آن گونه که نیاز بود فشار‌های لازم را برای این عمل نمی‌آوردند.

وی می‌افزاید: تمام این‌ها بهانه است و قصور رئیس فعلی و پیشین دانشگاه بجنورد در این موضوع را توجیه نمی‌کند، زیرا حضور شهید گمنام یک منبع انرژی مثبت است تا بسیاری از مشکلات پیش نیاید.

حسین پور در پایان می‌گوید: اگر کوتاهی‌ها نبود دانشگاه بجنورد بسیار زودتر باید شهید گمنام را در خود می‌دید و‌ای کاش نهادی بود که این کوتاهی‌ها را بررسی می‌کرد.

پیگیری‌های مکرر تشکل‌های دانشجویی

عدم حضور شهید گمنام تا آن جا ادامه داشت که حتی دانشگاه پیام نور و فرهنگیان بجنورد نیز شاهد تدفین شهید در دانشگاهشان بودند، اما باز هم انتظار برای دانشجویان دانشگاه بجنورد ادامه داشت. اسفند ماه سال ۹۶ بود که خبر ارسال چند شهید گمنام و دفن آن‌ها در دانشگاه‌های استان، مجموعه دانشگاهی دانشگاه بجنورد را مسرور کرد، اما پس از مدتی با تعجب فراوان مشاهده شد که باز هم این دانشگاه میزبان شهید گمنام نخواهد بود.

اما بسیج دانشجویی به عنوان بزرگترین تشکل این دانشگاه نیز پیگیری‌های زیادی برای به ثمر رساندن این امر داشته است. دقیقا پس از دفن شهید گمنام در دانشگاه فرهنگیان و پیام نور بجنورد این تشکل بیانیه‌ای صادر کرد و در بخشی از آن نوشت: افسوس که دانشگاه بجنورد پس از گذشت حدود ۱۲ سال از تاسیسش، علی رغم پیگیری و نامه نگاری‌های انجام شده از سمت مسئولان بسیج دانشجویی با ریاست محترم دانشگاه، هنوز لیاقت میزبانی پر خیر و برکت از شهدا را کسب نکرده است.

مهرداد محمدیان، مسئول سابق بسیج دانشجویی نیز این پیگیری‌ها را ادامه داده است. در زمان مسئولیت وی و در اسفندماه ۹۶ نامه‌ای به رئیس دانشگاه در این خصوص ارسال شده است.

نامه نگاری‌ها ادامه داشت. در آبان سال گذشته نیز به ریاست دانشگاه بجنورد برای پیگیری میزبانی از شهید گمنام ارسال شده اما نتیجه ای در برنداشته است.

بالاخره دستور صادر شد!

اما در چند ماه گذشته و پس از افزایش انتقادات در این خصوص، محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان شمالی در جلسه‌ای که با حضور رئیس دانشگاه بجنورد در حال انجام بود دستور داد که شهید گمنام بعدی آورده شده به استان باید در دانشگاه بجنورد تدفین شود.

به این ترتیب انتظار به سرآمد. اینک محل تشییع و تدفین شهید گمنام در دانشگاه بجنورد در حال آماده سازی است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 2تیر1398 ، کدخبر: 772674: www.snn.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین