پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۰۷۲
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
هر سال در روزهای پایانی تابستان خبرهای پرشماری از ساخت فیلم‌ها و فعالیت سینماگران در رسانه‌ها منتشر می‌شود. در واقع در زمانی که جهان سینما فصل جوایز را سپری می‌کند و درگیر برگزاری جشنواره‌های متعدد سینمایی است، فیلم‌سازان ایران مشغول ساخت آثارشان هستند و به تعبیری فصل فیلم‌سازی را سپری می‌کند.

شعار سال: در خبرهای رسمی منتشر شده در رسانه‌ها نشانه چندانی از حضور فیلمسازان زن نیست. افزون بر این بسیاری دیگر از فیلم‌سازان جوان مشغول ساخت فیلم هستند.

دوربین روشن پیشکسوتان

داریوش مهرجویی: یکی از مهم‌ترین کارگردان‌هایی که این روزها خبرهای ساخت فیلم جدیدش منتشر می‌شود مهرجویی است که بعد از ۶ سال بالاخره قصد کرده فیلمش را کلید بزند. البته پیش‌تر حرف از ساخت «سنتوری ۲» بود اما فعلا مهرجویی به دنبال ساخت «لامینور» با بازی علی نصیریان است تا بعد از ۴۰ سال و پس از فیلم‌های «گاو»، «پستچی»، «آقای هالو»، «دایره مینا» و «مدرسه‌ای که می‌رفتیم» در ششمین فیلم یک بار دیگر با هم کار کنند. «لامینور» به تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان با بازی علی نصیریان، سیامک انصاری و پردیس احمدیه به‌عنوان بازیگرانی که تاکنون معرفی شده‌اند، ساخته خواهد شد.

مجید مجیدی: یکی از مطرح‌ترین فیلمسازانی که احتمالا در جشنواره فیلم فجر امسال شاهد رونمایی جدیدترین فیلمش خواهیم بود مجید مجیدی است. او در مرحله‌ای جلوتر از باقی رقبایش است و به تازگی فیلم جدیدش «خورشید» به مراحل پایانی ساخت نزدیک شده است. مجیدی فیلم‌نامه این اثر را به همراه نیما جاویدی نوشته و جواد عزتی یکی از بازیگران آن است. او در دهمین فیلم سینمایی خود به کودکان کار می‌پردازد و هومن بهمنش را هم به‌عنوان فیلمبردار انتخاب کرده است.

ابراهیم حاتمی‌کیا: سازنده «آژانس شیشه‌ای» دیگر فیلمسازی است که دو سال قبل «به وقت شام» را ساخت و حالا در سومین همکاری با سازمان هنری رسانه‌ای اوج، می‌خواهد «خروج» را جلوی دوربین ببرد. این فیلم به تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد ساخته می‌شود و در خلاصه داستانی از آن آمده است که «خروج» درباره ساکنان یک روستا است که برای اعتراض به وضعیت‌شان سراغ دولت می‌روند و تنها بازیگری که نامش اعلام رسمی شده است،فرامرز قریبیان است.

حمید نعمت‌الله: این فیلم‌ساز نیز با دعوت از لیلا حاتمی و امین حیایی، قهرمان‌های دوفیلم آخرش یعنی «رگ خواب» و «شعله‌ور» در حال ساخت «قاتل و وحشی» است. اسم فیلم او یادآور «قاتل اهلی» ساخته مسعود کیمیایی است و اگرچه به نظر می‌رسد این تشابه اسم، تعمدی نبوده اما حاشیه‌هایی را نیز پیرامون فیلم او رقم زده است. او هم یکی از مدعیان جدی سیمرغ در جشنواره‌فجر پیش رو است.

محمدحسین لطیفی: این کارگردان نام‌آشنا نیز قصد دارد فیلم «سبز، سفید، قرمز» را که عنوانش تداعی‌کننده رنگ پرچم کشورمان است، بسازد. مهدی سلطانی هم به عنوان یکی از بازیگران آن معرفی شده است. موضوع این فیلم پرچم ایران و افتخارآفرینی‌های بین‌المللی است و یکی دیگر از اهداف این پروژه سینمایی معرفی و نمایش جاذبه‌ها، دیدنی‌ها و پیشرفت‌های موجود و واقعی نقاط مختلف کشور به ویژه کلانشهر تهران است.

رقابت رویکردهای مختلف فیلم‌سازی

سامان سالور: این فیلم‌ساز که سال ۹۲ فیلم «تمشک» را ساخته بود قصد دارد هفتمین فیلم سینمایی خود را با نام «سه کام حبس» بسازد. پریناز ایزدیار اولین بازیگری است که حضورش در این فیلم قطعی شده است اما همچنان خبری از جزئیات دیگر این فیلم منتشر نشده است. این فیلم‌ساز جوان نیز همچون داریوش مهرجویی پس از شش سال دوباره دست به ساخت فیلم برده است. فیلم‌های او معمولا با استقبال جشنواره فجر روبه‌رو نشده اما در جشنواره‌های خارجی مورد توجه قرار گرفته است.

سعید ملکان: این سینماگر که در دو سه سال قبل فیلم‌های «تنگه ابوقریب» و «تختی» را به‌عنوان تهیه‌کننده روی پرده داشت، قصد دارد اولین فیلم خود را در مقام کارگردان جلوی دوربین ببرد. «روز صفر» با بازی امیر جدیدی به‌عنوان نقش اصلی و نیز ساعد سهیلی و با فیلم‌نامه مشترک سعید ملکان و بهرام توکلی ساخته می‌شود. ملکان که در ابتدا به‌عنوان یکی از طراحان مطرح گریم در فیلم‌های سینمایی فعالیت می‌کرد پا به عرصه تولید گذاشت و مجری طرح و تهیه کنندگی چند فیلم سینمایی و سریال نمایش خانگی را برعهده گرفت.

محمدحسین مهدویان: از دیگر کارگردان‌هایی که اخبار فیلم جدیدشان منتشر شده می توان به محمد حسین مهدویان اشاره کرد که به تهیه‌کنندگی سید مصطفی احمدی فیلم «درخت گردو» را خواهد ساخت.

پیمان معادی، مهران مدیری و مینا ساداتی ترکیب بازیگرانی هستند که برای این فیلم اعلام شده‌اند. مهدویان پس از حاشیه‌های مربوط به ساخت فیلم‌های سیاسی‌اش تصمیم گرفته دیگر فیلم سیاسی نسازد. بنابراین باید انتظار یک فیلم متفاوت از مهدویان را داشت. او با لاتاری تاحدی از سینمای مستند و سیاسی فاصله گرفته بود.

شهرام مکری: شهرام مکری هم از جمله فیلم‌سازانی است که چهارمین فیلم بلند سینمایی خود را با عنوان «جنایت بی‌دقت» می‌سازد. فیلم مضمونی مرتبط با سینما دارد و درباره تماشاگرانی است که قبل از شروع اکران فیلمی در سینما درباره آن حرف می‌زنند و با شروع ماجرا بر پرده سینما، داستان آنها و قصه فیلم با هم یکی می‌شود. بابک کریمی، سیاوش چراغی‌پور، محمد ساربان، فریبا کامران، بهزاد دورانی و عادل یراقی بازیگران این فیلم هستند.

‌نیکی کریمی تنها فیلم‌ساز زن هم پنجمین فیلم سینمایی خود را احتمالا برای رونمایی در جشنواره فیلم فجر آماده می‌کند. «آتابای» به کارگردانی و تهیه کنندگی نیکی کریمی از اواسط تیرماه در خوی، یکی از تاریخی‌ترین شهرهای استان آذربایجان غربی مقابل دوربین رفت و گفته شده فیلمبرداری‌اش تا نیمه‌های شهریور ادامه دارد. فیلم‌نامه «آتابای» توسط هادی حجازی‌فر و بر اساس طرحی از نیکی کریمی نوشته شده و هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، سحر دولتشاهی و دانیال نوروش از جمله بازیگران آن هستند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 21 شهریور 98، کد خبر: 3570293، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین