پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۳۵۶
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
لاستیک‌سازی خرم‌آباد رؤیایی بود که تعبیر نشد تا با پنچر شدن پروژه‌ای که مصوبه سفر دولت یازدهم را داشت، وعده ایجاد بیش از ۱۰۰۰ شغل برای جوانان یکی از بیکارترین استان‌های کشور سرابی بیش نباشد.

شعار سال: از «لاستیک‌سازی» و هزار شغلی که قرار بود برای لرستانی‌ها ایجاد کند امروز تنها یک خاطره دورمانده است؛ رؤیایی که در سال ۹۳ در جریان سفر رئیس‌جمهوری به لرستان با عنوان «بزرگ‌ترین پروژه صنعتی» لرستان در اذهان جوانان بیکار این استان نقش بست.

رؤیایی که تعبیر نشد

پروژه‌ای که قرار بود ۳۶ ماهه تمام شود امروز با گذشت شش سال در قالب یک زمین خالی در کوهپایه‌های خرم آباد به چشم می‌خورد تا ایجاد ۱۲۰۰ شغل برای جوانان لرستان تنها یک سراب باشد.


هوشنگ بازوند استاندار وقت لرستان در تاریخ دو تیرماه ۹۳ طی نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان جزئیات مصوبات سفر روحانی به این استان را تشریح کرد و در سخنانی گفت: ساخت کارخانه لاستیک با ظرفیت ۲۰۰ هزار حلقه توسط شرکت ایمیدرو یکی از مصوبات سفر هیئت دولت بوده است.

لاستیک سازی، یک تابلو و دیگر هیچ!

پس‌ازآن جلسات متعددی برای جانمایی این پروژه برگزار شد و در نهایت مقرر شد لاستیک‌سازی خرم‌آباد در محل شهرک صنعتی شماره ۳ خرم‌آباد مستقر شود. اما جانمایی نامناسب پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد در شهرک شماره ۳ خرم‌آباد که هیچ امکانات زیرساختی ازجمله برق، آب و گاز نداشت؛ باعث شد این پروژه تا مدت‌ها درگیر زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن باشد؛ مصائبی که همچنان حل نشده است.

شهرک صنعتی خرم‌آباد هنوز هیچ امکانی برای استقرار واحدهای اقتصادی ندارد و پس از سال‌ها تنها آثاری از دیوارکشی در اطراف این شهرک صنعتی به چشم می‌خورد.


طی این سال‌ها بارها مسئولان مختلف لرستان خبر از فعال بودن پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد به مردم و نمایندگان افکار عمومی می‌دادند اما واقعیت این است که برای اجرای پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد هنوز یک آجر روی آجر گذاشته نشده است.

لاستیک‌سازی خرم‌آباد پس از شش سال وعده و کلنگ زنی چندباره مسئولان تنها یک تابلو در اراضی خالی خرم‌آباد دارد.

خادمی هم نتوانست چرخ لاستیک سازی را بچرخاند

پس از هوشنگ بازوند استاندار سابق لرستان، سید موسی خادمی بر مسند استانداری لرستان مسئولیت پیگیری پروژه‌های مصوب هیئت دولت در لرستان را به عهده گرفت؛ دو سال گذشته خادمی در سمت استانداری لرستان می‌توانست پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد را به سرانجام برساند اما گویا چرخ لاستیک‌سازی خرم‌آباد قرار نیست در دوران استانداری خادمی نیز بچرخد.

نمایندگان مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در فرصت‌های مختلف موضوع را به استاندار لرستان گوشزد کردند و خواستار اجرایی شدن این پروژه شدند.

صید محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در سخنانی پیرامون پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد گفته بود: ما نگران عدم اجرایی شدن این پروژه هستیم و امیدواریم با اراده استاندار و همچنین کمک ما نمایندگان شاهد اجرایی شدن این پروژه در استان باشیم.

مردم دیگر اعتمادی به این کلنگ زنی‌ها ندارند

محمدرضا ملکشاهی راد دیگر نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در سخنانی در واکنش به اجرایی نشدن پروژه لاستیک سازی خرم آباد با اشاره به اینکه مردم دیگر اعتمادی به این کلنگ زنی‌ها ندارند، اظهار داشت: عدم اجرایی شدن پروژه‌ها موجب ناامیدی مردم شده است.


وی بیان داشت: متأسفانه هنوز طرح لاستیک سازی خرم آباد عملیاتی نشده و این در حالیست که به سرانجام رسیدن آن به مطالبه مردم تبدیل شده است.

این سخنان ملکشاهی راد منجر به واکنش استاندار لرستان در همان زمان شد تا وی در سخنانی بگوید: ما قول می‌دهیم که اعتبار مصوب این پروژه را طی امسال تخصیص دهیم.

سید موسی خادمی با اشاره به اختصاص اعتبار برای اجرای طرح انتقال آب این پروژه، تصریح کرد: ما قول می‌دهیم که آب را به این کارخانه برسانیم و قبل از بهره برداری کارخانه طرح آبرسانی را اجرایی کنیم.

وی، از اختصاص اعتبارات از محل منابع استانی برای اجرای طرح آبرسانی خبر داد.

آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی به پروژه پس از شش سال

طرح آب رسانی به شهرک صنعتی شماره ۳ خرم آباد که پروژه لاستیک سازی خرم آباد در آن واقع شده پس از ۵ سال از کلنگ زنی پروژه و در دهه فجر سال ۹۷ آغاز شد.


استاندار لرستان در مراسم کلنگ‌زنی پروژه آب‌رسانی شهرک صنعتی شماره ۳ خرم‌آباد، گفت: به لحاظ نوع و جنس کار این طرح بسیار ارزشمند است، چراکه به‌منظور حمایت از سرمایه‌گذاران انجام می‌شود.

سید موسی خادمی هزینه احداث پروژه لاستیک سازی را بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ما نیز در قبال آن به عنوان وظیفه استانی به سرمایه‌گذار قول داده‌ایم که مطابق پیشرفت کاری آب مورد نیاز آنها را تأمین کنیم و این طرح کلنگ‌زنی شد.

پروژه نیمه تمامی که وزیر کار وقتی معاون رئیس جمهور بود آن را کلنگ زد

اما مرور خاطرات این پروژه ناتمام ما را به روزهایی می‌برد که محمد شریعتمداری در کسوت معاون اجرایی رئیس جمهور در سال ۹۳ کلنگ پروژه لاستیک سازی را به زمین زد؛ امروز مطالبه مردم و نمایندگان افکار عمومی از شریعتمداری در کسوت وزیر کار این است که به وعده‌های خود عمل کند و پروژه‌ای که کلنگ زنی کرده را به سرانجام برساند.


محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان سفر خود به لرستان در اسفندماه سال گذشته وعده داد که مشکل پروژه را لاستیک سازی را رفع کند. وی اظهار داشت: در وزارت تعاون هم دنبال آن پروژه خواهم بود البته آن پروژه از مسئولیت‌های شرکت ایمیدرو با مشارکت بخش خصوصی است.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: قدم‌های اولیه خوبی برای کارخانه لاستیک سازی خرم آباد برداشته شده اما روند اجرایی این پروژه به دلیل تغییرات نرخ ارز کند شده است.

افزایش نرخ ارز سرمایه گذار را با مشکل تأمین وثیقه وام روبه رو کرد

استاندار لرستان در آخرین اظهار نظر پیرامون وضعیت پروژه لاستیک سازی خرم آباد با اشاره به اینکه سرمایه گذار این پروژه، قرار داد مربوطه را با قیمت ارز ۳۲۰۰ تومانی بسته است، اظهار داشت: امروز ارز به ۱۲ هزار تومان رسیده است و سرمایه گذار پروژه در تأمین وثیقه وام مورد نیاز خود با مشکل مواجه شده است.

سید موسی خادمی با بیان اینکه وام مورد نیاز سرمایه گذار پروژه نیز از سوی صندوق توسعه ملی مصوب شده است، تصریح کرد: حتی تمدید مهلت وام را نیز گرفته‌ایم اما سرمایه گذار در تأمین وثیقه این وام مانده است.

سرمایه گذار پروژه با طرف خارجی نمی‌تواند کار کند

استاندار لرستان با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات لاستیک سازی خرم آباد این است که سرمایه گذار پروژه با طرف خارجی نمی‌تواند کار کند، گفت: ان شاء الله گشایشی در کشور ایجاد شود کار پیش می‌رود.

به هر روی، تعلل مسئولان در اجرایی کردن لاستیک سازی خرم آباد، این پروژه را با مشکلات جدیدی از جمله عدم امکان واردات تجهیزات و تأمین وثیقه مورد نیاز وام سرمایه گذار مواجه کرده که رفع آنها نیز به طور قطع زمان بر خواهد بود. این در حالیست که مشکلات گذشته نیز هنوز حل نشده و پابرجا است.

شاید اگر در همان سال‌های ابتدایی کلنگ زنی پروژه اهتمام ویژه ای برای فعال شدن پروژه لاستیک سازی خرم آباد شکل می‌گرفت، امروز بیش از هزار نفر از جوانان لرستان دارای شغل بودند و این استان همچنان در میان بیکارترین استان‌های کشور قرار نمی‌گرفت؛ موضوعی که در مورد دیگر پروژه‌های ناتمام اقتصادی لرستان نیز صدق می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 14 شهریور 98، کد مطلب: 4710713: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین