پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۱۰۶
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۶
اقدامات عمرانی دولت دوازدهم در استان اردبیل در 2 سال گذشته علیرغم فشارها و جنگ اقتصادی دشمنان نه تنها روند کاهشی و رکود به خود نگرفته بلکه در بسیاری زمینه‌ها از جمله زیرساخت‌های ریلی، بزرگراه و فرودگاه‌ها ، مهار آب ، احداث سد، طرح های آبرسانی ، برقرسانی و گاز رسانی رو به افزایش بوده است.
شعار سال:دولت دوازدهم در کنار ارائه خدمات گسترده در استان اردبیل مهمترین توجه خود را به رفع کاستی‌های زیرساختی، رونق تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در استان معطوف کرده و موفقیت‌های خوبی نیز در این راستا بدست آورده است.

اقدامات عمرانی دولت دوازدهم در استان اردبیل در 2 سال گذشته علیرغم فشارها و جنگ اقتصادی دشمنان نه تنها روند کاهشی و رکود  به خود نگرفته بلکه در بسیاری زمینه‌ها از جمله زیرساخت‌های ریلی، بزرگراه و فرودگاه‌ها ، مهار آب ، احداث سد، طرح های آبرسانی ، برقرسانی و گاز رسانی رو به افزایش بوده است.

فعال سازی واحدهای راکد مهمترین اقدام دولت دوازدهم

کارخانه های راکد و زنجیره تعطیلی واحدهای تولیدی معضلی بود که از چندین سال پیش در استان وجود داشت اما دولت تدبیر و امید بویژه دولت دوازدهم  یکی از مهمترین اقدامات خود در این زمینه را فعال سازی این واحدها قرار داده و تاکنون نیز در این زمینه اقدامات مثبنتی در استان انجام گرفته است .
رونق تولید و اشتغال کارنامه دولت دوازدهم
 استاندار اردبیل اعلام کرد که با حمایت‌های صورت گرفته و تزریق اعتبار و تسهیلات لازم کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی راکد استان به ۳۴ تا ۳۶ درصد کاهش یافته و تلاش برای فعال کردن این تعداد نیز در جریان است.

 اکبر بهنامجو افزود: هم اکنون هزار و ۱۵۰ واحد تولیدی در استان وجود دارد، فعال کردن واحدهای راکد و افزایش بهره‌وری واحدهای تولیدی فعال برنامه جدی مدیریت استان است و این راهکار را برای رونق تولید بسیار موثر دانسته و در راستای این سیاست حرکت می‌کنیم.

وی بیان کرد: بازدیدهای هفتگی از واحدهای تولیدی در شهرستان‌های مختلف صورت می‌گیرد تا مشکلات واحدهای تولیدی غیر فعال و راکد حل و وارد مدار تولید شده و یا تولید و بهره وری آنها افزایش یابد.

رامین صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: ۳۴ درصد واحدهای صنعتی این استان راکد می باشد اما تلاش ها برای فعال سازی آنها  ادامه دارد.

وی بیان کرد: از بین واحدهای تولیدی و صنعتی غیرفعال استان  ۱۵۸ واحد تولیدی و صنعتی قابل احیا شناسایی شده  که با بهره برداری از آنها یک هزار و ۶۸۰ نفر شاغل خواهند شد.

 ایجاد ۱۸ هزار شغل جدید در استان اردبیل

بیکاری معضلی است که در استان اردبیل از سال‌ها پیش وجود داشته و بر اساس آمارها حدود ۶۵ هزار بیکار در استان وجود دارد و هر ساله نیز هفت هزار و۵۰۰ نفر به جویندگان کار افزوده می شود.

ایجاد و افزایش فرصت‌های شغلی از جمله ماموریت‌های مهم دولت در اردبیل بوده و استاندار دولت دوازدهم مهم‌ترین اولویت خود را در این استان مبارزه با بیکاری ذکر و برای تحقق آن هدف گذاری کرده و ایجاد سالانه ۲۰ هزار شغل را در استان تعهد داد.
رونق تولید و اشتغال کارنامه دولت دوازدهم
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری اردبیل گفت که پارسال ۱۸ هزار و ۲۶۴ مورد اشتغال در مجوزهای صادره در حوزه های کشاورزی ، صنعت و گردشگری استان پیش بینی شده بود که نسبت به سال ماقبل ۵۱ درصد رشد داشته است.

قادر تقی زاده با بیان اینکه در سال ٩٦ اشتغال پیش بینی شده برای ٤٠٦ جواز تاسیس و موافقت اصولی صادره ۱۲ هزار و ۲۴ نفر بود ، افزود: در سال ٩٧ این تعداد برای ٦٤٦ مجوز صادره از طرف سامان صنعت ، معدن و تجارت ، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ۱۸هزار و ۲۶۴ نفر بوده است.

وی بیان کرد: در سال گذشته در حوزه سازمان صنعت ، معدن و تجارت برای ٤٣٦ طرح ١٤ هزار و ۵۷۳ هزار نفر ، در حوزه سازمان جهاد کشاورزی برای ١٣٧ طرح هزار و ۲۱۶ نفر و برای ٧٠ طرح حوزه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ٢ هزار و ٢٥٣ طرح پیش بینی شده بود.

استاندار اردبیل نیز با بیان ایجاد بیش از ۱۸ هزار شغل در استان بیان کرد که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور رسیدن به این رقم  اقدامی مهم و قابل توجه بوده و تلاش می‌شود امسال آمار ایجاد شغل بیش از این رقم باشد.

در این حال داوود شایقی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل نیز می گوید که امسال برای ایجاد ۲۶ هزار شغل جدید در استان هدفگذاری شده است.

 راه آهن اردبیل ؛ مطالبه ای که دولت دوازدهم محقق کرد

طرح راه آهن اردبیل یکی از مهمترین خواسته و مطالبه مردم استان اردبیل بود که پس از سال‌های طولانی در دولت دوازدهم فعال شده و انتظار می‌رود مردم استان اردبیل در پایان کار این دولت به آرزوی دیرینه خود و شنیدن سوت قطار  برسند.

 راه آهن اردبیل - میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۳ کلنگ زنی و مدت زمان اجرای آن پنج سال تعیین شده بود که به دلایل مختلف این طرح تا زمان دولت دوازدهم به حالت رکود درآمده و پیشرفت فیزیکی اندکی داشت.
رونق تولید و اشتغال کارنامه دولت دوازدهم
اکبر بهنامجو استاندار اردبیل گفت: با توجه به تامین اعتبار پروژه، این طرح مهم ریلی بر اساس قول داده شده به مردم در دهه فجر ۹۹ به بهره برداری می‌رسد.

به گفته وی ، تامین فاینانس داخلی راه آهن کار آسانی نبود و سال گذشته ۲هزار و ۵۰۰ میلیار ریال به این پروژه اختصاص داده شد و امسال هم ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص خواهد یافت.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی راه آهن میانه - اردبیل به طول ۱۷۳ کیلومتر در سال ۸۳ شروع شده و در این مدت بارها مردم استان وعده های تحقق نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیده اند، اما با تامین اعتبار این پروژه سخت توسط بانک ملی ایران، عملیات اجرایی این طرح شتاب گرفته است.

او گفت: در طرح راه آهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره ای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر در دست اجرا است.

به گفته بهنامجو،  تلاش می‌ شود در جریان سفر رئیس‌جمهوری در روزهای پیش‌رو به استان عملیات روسازی ۹۰ درصد از راه‌آهن اردبیل - میانه  آغاز شود.

او اضافه کرد: همچنین توجیه‌دار کردن طرح اجرای خط آهن اردبیل – پارس‌آباد نیز از جمله اقداماتی است که با انجام مطالعات بیشتر انجام شده و رایزنی با جمهوری آذربایجان در خصوص اتصال خط آهن این کشور به پارس‌آباد نیز انجام و تفاهم‌نامه اجرای آن نیز امضا شده است.

انقلاب آبی در اردبیل در نقطه نهایی

طرح‌های مهار آب و آبرسانی از جمله اقدامات درخشان دولت تدبیر و امید در استان اردبیل می‌باشد که عملیات پایانی آن از دو سال پیش شروع شده و اکنون در مراحل پایانی قرار گرفته است. در دولت تدبیر و امید یک میلیارد دلار اعتبار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آب و خاک در استان تخصیص داده شد.
رونق تولید و اشتغال کارنامه دولت دوازدهم

 با صرف این اعتبار علاوه بر احداث و تکمیل چهار سد بزرگ، طرح بزرگ پایاب سد خدآفرین را نیز اجرایی کرده است.

مسئولان  دولت محلی در استان اردبیل می‌گویند که با اجرای طرح بزرگ پایاب سد خداآفرین بیش از ۶۲ هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان های پارس آباد و بیله سوار مغان آبی خواهد شد.

این طرح که بخشی از آن افتتاح و بخشی نیز تاپایان سال به مرحله بهره برداری خواهد رسید، دست کم ۳۰ هزار فرصت شغلی را در منطقه ایجاد کرده و به رونق اقتصادی استان کمک خواهد کرد.

همچنین در کنار این طرح، عملیات تکمیل و احداث چهار سد خدا آفرین در مغان، عمارت در گرمی ،احمد بیگلو در مشگین شهر و تازه کند در گرمی نیز و چند طرح کوچک در حال اجراست که امسال به بهره برداری خواهند رسید.

به گفته کارشناسان، بهره برداری از این سدها علاوه بر مهار آب های سطحی موجب توسعه کشاورزی ، ایجاد طرح های آب و برق و نیز فراهم کردن زمینه های شغلی مهمی در شمال استان اردبیل خواهد شد.

پیش بینی می شود که با اجرای این طرح ها میزان تولید کشاورزی استان اردبیل بیش از یک میلیون تن افزایش یافته و بالغ بر ۴ میلیون تن خواهد شد.

اکبر بهنام جو ، استاندار اردبیل گفت: سامانه های نوین آبیاری تحت فشار با اجرا و افتتاح سدهای مختلف تقویت شده و شاهد رونق اقتصادی و اشتغال در استان خواهیم بود.

او افزود: سدهای در دست اجرا نه تنها رونق اقتصادی را بدنبال خواهد داشت بلکه استان اردبیل را در مسیر تجارت محصولات تولیدی به کشورهای حوزه قفقاز و روسیه قرار خواهد داد.

وی  اضافه کرد: هم اکنون در دشت مغان شاهد انقلاب و تحول بزرگی در تبدیل اراضی دیم به آبی با بکارگیری پیشرفته ترین روش های نوین آبیاری و زراعی هستیم.

بهنامجو گفت: دولت باید توجه خاصی به بخش کشاورزی استان اردبیل داشته باشد زیرا در آینده حدود ۴۲ هزار هکتار به سطح زیر کشت آبی این استان اضافه خواهد شد.

استاندار اردبیل اظهار کرد: کارهای زیادی در حوزه آب و خاک ، بازاریابی و بسته بندی محصولات تولیدی در دشت مغان در نتیجه اجرای سامانه وین آبیاری در اراضی پایاب سد خدا آفرین باید انجام شود که این امر تلاش تمام دست اندرکاران تولید را می طلبد.

وی تشریح کرد: صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان نیز باید به سرعت فعالیت خود را آغاز کند تا از هدر رفت محصولات تولید جلوگیری شود و محصولات تولیدی در استان به صورت خام روانه بازار نشود.

خدمات رفاهی در مناطق محروم استان اردبیل

با اینکه ارائه خدمات رفاهی به روستاها و مناطق محروم استان اردبیل از سال‌های پس از انقلاب جریان داشته اما در دولت دوازدهم این مسیر شتاب بیشتری به خود گرفته و اکنون پوشش رفاهی بیشتر  این مناطق در مرحله نزدیک به ۱۰۰درصدی می‌باشد.
رونق تولید و اشتغال کارنامه دولت دوازدهم
بر اساس آمارهای اعلامی هم اکنون تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار استان دارای برق ،۸۸ درصد خانوار روستایی دارای انشعاب گاز و ۵۵درصد دارای شبکه آب شرب سالم و بهداشتی می‌باشند.

تعداد روستاهای زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی ۹۷۸ روستا ،  ۳۰ روستا دارای خانه های ورزش روستایی،  هزار و ۲۹ روستا دارای طرح هادی ،۴۸ روستای مد نظر گردشگری ،۱۲ روستای هدف گردشگری و بهره مندی ۸۵۰ روستا از خدمات اینترنت از جمله اقدامات  در مناطق محروم استان اردبیل می باشد.

استان اردبیل ۱۸۵۹ روستای دارای سکنه با ۴۰۴ هزار و ۲۳۶ نفر جمعیت دارد.

 ورزش اردبیل و تجربه برگزاری بازی های بین المللی در استان

در صحنه ورزشی، استان اردبیل در دولت دوازدهم شاهد برگزاری موفق رویدادهای بزرگ از جمله  لیگ والیبال ملت‌های جهان بوده است.
رونق تولید و اشتغال کارنامه دولت دوازدهم
پیش از این رویداد در سال های گذشته نیز  رقابت های والیبال قهرمانی امیدهای آسیا، والیبال انتخابی بزرگسالان آسیا و باشگاههای فرنگی آسیا  در این استان برگزار شده بود.

برای برگزاری مناسب این رقابت ها بازسازی ورزشگاههای تختی و حسین رضازاده اردبیل انجام گرفت و برگزاری موفق این دیدارها این شهر را نامزد برگزاری مسابقات بین المللی در رشته های توپی و داخل سالن کرده است.

کاهش آسیب های اجتماعی و جرایم در اردبیل

در دو سال گذشته با اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی و نیز پژوهش‌های مختلف و بر اساس آمارهای اعلامی  جرایم روند رو به کاهش داشته است .

سردار هوشنگ حسینی فرمانده انتظامی استان اردبیل گفت: وقوع جرایم خشن در استان کاهش یافته  به نحوی که  قتل در پنج ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد در استان کاهش داشته است.

وی بیان کرد: کل وقوع جرائم در این مدت در استان ۲۸ هزار و ۶۳۲ فقره بوده که نسبت به پارسال ۱۲ درصد کاهش داشته است.

سردار حسینی گفت: در پنج ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته وقوع جرم شرارت ۳۶ درصد کاهش داشته و استان اردبیل به لحاظ وقوع جرم شرارت در بین سایر استان‌های کشور در رتبه ۲۶ قرار دارد.

در همین سال ها میزان خشونت نیز کاهش یافته اما استان اردبیل همچنان در این زمینه در رتبه های برتر کشوری قرار داشته و نیزا به اقدامات فرهنگی زیاد در این زمینه می باشد.

طرح توسعه اجتماعی در محلات حاشیه ای  اردبیل
رونق تولید و اشتغال کارنامه دولت دوازدهم
برای مبارزه ریشه ای با فقر و آسیب های اجتماعی بویزه در مناطق حاشیه‌ای طرح توسعه اجتماعی و نیز ساماندهی محلات محروم در برخی شهرها از جمله اردبیل در حال انجام است.

شفیع شفیعی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل بیان کرد: در سه محله کم برخوردار نیار ، پناه آباد و سلمان آباد این شهرستان امسال عملیات ساماندهی انجام می‌گیرد.

وی بیان کرد: ملاک انتخاب محلات ذکر شده، شاخص های جمعیتی، مسائل اجتماعی، امکانات شهری و شیوه ساخت و ساز موجود در آنها بوده و مطالعات اولیه برای شناخت این محلات در سال های گذشته صورت گرفته است.

به گفته وی، در سال گذشته نیز ساماندهی و مطالعه نیازهای محله ایران آباد توسط دانشگاه محقق اردبیلی انجام گرفته و اقدامات برآورد شده در سال جاری آغاز می شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:31مرداد1398،کدخبر:83446161،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین