پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۸۵۵
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۱
آذربایجان شرقی یکی از قطب های تولید گردو در کشور محسوب می شود که می توان با برنامه دقیق در زمینه ارز آوری نیز از این محصول استفاده کرد.

شعارسال: آذربایجان شرقی، مهد طلای سبزی است که رتبه دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است. قطعاً کسانی که به این دیار سفر کرده‌اند طعم بی نظیر و کیفیت مرغوب گردوی آذربایجان شرقی را چشیده‌اند.

برداشت محصول، لذت بخش‌ترین پایانی است که برای کشاورزان به ارمغان می‌آید اما متأسفانه همواره خطراتی هم‌چون سقوط از درختان، آنان را تهدید می‌کند که این روزها نیز به یک دغدغه جدی در استان آذربایجان شرقی تبدیل شده است.

اسکو، عجب‌شیر، آذرشهر و کلیبر، قطب تولید کننده گردو در استان آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، شهرستان‌های اسکو، عجب‌شیر، آذرشهر و کلیبر را قطب تولید گردو در استان معرفی و به خبرنگار مهر می‌گوید : ۱۱ هکتار سطح زیر کشت درختان گردو وجود دارد اما فعلا بخشی، دوره نهالی خود را سپری می‌کند و هنوز به باردهی نرسیده‌اند و باید گفت حدود ۵۰ درصد در باردهی اقتصادی قرار دارند که عملکرد هکتاری آنها ،۲/۵ تا ۳ تن می‌باشد.

اکبر فتحی ادامه می‌دهد : ارزش اقتصادی گردو، نسبت به سایر محصولات متفاوت است چرا که محصولات خشکبار به دلیل ماندگاری بالا و فساد پذیری کم مانند سایر محصولات همچون گوجه فرنگی نیست که به محض رسیدن محصول به بازار عرضه شود. گردو به دلیل ماندگاری بالا و فساد پذیری کم، به خودی خود تنظیم بازار شده و به همین دلیل، ارزش نگهداری و پرورش آن برای باغ‌دار و کشاورز بیشتر می‌باشد.

هرس و سرشاخه کاری درختان گردو

وی، هرس، سرشاخه‌کاری درختان گردو و تغذیه این باغات را عامل اصلی برای افزایش عملکرد و مبارزه با انواع آفات و بیماری‌ها دانسته و بیان می‌کند : کرم خراط در سطح کشور به عنوان یک آفت همگانی و از جمله مشکلاتی که اکنون در درختان بارور گردو وجود دارد که عامل افت عملکرد و در برخی از باغات نیز موجب خشک شدن درختان شده است.

هرس، سرشاخه‌کاری درختان گردو و تغذیه این باغات را عامل اصلی برای افزایش عملکرد و مبارزه با انواع آفات و بیماری‌ها است

او در ادامه توضیح می‌دهد: به علت بزرگ بودن تنه‌ی درختان و سخت بودن سم‌پاشی، هرس، سرشاخه کاری درختان گردو و تغذیه باغات گردو از جمله عواملی است که برای افزایش عملکرد و مبارزه با انواع بیماری‌ها و آفات می‌توان انجام داد. هر چقدر درختان، تنومند و سالم بوده و از نظر تغذیه به آن رسیدگی شود عملکرد و مقاومت آن در برابر بیماری‌ها و آفات نیز افزایش می‌یابد.

۱۶ هزار و ۱۲۸ تن گردو تولید می‌شود

فتحی می‌گوید : استان آذربایجان شرقی در شرایط بحرانی آب قرار دارد ؛شهرستان‌هایی که در قطب تولید گردو فعال هستند هر کدام در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارند که با محدودیت منابع آبی مواجه هستند. اگر از آب به طرز بهینه استفاده کنیم و آبیاری به اندازه نیاز درختان در زمان نیازمندی انجام گیرد موجب افزایش عملکرد می‌شود.

وی میزان کل تولید گردو در استان را ۱۶ هزار و ۱۲۸ تن اعلام کرده و بیان می‌کند : این میزان گردوی تولید شده، ۱۰ درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده که در کشور نیز دومین رتبه را از آن خود ساخته است.

برگزاری کلاس‌های آموزشی برای باغ‌داران گردو

او در رابطه با ارتقاء دانش فنی باغ داران گردو توضیح می‌دهد : ترویج، اصلی‌ترین رسالت ما می‌باشد که در این رابطه همکاران ما کلاس‌های آموزشی هم به صورت چهره به چهره و هم در خود شهرستان و دهستان‌ها با استفاده از مربیان مجرب برگزار کرده و دانش نوین و روز را در زمینه سرشاخه کاری درختان گردو، تغذیه، مبارزه با آفات و بیماری‌ها در قالب کلاس‌های آموزشی به کشاورزان، آموزش می‌دهند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ادامه می‌دهد : فصل گردوچینی با توجه به تنوع آب و هوایی و اینکه معمولاً درختان گردو به حالت پراکنده در تمام نقاط استان وجود دارد متفاوت است اما حدوداً از اول شهریور ماه آغاز و در برخی از نقاط نیز تا کنون ادامه دارد.

وی در پایان اضافه می‌کند : برداشت گردو به صورت دستی است و به دلیل اینکه تنه‌ی درختان بزرگ و قدیمی است و در روی قرار گرفتن شاخه‌های خشک، باعث شکسته شدن و انواع مخاطرات می‌شود که توصیه می‌گردد احتیاط‌ لازم رعایت شود.

هم چنین می‌توان از روش‌های علمی نظیر شیکرها در برداشت محصول نیز استفاده کرد گرچه در برخی از باغات به لحاظ تنومند بودن درختان، این امکان وجود ندارد که در این گونه موارد، به باغ داران توصیه می‌شود سرشاخه کاری درختان گردو را در اولویت قرار دهند و درختانی که به حالت نامتناسب قد کشیده‌اند با سرشاخه کاری و فرصت دهی حداقل ۲ سال، به باردهی اقتصادی می‌رسند که موجب محصول مرغوب، جلوگیری از خطرات احتمالی و موجب می‌شود کمیت محصول در قیاس با برداشت‌های فعلی افزایش یابد.

آذربایجان شرقی قطب بلامنازع تولید گردو

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی می‌گوید : نهال گردوی پیوندی و پیوند نشده مرغوب در استان وجود دارد اما به دلیل نبود این طرح در سازمان، نهالستان‌های مطمئنه را به کشاورزان معرفی می‌کنیم .

محمدباقر بی پروا با اشاره بر ترویج کاشت برای گردوهای اصلاح شده ادامه می‌دهد : اصلی‌ترین مسئله این است که گردوهایی که نامرغوب و بیش از اندازه بزرگ هستند با استفاده از تکنولوژی به دست آمده شاخه‌ها پیوند زده می‌شوند تا کشاورزان، موقع برداشت محصول با مشکلات روبرو نشوند.

ارز آوری گردو برای کشور

او توضیح می‌دهد : طرحی به نام سرشاخه کاری درختان گردو وجود دارد که هم موجب افزایش کیفیت و مرغوبیت گردو شده و هم کشاورز را به هنگام برداشت محصول با مشکلات روبرو نمی‌کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی می گوید:این محصول به علت ماندگاری بیشتر و صادرات یکی از محصولات ارز آور برای کشور محسوب می شود و اکنون محصولات با کیفیت توسط تجار به کشورهای هم جوار صادر می شود.

بی پروا در پایان بیان می‌کند : شهرستان‌های تبریز، عجب‌شیر، اسکو، مرند، مراغه، بناب و آذرشهر در زمره شهرستان‌هایی هستند که در زمینه تولید گردو فعال هستند.

امسال وضعیت محصول نسبت به سال قبل بهتر است

علی زاهدی باغدار گردو در شهرستان اسکو می گوید:چند سالی است که سرما زدگی و هجوم کرم خراط باعث شده بود تا محصول چندانی نتوانیم تولید کنیم و مشکلات زیادی داشتیم ولی امسال نسبت به سال قبل وضعیت کمی بهتر شده است.

وی در خصوص صادرات محصولاتش می گوید: صادرات برای ما محال است چون ورود به بازار صادراتی ادبیات خاص خود را دارد و من تنها مهارتم در تولید و پرورش محصول مناسب است و این کار توسط دلالان و تجار صورت می گیرد.

زاهدی با اشاره به سوء استفاده دلالان می گوید :محصولی که از ما خریداری می شود با قیمت دو و یا سه برابری به بازار عرضه می شود و متاسفانه تا کنون ما موفق به ارایه بسته بندهای شکیل در این خصوص نشده ایم و گردو از ایران به صورت فله ای صادر می شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 16مهر1398 ، کدخبر: 4737914: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین