پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۴۳۰۴۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
نمازخانه پارک لاله تهران که به نمازخانه ماکران دیبا هم شهرت دارد، شبیه به خانه کعبه بوده که در کنار دو تقاطع است و یکی از تقاطع ‌به وسیله پارک محصور شده. این سازه یا ساختمان شامل دو حجم مکعب شکل بوده که هر دو مکعب از بالا یعنی رو به آسمان باز و هر کدام در عرض دیگری است. قسمت داخلی هم حجم چرخیده و در عرض دیگری قرار گرفته که این قسمت راهنمایی است به سمت خانه خدا یا همان قله برای نشان دادن جهت قبله.

شعارسال: نمازخانه پارک لاله تهران که به نمازخانه ماکران دیبا هم شهرت دارد، شبیه به خانه کعبه بوده که  در کنار دو تقاطع است و  یکی از تقاطع ‌به وسیله پارک محصور شده.  این سازه یا ساختمان شامل دو حجم مکعب شکل بوده که هر دو مکعب از بالا یعنی رو به آسمان باز و هر کدام در عرض دیگری است.  قسمت داخلی هم حجم چرخیده و در عرض دیگری قرار گرفته که این قسمت راهنمایی است به سمت خانه خدا یا همان قله برای نشان دادن جهت قبله.
 
 
 
 
 
 
دیبا می‌گوید: فکر ایجاد این نمازخانه وقتی به ذهنم خطور کرد که دیدم کارگران ساختمان موزه و برخی از رهگذران در این محوطه نماز می گزارند، اما در جهت غلط !..از روحانی یکی از مساجد محل خواستیم جهت قبله را تعیین کند...؛ وقتی جهت درست تعیین شد به این فکر افتادم که ایجاد فضا خلوت ، دور از هیاهو خیابان برای نمازگزاران جالب و مفید باشد.
 
 
 
 
 
به قول یکی از معماران عرب این نمازخانه خالص‌ترین و ساده‌ترین فرم مسجد است.
 
 
 
 
 
 
این نمازخانه که امروزه در محدوده موزه فرش واقع شده، یکی از بهترین ایده ها در زمینه طراحی مکان‌های مقدس بوده که متاسفانه به دلیل کم‌توجهی رو به ویرانی است.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی  اسکان نیوز   ،تاریخ انتشار: 13   آبان 1398،کدخبر:   23596،www.eskannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین