پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۸۵۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: رسوبات پلدختر حاصل فرسایش سازنده‌های زمین شناسی ریزدانه در سطح حوضه آبریز کشکان است.

شعار سال: رضا میرزایی در پاسخ به سوال بسیاری از شهروندان شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای آسیب دیده از سیل فروردین ماه ۹۸ که این همه رسوب و گل و لای از کجا آمده است؟ اظهار کرد: به جز سد ایوشان که شبیه یک گودال و به اندازه تقریبی تالاب تکانه پلدختر، با حجم مخزن ۵۱ میلیون متر مکعب بوده و در کنار روستای ایوشان و در بالادست روستای پل هرو و بر روی سرشاخه رودخانه کوچک هرو احداث شده، هیچ سد دیگری بر روی رودخانه کشکان وجود ندارد و ساخته نشده است.

وی تصریح کرد: این سد کوچک هم (سد ایوشان) یک سد نوساز و جدید است، بطوریکه هنوز شبکه تحت پوشش آن تکمیل نشده و پیشرفت فیزیکی ساختمان سد نیز حدود ۹۷ درصد است و تاکنون فاقد رسوب‌گذاری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه مساحت حوضه آبریز رودخانه کشکان ۹۷۷۵ کیلومتر مربع است که حدود یک سوم مساحت استان را در بر می گیرد، عنوان کرد: در حوضه آبریز کشکان، تشکیلات زمین‌شناسی متعددی وجود دارد که بسیاری از این تشکیلات زمین شناسی (مثل آغاجاری، گچساران، کشکان، امیران و گورپی) بسیار ریزدانه بوده و بخش زیادی از جنس آنها شامل مارن، سیلت و خاک رس بوده که نسبت به فرسایش آبی و جریان های سیلابی بسیار حساس بوده و به راحتی شسته شده و با جریان سیلاب قابل حمل هستند.

میرزایی بیان کرد: تولید رسوب در حوضه آبریز رودخانه کشکان به علت شرایط زمین شناسی، شیب تند حوضه و بارش‌های زیاد، بسیار بالاست، بطوریکه در برخی از زیرحوضه‌های آن مثل منطقه چول‌هول، میزان تولید رسوب ۳۵ تن در هر هکتار در سال است و در زیر حوضه‌های مادیان رود، گل‌گل، واشیان، ژلاب و ..... هم تقریباً به همین صورت است.

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های سیلاب‌ها به لحاظ قدرت تخریبی بالایی که دارند، رسوبات مختلف را با خود حمل می‌کنند، افزود: زمانی که با موانع طبیعی یا مصنوعی مثل ساختمان‌ها، پایه پل‌ها، دیواره‌ها و ..... برخورد می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: سرعت جریان سیلاب کاهش پیدا می‌کند و بخش زیادی از رسوباتی را که با خود آورده بر جای می‌گذارد، دقیقا همان موضوعی که در داخل شهر پلدختر اتفاق افتاد.

میرزایی با اشاره به اینکه رسوبات شهرستان پلدختر حاصل فرسایش سازندهای زمین شناسی ریزدانه در سطح حوضه آبریز کشکان باضافه شسته‌شدن هزاران هکتار زمین کشاورزی حاشیه رودخانه در همین نزدیکی‌های شهر پلدختر در مناطق آب تاف، بابازید، گل گل، خرسدر، مورانی، کیان آباد، تیمورآباد، پران پرویز و...... و ترکیبی از مارن، سیلت و خاک رس است که توسط سیلاب حمل و در شهر پلدختر ته نشین شده است، یادآور شد: میزان این رسوبات ده‌ها میلیون تن است که بخش کوچکی از آنها در شهر پلدختر رسوب‌گذاری شد و بخش زیادی از آنها به مخزن سد کرخه وارد شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 30 مرداد 98، کد مطلب: 98053014612: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
0
0
تولید رسوب در حوضه آبریز رودخانه کشکان به علت شرایط زمین شناسی، شیب تند حوضه و بارش‌های زیاد، بسیار بالاست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین