پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۵۹۴۲
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
فرارسیدن 17 مرداد ماه و روز خبرنگار، بهانه‌ای بود برای شنیدن حرف‌ها و درد دل های خبرنگاران و فعالان عرصه خبر در استان کهگیلویه و بویراحمد، کسانی که در همه روزها کارشان نقل قول و انتشار اخبار دقیق، صحیح و با سرعت دیگران است.

شعار سال: 17 مرداد ماه که به یادمان شهادت مظلومانه محمود صارمی خبرنگار به دست طالبان در افغانستان، روزخبرنگار نام‏گذاری شده، نماد تلاش، حقیقت، صداقت، استقلال، ایثار، امانت، مسئولیت، تعهد، دلسوزی، وظیفه و... است .

با اینکه خبرنگاری جزء مشاغل سخت و زیان‏‌آوراست اما زحمت‏کشان این عرصه از وضع موجود رضایت ندارند و روز خبرنگار بهترین بهانه برای طرح مشکلات خبرنگاران و دغدغه‌های آن‌هاست ، دغدغه‌هایی که لحظه‌ای خبرنگار را تنها نمی‌گذارند.


"مهدی مرادی"، خبرنگار و مدیر تابناک کهگیلویه و بویراحمد با شش سال تجربه گفت: صحبت از رسانه بدون از توجه به نقش آفرینی خبرنگار بی معناست و هویت رسانه به تیزبینی و موثر نوشتن یک خبرنگار، وابسته است .
وی افزود: مهمترین مشکلات خبرنگاران به امنیت شغلی آنان و همچنین مشخص نبودن منبع تامین درآمد آن ها مربوط می شود. در این زمینه البته با دو گروه از خبرنگاران برخورد می‌کنیم. یک گروه خبرنگارانی هستند که به نوعی حداقل دستمزدی را از دولت دریافت می کنند که عمدتا خبرگزاری ها هستند. هر چند این گروه هم مطلقا درآمدشان متناسب با زحماتی که متحمل می‌شوند، نیست. گروه دوم خبرنگاران سایت ها و پایگاه های خبری بخصوص پایگاه های محلی هستند که متناسب با نوع تعاملاتشان! با ادارات، دستگاه ها و مراکز غیر دولتی به کسب درآمد می پردازند اما در مجموع همه خبرنگاران از لحاظ معیشتی دارای مشکلات اساسی هستند. بیمه و مسکن خبرنگاران هم از جمله مشکلات اساسی خبرنگاران است.
مرادی تصریح کرد: به نظر من پرداختن به تنش های قومی که عملا باعث می شد خبرنگاران وارد این بازی ها شوند و گاهی رسالت واقعی خود را کنار بگذارند، ایجاد تنش ها میان برخی مسئولان و نخبگان استان در حوزه های قضائی، معنوی و اقتصادی که خبرنگاران را به نوعی بر سر دوراهی هایی! در تولید خبر، گزارش و تحلیل قرار می داد از جمله مواردی بود که برای من واقعا شرایط سختی را ایجاد کرده بود.
این فعال رسانه ای بیان کرد: در مورد قدرشناسی از کار خبرنگار به شخصه اعتقادی به لزوم قدرشناسی مسئولین نمی بینم و تنها بر این عقیده هستم که اگر کار خبرنگار در راستای رفع مشکلات مردم و کمک به چنین روندی بود، نیازی به قدرشناسی هیچ کس نیست.
به نظر وی، خبرنگاری فعال و موثر، مترادف است با تحمیل سختی ها به خبرنگار و خانواده آن! چرا که یک خبرنگار به دلیل کار شبانه روزی عملا فشار سختی را به خانواده وارد می کند اما یک واقعیت در این مورد وجود دارد که سختی کار خبرنگاری با توجه به ایجاد حس تاثیرگذاری شخص بر سرنوشت جامعه، مهمترین موضوعی است که از لحاظ روانی حسی خوشایند را به خبرنگار می دهد. بنابراین از نظر بنده سختی خبرنگاری بسیار خوشایند است.


"داریوش بهنیا زاده"، خبرنگار و سرپرست خبرگزاری فارس کهگیلویه و گفت: شرایط سخت همیشه همراه و همزاد خبرنگاران استان بوده و تقریبا شرایط آسانی وجود نداشته است شرایط سختی که از زندگی روزمره آغاز و در کار حرفه‌ای تداوم می‌یابد کاری که کمترین درآمد و بیشترین دردسر را دارد و البته کار برخی خبرنگاران به مراتب سنگین‌تر و سخت‌تر از دیگر همکاران است.
وی افزود: اما خوشبختانه جایگاه خبرنگار و رسانه بسیار بهتر از گذشته شده چرا که مردم بیش از پیش با رسانه آشنا شده‌اند و نقش آن‌ها را بهتر و بیشتر درک می‌کنند.
بهنیا زاده عنوان کرد: خبرنگاری شغل سخت اما دلپذیری است چرا که همیشه در متن قرار دارید و همین به سختی‌ها می‌ارزد.


"حمید جهان"، خبرنگار خبرگزاری ایرنا با 11سال سابقه به خبرنگار ایسنا در خصوص نقش و جایگاه خبرنگاران در جامعه گفت: نقش و تاثیر حوزه رسانه در جهت دهی افکار عمومی و جامعه و همچین در سیر همه تحولات امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست و البته این تاثیرگذاری در زمینه های مختلف نیز قابل بحث است و در حقیقت عاملی چند وجهی است.
وی افزود: باید ببینیم آیا رسانه توانسته آنگونه که شایسته است نقش ممتاز و تعیین کننده خود را در توسعه و تاثیرگذاری خود را در عرصه های گوناگون به نحو مطلوب ایفا کند یا خیر که البته در این راستا نیازمند یک آسیب شناسی جدی و نقد از درون این مجموعه هستیم. نکته های مغفول و خلاء‌های فراوانی فرا روی حوزه رسانه ها در استان وجود دارد.
جهان بیان کرد: شاید در یک نگاه تکثر خبری در عرصه رسانه یک فاکتور مثبت از جنبه های مختلف حداقل از سوی متولیان امر مد نظر باشد اما در حقیقت وضعیت رسانه ای به لحاظ محتوایی، مندرجات و کار حرفه ای و خبری در رسانه ها و مطبوعات استان و کیفیت در این عرصه چندان مطلوب نیست و باید بپذیریم که فاصله فاحشی تا رسیدن به نقطه مطلوب وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: البته برخی چالش ها و مشکلات در حوزه رسانه ها و خبرنگاران ساختاری است و ربطی به این استان و یا این دولت و آن دولت نداشته و همواره بسیاری از خبرنگاران با مشکلات متعددی همچون بیمه، نبود امنیت شغلی و درآمد پایین مواجه بوده و هستند و حتی شاید تا حدودی این دغدغه ها نیز بر کار حرفه ای آنها نیز اثر منفی نیز هم داشته اما از طرفی ماندن در این حرفه و به هرقیمتی مطمئنا به صلاح نیست.
این خبرنگار تصریح کرد: اما برخی چالش های دیگر را که می توان مشکلات نرم افزاری در این عرصه دانست نیز فراروی کار رسانه ای در این استان وجود دارد که برای رفع آنها نیازمند یک عزم راسخ جمعی و نقد درونی از سوی خود رسانه ها، مدیران مسئول و خبرنگاران هستیم. یکی از این چالش ها که البته و به نظر یک ضعف بنادین و زیرساختی در درون این مجموعه نیز محسوب می شود و تا حدودی خدشه بر کار حرفه ای مان گذاشته و دستمایه ای برای عدم ترغیب و فرار مخاطبان و افکار عمومی از رسانه ها شده دامن زدن به برخی اختلافات وعدم توانایی در ایجاد یک وحدت رویه و انسجام درونی بین خودمان است.
جهان ادامه داد: حتی متاسفانه می بینیم در برخی از معضلات، چالش ها و دامن زدن بر برخی مسایل که رسانه ها به عنوان خواص و افراد تاثیرگذار در جامعه باید برای زدودن این گونه افکار و معضلات و نفی آنها در سطح جامعه چاره اندیشی کنند خود پیش قراول و مسبب اصلی در بروز برخی از این مشکلات می شوند.
وی بیان کرد: قدر خبرنگاران را نمی دانند چون خود قدر خود را ندانسته ایم و مقصر اصلی در وهله نخست خود ماها هستیم چون حرمت امام زاده ابتدا به متولی آن است. هرگاه من خبرنگار؛ شأنیت و جایگاه حرفه ای و نقش ‌تعیین کننده و تاثیرگذارم را در سیر تحولات و جهت دهی جامعه به عنون رکن چهارم دمکراسی شناختم بدون شک این جایگاه در نزد دیگران نیز رفیع و بلند خواهد شد آنگاه چالش همیشگی و تفکیک بین جایگاه یک خبرنگار با بازاریاب در عرصه حساس رسانه ای نیز به طور خودکار حل خواهد شد.
جهان اضافه کرد: سرمایه گذاری در پرورش خبرنگاران متخصص و مجهز به دانش روز در کنار برگزاری کارگاه های آموزشی به طور مستمر که البته ‌ایسنا و جهاد دانشگاهی قدم های مثبت و قابل قبولی در این راستا ظرف سالهای اخیر برداشته و باید بیش از پیش و با جدیت ادامه یابد.


"سیده مهناز خُزیر"، خبرنگار و دبیر خبرگزاری قرآنی(ایکنا) با هشت سال سابقه فعالیت خبری گفت: امروزه با توجه به کارکرد رسانه ها شاهد اثرگذاری و نفوذ این رسانه در ابعاد مختلف جامعه هستیم.
وی افزود: سختی کار، استرس، نداشتن بیمه خبرنگاری و درآمد پایین و نداشتن امنیت شغلی از اصلی ترین مشکلات خبرنگاران استان است.
خُزیر اظهارکرد: روز خبرنگار را به همه سخت کوشان این عرصه تبریک می گویم و امیدوارم که خبرنگاران به جایگاهی که باید دست یابند، در این استان هم به نسبت اینکه استانی نوپاست اما قدر خبرنگاران را میدانند و عامه مردم همواره قدرشناس آنها هستند
وی اضافه کرد: عشق به کار باعث حضور ما در این عرصه شده و اصولاً کار خبرنگاری و خبر از نیازهای اصلی جامعه ماست.


"مرضیه جوشن"، خبرنگار خبرگزاری دفاع پرس با هفت سال سابقه فعالیت خبری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: در دنیای امروز که رسانه‌ها نقش مهمی را به عنوان ابزار اطلاع‌رسانی ایفا می‌کنند، خبرنگار چشم و گوش و مهم‌ترین ابزار رسانه است و موفقیت رسانه در گرو فعالیت حرفه‌ای خبرنگار آنست. از سویی خبرنگار با احساس تعهد و مسئولیت در قبال مردم و با مطالبه‌گری برای رفع مشکلات آنها، از طریق انعکاس دقیق، عینی و بی‌طرفانه رویدادها نقشی کلیدی را در توسعه جامعه و دفاع از حقوق عامه مردم ایفا می‌کند.
وی عنوان کرد: مهم‌ترین مشکلات اکثر خبرنگاران نداشتن امنیت شغلی، محروم بودن از تجهیزات و امکانات مورد نیاز این حرفه و مهم‌تر از همه درآمد ناچیزی است که در شرایط اقتصادی کنونی آنها را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.
جوشن ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات خبرنگاران در استان کهگیلویه و بویراحمد، فعالیت غیرحرفه‌ای رسانه‌های زردی است که جز به تمکن مالی خود به چیز دیگری نمی‌اندیشند و همین موضوع سبب تقابل همیشگی خبرنگاران حرفه‌ای استان و این بازاریابان رسانه‌دار شده است، اگر بخواهم واضح‌تر بگویم در جایی که نیاز به دفاع از حقوق مردم وجود دارد رسانه‌های زرد با دریافت مبلغی حتی ناچیز به تقابل با رسانه‌هایی می‌پردازند که در جهت مطالبه‌گری و دفاع از حقوق مردم تلاش می‌کنند.
این خبرنگار تصریح کرد: روز خبرنگار فرصتی برای عرض خسته‌نباشید به جهادگران عرصه اطلاع‌رسانی و یک دورهمی برای خبرنگارانی است که سالی پر از فراز و نشیب را پشت سر گذاشته‌اند.
جوشن بیان کرد: مشکلات اقتصادی زیادی در طول یک سال گذشته گریبان‌گیر مردم بوده که خبرنگاران هم به عنوان قشری از جامعه از این موضوع مستثنی نبودند. از سویی نابسامانی بازار توقع مردم از رسانه ها را بالا برده بود و خبرنگاران به دنبال دفاع از حق و حقوق مردم بودند که در این راه گاها با برخوردهای ناشایست از سوی برخی دلالان بازار روبرو می‌شدند.
وی افزود: متاسفانه رسانه هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را در استان کهگیلویه و بویراحمد پیدا کند، مردم این استان شناخت زیادی نسبت به نقش خبرگزاری‌ها به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین و تأثیرگذارترین رسانه‌های حال حاضر دنیا ندارند، وقتی در سطح جامعه با مردم روبرو می‌شویم و از آنها در مورد مشکلات‌شان می‌پرسیم، می گویند مگر شما می‌توانید حقیقت را هم بنویسید؟ علت این موضوع هم اینست که بسیاری از مردم این استان تصور می‌کنند هر کسی که بگوید خبرنگار است حتما خبرنگار صدا و سیما است... یکی از مهم‌ترین علل عدم شناخت مردم از خبرگزاری‌ها هم می‌تواند مسئولانی باشد که در هر موضوعی از مردم می‌خواهند برای شنیدن اخبار تنها به صدا و سیما رجوع کنند و به عبارتی این موضوع قدرناشناسی نسبت به خبرنگارانی است که برای رساندن مشکلات مردم به گوش مسئولان و از طرف دیگر انعکاس خدمات نظام و همچنین انعکاس کاستی‌ها و کم‌کاری‌ها در خدمات‌رسانی از جان و دل مایه می‌گذارند.
جوشن اضافه کرد: خبرنگاری برای کسی که با عشق و علاقه به این عرصه وارد شده سخت نیست تهیه خبر و ارائه گزارش از مشکلات مردم و جامعه و تلاش برای اطلاع‌رسانی دقیق، سریع و بی‌طرفانه به مردم، لذتی دارد که تمام سختی‌ها را دل‌انگیز می‌سازد. کسی که عاشق شغل خبرنگاری نباشد هرگز نمی‌تواند در این عرصه دوام بیاورد. اما اگر عاشق شغلت باشی تمام مسائلی که در نگاه دیگران سختی محسوب می‌شود برای تو لذت‌بخش است چون تنها به یک هدف می‌اندیشی و آن هم بدست آوردن قلب و ذهن مخاطب و مردم است.


"محمد حسینی"، خبرنگار صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: خبرنگار مهمترین رکن رسانه است. و رسانه عاملی برای هدایت افکار عمومی هرچه خبرنگاران به موضوع حرفه ایی تر نگاه کنند و خوراک رسانه را بر مبنای فرایند های خواسته شده البته با رعایت اخلاق حرفه ایی تاکید شده برای در هدایت مخاطبان تهیه کنند موفق تر خواهند بود. شاید عدم دسترسی آسان به منابع خبری در کنار دیگر سختی‌های کار از مشکلات خبرنگاران باشد. البته باید به مسائل رفاهی این قشر نیم نگاهی داشت
وی افزود: ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی، روز خبرنگار را به مجموعه فعالان عرصه خبر در همه رسانه ها تبریک عرض می کنم.
حسینی بیان کرد: از سال 76 فعالیتم را در صدا و سیما شرع کردم و تا کنون با عشق و علاقه در این سازمان افتخار همکاری دارم. شاید سقوط هواپیمای ای تی ار و از دست دادن جمعی از هموطنانم یکی از تلخترین خاطراتم باشد اما اقتضای کار خبرنگاری دیدن تصاویر و بیاد داشتن صحنه هایی است که شاید یک عمر شیرینی یا تلخی اون همراهت باشد.
این خبرنگار صدا و سیما تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد استانی نوپاست طبیعتا باید برای‌ توسعه تلاش کرد که خوشبختانه مردم و مجموعه مدیریتی به ظرفیت خبرنگاران برای تحقق این مهم باور دارند. بر این باورم که خبرنگاری حرفه ای ارجمند با شرایط خاص که تنها کسانی قدرت مداومت در این حرفه رو دارند که با این شرایط کنار آمدند و کارشان را دوست دارند. گاهی بازتاب مثبت یک گزارش خستگی و مرارت مدتها کار رو از روح و جان خبرنگار میگیرد و به جای آن اشتیاق و لذت خدمت در این عرصه رو مضاعف می کند.
حسینی عنوان کرد: قطعا یک خبرنگار این توانایی را دارد که در خیلی از مشاغل موفق باشد اما همانطور که ذکر شد این حرفه رو ترجیح دادند. البته یک خبرنگار موفق علاوه بر داشتن تخصص و رعایت اخلاق حرفه ایی باید از توان بالای روابط عمومی برخوردار باشد و به پیرامون خود نگاهی متفاوت داشته باشد. حس کنجکاوی، جسارت و تجزیه رویداد ها شاید عمده تفاوتی است که بین یک خبرنگار با سایر اقشار جامعه می شود دید .


" امین وکیلی"، خبرنگار و سرپرست روزنامه ابتکار جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد با ١٥ سال سابقه گفت: خبرنگاران همیشه به عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولین شناخته می شدند اما امروز با گسترش فضای مجازی و تسهیل راه‌های دسترسی به اخبار و اطلاعات این نقش کمرنگ شده و خبرنگاران نیازمند به روز شدن و همراهی و همگامی با پیشرفت و توسعه ابزار اطلاع رسانی هستند.
وی افزود: مشکلات خبرنگاران در چند بخش قابل تحلیل است بخشی که به حرفه و شغل خبرنگاری مربوط می شود و آن عدم مطالعه و آگاهی کافی از مسائل روز است که باعث می شود خبرنگار دچار روزمرگی شود و خبرنگار را دچار فقر در سوژه و سوژه پردازی می کند، این مشکل درونی حوزه رسانه است اما مشکلات معیشتی، مسکن و بیمه خبرنگاری از دیر باز همپیاله خبرنگاران بوده است.
وکیلی با بیان اینکه نداشتن امنیت شغلی نیز مشکلی است که باعث می شود خبرنگار با ذهن باز و خیال آسوده کار را دنبال نکند، تصریح کرد: بی توجهی و عدم پاسخگویی مسئولان و نبود شفافیت در ادارات و سازمانها از جمله مشکلاتی است که یک خبرنگار با آن دست و پنجه نرم می کند.
این خبرنگار تاکید کرد: عدم سواد رسانه ای مسئولان و عدم آشنایی و نادیده گرفتن جایگاه رسانه و خبرنگار از دیگر مشکلات حوزه رسانه است.
وکیلی اضافه کرد: خبرنگاری از جمله شغل هاییست که با عشق همراه است و کسانی که علاقه و عشق نداشته باشند قطعا در این حرفه ماندگار نیستند، سختی کار و مشکلات این حوزه بسیار است اما تعداد کسانی که از این حرفه خداحافظی می کنند کم است به دلیل همان عشق است.


"علی ویسی"، دبیر خبرگزاری شبستان کهگیلویه و بویراحمد با سابقه تقریبا 17 ساله گفت: خبرنگار مهم ترین عنصر در جهت دهی به افکار عمومی جامعه و همچنین بهترین رابط برای انعکاس خدمات دولت ها و همچنین بیان مشکلات و کمبودهای مردم و جامعه به مسئولان هستند و قاعدتا تا رسانه ای خبرنگار نداشته باشد که بتواند از نزدیک شاهد رویدادها و حوادث و همچنین مشکلات مردم باشد، نمی تواند به درستی به رسالت خود که آگاهی بخشی و اطلاع رسانی شفاف به دولتمردان و افکار عمومی است، موفقیتی داشته باشد.
وی افزود: الحمدلله در استان کهگیلویه و بویراحمد استعدادهای خوبی در این زمینه هنری (خبرنگاری) داریم که شاید کمتر به آنها توجه شده است.
ویسی اظهارکرد: هرچند بنده خودم را یک خبرنگار نمی دانم، زیرا آنچنان که باید و شاید نتوانستم در جهت بیان مشکلات مردم به مسئولان دردی را دوا کنم، اما متاسفانه آنچه که بنده شاهد بودم انتخاب گزینشی از بین رسانه ها بعضا از طرف برخی ادارات و نهادها صورت می گیرد. مشکل دوم در این حوزه نیز به عدم تخصص برخی از مسئولین روابط عمومی ها برمی گردد که آشنایی با اهمیت کار خبری و رسانه ها ندارند و حتی در حوزه خود نیز سردرگم هستند.
وی تصریح کرد: رسانه را رکن چهارم دموکراسی می دانند و از آنها انتظار اطلاع رسانی و بیان منصفانه خدمات دولت ها و همچنین دغدغه های مردم را دارند، اما این چشم بیدار، آگاه و مجانی نیز نیازمند توجه مسئولان و نهادهای ذیربط است.
ویسی عنوان کرد: سخن بنده با مسئولان استان که در دولت های مختلف با دادن وعده های گوناگون از جمله مسکن، بیمه مناسب، ساخت محلی برای خانه مطبوعات و .... نتوانستند به حداقل اینها جامه عمل بپوشانند و تنها به دادن یک وعده ناهار، شام یا کارت هدیه ای 100 هزار تومانی بسنده کردند. به نظر بنده به عنوان یکی از عوام این جامعه، وقتی از رسانه انتظاراتی هم مردم و هم مسئولان دارند، رسانه ها نیز نباید به این شکل مورد بی مهری قرار گیرند و اگر مسئولی نتوانست به وعده های خود به این قشر بی ادعا عمل کند حداقل در سال بعد علت آن را با شفافیت به رسانه ها اعلام کند.
این فعال رسانه ای افزود: یکی از مشکلات دیگر بحث سخت و زیان آور بودن حرفه خبرنگاری است که یک خبرنگار با پرداخت 20 سال حق بیمه با عنوان نام «خبرنگار» در لیست کارفرما و تایید تامین اجتماعی می تواند بازنشسته شود، این درحالی است که عنوان خبرنگار در این لیست درج می شود اما حق بیمه ای که کارفرما می پرازد حق بیمه معمولی و نه شرایط سخت است، البته این موضوع مختص به تعداد خاصی از کارفرمایان در رسانه هاست و جنبه عمومیت ندارد. نبود محل استقرار دائمی برای خانه مطبوعات نیز یکی دیگر از مشکلات این حوزه است.
ویسی اضافه کرد: هر چند دردل ها بسیار است و بیان آنها شاید اندرخم کوچه ها بماند، اما ترجیح می دهم سایر اصحاب رسانه نیز مشکلات حوزه کاری خود را با صراحت و شفافیت بیان کنند تا شاید گوش شنوایی پیدا شود.


"خدایار درخش"، خبرنگار و سرپرست سایت منطقه ای راک نیوز با هشت سال سابقه به خبرنگار ایسنا درپاسخ به سوالی مبنی بر جایگاه و نقش خبرنگار در عرصه رسانه ها و جامعه باید گفت: اصولا رسانه وقتی شخصیت پیدا می کند که از عنصری تاثیرگذار بنام خبرنگار بهره ببرد که میزان این تاثیرگذاری به تخصص و حیطه عمل آن بستگی دارد و فارغ از تعارف کلیشه ای در نقش و جایگاه خبرنگار به بیان ساده می توان گفت نقش آگاهی بخشی به مخاطب در جامعه هدف با هرنوع ابزار رسانه ای خواه مکتوب یا دیداری و شنیداری برجستگی نقش خبرنگار یک رسانه در جامعه را نشان می دهد .
وی افزود: این نقش و جایگاه وقتی پر رنگ تر می شود که در مسیر خود دغدغه‌های جامعه، تقویم خبری یک خبرنگار را اولویت بندی می کند. اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، شفافیت شاه رگ نقش خبرنگار در یک جامعه آرمانی را ترسیم می کند که البته پایبندی خبرنگار به چنین وظیفه ای باعث می شود حلقه ارتباطی -اعتمادی جامعه با رسانه و خبرنگار مستحکم شود.
درخش بیان کرد: در مورد مهم ترین مشکلات خبرنگاران باید دایره تقسیم بندی داشته باشیم اصولا عدم برخورداری از درآمد مکفی و مسکن درحال حاضر نقطه مشترک مشکلات اکثر صنوف در کشور است ضمن اینکه سرعت انتقال دیتا در عصر ارتباطات می طلبد که خبرنگاران در حوزه تجهیزات مرتبط(دوربین، لب تاپ،رکوردر و ...) و غیرمرتبط منجمله دفتر کار و وسیله ایاب و ذهاب برخوردار باشند که واقعیت امر این است بسیاری از خبرنگاران و رسانه های استان از چنین امکاناتی محروم هستند ضمن اینکه عدم برخورداری از چتر حمایتی بیمه پایه و تکمیلی از جدی ترین مشکلات حال و آینده اهالی رسانه است که هرآنچه در این عرصه صورت گرفته کسی تاکنون نتوانسته به عینه در زندگی خبرنگاری خود آن را لمس کند .
وی در پاسخ به این سوال که چقدر قدر خبرنگاران را در استان می دانند تاکید کرد: باید از دو منظر به این سوال پاسخ داد، یک بخش اینکه جامعه چقدر قدر می نهد و دوم اینکه رفتار خبرنگار چقدر جامعه را وادار به ارج نهادن می کند. واقعیت امر آمارهای منتشرشده در سامانه جامع رسانه های کشور نشان از یک رغبت عجیب به رسانه داری در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در قیاس با دیگر استان های مشابهه و پرجمعیت تر بسیار عدد چشمگیری است .
درخش اضافه کرد: این میل عجیب به رسانه داری در وضعیتی که زیرساخت های آن فراهم نیست تاحدودی باعث می شود بعلت عدم تولید محتوای مبتنی راستی و درستی ارتباط رسانه با جامعه ضعیف شود و متاسفانه خبرنگار نتواند نقش پر رنگی در جامعه داشته باشد و این عدم تاثیری گذاری باعث می شود افراد جامعه نگاه قدرشناسی بسمت افراد تاثیرگذار در زندگی خود داشته باشند و باید پذیرفت شوربختانه قدرشناسی نسبت به خبرنگار درحال کم رنگ شدن است و عدم تعریف صحیح ما از این حرفه و سیاست های دولت های مختلف در برخورد با متقاضیان ورود به این عرصه در این تصمیم جامعه تاثیر گذار هستند. این سختی آنجا نمود پیدا می کند که برخی از رسانه های ما مجبور می شوند به بیلبوردهای دیجیتالی تبدیل شوند که برای ناچیز مبلغی به مُبلغی برای اسپانسر تبدیل شوند و ناخواسته از رسالت اصلی خود فاصله بگیرند .
این فعال رسانه ای تصریح کرد: واقعیت امر گفتن اینکه خبرنگاری یک شغل پرخطر و سخت است جمله ای برای تمجید و دلخوشی خبرنگاران کارایی دارد وگرنه در هیچ تصمیم گیری مرتبط با این شغل چیزی به عینه دیده نشده است و یا این حقیر ندیدم در تصمیات دولت ها و وزارت فرهنگ و ارشاد جایی برای این سختی شغل امتیازی قائل شده باشند اما در اینکه این شغل سخت هست شکی نیست، میزان سختی آن به خط و مشی ما رسانه ای ها بستگی دارد که چگونه بنویسیم و چه بنویسیم.
درخش ادامه داد: اینکه بعضی از سر ناچاری به این حرفه روی آوردند نمی تواند عمومیت داشته باشد اما به نظر می رسد عدم آگاهی کافی از کارایی رسانه باعث شده برخی به این وادی ورود کنند بعنوان مثال یکی از خبرنگاران تعریف می کرد آقایی می گفت از یک سازمانی طلب دارم پولمو نمی دهند می خواهم سایتی بزنم و علیه شون مطلب بزنم تا طلبم را وصول کنم یا مواردی دیگر ضمن اینکه این همه میل به رسانه داری در استان بخشی از آن می تواند زائیده همین فراهم نبودن شرایط دسترسی آسان به مشاغل مختلف باشد. در این عرصه هستند کسانی که شرافتمندانه قلم می زنند، با حداقل ها امرار معاش می کنند و برای تحقق جامعه آرمانی مخاطب خود می نویسند.


"محمود سپهر" خبرنگار سایت بویرنیوز با پنج سال سابقه با بیان اینکه خبرنگاری به واسطه جایگاهی که در آگاه بخشی جامعه دارد شغلی مقدس است، گفت: خبرنگاران واقعی شاید از معدود افراد جامعه باشند که خود غرق در مشکلات هستند اما فریادشان خواست عامه مردم و گره گشایی از معضلات و مشکلات عموم است.

وی افزود: شاید عمده ترین چالش صنفی رسانه ها را باید در عدم حمایت قاطع اداره فرهنگ و ارشاد از رسانه های دارای مجوز دانست، از طرفی مدیران دستگاه های دولتی استان نیز تاب آوری کمی دارند و در قبال هر نقدی موضع شدیدی می‌گیرند که روند نقادی را به حاشیه می برد.

سپهر تاکید کرد: مشکلات اقتصادی این قشر سخت کوش هم زیاد است، درآمدهای اندک، بیمه و حقوق نامشخص و عدم توانمندی تهیه و حتی اجازه خانه را می توان مهم ترین ها دانست.

این فعال رسانه ای خاطرنشان کرد: اول از خوش‌ترین لحظات بگویم، بهترین حال برای هر خبرنگار وقتی است که ماحصل خبر خود را در رفع یک اشکال، تحقق یک خواسته و رسیدگی به یک انسان می بیند، به نظرم این بهترین و زیباترین لحظه در تاریخ کاری هر خبرنگار است. لحظات ناگوار هم همیشه بوده، پوشش اخبار سقوط هواپیمای یاسوج، ثبت لحظات ترس و دلهره مردم یاسوج پس از زلزله بزرگ این شهر و تصویر برداری از نگاه نگران روستائیانی که سیل سال ۹۷ خانه و کاشانه شان را با خشم بی وصف در هم می کوبید، به نظرم تلخ ترین و سخت ترین خاطره ها بود.

سپهر اضافه کرد: در کهگیلویه و بویراحمد به واسطه شرایط قومی و انتظارات گسترده کار سخت است، اما لذتی که روشنگری در جامعه و ارزشی که اطلاع رسانی برای شفافیت و جلوگیری از فساد و مافیا دارد، بهترین مشوق برای ادامه کار سخت خبرنگاری است.


"پژمان امیدی"، خبرنگار و سردبیر خبرگزاری مهر در کهگیلویه و بویراحمد با بیش از پنج سال سابقه به خبرنگار ایسنا گفت: گاهی باید به واژه واژه اش نگریست، کلماتی که بی وقفه از ذهنت عبور می کنند، تراژدی هایی که در قاب خبر شکل می گیرند، بی درنگ به واژه ها جان می دهیم تا آگاهی بخشی جان بگیرد و صدای سکوت رساتر از همیشه به گوش مخاطب برسد!!

وی افزود: در جولان ناقوس جنگ، صارمی برای رسالتش، برای تعهدش و برای شنیده شدن صدای واقعیت طعم شهادت چشید و آسمانی شد تا من و تو در تقویم سهیم باشیم.

امیدی اظهارکرد: از سختی های کار پرسیدید؟ خبرنگار نگاهش را به این مسئله تغییر می دهد، نگاه کار محور به این حرفه گاها بی انگیزگی ایجاد کرده و ریتمی ایستا در بلوغ خبری و حرفه ای فرد ایجاد می کند، پس اگر انگیزه باشد، عشق را چاشنیش می کنیم و با تار و پودش فرشی برای آگاهی بخشی رقم می زنیم. غیر از این باشد شما در معدن مشغول به کارید(سختی های کار).

وی در خصوص جایگاه خبرنگار تصریح کرد: یک خبرنگار تا زمانی که مردم محور قلم بزند و بدور از نگاه های فردی و گروهی گام بردارد، جایگاه اجتماعی قابل قبولی دارد و درگیر شدن نگاه های شخصی می تواند فرد و رسانه را در اوج نیز به پایین سقوط دهد.

امیدی در رابطه با مشکلات خبرنگاران ادامه داد: نیست ها در این وادی زیاد است و مجال برای ردیف کردنشان وجود ندارد، اما ساده و گذرا مسکن، امنیت شغلی، حقوق پایین و دهها نیست دیگر زخمی قدیمی بر پیکره حرفه خبرنگاری است که گاه به گاه با چاشنی" درست می شود "همراه شده و بعدها تنها همان کلام می ماند و بس.

این فعال رسانه ای درباره تلخ و شیرین ها و اتفاقات یکسال گذشته عنوان کرد: در این مدت تیترها و خبرهای زیادی زده شده، اما شاید هیچ‌کدام به مانند "مرگ تلخ بلوط های زاگرس " نبود.

امیدی در پاسخ به این سوال که چه میزان قدر خبرنگاران استان را می دانند؟ تاکید کرد: به میزان وعده هایی که دادند و رفتند!!( رفع مشکلات مسکن، بیمه خبرنگاری و امنیت شغلی خبرنگاران به کجا رسید؟!)‌ و در پایان...

جان نباشد جز خبر در آزمون

هرکه را افزون خبر، جانش فزون.


سعید مهریان، خبرنگار نشریه سپیده زاگرس گفت: جایگاه خبرنگار در رسانه ها تعریف شده است. اصولاً خبرنگار کسی است که دوره تخصصی تهیه و تنظیم خبر را در دانشکده خبر یا سایر کلاس ها و دوره های آموزشی گذرانده است اما با وجود این تعاریف و مفاهیم در استان ما نه تنها تفاوتی بین بازاریاب و روزنامه نگار وجود ندارد بلکه در پاره ای موارد ارزش و قدر و متزلت بازاریان به مراتب بیش از اصحاب رسانه است.

وی افزود: این مشکل حتی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات نیز وجود دارد چرا که بسیاری از بازاریابان به عنوان خبرنگار به اصطلاح ساماندهی و نام آن ها در لیست خبر نگاران ثبت شده اند. به نحوی که در روز خبرنگار جمع کثیری تحت عنوان خبرنگاران مورد تجلیل قرار می گیرند و این افراد تنها در روز خبرنگار و گرفتن کادو و کارت هدیه دیده می شوند.

مهریان اظهارکرد: مشکل اصلی روزنامه نگاران عدم دریافت مطالبات آن ها از اغلب ادارات و نهادهای دولتی و خصوصی است. تحمل هر مصیبتی راحت تر از وصول مطالبات در ادارات است.


محمود آرام، خبرنگار سایت محلی افتونیوز گفت: مهمترین مشکلی که خبرنگاران و روزنامه نگاران در ایران با آن مواجه هستند عدم امنیت شغلی است. بارها دیده شده که روزنامه یا رسانه ای به دلایل مختلف سیاسی، اقتصادی و ... تعطیل شده و بسیاری از افرادی که از این طریق درآمد دارند نیز بیکار شده اند. در مراحل بعدی نبود قانون شفاف در خصوص بیمه خبرنگاران و ... نیز از مهمترین مشکلات است. آلوده شدن و نزدیک شدن به قدرت نیز از مهمترین مشکلات و مسایلی است که خبرنگاران را می تواند از رسالتشان دور کند. هر چند رسانه ها و فعالان این عرصه بخشی از همین جامعه هستند. در جامعه ای که در همه مسایل مشکل دارد نمی توان از رسانه ها و فعالان آن انتظار معصومیت داشت!

وی افزود: موضوعی که شاید در استانهای کوچکتر مثل استان ما برای خبرنگاران ایجاد مشکل می کند ارتباطات فامیلی و خانوادگی است. بسیاری از مشکلات و نواقصاتی در استان وجود دارد که وقتی یک خبرنگار به آن می پردازد به عنوان یک نقطه ضعف یا سیاه نمایی بر علیه مدیر دستگاه ها تلقی می شود. همین موضوع باعث می شود که فرد از لحاظ ارتباطات فامیلی یا کاری توسط نزدیکان مدیر دستگاه تحت فشار قرار گیرد. این فشار می تواند طرد شدن از جمع و فامیل و حتی مشکل درست کردن در جاهایی باشد که دیگر افراد خانواده مشغول به کار هستند.

آرام عنوان کرد: با گسترش فضای مجازی و در کنار آن عدم استقبال مردم از روزنامه ها، به طبع تعداد رسانه های مجازی نیز زیاد شده است و این موضوع را در کنار وضعیت بد اقتصادی و نبود شغل قرار دهیم باعث شده که برخی به این حرفه روی بیارند که می توان گفت از بد حادثه اینجا پناه آورده اند! اما در مجموع فکر می کنم هنوز رسانه و خبرنگاران مورد وثوق جامعه هستند هر چند ممکن است مورد غضب اهل قدرت نیز باشند!

این فعال رسانه ای بیان کرد: کسانی که به امید شهرت، کار، درآمد، وجه اجتماعی و ... به این حرفه وارد می شوند و معمولا به خاطر مشکلات خیلی زود آن را فراموش می کنند. اما باید به کسانی که می خواهند این حرفه را برگزینند باید گفت؛

در ره منزل لیلی چه خطرهاست ولی

شرط قدم اول آن است که مجنون باشی

عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگو...

آرام اضافه کرد: همه مشکلات گفته شد بد نیست از شیرینی های کار نیز گفته شود. وقتی خبری یا مطلبی از کسی یا جایی منتشر می شود و با اون مطلب، توجه مسئولان جلب شده و نیاز مردم برطرف می شود یا مشکل شخص نیازمندی حل می شود، حلاوت و رضایت درونی این کار با هیچ چیز قابل اندازه گیری نیست.


"زینب محمودی"، خبرنگار روزنامه منطقه ای طلوع با حدود 15سال سابقه گفت: خبرنگاری یکی از مشاغل حساس و خاص است که شاید این شغل برای آنهایی که از بیرون به نظاره نشسته‌اند شغلی جذاب باشد اما وقتی که درون گود باشی مشکلات آن را به وضوح قابل مشاهده است.

وی افزود: به طور کلی نداشتن احساس امنیت شغلی، میزان درآمد حداقلی نسبت به سختی کار، خلاء حمایتی از جانب قانون مطبوعات، نداشتن صنف فعال و منسجم، ورود بدون بدون ضابطه افراد به عرصه خبر از جمله مهم ترین دغدغه های خبرنگاران استان است.

محمودی اضافه کرد: این قشر همیشه به عنوان چشم و گوش و بازوان دستگاه های اجرایی در حل مشکلات معرفی شده اند اما مشکلات آنها هیچ گاه به درستی دیده و یا شنیده نشده است. خبرنگاران تنها در یک روز از سال و آن هم در روز خبرنگار، دیده می شوند اما در همین روز هم شنونده ای برای مشکلات نیست.


ضرغام علیبازی، خبرنگار و سرپرست خبرگزاری ایلنا در کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۹۰ درصد فعالان رسانه ای در استان کهگیلویه و بویراحمد از داشتن سرپناه محروم بوده و در منازل استیجاری سکونت دارند. آیا رسانه ای که نه فضای فیزیکی برای رسانه خود دارد و نه خانه ای که متعلق به خودش داشته باشد می تواند با آرامش کار رسانه ای صحیح و اصولی داشته باشد؟

وی افزود: خبرنگاران به عنوان تولید کنندگان روزانه اخبار، با مشکلات متعددی در استان کهگیلویه و بویراحمد مواجه و البته براساس تجربیاتی که اینجانب حدود دو دهه فعالیت رسانه ای دارم باید صادقانه عرض کنم که اراده محکمی برای حل آنان از سوی مسئولان استانی در تمامی دولت ها وجود ندارد و به عقیده من، بیان و طرح این مشکلات تنها و تنها باعث کم شدن شآن و جایگاه رسانه ای می شود.

علیبازی تصریح کرد: رسانه های استان کهگیلویه و بویراحمد که بر تعداد آنها روزانه و ماهانه می افزوده می شود جز چند رسانه سایر رسانه ها در این استان فضای فیزیکی برای فعالیت رسانه ای را نداشته و حدود ۹۵ درصد رسانه های استان اصلا فضای فیزیکی برای این فعالیت ها را ندارند و در منازل مسکونی و در کنار خانواده های خود به این فعالیت ها ادامه می دهند.

وی بیان کرد: بیمه خبرنگاری در استان کهگیلویه و بویراحمد شرایط ناخوشایندی دارد و متاسفانه اغلب خبرنگاران این استان از داشتن بیمه خبرنگاری محروم اند که می طلبد حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور جدی و عملی وارد این مبحث بشود تا شرایط بغرنج و نگران کننده کنونی تغییر پیدا کند در حوزه بیمه ای. پرداخت تسهیلات مناسب با ارقام مفید کم بهره به رسانه ها می تواند بسیاری از مشکلات رسانه ها را در این استان حل کند اما متاسفانه تاکنون چنین پرداختی را ما در دو دهه گذشته شاهد نبوده ایم.


نوروز کمایی، خبرنگار سرپرست پایگاه خبری کبنانیوز گفت: رسانه ها می توانند صدای امین و امانت دار و به معنای واقعی گویای مردم و جامعه باشند. رسانه هایی که ابزار گروه های سیاسی و صاحبان قدرت می شوند، از جایگاه واقعی خودشان به دور هستند.

وی اظهارکرد: ثبات شغلی، امنیت شغلی و داشتن کمترین درآمد و نداشتن بیمه، نوشتن یک خبر با وجود این مشکلات خبرنگار، انگیزه فعالیت از آن گرفته می شود و گاهی مجبور می‌شود که دچار تعاملات نامناسبی هم شود.

کمایی عنوان کرد: برای خود بنده پوشش اخبار مبنی بر خودکشی و یا تصادف در جاده ها و مرگ عزیزان و هم استانی هایمان روزهای سختی را به وجود می آورد.

وی اضافه کرد: ایران سرای من است و وطن من است، با نان و کلگ خودمان می سازمیم و برای مردمان تلاش می کنیم اگر امروز بحث استخدام های فله ای هست و به دنبال اصلاح آن هستیم حاصل کار رسانه هاست و اگر امروز دیشموک مورد توجه مسئولان کشوری و استانی و خیرین قرار گرفته حاصل کار رسانه هاست.


همت الله دانش، خبرنگار و سرپرست روزنامه امید مردم در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هر چند که رسانه ها تیغ دو لبه ای هستند که می توانند هم توسعه گر و هم ضد توسعه باشند و اینجاست که نقش تعهد و تخصص مطرح می شود. پرداختن به مسایل حاشیه ای و مشغول کردن اذهان عمومی جامعه با مسایل و موضوعات سطحی و زودگذر و یا برخوردهای متعصبانه با یک موضوع اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و ... از جمله معایبی است که یک رسانه و خبرنگار می تواند ضد توسعه قلمداد شود البته بیان این گونه موارد به معنای نفی نقد و انتقاد نیست چراکه یکی از مهمترین وظایف خبرنگار، بیان انتقادات و معضلاتی است که در بخش های مختلف وجود دارد و به هر دلیلی از نگاه متولیان امر پنهان مانده است و نقد و انتقاد رسانه می تواند گره گشای معضلات و مشکلات باشد به طوری که رسانه بدون مطرح کردن نقد و انتقاد معنا پیدا نمی کند.

وی افزود: معضلات و مشکلات معیشتی و رفاهی را نیز باید به مشکلات خبرنگاران اضافه نمود و باید گفت که مکانیزم خاصی در کشور برای حل این مشکلات در نظر گرفته نشده است.

دانش تصریح کرد: رسانه ها و خبرنگاران سفیران اطلاع رسانی هستند و این می طلبد که خبرنگاران خود را برای سفیر خوب بودن آماده نمایند. در صورتی که خبرنگاران به وظایف قانونی خود آگاه باشند و رسالت خویش را به خوبی بشناسند و سواد رسانه ای داشته باشند قطعا مردم به سمت آنها گرایش پیدا می کنند و قدر آنها شناخته می شود اما هر گاه خبرنگار قداست قلم و رسانه اش را فراموش کرد و به "به به" و "چه چه" مدیران به جای مردم دلخوش بود آن وقت مرگ رسانه فرار رسیده است و دیگر خبرنگار ارزش و قدری ندارد که دانسته شود یا نشود. بنابراین حرمت امامزاده را باید متولی نگه دارد.

این فعال رسانه ای ادامه داد: خبرنگاری شغلی است که از برون دل می برد و از درون دل می ترکاند. اگر به صورت تخصصی به خبرنگاری نگاه کنیم شغل سختی است. چراکه خبرنگاری کاری پردردسر،پر استرس و تنش زاست. خبرنگاران مشکلات و معضلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را جستجو می کنند و از آنجا که خود را رابط بین مردم و مسوولین می دانند نمی توانند نسبت به معضلات بی تفاوت باشند و غفلت بورزند بنابراین باید با قلم خود به جنگ کم کاری ها، سهل انگاری ها، ندانم کاری و ... بروند و گاهی در این مسیر پر مخاطره مورد تحقیر، تهدید و حتی تنبیه و توبیخ و شاید هم تطمیع قرار می گرند اما همه این برخوردها نیز موجب دلسری نمی شود و دوباره قلم برمی دارند و می نویسند تا رسالت اصلی خود که همان اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است را ادامه دهند.

دانش اضافه کرد: البته نمی توانیم نگاه مادی و معیشتی را از شغل خبرنگاری جدا کنیم چرا که خبرنگاری نیز شغلی تخصصی است که فرد متخصص باید از طریق تخصص خود امرار معاش نماید به همین جهت است که باید به شغل خبرنگاری به صورت تخصصی نگاه کنیم و معیارها و صلاحیت هایی را برای ورود به شغل خبرنگاری مدنظر قرار دهیم و اعمال این صلاحیت ها و معیارها از یک سو بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از سوی دیگر برعهده صاحبان رسانه است.


حشمت الله جهانی، خبرنگار صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد با 12 سال سابقه نیز گفت: خبرنگاران را باید از پیش قراولان و طلایه داران عرصه خبر و اطلاع رسانی و افسران مبارزه با شبیخون فرهنگی و جنگ نرم دشمنان دانست. آنها نقش انکارناپذیری در ارتقا درک و تحلیل اقشار مختلف جامعه، اعتلای بینش سیاسی و اجتماعی مردم و بسترسازی برای رشد و توسعه روز افزون جامعه ایفا می‌کنند.

وی افزود: بخاطر علاقه ای که به این کار دارم و کلا آمیخته شدم با خبر و اطلاع رسانی، البته این را هم اضافه کنم خدمت به مردم محروم استانم هم عامل دیگه ای برای ماندن من در این عرصه بود. آن چیزی که باعث دلگرمی و ادامه کار ما شده حل مشکلات مردم با تهیه و پخش یک گزارش است و من به شخصه زمانی که بتوانم گِرهی از مشکلات مردم با تولید و پخش یک گزارش باز کنم تمامی خستگی ها از تنم بیرون و تا حدودی مشکلاتم هم به فراموشی سپرده می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 16 مرداد 98، کد مطلب: 98051608436: www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین