پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۵۶۷
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۰
‌مشکل امروز کشور نه اصولگراست و نه اصلاح‌طلب، بلکه مشکل اساسی، مدیریتی است که به صورت وحشتناکی از مسائل علمی فاصله گرفته است. اکثر مدیران دارای این پتانسیل لازم نیستند. مدیری که در یک کشور خشک بیش از ۷۰ درصد آب را از دست می‌دهد، مسلم است از دانش روز فاصله جدی دارد. کشور ترکیه در روز چقدر بنزین مصرف می‌کند و ما با همان میزان جمعیت ۱۰ برابر ترکیه مصرف بنزین داریم!

شعار سال: محسن صفایی‌فراهانی گفت‌وگویي تفصیلی داشته است که خلاصه آن در ادامه می‌آید:

‌مشکل امروز کشور نه اصولگراست و نه اصلاح‌طلب، بلکه مشکل اساسی، مدیریتی است که به صورت وحشتناکی از مسائل علمی فاصله گرفته است. اکثر مدیران دارای این پتانسیل لازم نیستند. مدیری که در یک کشور خشک بیش از ۷۰ درصد آب را از دست می‌دهد، مسلم است از دانش روز فاصله جدی دارد. کشور ترکیه در روز چقدر بنزین مصرف می‌کند و ما با همان میزان جمعیت ۱۰ برابر ترکیه مصرف بنزین داریم! اینها مسائلی است که روی هم انباشته شده است بدون اینکه متأسفانه به زیربنای این‌گونه مسائل توجه شود و این موضوع نشئت‌گرفته از آن است که اولویت مسئولان مسائل سیاسی است.

‌چرا بعد از برجام همه نگاه‌ها عوض شد؟ چه شرایطی به وجود آوردند که نتایج مثبت برجام که خود برشمردند، منفی شد؟ و امروز چوب آن را همه ملت می‌خورند. برجامی که همه آقایان بر آن صحه گذاشتند و به‌صراحت بیان کردند همه مراحلش تحت کنترل و نظارت بوده است چرا باید با مشکل رو‌به‌رو می‌شد؟ چون بسیاری از مدیران از جایگاه تخصصی سخن نمی‌گویند. با این روش نمی‌توان با بحران‌ها روبه‌رو شد و نتیجه مطلوب گرفت. حتما داستان اخیر را که در فجیره اتفاق افتاده است شنیده‌اید. من الان توییت یکی از مدیران کشور را می‌خوانم؛ می‌گوید: «یمن را ببینید، وقتی خاکش را به توبره می‌کشند، باید انتظار چنین واکنش‌هایی را هم داشته باشند. بعید نیست کار انصارالله باشد که دوستدار مخلص ایران است...». چگونه اسم این فرد را مدیر بگذارند؟ او می‌تواند منافع ملی کشور را تشخیص دهد؟ اصلا چگونه این حرف را می‌زند؟ و مشت نمونه خروار است.

‌من نمی‌دانم اختیارات ویژه‌ای که آقای روحانی از آن سخن می‌گوید، چیست ولی این را می‌دانم همه حکومت‌های موفق در دنیا وقتی استراتژی تعیین می‌کنند، در راستای آن، دارای اختیارات متناسب اجرائی هستند، برجام یک کار و تصمیم استراتژیک در ایران بود ولی دیدید برخی ارکان دیگر آن را برهم زدند و پایبند به آن استراتژی نبودند به همین دلیل هم به نتیجه نرسید.

‌نمی‌توان گفت اصولگرا بد بود یا اصلاح‌طلب خوب بود. باید توجه کرد در مکانیسمی که وجود دارد، هیچ‌کدام اینها نمی‌توانند نتیجه بگیرند. شما می‌خواهید بگویید اصولگراها بد بودند یا اصلاح‌طلب‌ها، ولی من می‌گویم شرایط به گونه‌ای است که هیچ‌کدام نمی‌توانند با روش‌های خود جواب بگیرند.

‌اشکال این است که اصولگراها دائما می‌خواهند اصلاح‌طلبان را متهم کنند و اصلاح‌طلبان هم می‌خواهند اصولگراها را زیر سؤال ببرند اما ریشه مشکلات کشور یک جای دیگر است که به آن توجه نمی‌شود. مگر دوره آقای احمدی‌نژاد مجلس یکدست نبود؟ قوه قضائیه هم از جنس مجلس بود، دولت هم هم‌جنس آن دوتای دیگر و همگی اصولگرا بودند اما چرا موفق نبودند؟ چرا 800 میلیارد دلار درآمد افسانه‌ای ارزی کشور به طور کامل از بین رفت؟

اگر امکان معیشت مناسب مردم برقرار باشد، بخشی از مشکلات مردم حل می‌شود. من می‌توانم بگویم ۸۰ درصد مشکلات مردم در حال حاضر همین است. مثلا اگر با درایت و عقلانیت این مسئله سرانجام پیدا کند، بعد باید سراغ مسئله روانی جامعه و کرامت انسانی رفت، مگر رهبری در انتخابات قبلی نگفتند که رأی حق‌الناس است. اگر برای مردم احترام قائل هستیم، این باید در همه شئون رفتاری حکومت تجلی پیدا کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار10تیر 98، کد خبر: 233796، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین