پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۸۰۷
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
نخستین موزه بوم‌گردی مهریز در فضایی به مساحت یک‌هزار و ۷۰۰ مترمربع شامل هشت اتاق اقامت و تعدادی سالن غذاخوری سنتی همراه با تهیه انواع غذاهای محلی یکشنبه در روستای تاریخی « سریزد» این شهرستان افتتاح شد. این واحد بوم‌گردی با اشتغال‌زایی پنج نفر به همت بخش خصوصی و با نظارت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان و معرفی اشیای ارزشمند تاریخی و فرهنگی زندگی گذشته مردم این منطقه آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است.

شعار سال: این واحد بوم‌گردی با اشتغال‌زایی پنج نفر به همت بخش خصوصی و با نظارت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان و معرفی اشیای ارزشمند تاریخی و فرهنگی زندگی گذشته مردم این منطقه آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است.

در گزارش ارسالی اداره میراث فرهنگی مهریز به اعتبار هزینه شده و همچنین اشیای تاریخی و فرهنگی موجود در این واحد اشاره‌ای نشده است.

هم اکنون ۲۰ اقامتگاه بوم‌گردی شامل ۱۲ مورد در روستاها و بقیه در شهر مهریز فعالیت دارد.

همچنین ۸۰ مورد درخواست ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی دیگر توسط بخش خصوصی در نقاط شهری و روستایی منطقه وجود دارد که طبق مقررات به درخواست رسیدگی می‌شود.

بوم‌گردی یا اکوتوریسم یعنی احترام به طبیعت، احترام به فرهنگ­ گذشته و حال حاضر مردمانی که از سال‌ها قبل در یک زیست بوم خاص زندگی می‌کنند.

مهریز ۶۰۰ اثر تاریخی شناسایی‌ شده دارد که تاکنون ۱۰۲ مورد آن به ثبت آثار ملی رسیده و باغ پهلوان‌پور و قنات حسن‌آباد مشیر و دهنو در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است.

تاکنون از میان صنایع ‌دستی، رشته سنگ‌تراشی، چاقوسازی و ترکه‌بافی به ثبت آثار ملی رسید و علم‌برداری و جوش دوره امسال در فهرست آثار معنوی ناملموس ثبت می‌شود.

مهریز که بنای اولیه آن را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی( قبل از اسلام) نسبت می‌دهند ۵۵ هزار نفر جمعیت دارد.

روستای سریزد با ۵۰۰ نفر جمعیت در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر مهریز قرار دارد.

مرکز این شهرستان در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

هم اکنون حدود ۲۰۰ اقامتگاه بوم‌گردی در استان یزد فعال است که نقش موثری در رونق صنعت گردشگری منطقه دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 10 شهریور 98، کد خبر: 83460750، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین