پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۹۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰
محمدسعید سیف مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه تلویزیونی «روی خط خبر» درباره جزئیات ۸ هزار قرارداد دانشگاه‌ها با صنعت گفت: این آمار متعلق به مجموع قرارداد‌های جاری سال‌های اخیر دانشگاه‌ها است یعنی قرارداد‌هایی که منعقد شده و همچنان ادامه دارد و در سال‌های آینده به پایان می‌رسد.
شعارسال: مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم گفت: علیرغم فعالیت ۲۵ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های دولتی تحت پوشش ما، اما از هر ۳ الی ۴ استاد تنها یک نفر قرارداد ارتباط با صنعت دارد.
 
محمدسعید سیف مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه تلویزیونی «روی خط خبر» درباره جزئیات ۸ هزار قرارداد دانشگاه‌ها با صنعت گفت: این آمار متعلق به مجموع قرارداد‌های جاری سال‌های اخیر دانشگاه‌ها است یعنی قرارداد‌هایی که منعقد شده و همچنان ادامه دارد و در سال‌های آینده به پایان می‌رسد.
 
سیف ادامه داد: سالانه حدود ۲ هزار قرارداد ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها خاتمه پیدا می‌کند و همین میزان یا حتی بیشتر نیز سالانه در حوزه‌های مختلف قرارداد منعقد خواهد شد که البته در حوزه فنی و مهندسی قرارداد‌های بیشتری امضا می‌شود.
 
وی با بیان اینکه قرارداد‌های منعقد شده با کارفرمایانی از وزارت نفت، وزارت صنعت، وزارت دفاع و حتی شرکت‌های خصوصی است، اظهار داشت: برای این قرارداد‌ها حدود ۴ هزار کارفرما داریم. طبیعتا فعالیت‌هایی که در دانشگاه‌ها انجام می‌شود به تبع نیاز‌های موجود در جامعه است مثلا کم‌آبی، آلودگی هوای کلان‌شهرها، مصرف انرژی و به طور کلی چالش‌های کوچک و بزرگی که جامعه را به خود درگیر می‌کند.
 
ارزش ۱۹۵۰ میلیارد تومانی قرارداد‌های جاری دانشگاه‌ها

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تنوع فعالیت‌ها زیاد است و دانشگاه‌ها در این مسیر به خوبی حرکت می‌کنند لذا در یک مقایسه باید بگوییم که تعداد قرارداد‌های امسال نسبت به سال گذشته حدود ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است و مبلغ مجموع قرارداد‌ها که در سال گذشته حدود ۹۵۰ میلیارد تومان بوده امسال به یک هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان رسیده است و این نشان از ارزش ۱۹۵۰ میلیارد تومانی قرارداد‌های جاری دانشگاه‌ها دارد.
 
سیف اظهار داشت: هرچند که آمار مطرح شده اعداد بالایی هستند، اما در برابر ظرفیت‌های دانشگاهی ما آنچنان چشمگیر و قابل قبول نیست، چون نیروی انسانی خوبی داریم و سرمایه‌گذاری‌های مناسبی انجام داده‌ایم مثلا طبق ارزیابی‌های انجام شده در دانشگاه‌های دولتی تحت پوشش وزارت علوم در حدود ۲۵ هزار عضو هیئت علمی وجود دارد یعنی به صورت نسبی هر ۳ الی ۴ استاد دانشگاه‌ها تنها یک نفر قرارداد ارتباط با صنعت دارد.
 
هر استاد باید یک پروژه ارتباط با صنعت داشته باشد

وی بیان کرد: درحالیکه به صورت طبیعی در دنیا هر استاد حداقل درگیر یه پروژه ارتباط با صنعت است بنابراین توقع داریم که اساتید دانشگاه‌های ما بیش از پیش فعال شوند و هرکدام حداقل در یک پروژه ارتباط با صنعت مشارکت کنند، همچنین کار‌های تحقیقاتی دانشجویان نیز کاملا هدفدار و جهت‌دهی شده شود. درواقع ما هنوز نتوانسته‌ایم از تمام امکانات و ظرفیت تعداد زیادی از دانشجویان و اساتیدمان استفاده کنیم و در این خصوص چند عامل وجود دارد و یکی از این عوامل کشش بازار است. صنعت و جامعه زمانی نیازمند دانشگاه و فناوری‌های نو است که رقابتی باشد و به کیفیت اهمیت داده شود.
 
مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: درحقیقت به خاطر مسائل اقتصادی، محدودیت‌های موجود و رقابتی که بین تولیدکنندگان وعرضه‌کنندگان کمتر اتفاق می‌افتد، ممکن است صنعتگران رغبت چندانی به سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های جدید و بالا بردن کیفیت نداشته باشند. در حوزه دفاعی به دلیل احساس نیاز بیش از ۲ هزار قرارداد انجام شده و همه مورد استفاده قرار گرفته است، اما در برخی حوزه‌های دیگر، چون کمتر مورد توجه قرار گرفته، اقبال کمتر بوده است.
 
وی ادامه داد: از طرف دیگر این مشکل با دانشگاه‌ها نیز وجود دارد که در سال‌های گذشته صرف ارائه یک مقاله و رساله بوده و حال جهت‌دهی آن‌ها به سمت رفع نیاز‌های کشور قدری دشوار است که خوشبختانه تاکنون در حد امکان به خوبی جهت‌دهی شده است.
 
اساتید باید بدنه علمی کشور را به سمت رفع تقاضاهای کشور سوق دهند

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: باید در بعد سیاست‌گذاری و تصویب پشتیبانی‌های لازم اقدامات جدی صورت گیرد که بخشی از آن‌ها درحال انجام است مثلا در حوزه مهارت افزایی، رصد وضعیت قراردادها، تسهیل ارتباط با وزارتخانه‌ها و ... برنامه‌هایی انجام می‌شود، اما قدر زیادی از این موضوع برعهده دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما است که باید اساتید، بدنه علمی کشور را به سمت رفع تقاضا‌های اساسی کشور جهت دهند طبیعتا مدیریت دانشگاه‌ها در این مسیر ضروری است.
 
سیف توضیح داد: به این نتیجه رسیده‌ایم که ارتباط دانشگاه و صنعت یک زنجیره است و بین استاد و دانشجو و صنعت حلقه‌های واسط زیادی وجود دارد مثلا پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های فناور، مراکز رشد وغیره حلقه‌های متعددی هستند که اگر بتوانند یکدیگر را تکمیل کنند، دستاورد‌ها تجاری‌سازی شده و مشکلی را منتفع خواهند کرد.
 
وی افزود: در وزارت علوم به تمامی این موضوعات بها داده می‌شود و حلقه‌های مختلف را پیگیر هستیم تا دستاورد‌های دانشگاهیان مرحله به مرحله پیش روند و به خدمت و محصولی نوین تبدیل شوند.
 
ضرورت سیاست‌گذاری‌های مناسب برای قراردادهای ارتباط با صنعت

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که برای رسیدن به نقطه مطلوب و تکمیل حلقه‌های زنجیره چه باید کرد؛ اظهار داشت: باید سیاست‌ها و ارزش‌گذاری‌های بازنگری شود که خوشبختانه در وزارت علوم مورد توجه است، اما خارج از وزارت علوم هم نیاز است که سیاست‌های اقتصادی و صنعتی کشور به نوعی برای ارتباط با دانشگاه‌ها و مسائل علمی علاقمندی ایجاد کند. اگر قوانین ما به گونه‌ای باشد که دستگاه‌های اجرایی به سمت فناوری‌های نو و ارزش افزوده، بهره‌وری و کیفیت بالاتر حرکت کنندناخودآگاه این نیاز‌ها باعث سوق صنایع به سمت دانشگاه‌ها می‌شود.
 
وی با بیان اینکه موضوع ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه یک موضوع همه جانبه است، عنوان کرد: از مسائل دانشجویی، ارتقا و استخدام اساتید تا آیین‌نامه‌ها و مقررات حاکم بر قرارداد‌ها مسائل متنوعی وجود دارد که باید مورد توجه و رسیدگی باشد.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری   دانشجو ،تاریخ انتشار:  8 بهمن    1398،کدخبر:823423   ،www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
0
1
اساسا اساتید هم خیلی از ارتباط با صنعت خوششون نمیاد انگار زبون هم رو نمی فهمن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین