پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۶۴۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
هزار و 500 عضو جدید هیات علمی دوره 5 ساله اول خدمت خود را با 6 ماه فرصت مطالعاتی آغاز می‌کنند؛ طرحی که وزارت علوم با جدیت برای آن هزینه می‌کند و امیدوار به اثرات مفید در خدمت 30 ساله اساتید است.
شعارسال: از سال آینده اعضای هیات علمی جدید در دانشگاه ها باید ۶ ماه در صنعت یا در دستگا‌ه‌های اجرایی فرصت مطالعاتی بگذرانند.

* امسال هزار و ۵۰۰ هیئت علمی جدید استخدام می‌شود

بنابر آمار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیش از ۹۰ هزار عضو هیئت علمی در ۲۰۰۰ مرکز دانشگاهی و تحقیقاتی فعالیت می‌کنند و امسال هم هزار و ۵۰۰ نفر عضو جدید استخدام خواهند شد.

فرصت مطالعاتی شش ماهه آزمایشی اعضای هیئت علمی جوان، موافقان و منتقدانی دارد که منتقدان برای بهبود این طرح پیشنهاداتی ارائه می‌کنند. همچنین ابعاد این طرح هنوز برای برخی کاملا مشخص نشده است و سوالاتی را مطرح می کنند.

*استاد دانشگاه شریف: دانشگاه از کجا بفهمد که کدام بخش صنعت برای چنین فردی جا دارد؟

یک عضو هیات هیات علمی و استاد دانشگاه شریف در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره الزام فرصت مطالعاتی شش ماهه اعضای جدید هیأت علمی‌ها، گفت: جذب هیأت علمی اینطور است که پرونده متقاضی به یک دانشگاه یا چند دانشگاه خاص ارجاع می‌شود، در آن دانشگاه‌ها مراحل گزینش و بررسی علمی انجام می‌شود و یکی از آن دانشگاه‌ها می‌تواند آن شخص را انتخاب کند و با تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آن شخص جذب آنجا می‌شود، بنابراین فرایند جذب هیأت علمی مراحل مشخص و از قبل تعیین‌شده دارد.

وی ادامه داد: برای مثال در رابطه با دانشجوهای خارج، دانشجوها در سیستمی اپلای می‌کنند که مثلا متقاضی اعلام می‌کند اولویت‌هایش به ترتیب گزینه 1 دانشگاه شریف، گزینه 2 دانشگاه تهران وگزینه 3 دانشگاه امیرکبیر و رشته‌‌اش مخابرات است و می‌خواهیم رشته برق برود. پرونده آنها در دانشگاه برق بررسی می‌شود و دانشگاه شریف به وزارت علوم اطلاع می‌دهد که این شخص را می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم. پس از اینکه این مراحل طی شد این شخص متوجه می‌شود که اکنون که به ایران برمی‌گردم دانشگاه شریف در رشته مخابرات من را پذیرفته که آنجا شاغل شوم. حال به این فرد گفته می‌شود باید شش ماه برود در صنعت فرصت مطالعاتی بگذراند، دقیقا باید کجا برود؟

یک استاد دانشگاه شریف با تکیه بر تجربه چندین ساله کار در دانشگاه می‌پرسد: دانشگاه از کجا می‌داند که کدام صنعت این فرد را می‌خواهد و کدام صنعت جای کار برای این فرد دارد؟

وی با اشاره به تجربه کار 20 ساله در دانشگاه گفت: دانشگاه از کجا می‌داند که کدام صنعت چه چیزی و چه کسی را می‌خواهد؟ دانشگاه از کجا می‌داند که کدام صنعت این فرد را می‌خواهد و کدام صنعت جای کار برای این فرد دارد.

به گفته وی، تا همی حد اطلاعاتی که مطرح شده موضوع مفهوم نیست و احتمالا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید روش اجرایی را مشخص کند.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف افزود: معمولا روال کار در تهیه مصوبات جدید به این شکل است که موضوع موافقانی دارد و با موافقت اعضا دستورالعملی نوشته می‌شود و سپس گفته می‌شود که باید آئین‌نامه اجرایی نوشته شود؛ در مراحل بعدی در نوشتن آئین‌نامه اجرایی، مشکلاتی احصاء می‌شود و قانون منتظر تدوین آئین‌نامه می‌ماند و اجرا نمی‌شود که این فرایند در بسیاری از قوانین رخ می‌دهد.

وی گفت: اینکه گفتند این دستورالعمل از سال آینده اجرا می‌شود چندان هنوز مشخص نیست و پس از تدوین آئین نامه اجرایی مشخص خواهد شد و باید آئین‌نامه را خواند و روش اجرایی را دید و بعد از آن نظر داد که قابل اجرا است یا نیست.

*استاد دانشگاه علم و صنعت: در همه رشته‌ها صنایع فعال نیستند

محمد سلیمانی عضو هیات علمی و استاد دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاه خبرگزاری فارس، در این باره به زوایای دیگری از این طرح اشاره و سوالاتی را مطرح کرد.

وی اظهارداشت: اخیراً وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فرصت مطالعاتی شش ماهه در صنعت را الزامی کرده و به نظر می رسد مشکلات اجرایی در این طرح وجود دارد که باید پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: از جمله سوالات مطرح این است که در همه رشته‌ها صنایع فعال نیستند؛ حتی برای علوم انسانی، علوم پایه و حتی رشته‌های مهندسی هم خیلی از زمینه‌های تخصص در صنایع وجود ندارد و این موضوع یکی از سوالاتی است که در این طرح با آن روبه‌رو می‌شویم.

استاد دانشگاه علم و صنعت معتقد است برای اینکه فرصت مطالعاتی 6 ماهه اعضای هیات علمی جوان در صنعت و دستگاه‌های اجرایی مفید باشد باید ابعاد مختلف این طرح و انتظارات از آن پیش از اجرا مشخص شود؛ برای مثال با توجه به اینکه صنعت کشور در همه رشته‌ها فعال نیست افرادی که به صنعت می‌روند چه خروجی‌ را باید برآورده کنند؟

به گفته وی، علاوه بر این، صنعت در کشور ما عمدتاً جنبه کارخانه‌ای دارد و محصولی را تولید می‌کند و کار پژوهش و تحقیق انجام نمی‌دهد. از این رو اساساً در صنعت جایگاهی را نداریم که یک نفر آنجا مطالعات تحقیقاتی خود را انجام دهد.

سلیمانی تصریح کرد: همچنین همین صنعت کارآموزی دانشجویان با مشکل مواجه است و صنایع ظرفیت پذیرش دانشجویان را ندارند و کارآموز که به صنعت می‌رود، دردی از آنها دوا نمی‌کند.

این استاد دانشگاه علم و صنعت خاطر نشان کرد: اینها بخشی از سوالاتی است که درباره طرحی که گفته می‌شود از سال آینده اجرا خواهد شد وجود دارد که پاسخ‌گویی به این سوالات در کیفیت اجرای طرح موثر خواهد بود.

*استاد دانشگاه امام حسین: جای خالی کار اجرایی در رزومه قوی علمی اعضای هیات علمی پر می‌شود

سید ضیاء‌الدین قاضی‌زاده استاد دانشگاه امام حسین (ع) نیز در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، به ابعاد مثبت اجرای این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: این طرف می تواند خلاء موجود در رزومه اعضای هیئت علمی را بر طرف کند.

وی گفت: الزامی شدن گذراندن فرصت مطالعاتی برای اعضای جدید هیئت علمی ها بسیار اقدام موثری است؛ اینکه فردی که می‌خواهد عضو هیات علمی شود حداقل آشنایی با کار اجرایی صنعت و دستگا‌ه‌ها داشته باشد خوب است و ایده خوبی است.

به گفته وی، کسی که می‌خواهد در حوزه آموزش و پژوهش در دانشگاه کار می‌کند اگر 6 ماه تجربه اجرایی داشته باشد بسته به رشته می‌تواند بسیار مفیدتر باشد؛ این فرد حداقل برای دوره کوتاهی با واقعیت‌های حوزه اجرا مواجه می‌شود، با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند و حتی دانشجوها هم دیگر به او این دید را ندارند که فقط تئوری و نظریه‌ها را آموزش می‌دهد.

قاضی‌زاده تصریح کرد: یک عضو هیات علمی تاکنون مدرک تحصیلی و رزومه علمی قوی شامل مدرک دکتری یا مقاله نیاز داشته و تاکنون سابقه اجرایی مورد مفقوده رزومه برخی اعضای هیات علمی بوده است که با این طرح جبران می‌شود.

*استاد دانشگاه خواجه نصیر: فرصت مطالعاتی داخلی باید فراگیر شود

رمضانعلی صادق‌زاده، استاد تمام دانشگاه خواجه نصیر در رشته مخابرات و برق در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، این طرح را زمینه‌ای برای فراگیر شدن فرصت‌های مطالعاتی داخلی ارزیابی و عنوان کرد: تاکنون فرصت‌های مطالعاتی در خارج از کشور به مدت 6 یا 9 ماه معمول بود که بهتر است فرصت‌های مطالعاتی داخل کشور هم متداول شود.

به گفته وی، به فرصت‌های مطالعاتی داخلی، فرصت‌های صنعتی گفته می‌شود که در صنایع کشور ایجاد می‌شود.

صادق‌زاده با تاکید بر اینکه فرصت‌های مطالعاتی نباید فقط محدود به خارج از کشور باشد، گفت: این موضوع با تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت علوم و وزارت صنعت انجام عملیاتی و محقق خواهد شد.

*وزارت علوم: سرمایه‌گذاری ۶ ماهه ای که سی سال بهره وری دارد

به گفته مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برآورد هزینه حقوق فرصت مطالعاتی 6 ماهه ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ عضو جدید هیات علمی در صنعت عدد بسیار بزرگی است.

هزار و 500 عضو جدید هیات علمی دوره 5 ساله آزمایشی خود را با 6 ماه فرصت مطالعاتی آغاز می‌کنند؛ طرحی که وزارت علوم با جرات و جدیت برای آن هزینه کرده و امیدوار به نتیجه است.

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره این هزینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اطمینان دارد که این کار کارشناسی شده است و منافع درازمدت برای کشور دارد و قطعا استادی که از شش ماه حضور در صنعت باز می گردد تجربیات خود را در کار علمی خود لحاظ می کند و نتیجه ۶ ماه فرصت مطالعاتی ۳۰ سال بهره وری بیشتر خواهد بود.

*فرصت مغتنم کار اجرایی برای جامعه دانشگاهی

وزارت علوم هزینه 6 ماه حضور اعضای جدید هیات علمی در خارج از دانشگاه و در صنعت را متقبل می‌شود؛ زیرا معتقد است همچنان که فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور برای استاد، دانشجو و دانشگاه آورده دارد، فرصت‌ مطالعاتی در صنعت هم موثر خواهد بود و امیدوار است که اثر این حضور متفاوت را در بهره‌وری اساتید ببنند.

در این بین این طرح برای پخته شدن نیاز به پرسش و پاسخ‌هایی دارد که ابعاد این طرح برای مخاطبان اصلی آن که همان جامه دانشگاهی هستند روشن باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 20 مرداد 1398 ، کدخبر: 13980519000686 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین