پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۶۹۸
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۵
بنیانگذار جمهوری اسلامی حتی نفوذ اشرافیت در دستگاه‌ها و ساختار حکومتی را نشانۀ پایان یافتن عمر نظام خوانده و فرموده اند: «آن روزی که مجلسیان خوی کاخ نشینی پیدا کنند ـ خدای ناخواسته ـ و از این خوی ارزندۀ کوخ نشینی بیرون روند آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم». متأسفانه برغم توصیه‌های آن زمان امام طبقات جدید در سایه مماشات سیاسی و قدرت خانوادگی به ثروت‌های بادآورده‌ای دست یازیده اند و بنا به تعبیری بزرگترین سیلی را امروز همین اشرافیت تحمیل شده به جامعه و نظام اسلامی وارد ساخته و از همه بدتر آقازاده‌های تازه به دوران رسیده موجب مصیبتی لاینحل برای انقلاب شده اند.
شعار سال: آقازادگی اصطلاحی است برای افرادی که با سوءاستفاده از موقعیت‌های نَسبی یعنی نفوذ پدر و مادر و اقوام در دستگاه‌های حکومتی برای کسب ثروت‌های هنگفت دست به رانت و اقدامات اقتصادی می‌زنند؛ این در حالی است که برای رسیدن به این جایگاه از زحمت نسبیِ کمتری نسبت به افراد همنوع خود بهره می‌گیرند.

در مقاله‌ای در تعریف آقازادگی آمده است: «از اوایل روی کار آمدن دولت سازندگی در سال ۶۸ شاهد ظهور طبقه‌ای خاص در کشور بودیم؛ طبقه‌ای که با توجه به نفوذ در بدنه قدرت، توانسته‌اند شریک ثروت طبقه اشراف نیز شوند. دو عنصری که تکمیل‌کننده دست نیافتگی این طبقه محدود اجتماع می‌شود.»در واقع با جمع دو پدیده ثروت‌مندی و نسب‌مندی سیاسی، فرد آقازاده می‌شود. البته گستره آقازادگی را بیش از رابطه خویشاوندی درجه یک معرفی می‌کنند زیرا: «نیازی نیست که فرد برای آقازادگی حتماً به عنوان اقوام درجه یک مدیران و مقامات ارشد محسوب شود، بلکه داشتن یک رابطه نزدیک با این مدیران و مقامات که منجر به متمایز شدن فرد در امور از سایر اجتماع شود نیز می‌تواند افراد را در دایره آقازادگی قرار دهد.»

امام خمینی(ره) در بیان دیدگاههای اقتصادی خود بارها با پرهیز دادن جدی مردم و مسئولان از بوجود آمدن اشرافیت در درون حکومت هشدار داده اند؛ راهکاری که ایشان در این زمینه توصیه می کردند، راه یافتن طبقات متوسط و پایین در ساختار حکومتی اعم از مجلس، دولت و سایر قوا و نهادها بود. حضرت امام در این باره می فرمایند: «توجه داشته باشید رئیس جمهور و وکلای مجلس از طبقه ای باشند که محرومیت و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند نه از سرمایه داران و زمین خواران و صدر نشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات که تلخی محرومیت و رنج گرسنگان را نمی توانند بفهمند».

بنیانگذار جمهوری اسلامی حتی نفوذ اشرافیت در دستگاهها و ساختار حکومتی را نشانۀ پایان یافتن عمر نظام خوانده و فرموده اند:«آن روزی که مجلسیان خوی کاخ نشینی پیدا کنند ـ خدای ناخواسته ـ و از این خوی ارزندۀ کوخ نشینی بیرون روند آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم».

متأسفانه برغم توصیه های آن زمان امام طبقات جدید در سایه مماشات سیاسی و قدرت خانوادگی به ثروتهای بادآورده ای دست یازیده اند و بنا به تعبیری بزرگترین سیلی را امروز همین اشرافیت تحمیل شده به جامعه و نظام اسلامی وارد ساخته و از همه بدتر آقا زاده های تازه به دوران رسیده موجب مصیبتی لاینحل برای انقلاب شده اند.

در اینفوگرافی زیر می توانید راهکارهای برخورد امام خمینی با پدیده آقازادگی را مطالعه نمایید.

برخورد امام (ره) با پدیده آقازادگی چگونه بود؟!
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی،تاریخ انتشار:21فروردین1397،کد خبر: ۱۶۹۸۱۴،www.imam-khomeini.ir
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی مشرق،تاریخ انتشار:24بهمن1397،کد خبر: 936688،www.mashreghnews.ir
 
برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین