پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۶۸۷
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
سقز، دومین شهر پرجمعیت استان کردستان در شمال غربی ایران است که از قدمتی کهن برخوردار است.

شعار سال: کردستان سرزمین طبیعت، تاریخ و فرهنگ و سرزمین یکی از اصیل‌ترین اقوام ایرانی است. استان کردستان در غرب کشور و در همسایگی استان‌های آذربایجان غربی، زنجان، همدان و کرمانشاه واقع شده است. این استان از سمت غرب همجوار کشور عراق و استان کردنشین سلیمانیه است.


برخی معتقدند که نام امروزی این شهر، برگرفته از قومی به نام «سکا» است. گروهی که گفته می‌شود در دوران مادها، بار‌ها مرز‌های ایران را مورد حمله و یورش قرار داده‌اند؛ بنابراین «هووخشتره» یکی از بزرگ‌ترین پادشاهان ماد، در دهه نخست فرمانروایی خود با امپراطور سکا‌ها متحد شد و از این رو گروهی از این قوم به غرب ماد مهاجرت کرده و از آن پس این سرزمین به نام سکزی یا ساکز، که امروزه به سقز معروف است، شهرت یافت.

منطقه‌ای که با توجه به گفته‌های «رومن گیرشمن» در زمان اشغال ایران، آن را پایتخت خود انتخاب کرده و امروزه با قدمتی بالغ بر سه هزار سال، یکی از کهن‌ترین شهر‌های جهان، محسوب می‌شود.

برخی دیگر نیز براین باورند که سقز از نام «سیاکسار»، پادشاه مادی و فردی که در بین یونانیان به «سیاکس»، شهرت داشته است، الگوبرداری شده است.

تپه قلعه باستانی زیویه (کاخ دژ) استان کردستان

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری که در فاصله ۵۵ کیلومتری از سقز و در روستای زیویه قرار دارد، اثری است متعلق به قرن سوم و چهارم هجری قمری که به «تپه قلعه زیویه» شهرت یافته است. این اثر ملی روی تپه‌ای طبیعی که بخشی از آن را سنگ تشکیل داده است احداث شده و دارای ۴۰ هکتار وسعت و بلندایی بین ۹۰ تا ۱۱۰ متر از سطح زمین‌های پیرامونش است.


کاوش‌های بسیاری در این منطقه تاریخی صورت گرفته است و طی آن‌ها آثار بسیاری کشف شد که از قدمت آن در نیمه دوم قرن هفتم پیش از میلاد حکایت دارد و حکومتی بودن این قلعه را مسجل ساخته است.

بخش شمالی تپه دارای شیبی تند، بخش جنوبی و بسیاری دیگر از بخش‌ها صخره‌ای و صاف و بخش غربی و شرقی نیز دارای شیبی ملایم است.

مسجد دو مناره استان کردستان

در بافت قدیمی شهرستان سقز، یکی دیگر از آثار تاریخی ایران قرار دارد که در مورد تاریخ ساخت آن، اختلافاتی وجود دارد. این میراث ایران کهن که در محله میان‌قلعه و در دامنه تپه تاریخی نارین قلعه قرار گرفته است، مسجدی است قدیمی که به دلیل برخورداری از دو مناره بلند، به «مسجد دو مناره» شهرت یا فته است.


برخی از کارشناسان قدمت آن را متعلق به دوران شیخ حسن مولانا آباد از بزرگان و عارفان دوران حکومت افشاریه می‌دانند که با توجه به معماری و کاشی‌کاری‌های انجام شده در مسجد، احتمال احداث آن در اواخر دوران افشاریه و اوایل دوران زندیه، دور از ذهن نیست. این مسجد دارای حوض‌خانه‌ای با یک گنبد بر فراز آن است که نمازگزاران در آن وضو می‌گیرند و به نظر می‌رسد که قدمت آن از عمر مسجد بیشتر و متعلق به دوران صفویه است.

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق استان کردستان

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق، یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در شهرستان سقز است که با وسعتی بالغ بر ۴۳ هزار و ۹۵۰ هکتار، عنوان سومین منطقه حفاظت شده در استان کردستان را به خود اختصاص داده است. منطقه‌ای که زیستگاه ۸۰ گونه از پرندگان، ۱۷ گونه از پستانداران و بیش از ۳۵۰ گونه از گیاهان مختلف مخصوصا گیاهان نادر و کمیاب است.


در کنار زیبایی‌های طبیعی این ناحیه از سقز همچون جنگل‌ها و مراتع سرسبز، وجود آثار تاریخی همچون غار باستانی کرفتو و قلعه زیویه، اهمیت و محبوبیت این منطقه را افزون‌تر کرده است. کبک، قوچ، لک‌لک، عقاب طلایی، هما، قرقی، مرغ حق، شغال، میش و میش مرغ، از جمله حیوانات و کما، گون، مرزه، بادام وحشی، زنبق، میخک و زول، شماری از گیاهان یافت شده در این منطقه ارزشمند است.

حمام حاج صالح استان کردستان

«حمام حاج صالح» از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و توریستی در سقز است که در بافت قدیمی این شهرستان قرار دارد. قدمت ساخت این اثر تاریخی متعلق به دوران حکومت صفویان بوده و از بخش‌هایی همچون گرمخانه، خلوتی‌ها، مخزن سوخت، سیستم فاضلاب، خزینه، سربینه و بینه تشکیل شده است.


معماری این بنای کهن به سبک معماری اصفهان است که در دوران فرمانروایی صفویان استفاده از آن در ساخت بنا‌ها مرسوم بوده است.

تزئینات صورت گرفته در حمام بسیار زیبا و تحسین‌برانگیز است که می‌توان به کادربندی و آهک‌بری‌های سقف، دیوار‌ها و حجاری‌های روی ستون‌ها اشاره کرد.

روستای تاریخی ترجان استان کردستان

در فاصله ۶۰ کیلومتری از سقز، روستایی تاریخی، کوهستانی و تپه‌ای، دارای آب و هوایی معتدل و سرد و با چشم‌انداز‌هایی بسیار زیبا قرار دارد که به «روستای ترجان» شهرت یافته است.

گفته می‌شود که نامگذاری این روستا به ترجان، به دوران حملات مغول‌ها به ایران بازمی‌گردد. به نظر می‌رسد که در آن زمان، «تیرجان» نام فرمانده سپاه مغول‌ها بوده که به این روستا حمله کرده است.


آب و هوا و اقلیم ویژه و منحصر‌به‌فرد روستای ترجان، به دلیل قرارگیری آن در دامنه کوه، مناظر و دیدنی‌های شگفت‌انگیز طبیعی خارق‌العاده‌ای را ایجاد کرده است که برای طبیعت‌گردی مکانی مناسب خواهد بود.

در کنار زیبایی‌های طبیعی روستا، اثر تاریخی به نام «قلعه تورجان» نیز که به «قلعه کهن» و «قلاکون» نیز شهرت دارد، وجود دارد که احتمالا به همت اهالی روستا آن هم در سال‌هایی بسیار قبل ساخته شده است.

کاروانسرای تاجوانچی (سرای اتحاد) استان کردستان

«کاروانسرای تاجوانچی» یا «سرای اتحاد» یکی دیگر از آثار تاریخی ایران است که در بخش غربی حمام حاج صالح قرار گرفته است.


هرچند تنها بخشی از ضلع شمالی این اثر تاریخی باقی‌مانده است، اما باز هم به خوبی می‌توان طرح آن را که در دو طبقه، متشکل از یک حیاط مستطیل شکل، ستون‌های استوانه‌ای ساخته شده از آجر، پایه‌ستون‌های مربعی آجری، آب‌نمایی در مرکز حیاط، حجره‌ها و اتاقک‌هایی را که در پیرامون آن بوده و هم اکنون نیز تعدادی از آن‌ها برجای مانده است، مشاهده کرد.

احتمال می‌رود که این بنا در دوران حکومت زندیه و در زمان فرمانروایی خسرو خان اول ساخته شده است.

غار کرفتو استان کردستان

غار کرفتو بی شک یکی از جذاب‌ترین نقاط دیدنی غرب کشور محسوب می‌شود. این غار مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعی و تلاش انسان‌ها برای غلبه بر طبیعت و زنـدگی بهتـر و ایمن‌تر است. سابقه سکونت یا مورد استفاده قرار گرفتن آن را از دوره سلوکی به بعد یعنی اشکانی، ساسانی و اسلامی می‌دانند.


پس از کاوش‌هایی که در دو فصل انجام گرفت و با نتیجه‌ای حاصل از مطالعات محوطه‌های اطراف غار مشخص شد پیش از تاریخ، احتمالا از اواخر هزاره پنجم و هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح (ع)، این غار همزمان با پناگاه‌های و غار‌های دیگر از جمله غار کانی میکائیل مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

طبق کاوش باستان‌شناسان، قسمت‌هایی از غار کرفتو توسط دست‌های هنرمندان ایرانی و بدون در اختیار داشتن وسایل کنده‌کاری شکل گرفته است.

این غار از جنس آهک بوده و مربوط به زمان سوم زمین‌شناسی است و در تاریخ ۲۰ بهمن ماه سال ۱۳۱۸ هجری قمری با شماره ۳۳۰ به ثبت ملی رسید.

شهر بازی پاپتوس، دریاچه لگزی، مسجد شیخ مظهر، تکیه بابا شیخ، آرامگاه حاج حکیم نیلوفری، قرآن تاریخی شیخ حسن مولانا، مسجد شیخ حسن مولانا، روستای وزملا، معماری شگفت‌انگیز در دل صخره‌ها، دریاچه سد شهید کاظمی و رودخانه سقز، تعداد دیگری از جاذبه‌های گردشگری در شهرستان سقز است.

آدرس و شماره تلفن بیمارستان های استان کردستان


آدرس رستوران‌های سنندج به شرح ذیل می باشد:

رستوران جهان نما استان کردستان

تلفن:۰۸۷۳۳۱۶۴۲۱۲

آدرس: کردستان، سنندج خیابان طالقانی، بین صلاح الدین عیوبی و خیابان امام، روبروی دخانیات

رستوران مروارید استان کردستان

تلفن:۰۸۷۳۳۲۳۸۴۴۴

آدرس: کردستان، سنندج خیابان نمکی

رستوران و فست فود خاطره خوب استان کردستان

تلفن:۰۸۷۳۳۲۸۴۱۷۳

آدرس: کردستان، سنندج خیابان حسن آباد، سه راهی شهید تعریف

رستوران ترک دنر سنندج

تلفن: ۰۸۷۳۳۲۲۷۷۰۶

آدرس: کردستان، سنندج میدان اقبال، نبش خیابان ژاندرمری، پل عابر پیاده میدان اقبال

رستوران و سفره‌خانه آبیدر استان کردستان

آدرس: کردستان، سنندج کمربندی آبیدر، باغ ۲۸ دی

رستوران فردو استان کردستان

آدرس: کردستان، سنندج، میدان آزادی

رستوران دهکده سنندج

تلفن: ۰۸۷۳۳۲۳۳۳۳۹

آدرس: کردستان، سنندج، خیابان کشاورز، خیابان پست، کوچه سجادی ۲

فست فود فواد استان کردستان

آدرس: کردستان، سنندج، میدان شهرداری، خیابان سید قطب

رستوران و سفره خانه سنتی سیرانگاه استان کردستان

آدرس: کردستان، سنندج، مجموعه تفریحی آبیدر

آدرس هتل های استان کردستان به شرح ذیل است:

هتل هاله (لاله سابق) بانه

کردستان - شهر بانه - خیابان مطهری - میدان فرمانداری

هتل داوینکو بانه

ابتدای بانه -ورودی شهر بلوار دانشگاه

هتل آریان بانه

کردستان - بانه - میدان شورا

هتل زریوار مریوان

کردستان، مریوان، بلوار دریاچه، هتل زریوار کردستان

هتل شار بانه

کردستان - بانه - میدان دانشگاه - بلوار بلال حبشی _ هتل شار

مهمانسرای جهانگردی مریوان

مریوان - جنب دریاچه زریوار

مهمانسرای جهانگردی سنندج

سنندج - انتهای خیابان پاسداران - جنب امور آب

هتل شادی سنندج

سنندج - بلوار پاسداران - روبروی دانشگاه علوم پزشکی

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 5 شهریور 98، کد مطلب: 6868075: www.yjc.ir



اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین