پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۵
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
یکی از مصادیق حقوق شهروندی رعایت آداب حق‌تقدم است،یعنی چنانچه حق عبور با دیگران باشد به حقوق آنها احترام بگذاریم و اجازه دهیم از مسیر مورد نظر عبور کنند.

شعارسال: احترام به عابر پیاده به عنوان یک اصل اخلاقی در رفتار شهروندی در هنگام رانندگی و سایر بخش های زندگی شهری محسوب می‌شود و توجه به آن میزان پاک سرشتی و نوع‌دوستی افراد را در قبال همنوعان خود نشان می‌دهد.

البته احترام به عابرپیاده فقط منتهی به وظایف رانندگان و نیز رعایت حق تقدم عابرین پیاده در خطوط و توقف پشت خط ایست در خط ‌کشی‌های عابرپیاده نمی شود ، بلکه علاوه بر رعایت حقوق عابرین پیاده توسط رانندگان، قوانین و بایدها و نبایدهایی نیز برای عابرین پیاده درنظر گرفته شده که باید در رفت و آمد توسط آنها رعایت شود .

اما متاسفانه در بسیاری از موارد قوانین عبور و مرور توسط عابران پیاده هم رعایت نشده و باعث بروز حوادث می‌شود.

مواردی همچون عدم استفاده از پل‌های عابرگذر که باعث به‌جان خریدن خطر حادثه و عبور از حریم گذرگاه سواره می‌شود.

واقعيت اين است كه عابران پياده در مقايسه با خودروها بسيار آسيب پذيرند، چرا كه رانندگان خودرو در صورت برخورد با افراد به دليل ايمني خودرو با كمترين آسيب مواجه مي شوند،اما عابران پياده با كوچكترين تصادف، دچار آسيب هاي شديد مي شوند علاوه بر اين، رانندگي هاي هيجاني و غيراصولي

یش از 40 درصد تلفات تصادفات منجر به فوت در اصفهان عابران پیاده هستند.

عابران پياده را دچار استرس هاي ناگهاني و وحشت مي كند.

* احترام به قوانین توسط عابران پیاده هم ضروری است

در این باره معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بیش از 40 درصد تلفات تصادفات منجر به فوت در اصفهان عابران پیاده هستند.

علیرضا صلواتی افزود: به روایتی دیگر و بر طبق آمار سالانه 100 عابر پیاده در اصفهان به دلیل بی توجهی به قوانین بر اثر تصادف جان خود را از دست می دهند.

وی ادامه داد: این آمار نشان می دهد که در بسیاری از مواقع فقط خودروهای عبوری مقصر نیستند بلکه خود عابران پیاده به دلیل عدم رعایت مقررات و عبور نکردن از محل های تعیین شده و پل های عابرپیاده دچار حادثه شده اند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان معتقد است در صورتی که عابران پیاده به قوانین احترام بگذارند و در خیابان از محل های خط کشی شده و یا پل های عابر پیاده عبور کنند، سهم منجر به فوت عابران پیاده در تصادفات به شدت کاهش خواهد یافت.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که "آیا قرار هست در آینده جریمه ای هم برای عابران پیاده متخلف وضع شود؟"،تاکید کرد: صحبت هایی در این باره انجام شده اما هنوز اجرایی نشده اما به نظر من بالاترین جریمه عابران پیاده متخلف این است که در تصادفات جان خود را از دست می دهند و فرصتی برای جبران ندارند.

صلواتی بیان داشت: بعضی از تصادفات منجر به فوت عابران پیاده با خودرو ها در زیر پل های عابرگذر اتفاق می افتد و این جای بسی تأسف است که به رغم ایجاد بسترهای لازم برای عبور بعضی از تصادفات منجر به فوت عابران پیاده با خودرو ها در زیر پل های عابر پیاده اتفاق می افتد و این جای بسی تأسف است.

و مرور عابران پیاده توسط شهرداری اصفهان، باز هم عابران پیاده خطر را به جان می خرند.
وی با اشاره به اینکه اگر رانندگان با سرعت مطمئنه حرکت کنند،آمار تصادفات نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت،گفت: در خیابان های شهر بر اساس قانون حق تقدم با عابران پیاده است اما در بزرگراهها عبور عابران پیاده، موتورسیکلت ها و دوچرخه ها ممنوع می باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان ادامه داد: عابران پیاده به هیچ عنوان نباید به خاطر کوتاه کردن مسیر خود از هر جای خیابان که قصد کردند،عبور کنند چرا که احتمال تصادف در این مواقع بسیار زیاد است.

صلواتی تصریح کرد: احترام به عابر پیاده به عنوان یک اصل اخلاقی در رفتار شهروندی در هنگام رانندگی و سایر بخش های زندگی شهری محسوب می‌شود و توجه به آن میزان پاک سرشتی و نوع‌دوستی افراد را درقبال همنوعان خود نشان می‌دهد.

ذکر این نکته ضروری است که علاوه بر رعایت حقوق عابران پیاده توسط رانندگان،قوانین و بایدها و نبایدهایی نیز برای عابرین پیاده درنظر گرفته شده که باید در رفت و آمد توسط آنها رعایت شود که بازهم متاسفانه در بسیاری از موارد رعایت نشده و باعث بروز حوادث می‌شود، همچون عدم استفاده از پل‌های عابرگذر که باعث به‌جان خریدن خطر حادثه و عبور از حریم گذرگاه سواره می‌شود.

به منظور مجاب کردن شهروندان برای استفاده از پل‌های عابرپیاده نیز، نرده‌های یک متری در وسط بیشتر خیابان‌های کلانشهر اصفهان نصب شده که نیاز است تا با فرهنگ سازی و آموزش‌های همگانی به سمتی رفت که شهرداری ملزم به برداشتن این نرده‌ها در حریم پل‌های عابرگذر شود و در مقابل خواسته ‌های مردم نیز برای نصب پل‌های عابر برقی در خیابان‌های مختلف شهر نیز افزایش یابد.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری ایمنا، تاریخ انتشار: 11 آبان 1394، کد خبر: - ، www.imna.ir

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین