پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۶۴۰
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی به رغم کمبودهای ناخواسته در کمک‌رسانی نهادهای مسوول، از اینکه در چنین روز دشواری، همه، اعم از مسوول و غیرمسوول، به یاری‌شان شتافته‌اند و برای رفع نیازهایشان می‌کوشند، لبخند رضایت بر لب دارند.

شعار سال: زلزله ۵.۹ ریشتری شهر «تَرک» شهرستان میانه نیز غیرت مردمی و حس مسئولیت مسئولان استانی و ملی را برانگیخت تا از اولین ساعت وقوع زلزله پایکار باشند و درصدد رفع فوری نیازهای ضروری و خواسته های زلزله زدگان برآیند.

البته طبیعی است که با توجه به گستردگی جغرافیایی منطقه زلزله زده در دو شهرستان سراب و میانه، برخی کاستی ها وجود داشته باشد،اما زلزله زدگان با پاسداشت عزم همگانی برای کمک به آنان لبخند رضایت بر لب دارند و از اینکه این روزها عضو خانواده ای بزرگ تر شده اند، به خود می بالند. 

با این نگاه بود که در سفر سخنگوی دولت به روستای «ورنکش»، کانون اصلی زمین لرزه، وقتی صدای هلیکوپتر آمد، روستائیان زلزله زده برای استقبال از مسافر آن به استقبالش شتافتند، گرچه آنان از پیش نمی دانستند که چه کسی از بالگرد پیاده خواهد شد، اما حس مهمان نوازی از یک طرف و نیاز به نَقل مصائب زلزله و خالی کردن غم دل شان از سوی دیگر، موجب شد که زلزله زدگان با ذکر صلوات از سخنگوی دولت استقبال کنند.  

در مسیر حرکت علی ربیعی، پیرمردی که داغ دیده بود به سخنگوی دولت خوشامد گفت و یکباره امان از دست داد و به گریه افتاد؛ ربیعی علت نارحتی پیرمرد را پرسید و زمانی که فهمید دخترش را در زلزله از دست داده، هم آوای گریه مرد داغدار شد و دقایقی همدیگر را در آغوش کشیدند تا اشک های آنها در هم آویزد.

اظهارات مادر زهرا عابدی نیز در دیدار سخنگوی دولت از این خانواده مبنی بر اینکه "خدا را شکر می کنم که وحدت مسوولان بار دیگر نشان داده  می شود"، نشان داد که ملت ایران با این گونه حوادث به خاک نمی افتند.  

پدر زهرا نیز که از درگذشت فرزندش به شدت محزون و ناراحت بود، با بیان اینکه "ما به عنوان مسلمان شیعه باید به حضرت زهرا (س) و حضرت رقیه (س) تاسی و گریه کنیم که دچار مصائب به شدت بزرگ تری شدند و باید در صبر برای دشواری ها از آنان الگو بگیریم»، فلسفه ایستادگی و ماندگاری ایران وایرانی در کوران حوادث به ساده ترین و شیواترین شکل ممکن به تصویر کشید.  

آواربرداری زلزله در روستای «ورنکش»

کیفیت ارایه خدمات بهتر شده است

یکی از زلزله زدگان روستای ورنکش که عضو سابق شورای اسلامی این روستا نیز است، به ایرنا می گوید: از روز سوم وقوع زلزله خدمات بهتر شده و کاستی ها کاهش یافته است؛ اکنون بیشتر ساکنان روستا از امدادرسانی ها و کمک رسانی احساس رضایت می کنند.  

سیفعلی سلطانی اضافه می کند: حضور مسئولان در ساعات اول زلزله نیز مانع از بروز مصائب بیشتر و موجب امدادرسانی مناسب به زلزله زدگان شد و اکنون نیازهای اولیه و گرمایشی مهمترین مشکل ساکنان روستا است که با توزیع پتو، والور و بخاری برقی در حال برطرف شدن است.  

وی افزود: توزیع مواد غذایی و اقلام مورد نیاز زلزله زدگان نیز از نظم و کیفیت مناسبی برخوردار شده است.  

 حضور به موقع مسوولان قابل تقدیر است

یکی دیگر از زلزله زدگان روستای ورنکش نیز می گوید: حضور مسئولان برای همدردی در روستا قابل توجه و تقدیر است، اما آنچه که شایسته تقدیر بیشتر می باشد، رفع ضروریات زلزله زدگان است که قدم های خوبی در این زمینه برداشته شده و رضایتمندی مردم را به دنبال داشته است.  

سکینه عباسی اظهار می کند: در تامین مواد غذایی و اقلام اولیه مشکلی نداریم، اما مردم چشم به آغاز بازسازی ها و اسکان قبل از آغاز سرمای زمستان دوخته اند؛ البته اکنون نیز به علت کوهستانی بودن منطقه شب های پاییزی در روستای ورنکش سرد است.  

وی ادامه می دهد: اسکان اضطراری مردم به خوبی انجام شده و امنیت خوبی در منطقه تامین شده است که جای تشکر از مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری داریم.  

سرعت در تخصیص تسهیلات بانکی بی نظیر است

روستایی زلزله زده دیگر نیز به ایرنا می گوید: تخصیص وام های بلاعوض و دیگر تسهیلات برای اسکان استیجاری و بازسازی واحدهای مسکونی و دامی با سرعت زیاد، بسیار قابل قبول و در نوع خود بی نظیر است.  

مهدی کرمی ادامه می دهد: همان طور که مسئولان در همان ساعات نخست و به موقع به داد زلزله زدگان رسیدند، تاکنون نیز به خوبی پای مشکلات مردم مانده اند و با جدیت آنها را پی گیری می کنند که حاصل آن رفع نیازهای اولیه اهالی و جلب رضایت نسبی آنها است.

وی با اشاره به توزیع و نصب چادرهای هلال احمر در روستای ورنکش در روز نخست وقوع زمین لرزه تشریح می کند: امیدواریم کار تعمیر و بازسازی واحدهای مسکونی تخریب شده و آسیب دیده نیز با سرعت انجام شود تا ما قبل از بارش برف به زندگیمان برگردیم، زیرا زندگی در اینجا به دلیل ارتفاع بالای ۲هزار متری آن در فصل زمستان بسیار دشوار است. 

کمک به هموطنان در مواقع سختی دِین است

خیر و نماینده کارآفرینان استان البرز نیز که برای مساعدت به روستائیان زلزله زده، میهمان منطقه است، به ایرنا می گوید: به عنوان یک ایرانی وظیفه داریم تا دین خود را به هموطنانمان انجام دهیم.  

انبر سلمانی تاکید می کند: وظیفه انسانی ماست تا بتوانیم به هموطنان خودمان خدمت کنیم و در وقت دشواری دست آنها را بگیریم، زلزله پدیده ای است که امکان وقوع آن در هر شهر و مکانی وجود دارد اما آنچه که مهم است اتحاد و همدلی مردم و مسئولان است.  

این خیر البرزی تعهد کرد تا وسایل گرمایشی و بخاری برقی برای زلزله زدگان تامین و در اختیار زلزله زدگان آذربایجان شرقی قرار دهد.

گروههای جهادی در حال کمک به آواربرداری زلزله

اعزام شش گروه عمرانی از شهرستان بستان آباد 

معاون عمرانی فرماندار بستان آباد نیز با ذکر این که به عنوان یکی از شهرستان های معین زلزله در آماده باش کامل هستیم، اظهار می کند: شش گروه عمرانی و دو گروه پزشکی به مناطق زلزله زده میانه و سراب اعزام شده اند.  

عباس واحدی اضافه می کند: همه مدارس، مساجد و سالن های ورزشی مناسب آماده شده اند تا در صورت نیاز در اختیار زلزله زدگان قرار گیرند.  

قانع اهری، شهردار تیکمه داش، نیز به ایرنا می گوید: آمادگی اعزام لودر، گریدر، بولدوزر و سایر تجهیزات لازم را به برای آواربرداری مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی داریم.  

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه بامداد جمعه ۱۷ آبان حوالی شهر ترک از توابع شهرستان میانه در آذربایجان شرقی را لرزاند که به دلیل شدت این زمین لرزه تمامی شهرها و بخش های استان تحت تاثیر قرار گرفت.

این زمین لرزه در استان های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و گیلان نیز احساس شده بود.

این زمین لرزه و حوادث مرتبط با آن هفت فوتی و بیش از ۷۰۰ مصدوم داشت که تنها ۳۲ نفر از مصدومان، بستری و بقیه به صورت سرپایی معالجه شدند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 21 آبان 98، کد مطلب: 83551385: www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین