پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
معاون کتابخانه ملی کشور گفت: وضعیت نشر در کشور مطلوب نیست و این صنعت صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته است.

شعارسال: امیرخانی ضمن حضور در دومین همایش ناشران استان اصفهان با بیان این مطلب گفت: ما پیوسته شاهد وضعیت نامطلوب مطالعه در ایران هستیم که به دلیل فراگیر شدن شبکه ها و فضاهای اجتماعی نیز روز به روز بر شدت این مشکلات افزوده می شود.

وی ادامه داد: چنانچه به یاد می آورم در چندین سال قبل اتفاقات فرهنگی بسیار خوبی در زمینه کتاب و کتاب خوانی در اصفهان رخ داد که در همان زمان در تهران چنین امکاناتی وجود نداشت.

وی افزود: زمانی که مجتمع فرشچیان احداث شد،من در سال 82 در سالن سینمای این مجتمع فیلم کوتاهی را با صدای دالبی دیجیتال تماشا کردم که در همان زمان در تهران در هیچ کجای شهر چنین امکانی وجود نداشت. همچنین احداث کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان از جمله رخدادهای مبارک فرهنگی بود که با راه اندازی قرائت خانه ها بر اساس نیاز به فضای مناسب برای مطالعه اقدام قابل توجهی محسوب می شد.
امیرخانی با اشاره به اینکه این جریان در اصفهان متوقف شده عنوان کرد: متاسفانه نه تنها در اصفهان بلکه در تهران نیز جریان ساخت و سازها و سرمای گذاری های فرهنگی متوقف شده و علیرغم درآمد قابل توجهی که در طی 8 سال اخیر از طریق فروش عاید کشور شد اما در تهران حتی شاهد ساخت یک کتابخانه عمومی هم نبودیم.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت نشر در شرایط نامطلوبی به سر می برد اظهار داشت: من از همه فعالان حوزه نشر و ناشران تقاضا می کنم که با قرار دادن آثار مکتوب خود در اختیار کتابخانه ملی از نابود شدن و مغفول ماندن میراث مکتوب ملی جلوگیری کرده و ما را در ثبت این آثار یاری برسانند.

معاون کتابخانه ملی کشور از جمع آوری تاریخ شفاهی از سوی این مرکز خبر داد و تصریح کرد: در کشور ما افراد بسیار زیادی در حوزه های مختلف هستند که حرف های آنها در شکل دهی به تاریخ اثرگزار بوده و باید در حافظه ملی ما ثبت شود.

وی ادامه داد:رجال سیاسی، هنرمندان و فعالین حوزه فرهنگی، اجتماعیف اقتصادی و ... مشمول این طرح هستند که ما از طریق ضبط سخنان آنها به جمع آوری و نگهداری تاریخ شفاهی کشورمان می پردازیم.

وی اجرای پروژه 12 ساله جمع آوری تاریخ شفاهی رجال سیاسی دوران پهلوی دوم را از جمله اقدامات مهم در این زمینه دانست و گفت: این پروژه در مدت زمان 12سال انجام شد که در طی آن با رجال سیاسی مهم آن دوره از تاریخ در کشور آمریکا گفت و گو شد و در قالب 4 جلد نیز منتشر و راهی بازار کتاب شد.

وی همچنین رونمایی از جلد نفیس صحیفه سجادیه در حرم رضوی را از دیگر رخدادهای مهم فرهنگی اخیر دانست و گفت: این رویداد از سوی کتابخانه ملی در حرم رضوی انجام شد و با رونمایی از جلد نفیس صحیفه سجادیه که از سوی " ابراهیم ابن علی کفعمی " دست نویس شده بود و سالها در کشور هند مفقود بود، باعث پیوستن این کتاب ارزشمند به گنجینه آثار کتابخانه ملی شد.

شایان ذکر است؛ دومین همایش ناشران استان اصفهان از سوی سازمان اسناد و کتابخانه‌های استان اصفهان با حضور جمعی از ناشران و کتابداران و فعالان فرهنگی استان برگزار شد.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری ایمنا، تاریخ انتشار: 11 آبان 1394، کد خبر: - ، www.imna.ir

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین