پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۹۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
رییس اتحادیه بین المجالس جهانی IPU گفت: متاسفانه اخیراً صداهای جدیدی از یک جانبه گرایی، ناسیونالیسم افراطی و بیگانه هراسی شنیده می شود. اینها سرطانی است که در قرن گذشته بشریت را تحت تاثیر قرار داده بود. ما باید از تاریخ درس بگیریم و به این درک برسیم که می توانیم دور یک میز جمع شویم و برای مشکلات راه حل های عمومی پیدا کنیم.
شعارسال: «گابریلا کوئواس بارون» رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی روز شنبه یکم تیر ماه جاری برای دیدار و گفت وگو با مقامات و مسوولان کشورمان و حضور در نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی وارد تهران شده است. وی در این سفر چهار روزه با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و فاطمه حسینی رئیس شورای بین المجالس ( IPU) دیدار و درباره راه‌های توسعه دیپلماسی پارلمانی گفت وگو کرد. در فرصت کوتاهی که داشتیم با وی به گفت و گو نشستیم.

* خانم گابریلا کوئواس بارون از اینکه وقت خود را در اختیار خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار دادید سپاسگذاریم، به عنوان نخستین سوال از همکاری های ایران و اتحادیه بین المجالس بفرمایید و اینکه ارزیابی شما از نقش جمهوری اسلامی ایران در این اتحادیه چیست؟

کوئواس بارون: عضویت و فعالیت ایران در رابطه با دیپلماسی پارلمانی و گفت و گو بین پارلمان های مختلف برای ما بسیار حائز اهمیت است. در این راستا نماینده ایران عضو بسیار مهم و تاثیرگذار کمیته هستند و با توجه به مدت زیاد حضورشان در این کمیته توصیه های ارزشمندی در رابطه با مسائل مختلف ارائه می دهند. نکته دومی که برای ما در این خصوص حائز اهمیت است اینکه ایران عضو گروه مشاوره ای مبارزه با تروریسم در IPU هم است، گروهی که به تقویت گفت و گو و ارائه ابزارهایی برای مبارزه با تروریسم می پردازد. جمهوری اسلامی ایران در زمینه بودجه بندی، نظارت و سایر زمینه، ابزارها و توصیه هایی را به پارلمان ها ارائه می کند که بتوانند به بحث مبارزه با ترویسم بپردازند.

یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با اهمیت کار جمهوری اسلامی برای اتحادیه، مشارکت در کمیته حقوق بین الملل بشردوستانه است که به مسائل مختلفی از جمله افراد فاقد تابعیت و بی سرزمین و افراد مهاجر و پناهجویان می پردازد.

در مجموع هیات ایرانی هیات بسیار موثری است چرا که همیشه در کمیته های مختلف شرکت می کند. برای مثال وقتی می خواهیم قطعنامه ای در رابطه با مسائلی همچون دموکراسی و حقوق بشر و سازمان ملل بحث یا تصویب کنیم هیات ایرانی در این زمینه بسیار فعال عمل می کند.

* استحضار دارید که آمریکا سال گذشته از برجام خارج شد و در اجرای این توافق با بقیه شرکای برجام هم کارشکنی کرده است. در حال حاضر نقش جامعه بین المللی را در حفظ این توافق چطور ارزیابی می کنید این توافق چه نقشی در صلح و امنیت بین المللی دارد؟

کوئواس بارون: برجام یک پیام بسیار مهم است، برجام پیام چندجانبه گرایی است که به دنیا عرضه شده. البته درست است که تعداد محدودی از کشورها دور هم جمع شدند و این توافق را امضا کردند ولی می توان آن را پیام جامعه جهانی عنوان کرد.

این پیام بسیار مهمی است و نشان می دهد که چندجانبه گرایی می تواند ما را به راهکارهایی برای حل و فصل مسائل و مشکلات برساند. متاسفانه اخیراً صداهای جدیدی از یک جانبه گرایی، ناسیونالیسم افراطی و حتی بیگانه هراسی شنیده می شود. اینها در واقع یک سرطانی است که در قرن گذشته بشریت را تحت تاثیر قرار داده بود. ما باید از تاریخ درس بگیریم و به این درک برسیم که می توانیم دور یک میز جمع شویم و بگوییم که مشکلات عمومی داریم و می توانیم برای این مشکلات یک سری راه حل های عمومی پیدا کنیم.

* ظاهراً سیاست ها و اقدامات خصمانه ترامپ منحصر به ایران نیست. رفتارها و سیاست‌های ترامپ در مقابل سایر کشورها را چه طور ارزیابی می کنید؟ آمریکا در یکی دو سال اخیر درباره خطوط مرزی فشارهایی به مکزیک وارد کرده است. در مقابل این اعمال فشارها و این رفتارها چه کار باید کرد؟

کوئواس بارون: به عنوان رییس IPU و رییس اتحادیه بین المجالس که یکصد وسیزدهمین سالگرد تاسیس این اتحادیه را جشن می گیرد، اعتقاد دارم که بهترین روش برای پرداختن به مشکلات، چندجانبه گرایی است ما به گفت و گو و اجماع و رسیدن به توافقات اعتقاد داریم.

اعتقاد من این است که همه روسای جمهور و همه سران کشورها باید در این مسیر حرکت کنند و از تجربیاتی که ما در قرن گذشته داشتیم درس بگیرند.

* اتحادیه بین الجالس چه اقداماتی برای حل بحران سوریه و یمن انجام داده است؟

کوئواس بارون: سعی می کنیم بحث های عمیق تری در IPU و اتحادیه بین المجالس در رابطه با یمن و سوریه و سایر بحران‌های منطقه ای داشته باشیم و به درک عمیق تری برسیم. علاوه بر این به دنبال این هستیم در یمن هیاتی داشته باشیم که نماینده کل گروه ها در یمن و IPU باشد. در رابطه با سوریه هم که در حال حاضر بحث تشکیل قانون اساسی است که اتحادیه بین المجالس تجربیات بسیار زیادی در این زمینه دارد.

* دوشنبه این هفته ترامپ یکسری از مسئولان جمهوری اسلامی را تحریم کرده و گفته که آقای ظریف را هم در لیست تحریم ها قرار خواهد داد، به نظر شما ارزیابی شما از این اقدام آمریکا و تحریم وزیر امور خارجه چیست؟

کوئواس بارون: ما در اتحادیه بین المجالس به روشنی ابراز کردیم که تحریم فقط جلوی گفت و گوی سیاسی و دیپلماسی را می گیرد و در واقع جلوی امکانات و ظرفیتها برای رسیدن به صلح و ثبات را می گیرد.

در واقع در بیشتر موارد فشار و ضربه تحریم بر مردم عادی وارد می شود. من ما باید به دنبال گفت و گو و راه های صلح آمیزتر و همچنین چندجانبه گرایی باشیم. جهان به گفت و گو و صلح بیشتر نیاز دارد و نه به یک جانبه گرایی.

* دیپلماسی پارلمانی در شرایط فعلی برای کاهش تنش ها چقدر می تواند موثر باشد؟

کوئواس بارون: ما مجبور هستیم از دیپلماسی پارلمانی استفاده کنیم و کاری کنیم که این شیوه از دیپلماسی موثر باشد. همانطور که گفتم IPU اتحادیه بین المجالس یکصد و سیزدهمین سالگرد تشکیل خود را جشن می گیرد و ما قصد داریم تعهدمان را به گفت و گو و دیپلماسی پارلمانی تجدید کنیم و روش‌های موثرتری را برای رسیدن به صلح برای تقویت دموکراسی ایجاد کنیم، در واقع به همین دلیل بود که ۱۱۳ سال پیش اتحادیه بین المجالس IPU تاسیس شد و امروز نیز ما هنوز به دنبال همان اصول هستیم و مطمئن هستیم که با تعهد بیشتر می توانیم مزایای بیشتری را به مردمی که این مجالس نماینده آنها هستند و کشورهایی که به آن اعتماد کردند، ارائه کنیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 8 تیر 1398 ، کدخبر: 83370441 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
0
0
باید درس بگیریم بله ولی کی دررس گرفتیم که این دومین بار بخواد باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین