پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۶۰۰
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
اخیرا کمیسیون اصل ۹۰ در بررسی گزارش سیل‌های اخیر علت وقوع سیل شیراز را شهرداری این شهر اعلام کرده است، موضوعی که پیش از این نیز توسط هیئت کارشناسی استان مطرح شده بود.
شعار سال: اخیرا کمیسیون اصل ۹۰ در بررسی گزارش سیل‌های اخیر علت وقوع سیل شیراز را شهرداری این شهر اعلام کرده است، موضوعی که پیش از این نیز توسط هیئت کارشناسی استان مطرح شده بود.

 گرچه برای مناطق مختلف کشور افزایش بارندگی‌ها پیش‌بینی می‌شود که به نظر می‌رسد در همه مناطق یکسان نباشد. از طرفی هم برخلاف شروع فصل پاییز گرمای هوا در مناطق مختلف به ویژه در کلانشهر شیراز هنوز ادامه دارد و با این روند افزایش پیش‌بینی بارش‌ها از مهرماه بعید به نظر می‌رسد.

با این حال پیش‌بینی افزایش بارندگی‌ها آن هم تا بیش از 90 درصد موضوعی است که نیاز به بررسی بیشتری دارد. سید محمدجعفر ناظم‌السادات، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی دانشگاه شیراز در این باره می‌گوید: آنچه درباره افزایش90 درصدی بارندگی‌ها مطرح می‌شود نمی‌توان گفت که چنین موضوعی درست باشد چه بسا براساس اطلاعات دیگر مدل‌های پیش‌بینی، این میزان افزایش یا حتی افزایش بارندگی‌ها درست نباشد.

ناظم‌السادات خاطرنشان می‌کند: از طرفی هم برخی از سازمان‌های پیش‌بینی کرده‌اند که میزان بارندگی‌ها حتی ممکن است کمتر از مقدار نرمال نیز باشد.

به گفته وی پیش‌بینی درباره آب و هوا موضوع علمی است که باید نهادهای مختلف از سازمان‌هایی که در این زمینه فعالیت علمی و کارشناسی دارند، پیش‌بینی دقیق بخواهند.

موضوعی که در حوادث مختلف و از جمله سیل شیراز به خوبی نشان می‌دهد که عدم پیش‌بینی درست و به موقع می‌تواند خسارت‌های زیادی به همراه داشته باشد.سیلی که در ابتدای امسال عید بسیاری از خانواده‌ها را عزا کرد و تبعات آن همچنان پابرجاست.

خانواده‌هایی که عزیزان خود را از دست دادند یا مردم برخی از محلات شیراز که خانه و کاشانه‌شان زیر آب رفت و ماه‌ها با مشکلات بهسازی و بازسازی دست به گریبان بودند.

شهرداری در ادوار مختلف مقصر سیل شیراز است

اخیرا کمیسیون اصل 90 در بررسی گزارش سیل‌های اخیر علت وقوع سیل در شهرستان‌های مختلف را اعلام کرده است که به گفته عضو هیئت‌ رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس براساس گزارش اولیه تدوین شده مقصران مشخص شدند که به عنوان مثال در سیل شیراز عمده تقصیر بر عهده شهرداری این شهر است که خسارات زیادی را هم متوجه مردم کرد.

این درحالی است که چندی پیش هم هیئت مستقل کارشناسان رسمی دادگستری فارس که بنا به درخواست کمیته حقیقت‌یاب شورای شهر دو ماه بررسی دقیق و موشکافانه بر روی سیل‌ دروازه قرآن انجام داد، مقصران سیل شیراز را در 11 ردیف اعلام کرد.

در این گزارش شهرداری شیراز در تمام ادوار گذشته تاکنون با 54 درصد به‌عنوان مقصر اصلی سیل دروازه‌ قرآن معرفی شد و  استانداری فارس، سازمان مدیریت بحران، وزارت نیرو، نیروی انتظامی، راه و شهرسازی و غیره سایر مقصران سیل شناخته شدند.

رئیس کمیته حقیقت یاب‌سیل در این باره اعلام کرد: بر اساس گزارش مذکور ویژگی‌های حوزه آبخیز سبب شده است تا بارندگی مازاد پس از مدتی کوتاه به محل بالادست مجرای زیرسطحی انتقال سیل دروازه قران در خروجی حوزه رسیده و موجب وقوع سیل شود.

وقوع سیل شیراز به دلیل عدم پیش‌بینی دقیق بود

اما رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی دانشگاه شیراز درباره عدم پیش‌بینی درست و وقوع حوادثی مانند سیل با اشاره به هزینه‌های زیادی که از قِبَل پیش‌بینی‌های نادرست به وجود آمده است، تصریح می‌کند: اتکا به منابع علمی به ویژه در پیش‌بینی‌های مختلف می‌تواند هزینه‌های ناشی از عدم پیش بینی صحیح و وقوع بحران را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه حادثه سیل شیراز نمونه‌ای از پیش‌بینی‌های نادرست و غیر علمی است، عنوان می‌کند: وقوع سیل به دلیل عدم پیش‌بینی بود، پیش‌بینی باید به عنوان کالا سفارش داده شود و سازمان برای پیش بینی احساس مسئولیت کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی دانشگاه شیراز با اشاره به نیاز به سرمایه‌گذاری و هزینه بالای پیش‌بینی‌ها می‌گوید: برای برنامه‌ریزی درست باید هزینه پیش‌بینی را پرداخت و به منابع علمی اتکا کرد.

به گفته ناظم‌السادات پیش‌بینی رایگان که متاسفانه از سوی مسئولین چه در سطح کشور و چه در سطح استان با استقبال مواجه می‌شود و این اشتباه است که فکر می‌کنند با پیش‌بینی رایگان می‌توانند مدیریت هزینه داشته باشند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار:10مهر1398،کد خبر:2109472،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین