پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۵۹۸
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
برخی از خانواده‌ها و فرزندان مسئولان به اسم تحصیل در خارج از کشور ساکن هستند و این موجب نارضایتی مردم شده و از سوی دیگر مجلس هم طرحی برای ممنوعیت تحصیل خانواده مسئولان در خارج از ایران دارد که باید دید این موضوع به سرانجام مطلوب می‌رسد.
شعارسال : «آقازاده» در ادبیات کهن به افرادی اطلاق می‌شد که به‌دلیل انتساب با بزرگان از خصوصیاتی چون ساده‌زیستی، اخلاق‌مداری و مردمداری برخوردار بودند. اما این واژه در جامعه امروز با صفاتی چون ویژه‌خواری، ماشین‌های لوکس، خارج نشینی و رانت اطلاعاتی فهم می‌شود و متأسفانه سبب شده آقازادگی در اندیشه عمومی بامفهوم اصیل خود فاصله زیادی داشته باشد.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مقاله‌ای، سال ۶۸ را دورانی معرفی می‌کند که در آن طبقه‌ای با توجه به نفوذ در بدنه قدرت، توانستند شریک ثروت طبقه اشراف نیز شوند. دو عنصری که تکمیل‌کننده دست نیافتگی این طبقه محدود اجتماع می‌شود.

صاحب این مقاله معتقد است که آقازادگی با جمع دو پدیده ثروت‌مندی و نسب‌مندی سیاسی پدیدار می‌شود؛ بنابراین آقازادگان افرادی‌اند که بر اساس موقعیت خویشاوندی همواره حضوری منفعت‌طلبانه و حق‌به جانبانه داشته که با بهره‌برداری از روابط خویشاندی، قرار گرفتن در یک گروه یا تشکل خاص (رانت اجتماعی)، ثروت‌های کلانی را حاصل می‌کنند که نتیجه آن را می‌توان توزیع ناعادلانه ثروت و گسترش تبعیض دانست.

در حالی که بسیاری از جوانان به‌رغم استعداد و توانایی فعالیت در کشور حتی قادر به یافتن شغل مناسبی با درآمد حداقلی هم نیستند. معضلی با نام آقازادگی گریبان جامعه را گرفته و هر روز با نام یکی از فرزندان مسئولان بروز و ظهور می‌کند.

بسیاری از تحلیل‌گران دوران هاشمی رفسنجانی را آغاز مدیریت اشرافی بر نظام دولتی و بروکراسی می‌دانند. در همین دوران هم رهبر انقلاب اسلامی بارها به مشکلات و اشرافی‌گری در کشور اشاره و هشدار دادند. ایشان در سخنرانی گفتند که جلوی هر وزارتخانه ماشین‌های لوکس دیده می‌شود که نشان دهنده نوعی تجمل‌گرایی در کشور است.

از سویی دیگر بسیاری از کارشناسان سیاسی اعتقاد دارند در حالی که بسیاری از جوانان به‌رغم استعداد و توانایی فعالیت در کشور حتی قادر به یافتن شغل مناسبی با درآمد حداقلی هم نیستند. معضلی با نام آقازادگی گریبان جامعه را گرفته و یک روز با فعالیت‌های سیاسی و ضد انقلاب محسن و فائزه هاشمی رونمایی می‌شود و  روز دیگر با ژن خوب در ادبیات می‌چرخد، روز دیگر هم در فحاشی فرزند ویژه‌خوار مسئولی دیگر در فضای مجازی خودنمایی می‌کند و قص علی‌هذا...

وقتی فرزند محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلای در برنامه تلویزیونی از واژه «ژن خوب» برای بیان فرق میان خود با دیگران استفاده کرد، توهم مفرط خودبرتر بینی میان فرزندان مسئولان را بیش از پیش تصریح کرد و به نظر می‌رسد از رفتار زننده و دون‌شأن سوشا سبحانی، فرزند یکی از سفرای خارج از کشور که اشرافی‌گری و فساد اخلاقی او در فضای مجازی تا موضوع پر چالش حضور دختر و داماد محمدعلی کی‌نژاد به بهانه تحصیل در خارج از کشور، «توهم خودبرتر بینی» خمیره همه جنجال‌ آفرینی‌های فرزندان مسئولان در دهه‌های اخیر بوده است.

این روزها اما، تازه‌ترین موضوع از این دست که در بحبوحه مشغولیت مردم در بحران اقتصادی داغ دل جامعه را تازه کرد کلمات آقازاده‌ای از دیار قم است که ظاهراً با کلمات پدر هماهنگ نیست و لاپوشانی‌های او مبنی بر این‌که فرزندانم در خارج از کشور سفیران گویای نظام‌اند را در یک مصاحبه با مجری معلوم‌الحال! باد هوا کرده و می‌گوید که صحبت‌های پدرم مصرف داخلی دارد! من سفیر گویای نظام نیستم...!

آخرین مورد بهره‌برداری از نام پدر هم به عماد خاتمی فرزند رئیس دولت اصلاحات بازمی‌گردد که گفته شده برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و این در حالی است که فرزند دیگر رئیس دولت اصلاحات نیز پیش از این به خارج از کشور رفته بود.

مرتضی سبحانی‌نیا درباره این رفتارها از سوی آقازاده به آنا می‌گوید: قانون اساسی جمهوری اسلامی درباره حقوق شهروندی تصریح می‌کند که افراد در جایگاه انسانی می‌توانند طبق ضوابط و قوانین متعارف کشور فعالیت کنند. اما کارگزاران نظام باید بدانند با قرار گرفتن در رأس کار این شرایط برای آنان متفاوت می‌شود، یعنی مستحب دیگران برایشان واجب و مکروه عوام برای آنان حرام است.

وی با بیان این‌که مسئولان طلایه‌داران اخلاق در جامعه هستند، تصریح کرد: وقتی جامعه دچار مشکلات اقتصادی است و مردم در معاش خود مسئله دارند بسیار بیراه است که فرزندان مسئولان این‌گونه گستاخانه حتی حمایت‌های مصلحت اندیشانه پدر را به‌گردن نگیرد و بگوید حرف‌های پدرم مصرف داخلی دارد...

خداوند نیاورد روزی را که فرزندان خارج نشین مسئولان بخواهند تریبون گویا و شفاف انقلاب اسلامی باشند.

سبحانی‌نیا افزود: باید در پاسخ به چنین آقازاده‌ای گفته شود که رفتار و گفتار مسئولان نظام و خانواده‌هایشان نه تنها مصرف داخلی ندارد، بلکه اثرات ایدئولوژیک، ایمانی و جهانی دارد و خداوند نیاورد روزی را که این فرزندان خارج نشین بخواهند تریبون گویا و شفاف انقلاب اسلامی باشند.

معاون بین‌الملل حزب بیداری اسلامی با تأکید براین‌که تریبون انقلاب کسی است که سیلی انقلاب را خورد و در راه آرمان‌های نظام هزینه می‌دهد، گفت: آنان که روی دوش مردم نشسته‌اند چطور می‌توانند تریبون نظام و انقلاب باشند و لذا صحبت‌های این‌چنینی بسیار نامرتبط بیان می‌شود که متأسفانه در دو، سه سال گذشته مواردش هم کم نیست.

حق اجتماعی و شهروندی این است که افراد هر جا دلشان می‌خواهد تحصیل کنند،  اما آیا همه مردم در کشور  این قابلیت را دارند و این تسهیلات برای همه به راحتی میسور است؟

این فعال سیاسی با تأکید براین‌که افراد اختیار دارند خارج از کشور زندگی کنند و برایشان حق انتخاب قائلیم، خاطرنشان کرد: حق اجتماعی و شهروندی این است که افراد هر جا دلشان می‌خواهد تحصیل کنند،  اما آیا همه مردم در کشور  این قابلیت را دارند و این تسهیلات برای همه به راحتی میسر است؟ که همه می‌دانیم پاسخ این سؤال منفی بوده و این برخورداری برای مسئولان و فرزندانشان بیشتر است.

موضوع قابل تأمل این‌که متأسفانه هزینه و چالش فرزندان برخی مسئولان در داخل و خارج از کشور آن‌قدر برای کشور سنگین شده که حتی دستگاه‌های تقنینی و نظارتی را هم با خود درگیر کرده است. محمد مصدق، معاون حقوقی قوه‌قضائیه چندی پیش با طرح ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان نظام در خارج از کشور از نمایندگان مجلس درخواست می‌کند این طرح را تصویب کنند.

وی بر این باور است که باید شانس و فرصت مناسب برای تحصیل تمام جوانان کشور فراهم شود و اگر فرزند مسئولی بخواهد خارج از کشور تحصیل کند، پدر او باید از سمت خود استعفا دهد و حالا نمایندگان مجلس شورای اسلامی وارد کار شدند و طرحی برای قانونی شدن ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان در خارج کشور در بهارستان پیگیری می‌شود.

  فرزندان و خانواده‌های برخی مسئولان در کشورهای معاند و تحریم‌کننده جمهوری اسلامی ایران حضور دارند که این در شأن مسئولان نظام نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نوروزی در مورد این طرح به خبرنگار آنا گفت: نمایندگان طرح ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان، خارج از کشور را پیگیری می‌کنند، چرا که معتقدیم کشور به اندازه کافی دانشگاه دارد و فرزندان مسئولان می‌توانند در داخل کشور تا میزانی که دوست دارند تحصیل کنند. وی اضافه کرد: برخی فرزندان و خانواده‌های مسئولان در کشورهای معاند و تحریم کننده جمهوری اسلامی ایران حضور دارند که این در شأن مسئولان نظام نیست. بنابراین کشورهای دوست می‌توانند مقصد مراکز تحصیلی برای اعزام دانشجویان باشند.

پیش از این هم کمپین‌های اعتراضی به حضور فرزندان مسئولان در خارج از کشور پیگیری شده بود و جریانی در فضای مجازی به‌راه افتاد که «#فرزندت_کجاست» که البته با  استقبال برخی مسئولان و پاسخ آنان به این سؤال همراه شد. که سؤال از حسن روحانی مبنی بر این‌که آیا دخترش در اتریش به‌سر می‌برد هم مطرح بود.

مسئولی که خانواده‌اش خارج از کشور در رفاه زندگی می‌کنند چگونه می‌تواند رنج مردم را فهم کرده و برای رفع آن تلاش کند، مسئولی می‌تواند مورد اعتماد مردم باشد که فرزندش مانند دیگر فرزندان این مرز و بوم رفتار کند.

یحیی کمالی‌پور نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی هم با تأکید بر پیگیری طرح ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان در خارج از کشور به آنا گفت: زمانی که کشور درگیر مشکلات و مسائل اقتصادی است فرزندان و خانواده‌های مسئولان هم باید مانند دیگر اقشار جامعه زندگی کنند تا بتوانند درکی از مسائل داشته باشند.

نایب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای سلامی افزود: مسئولی که خانواده‌اش خارج از کشور در رفاه زندگی می‌کنند چگونه می‌تواند رنج مردم را فهم کرده و برای رفع آن تلاش کند، مسئولی که فرزندش مانند دیگر فرزندان این مرز و بوم رفتار کند می‌تواند مورد اعتماد مردم باشد در غیر این‌صورت مردم او را نخواهند پذیرفت و با وی همراهی نمی‌کنند».

در این میان سؤالی که میان آحاد جامعه و کنشگران سیاسی و اجتماعی مطرح می‌شود این است که فرزندان خارج نشین مسئولان که گاه حتی به بهانه تحصیل خارج از وطن سر می‌کنند، تاکنون چه میزان برای کشور و مردم مفید بوده‌اند که این همه هزینه‌های گوناگون برای کشور داشته‌اند.


شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ خبر 11 شهریور 98 ، کد خبر : 413256 ، ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین