پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۸۸۹
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
مصطفی فاطمی گفت:در حال حاضر تعداد گردشگران خارجی استان یزد صفر است و هیچ گردشگر خارجی نداریم و تعداد گردشگران داخلی نیز بسیار ناچیز است است چنانکه با وجود آغاز فعالیت و بازگشایی هتل‌ها، بسیاری از این مراکز با ظرفیت ۵ تا ۱۰ درصد خود فعال هستند. اگر یک هتل با ۱۰۰ اتاق، با ظرفیت ۵ اتاق خود فعال شود بدان معناست که هر شب یک و نیم میلیون تومان هزینه فعال شدن آن اتاق می‌شود این در حالی است که این اتاق را به مسافر ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می‌فروشد بنابراین می‌توان گفت در شرایط کنونی هتل‌ها با ضرر و هزینه‌های سربار فعال هستند.

شعار سال:مصطفی فاطمی (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد) با اشاره به آنکه این روزها حتی با آغاز  سفرها و تعطیلاتی که در خرداد ماه با آن آن روبرو بودیم همچنان شاهد کاهش تعداد گردشگران در مقاصد پر گردشگر هستیم، گفت: در حال حاضر تعداد گردشگران خارجی استان یزد صفر است و هیچ گردشگر خارجی نداریم و تعداد گردشگران داخلی نیز بسیار ناچیز است است چنانکه با وجود آغاز فعالیت و بازگشایی هتل‌ها،  بسیاری از این مراکز با ظرفیت ۵  تا ۱۰ درصد خود فعال هستند. اگر یک هتل با ۱۰۰ اتاق، با ظرفیت ۵ اتاق خود فعال شود بدان معناست که هر شب یک و نیم میلیون تومان هزینه فعال شدن آن اتاق می‌شود این در حالی است که این اتاق را به مسافر ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می‌فروشد بنابراین می‌توان گفت در شرایط کنونی هتل‌ها با ضرر و هزینه‌های سربار فعال هستند.

او در خصوص وضعیت گردشگری استان یزد در تعطیلات عید فطر گفت: هتل‌های استان در این تعطیلات نیز با ظرفیت ۱۰ تا ۱۵ درصد فعال بودند. البته طی مدت شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز اقامتی مجاز شاهد فعال شدن مراکز اقامتی غیرمجاز و خانه‌های استیجاری بودیم چنانکه طی این مدت ۴۰۰ مجموعه شناسایی شدند که در نهایت ۲۰۰ خانه پلمپ و ۲۰۰ خانه دیگر اخطار و تذکر دریافت کردند. هر چند اکنون فعالیت این مجموعه‌های غیرمجاز محدود شده است اما همچنان جسته و گریخته فعال هستند نگرانی‌های بسیاری بابت ادامه فعالیت آنها در استان یزد وجود دارد. این نگرانی درخصوص فعال شدن تورهای غیر مجاز نیز وجود دارد.

به گفته فاطمی، بافت تاریخی یزد پس از سال‌ها حضور معتادان و متجاهرین هنگامی که در فهرست میراث جهانی ثبت شد، با حضور و تردد گردشگران  جان دوباره‌ای گرفت و با حضور گردشگران طی دو سال گذشته شاهد کاهش تعداد معتادان و  اتباع بیگانه در بافت تاریخی یزد و جایگزین شدن آنها با گردشگران بودیم. در واقع می‌توان گفت شرایط امنیتی بافت تاریخی یزد با حضور گردشگران ارتقا پیدا کرد. اما طی چند ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم حضور گردشگران و خلوتی بافت تاریخی این گونه به نظر می‌رسد که دوباره معتادان و اتباع بیگانه به این بافت بازگشته‌اند و مشکلاتی را برای اداره کل میراث ایجاد کرده‌اند. شاهد افزایش ایجاد مزاحمت‌ها بودیم. این مباحث باید هر چه زودتر رفع شود تا بتوانیم دوباره شاهده حضور گردشگران در بافت تاریخی یزد باشیم.

 مدیرکل میراث و گردشگری یزد با اشاره به آنکه آغاز فصل گرما آغاز فصل کم مسافر برای یزد به حساب می‌آید، تصریح کرد:  با وجود آنکه در خرداد ماه تعطیلات متعددی وجود دارد اما با توجه به ورود به فصل گرما تعداد گردشگران یزد کاهش یافت. در عین حال در بهار سال ۹۸،  حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ گردشگر داخلی و حدود ۴۶۰ هزار  گردشگر خارجی به یزد سفر کردند این در حالی است که در بهار سال ۹۹ تعداد گردشگران خارجی یزد به ۲۰ نفر و تعداد گردشگران داخلی کمتر از ۳۰۰ نفر شده است. 

 او در خصوص این مهم که آیا تاسیسات گردشگری استان یزد با توجه به تعطیلات نیمه خرداد برنامه‌ای برای  ارائه تخفیف یا ایجاد بسته‌های سفر و افزایش انگیزه در گردشگران برای سفر به یزد دارند یا خیر گفت: به جامعه هتلداران پیشنهاداتی ارائه داده‌ایم اما در نهایت تمام این مهم منوط به تصمیمات صنفی خواهد بود. نباید فراموش کرد که تمایل به سفر کاهش پیدا کرده. در شرایط کنونی بسیاری از آژانس‌های کشور تعطیل هستند این در حالی است که تورها توسط آنها تعریف می‌شد. تاسیسات و فعالان حوزه گردشگری طی این مدت خسارت هنگفتی متحمل شدند و بسیاری از آنها قادر به ادامه فعالیت نیستند از این رو نیاز است تا دولت حمایت‌های اساسی از این مجموعه‌ها داشته باشد.  تبعات توقفی که در کار آژانس‌های مسافرتی کشور شاهد هستیم  به هتلداران، رستوران داران، راهنمایان گردشگری و حتی صنایع دستی نیز رسیده است.  فعالان گردشگری مانند یک زنجیره به یکدیگر متصل هستند.

فاطمی با تاکید براینکه اقتصاد یزد طی سال‌های گذشته با گردشگری گره خورده است، گفت: اصفهان، شیراز و یزد ازجمله مقاصدی هستند که همیشه شاهد حضور گردشگران خارجی بودند. گردشگری در این مقاصد رونق داشت و به تبع آن اقتصاد این مراکز با گردشگری گره خورد. حتی چندی پیش صنف زرگران یزد نزد من آمده بودند و عنوان می‌کردند به دلیل نبود گردشگر متضرر شده‌اند. وقتی از آنها پرس و جو کردم که گردشگری چه ربطی به صنف آنها دارد مطرح کردند تمام فروششان در زمانی بود که گردشگر در یزد حضور داشت. در حال حاضر بسیاری از اصناف و کارگاه‌های تولیدی در حوزه سوغات، صنایع دستی و... به مشکل برخورد کرده‌اند. در شرایط کنونی عدم حضور گردشگران در مقاصدی مانند اصفهان، شیراز و یزد و تاثیری که در اقتصاد آنها داشته به وضوح مشخص است. 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری ایلنا  ،تاریخ انتشار: 16 خرداد 1399،کدخبر:921718،www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین