پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۴۱۷
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۴
به دنبال اظهارات یکی از سخنرانان مذهبی در خصوص شفافیت آرا نمایندگان مجلس و رأی مخالف نمایندگان، تعدادی از نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند که نام تعدادی از نمایندگان استان اصفهان نیز در میان اسامی به چشم می‌خورد.
شعار سال:به دنبال اظهارات یکی از سخنرانان مذهبی در خصوص شفافیت آرا نمایندگان مجلس و رأی مخالف نمایندگان، تعدادی از نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند که نام تعدادی از نمایندگان استان اصفهان نیز در میان اسامی به چشم می‌خورد.

 در هفته‌ای که گذشت به دنبال اظهارات حجت‌الاسلام پناهیان در خصوص شفافیت آرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رأی مخالف نمایندگان به این طرح دوفوریتی در یکی از مجالس عزاداری امام حسین (ع)، تعدادی از نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند که نام تعدادی از نمایندگان استان اصفهان نیز در میان اسامی به چشم می‌خورد.

خبرگزاری مجلس در اقدامی با سلسله مصاحبه هایی با عنوان «منبر جای هتاکی به مجلس نیست» به جای پاسخ‌گویی به اصل مطالبه شفافیت آرای نمایندگان با تمرکز بر شخصیت گوینده، واکنش نمایندگان را نسبت به اظهارات حجت‌الاسلام پناهیان را منتشر کرد که برخی از نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس نیز به سؤال این خبرگزاری پاسخ دادند.
واکنش نمایندگان اصفهانی به ماجرای شفافیت آرا چه بود؟
شفافیت مانع از رأی اشتباه نمایندگان مجلس

ابطحی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ضمن انتقاد از شیوه بیان سخنران، لحن وی را دور از شأن مراسم حضرت سیدالشهدا و به دور از اعتدال دانسته و درباره حل و عذرخواهی سخنران اظهار امیدواری کرده است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس به عنوان یکی از موافقان طرح شفافیت آرا بیان کرده است که معتقد به طراحی سامانه رأی‌گیری نمایندگان به‌گونه‌ای است که آرا در دید همگان قرار بگیرد.

وی در این مصاحبه با اشاره به شفافیت آرا در مجلس نمایندگان آمریکا، نیجریه و حتی افغانستان تأکید داشته: شفافیت آرا به رفع مشکلات جامعه کمک کرده و از رأی اشتباه نمایندگان جلوگیری خواهد کرد.

منتقدان خود را در معرض رأی مردم قرار دهند

اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجلس دهم شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس ضمن توصیه به انتقادپذیر بودن نمایندگان، بیان کرد: توهین و تخریب جایگاه مجلس به معنی تخریب ملت ایران است.

وی افزود: «واقعاً اگر افرادی بخواهند به بیرون از  گود تصمیم بگیرند؛ قابل تصور نیست و قطعاً کسانی که از دور و بدون ورود به عرصه‌های کارشناسی و خدمت، سخنانی را به زبان می‌آورند، خوب است وارد عمل شوند و خود را در معرض رأی مردم قرار دهند».

سلیمی با اشاره به مشکلات موجود در کشور و دغدغه‌مندی نمایندگان مجلس نسبت به همه مشکلات معیشتی، اشتغال، مسکن و... مردم بر لزوم توجه به شرایط کشور را با توجه به تحریم‌های بی‌سابقه کنونی، تأکید کرده و بیان می‌کند: نمایندگان مجلس پذیرای نقد و گفت‌وگو هستند، اما مبادا برخی   به سبب شرایط فعلی کشور بخواهند مجلس را مورد توهین قرار بدهد.

هرچه با مردم شفاف باشیم به نفع کشور است

احمد سالک کاشانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز در این رابطه اظهار کرد: به دلیل اهمیت این مسأله از موافقان طرح شفافیت آرا نمایندگان مجلس هستم و هرچه بتوانیم در رابطه با مسائل کشور و مسؤولیت پذیری با مردم شفاف باشیم به نفع کشور خواهد بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌کند: هرکسی این حق را دارد که نسبت به دستگاه‌های گوناگون کشور انتقاد منطقی وارد کند اما این شیوه برخورد صورت گرفته درست نیست، زیرا انتقاد منطقی با تخریب و توهین متفاوت است، انتقاد منطقی سبب رشد و تعالی و توهین و هتاکی از شخصیت و اخلاق به دور است.

بدهکار موکلانمان هستیم نه طلبکارشان، از اظهارنظرها عصبانی نشویم

پس از واکنش منفی این نمایندگان، برخی از دیگر اعضای خانه ملت از بیان این نقد حمایت کرده و به هم قطاران خود را توصیه به صبر و سعه صدر کرده و از آن ها خواستند در شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه بیشتر مردم را درک کنند.

این نمایندگان واکنش خود نسبت به این موضوع را در صفحات شخصی شان منتشر کردند، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار با انتشار توییتی با هشتگ #شفافیت_آرای_نمایندگان مطرح می‌کند: «موکلین حق دارند از نظرات وکیل خود مطلع باشند از اظهارنظرهای عصبانی نشویم هرچند تند و گزنده باشد تحمل‌مان را در برابر مردمی که ناکارآمدی و بی‌تدبیری مسؤولان و همراهی مجلس با آن عصبانی‌شان کرده زیاد کنیم بدهکارشان هستیم نه طلبکارشان».
واکنش نمایندگان اصفهانی به ماجرای شفافیت آرا چه بود؟
حاجی دلیگانی به عنوان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز یادآور می‌شود: در انتخابات مجلس آینده باید اولین شرط کاندیداها و اولین بیعت نامزدها بیان اعتقاد به شفافیت آرا و عمل به آن باشد ضمن اینکه تصویب این موضوع در مجلس فعلی و یا آینده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرده: با این نوع رفتاری که اکثریت نمایندگان مجلس در برخورد با 2 طرح شفافیت انجام دادند که مشترکا از سوی بنده و آقای فتحی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی ارائه شد، به نظر می‌رسد باید شفافیت آرا حتماً تصویب و اجرایی شود، سخنان حجت‌الاسلام پناهیان در مورد لزوم شفافیت آرای نمایندگان کاملاً درست است و واقعاً روحانیون، علما و مردم حق دارند که شفافیت آرا نمایندگان را مطالبه کنند.

نماینده مردم شاهین‌شهر، برخوار و میمه در ادامه بیان می‌کند: وقتی نماینده‌ای برای امضای طرحی نزد من بیاید و بنده آن را امضا کنم ولی در نهایت به آن رأی ندهم ناشی از نفاق و دورنگی است در حالی که شفافیت آرا می‌تواند نفاق و دورنگی را از بین ببرد.

به جای عصبانیت درخواست موکلانمان را محقق کنیم
واکنش نمایندگان اصفهانی به ماجرای شفافیت آرا چه بود؟
سید جواد ساداتی نژاد، نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس نیز توییتی با همان #شفافیت_آرای_نمایندگان منتشر می‌کند که: «شفافیت آرا حقوق و اموال نمایندگان مجلس و مسؤولان نظام یک مطالبه به حق و خواست عمومی است که نمی‌شود و نباید به آن بی‌توجه بود. ما نمایندگان مردم باید به جای عصبانیت و بهانه‌ای سریعاً این خواست موکلانمان را محقق کنیم».

این خواسته باید به یک پویش مردمی و مطالبه عمومی تبدیل شود

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با تأکید بر اینکه خیلی خیلی موافق شفافیت آرا هستم، اظهار می‌کند: این خواسته به حق حرف درستی بود که می‌توانست با شیوه بهتری مطرح شود.

وی افزود: نیاز داریم که این دوره گذار شفافیت در همه ابعاد صورت بگیرد، طبق ماده 29 برنامه ششم هم آراء نمایندگان هم تمامی حقوق، دستمزدها، پاداش‌ها و حتی تمام دارایی‌های مردم ایران باید شفاف شود.

ابوترابی در ادامه گفت: در تمام فرآیند شفافیت که در همه کشورهای پیشرفته دنیا به عنوان یک اصل در حد اعلا پذیرفته شده در کشورهای جهان سوم مثل ما به زور باید انجام بدهیم یک مورد آن درباره بحث شفافیت آراء نمایندگان مجلس است، کشورهای جهان سوم تا دوره گذار را بگذرانند همه چیز از جمله بحث شفافیت باید به سختی انجام و این خواسته باید به یک پویش مردمی و مطالبه عمومی تبدیل شود.

این نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی درخصوص علت مخالفت نمایندگان با طرح شفافیت آرا تصریح کرد: مخالفت نمایندگان به علت مخالفت با شفافیت نیست، در ساختار بروکراسی ما ازجمله ساختار بروکراسی مجلسی ضعف‌هایی وجود دارد و نمایندگان تقیه می‌کنند تا بتوانند با آزادمردی رأی بدهند وگرنه در بسیاری از مواقع به خصوص زمانی که وزرا مطلع شوند چه نماینده‌ای نسبت به یک موضوع که مربوط به وزارت می‌شود رأی موافق یا مخالف داده است در بحث جذب بودجه‌ها چون ساختار غلط است در حوزه انتخابیه تأثیر منفی می‌گذارد.
واکنش نمایندگان اصفهانی به ماجرای شفافیت آرا چه بود؟
 طرح دوفوریتی شفافیت آرا در مجلس با مخالفت نمایندگان رد شد، اما این طرح قرار است با یک فوریت دوباره به مجلس برگردد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:20شهریور1398،کدخبر:13980620000549،www.farsnews.com





اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین