پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۶۰۱
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۷
با افزایش سن به‌ ویژه نزدیک‌شدن به ۶۰ سالگی و گذر از آن، تغییراتی در عملکرد چشم‌ها ایجاد می‌شود که کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بعضی از این تغییرات مانند پیرچشمی، کاملا طبیعی بوده و نشانه بیماری محسوب نمی‌شود؛ استفاده از عینک مطالعه راه حلی مناسب در این شرایط است.
شعار سال:با رسیدن به اواسط ۴۰ سالگی، معمولاً خواندن و انجام سایر کارهای نزدیک برای چشم‌ها دشوار می‌شود؛ استفاده از عینک مطالعه راه حلی مناسب در این شرایط است.

با افزایش سن به‌ ویژه نزدیک‌شدن به ۶۰ سالگی و گذر از آن، تغییراتی در عملکرد چشم‌ها ایجاد می‌شود که کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بعضی از این تغییرات مانند پیرچشمی، کاملا طبیعی بوده و نشانه بیماری محسوب نمی‌شود؛ استفاده از عینک مطالعه راه حلی مناسب در این شرایط است. آب مروارید یکی از بیماری‌های چشمی است که با بالا رفتن سن ایجاد می‌شود، اما خبر خوش اینکه این عارضه نیز امروزه به راحتی با انجام عمل جراحی قابل اصلاح است. در ادامه شما را با بعضی علل تغییر دید چشم‌ها و  بیماری‌های مرتبط با سن آشنا می‌کنیم:

 کامپیوتر و خستگی چشم

خیره‌شدن بر صفحه مانیتور رایانه‌، گوشی‌های هوشمند و صفحه نمایش‌ بازی‌های ویدئویی، ممکن است منجر به فشار، خشکی و خستگی چشم‌ها شود. به نظر نمی‌رسد که استفاده از این دستگاه‌ها، اثرات دائمی به همراه داشته باشد؛ برای جلوگیری از فشار چشم، باید مانیتور کامپیوتر خود را طوری تنظیم کرد که حدود ۷۰ سانتی‌متر از چشم فاصله داشته باشد. استفاده از چراغ مطالعه برای کاهش تشعشعات، استراحت‌دادن به چشم‌ها و نگاه کردن به شئ خیلی دورتر از مانیتور به مدت چند دقیقه، نیز در کاهش فشار چشم مفید است.
چرا با افزایش سن دید چشم تغییر می‌کند؟
 محافظت از چشم‌ها

افراد بزرگسال کمتر از ۴۰ سال، معمولا دارای بینایی سالم و ثابت هستند. در این سنین استفاده از عینک آفتابی دارای محفاظت UV برای حفظ دید و سلامت کلی چشم موثر است. همچنین استفاده از تجهیزات حفاظتی هنگام ورزش‌کردن و یا کار با ابزارهای برقی، ماشین‌آلات و مواد شیمیایی در محل کار و منزل نیز اهمیت زیادی دارد. موضوع دیگر اینکه با رسیدن به اواسط ۴۰ سالگی، معمولاً خواندن و انجام سایر کارهای نزدیک برای چشم‌ها دشوار می‌شود. این تغییر در بینایی، پیرچشمی نام دارد و کاملا طبیعی است. در این هنگام استفاده از عینک‌های مطالعه دو کانونی یا لنزهای تماسی چندکانونی برای تصحیح بینایی موثر است؛ گاهی اوقات عمل جراحی لیزر می‌تواند به افراد کمک کند.
چرا با افزایش سن دید چشم تغییر می‌کند؟
پیرچشمی چه زمانی اتفاقی می‌افتد

قبل از سن ۴۰ سالگی، لنزهای طبیعی چشم بسیار انعطاف‌پذیر است؛ این امر به تمرکز لنزها بر اشیاء نزدیک یا دور کمک می‌کند. با افزایش سن، لنزها انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد؛ این موضوع به تدریج این توانایی دیدن اشیاء نزدیک را به ویژه در نور کم کاهش می‌دهد. در این حالت، فرد ممکن است مجبور شود برای دیدن واضح یک شئ مانند یک کتاب، آن را در فاصله دورتری نگه دارد.
چرا با افزایش سن دید چشم تغییر می‌کند؟
 بیماری‌های مرتبط با سن و بینایی

بعضی از بیماری‌ها مانند دیابت و فشار خون بالا، می‌تواند بینایی و سلامت چشم‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. دیابت عامل اصلی نابینایی در بزرگسالان است؛ مبتلایان به دیابت ممکن است دچار عارضه رتینوپاتی (retinopathy) شوند که در آن به عروق خونی در شبکیه چشم آسیب وارد می‌شود. فشار خون بالا نیز می‌تواند به عروق خونی و اعصاب چشم آسیب برساند؛ این امر ممکن است به از دست‌رفتن دائمی بینایی منجر شود. مراقبت از سلامت کلی بدن از طریق خوردن غذاهای سالم و پرهیز از بعضی عادت‌های مضر مانند سیگار کشیدن، راهکارهای موثری است که به حفظ بینایی و سلامت چشم‌ها کمک می‌کند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایمنا،تاریخ انتشار:20شهریور1398،کد خبر:383268،www.imna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین