پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۴۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
دیروز خبری از قول مدیرعامل خانه‌ «ای‌بی‌» در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شد با عنوان اینکه ۱۵ کودک به‌ دلیل عدم دسترسی و عفونت ناشی از نبود پانسمان میپلکس فوت کرده‌اند. او علت کمبود این پانسمان را تحریم‌های ظالمانه امریکا و خودداری شرکت سوئدی از تأمین و ارسال پانسمان میپلکس از اردیبهشت سال ۹۷ عنوان کرده است، اما مسئولان وزارت بهداشت انتشار این خبر را در حد یک ادعا دانستند و معتقدند هنوز مستندات این خبر از سوی انتشاردهنده آن یعنی مدیرعامل خانه‌ ای‌بی‌ به مسئولان این وزارتخانه ارائه نشده است و بزودی جلسه‌ای در خصوص صحت و سقم آن برگزار خواهد شد.

 شعار سال: روزنامه «ایران» در ادامه نوشت:  با اینکه آمار فوت ۱۵ کودک مبتلا به ‌ای‌بی ‌قابل توجه است اما گزارشی که سیدحسین صفوی مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درباره میزان واردات پانسمان میپلکس می‌دهد بیانگر آن است که بعد از ۴ نوامبر ۲۰۱۸ و با شدت گرفتن تحریم‌ها نزدیک به ۱۸ هزار قطعه پانسمان میپلکس متناسب با مصرف مبتلایان به بیماری ای‌بی‌ در سال ۹۸ وارد شده و خدمات همچون گذشته و رایگان ادامه دارد.این رقم نزدیک به ۵۰ درصد رقم واردات پانسمان میپلکس در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بوده است.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که «سید حمیدرضا هاشمی گلپایگانی» مدیرعامل خانه ‌ای‌بی‌ آخرین زمان توزیع پانسمان میپلکس را اردیبهشت ۹۷ می‌خواند که البته این اظهارنظر واکنش مسئولان وزارت بهداشت را در پی داشته است چرا که به گفته مهدی شادنوش رئیس مرکزمدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، آخرین باری که این پانسمان توزیع شده مربوط به مرداد ماه سال ۹۸ بوده است. به‌گفته وی باید زوایای مختلف تحویل و توزیع پانسمان‌ها بررسی شده تا ایراد کار مشخص شود. از طرفی او تأکید دارد که امریکا به شکل ناجوانمردانه‌ای دارو و تجهیزات بیماران را تحریم کرده و شرکت سوئدی نیز بعد از آن رسماً اعلام کرد که پانسمان میپلکس در اختیار بیماران ایرانی قرار نمی‌دهد، با این حال وزارت بهداشت از مسیرهای گوناگون این نوع پانسمان را تأمین کرد.

در حالی که خبرهای ضد ونقیض زیادی پیرامون واردات پانسمان میپلکس به گوش می‌رسد اما مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با ذکر این نکته که بودجه لازم برای این بیماران اختصاص یافته است، می‌گوید: وزارت بهداشت امسال از طریق کانال‌های مختلف حدود ۱۸ هزار قطعه پانسمان میپلکس متناسب با مصرف بیماران را تأمین کرده که بخشی از آن از گمرک کشور ترخیص و تحویل خانه‌ ای‌بی‌ داده شده و بخش دیگر نیز تا آخر آبان ماه تحویل خانه‌ ای‌بی‌ خواهد شد.

به‌ گفته سیدحسین صفوی، پیش‌بینی می‌شود تا آخر امسال حدود ۴۸ هزار قطعه پانسمان میپلکس وارد کشور شود و علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه که شرایط را برای بیماران پروانه‌ای سخت کرده است، ارائه خدمات از جمله تأمین پانسمان همچنان مانند گذشته ادامه دارد و خدمات به بیماران پروانه‌ای رایگان ارائه می‌شود.

او می‌افزاید: قبل از تحریم‌ها و در سال‌های ۹۵ و ۹۶ حدود ۳۶ هزار قطعه پانسمان ای‌بی‌ از طریق کمپانی سوئدی «مونلیکه» در اختیار ایران قرار گرفت، بعد از آنکه این کمپانی تأمین پانسمان‌ها را به مشکل انداخت با پیگیری‌های وزارت امور خارجه سال ۹۸ نزدیک به ۵۰ درصد رقم واردات پانسمان میپلکس در سال‌های ۹۵ و ۹۶ تحویل بیماران شد که البته میزان مصرف پانسمان‌ها مطابق سال‌های گذشته است و کمبودی وجود نداشته است.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درباره تأمین پانسمان میپلکس در سال ۹۷ نیز گفت که سال ۹۷ در سه بخش پانسمان تحویل خانه‌ ای‌بی‌ شد، البته عدد واردات در سال ۹۷ کاهش پیدا کرد.
دکتر صفوی درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر بی‌کیفیت بودن پانسمان‌های بیماران ای‌بی‌ نیز می‌گوید: چند تا برند در دنیا این پانسمان‌ها را تولید می‌کنند از جمله مونلیکه، بی.براون، اسمیف و کلوپلاست که همگی محصولات‌شان درجه یک است و هر کدام بر اساس معرفی پزشک به‌کار می‌رود.

او با رد این ادعا که شرکت‌های تولید پانسمان ای‌بی‌ متناسب با جمعیت بیماران ای‌بی‌ این پانسمان‌ها را سهمیه‌بندی می‌کنند و امکان دور زدن تحریم‌ها وجود ندارد، گفت: فوت ۱۵ کودک به‌خاطر نبود پانسمان تنها در حد یک ادعا است، البته نمی‌توان منکر این قضه شد که عدم دسترسی به پانسمان شرایط بیمار را وخیم می‌کند. این پانسمان‌ها زخم‌های عمیق را می‌پوشانند و مانع چسبندگی لباس روی زخم می‌شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 20 آبان 98، کد مطلب: 98082012212: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
0
0
وزارت بهداشت باید از این عزیزان به طور ویژه حمایت کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
0
0
با این تعداد اختصاص فقط برای مدت کوتاهی نیاز این افراد برطرف میشه
باید یه فکر اساسی بشه و این عزیزان بصورت ویژه تحت پوشش قرار بگیرن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین