پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۵۲۸
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
سید یوسف مرادی از فعالان اجتماعی و زیست محیطی کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: «علاوه بر اینکه دفن این زباله‌ها آب شرب جامعه انسانی را با خطر مواجه کرده، متاسفانه این مکان گزینی اشتباه باعث شده هم یکی از مناطق بکر گردشگری از بین برود و هم اینکه یکی از مهم‌ترین زیستگاههای حیات وحش که از قدیم زیستگاه خرس قهوه‌ای دنا بوده است در آستانه نابودی قرار گیرد».

شعارسال: موضوع بغرنج دفن زباله‌های شهرستان بویراحمد در منطقه دو پشته دشتروم، سبب شد تا مسئولان به فکر راه اندازی یک کارخانه بازیافت زباله در این منطقه باشند. اما گفتن همانا و عمل کردن به آن همانا. با وجودی که بارها مسئولان دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره تذکرات لازم را داده‌اند و حتی رئیس کل دادگستری از دو پشته دشتروم بازدید داشته‌اند. اما هنوز مسئولان مربوطه نمی‌خواهند مشکلات دفن اصولی زباله در شهر یاسوج را جدی بگیرند.

سید یوسف مرادی از فعالان اجتماعی و زیست محیطی کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وضعیت سلامت شهروندان یاسوج، گفت: «از سال ۷۴ به مدت بیست و چهار سال است که برخلاف مصلحت عمومی پسماند زباله‌های شهری یاسوج در منطقه پشته دشتروم دپو می‌شود»

عضو دپارتمان محیط زیست مرکز پژوهشی آرا افزود: «سالانه میلیون‌ها لیتر شیرابه زباله از این طریق وارد سفره‌های زیر زمینی شده و آب منطقه سر رود بویراحمد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.»

این استاد دانشگاه افزود: «متاسفانه فاصله محل دفن زباله‌های شهری یاسوج با سد شاه قاسم کمتر از ۴۰۰ متر بوده و این زباله‌ها در بالادست سد قرار دارند و چشمه اصلی سد شاه قاسم به وضوح تحت تأثیر شیرابه این زباله‌هاست»

این فعال محیط زیست افزود: «طبق قانون مدیریت پسماندها این اقدام در مخالفت صریح با قانون است و امنیت آب بیش از ۱۵۰ هزار نفر از ساکنین سررود بویراحمد را به خطر انداخته است».

 مرادی در ادامه گفت: «پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که نهادهای مسوول طی سالهای گذشته بارها با اخطار محیط زیست روبرو بوده‌اند اما توجهی به این اخطارها نشده».

وی افزود: «علاوه بر اینکه دفن این زباله‌ها آب شرب جامعه انسانی را با خطر مواجه کرده، متاسفانه این مکان گزینی اشتباه باعث شده هم یکی از مناطق بکر گردشگری از بین برود و هم اینکه یکی از مهم‌ترین زیستگاههای حیات وحش که از قدیم زیستگاه خرس قهوه‌ای دنا بوده است در آستانه نابودی قرار گیرد».

مرادی این شیوه مدیریت پسماند را منسوخ دانسته و بیان کرد: «روش‌های بسیار زیادی برای مدیریت صحیح پسماندها ابداع شده که با توجه به هزینه‌هایی که شهروندان در طول سال برای جمع آوری زباله‌ها می‌دهند قابل اجراست».

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت کبنانیوز، تاریخ انتشار: 27مهر1398  ، کدخبر: 414047، www.kebnanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین