پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۷۱۸۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۰
یک استاد آب دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: اگر یکی از بیلبوردهای شهرداری به زاینده رود اختصاص پیدا کند تا روند مصرفی آب و حجم آب پشت سد برای مردم شفاف سازی شود، به دیگر استان‌های کشور ثابت می‌شود اصفهان رویکرد مدیریتی نوین را از خود آغاز کرده است.

شعارسال: علی یوسفی شامگاه روز (پنجشنبه) در نشست حکمرانی آب با تاکید بر حوضه زاینده‌رود، اظهار کرد: تصور بر این است حجم منابع تجدید پذیر ایران ۱۳۰ میلیارد بر متر مکعب است، اما طبق آمار رسمی موجود در کشور حجم این منابع حدود ۱۰۴ میلیارد بر متر مکعب و بر اساس آمارهای غیر رسمی این عدد به ۸۷ میلیارد بر متر مکعب رسیده است.

وی ادامه داد: حدود یک ماه پیش لیستی مبنی بر اینکه کدام کشورهای جهان با بیشترین تنش آبی مواجه هستتد منتشر شد، ۱۷ کشور درحال برداشت بیش از ۸۰ درصد منابع آبی خود هستند و قابل توجه است که از این ۱۷ کشور، ۱۲ کشور در خاورمیانه هستند.

 این استاد آب دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: گزارش مرکز پژوهش های مجلس نشان می‌دهد، به طور کلی بارندگی ها در کشور حدود ۱۱ درصد و روان آب ها حدود ۴۴ درصد نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است و همچنین ۳۶ درصد از روان آب‌های فلات مرکزی ایران نسبت به گذشته کاسته شده و این درحالی است که تنها ۱۲ درصد از بارندگی‌های فلات مرکزی ایران کاهش یافته است که این آمار نقش انسان را در تغییر آمارها به خوبی نشان می‌دهد.

خط راه آهن اصفهان-یزد و فرودگاه شهید بهشتی اصفهان درگیر فرونشست است

یوسفی افزود: درحال حاضر این سوال مطرح است که در گذشته با کمبود آب مواجه نبودیم و چرا امروز با کمبود آب مواجه هستیم؟ جواب این سوال در تاریخ نهفته شده و اگر کمی تاریخ بدانیم، با توجه به کتیبه داریوش و طومار شیخ بهایی به سهمیه مشخص در جامعه پی خواهیم برد که نشان دهنده این است در آن زمان با وجود کمبود آب، بهترین مدیریت بحران در آن زمان به وقوع پیوسته است.

وی با تاکید بر اینکه از سال ۶۹ تا ۹۶ حدود ۲/۸ میلیارد متر مکعب آب اصفهان برداشت شده است، گفت: این برداشت آب در گذر زمان سبب شده پدیده فرونشست به شهر اصفهان برسد و همچنین شهرستان های خمینی‌شهر، شاهین‌شهر، برخوار، میمه، فلاورجان، اصفهان، لنجان و نجف آباد حدود ۱۸۰۰ کیلومتر مربع با پدیده فرونشست درگیر هستند و لازم به ذکر است خط راه آهن اصفهان یزد و فرودگاه شهید بهشتی اصفهان هم درگیر پدیده فرونشست هستند.

این استاد آب دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه از حدود سال ۷۴ آبی وارد باتلاق گاوخونی نشده است، اظهار کرد: طبق مطالعاتی که انجام شده در سطح خاک تالاب عنصر کادمیم تراکم بسیار زیادی دارد، همچنین در سطح گرد و غبار تالاب عناصر کادمیم، سرب و زینک وجود دارد و  اضافه بر این در خاک سطحی تالاب سرب، نیکل، کادمیم و دیگر فلزات سنگین وجود دارند که بسیار مضر هستند و اگر گرد و غبار در این منطقه فعال شود اصفهان و با نگاهی کلی تر کشور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

یوسفی مدعی شد: از سال ۵۹ تا ۸۳ اراضی کشاورزی سالی صد هکتار رشد کرده اما از سال ۸۳ به بعد نرخ رشد اراضی به ۱۱۷۳ هکتار تغیر پیدا کرده است، به واسطه همین امر در جلسه نهم شورای هماهنگی حوضه زاینده رود گزارشی مطرح شد که در بالا دست سد زاینده رود سهم اصفهان ۱۸۵ میلیون متر مکعب و سهم استان چهارمحال ۷۲ میلیون متر مکعب است که لازم به ذکر است در شروع دهه ۸۰ به دلیل کمبود شدید آب سهم اصفهان به شدت در مقایسه با چهار محال کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه گفت: در سطح می‌توانیم برداشت آب را تحلیل کنیم. نخست سطح کلان کشور و دوم سطح منطقه ای است که ببینیم در منطقه چه اقداماتی انجام داده‌ایم که منجر به تشدید شرایط کمبود آب شده و اکنون شاهد رقابت در برداشت آب هستیم، باید گفت رویکرد مدیریتی متمدنانه که همواره روند دادن راهکار را مد نظر دارد یکی از عوامل این امر است چراکه اکثر این راهکارها آن طور که باید و شاید است تخصصی نیست.

این استاد آب دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: برنامه ریزی بدون هماهنگی ارگان‌ها منجر شده است که هماهنکی عمودی و افقی در کشور نداشته باشیم و مقصر اصلی در این بی مدیریتی عدم انسجام در برنامه‌ریزی ها است.

زاینده رود نیازمند شفاف سازی است

یوسفی با بیان اینکه حدود 30 سال از وقت مدیران و استان صرف تونل کوهرنگ شد، گفت: با توجه به برنامه ریزی ها و آمارها، تونل سوم کوهرنگ عایدی برای اصفهان نخواهد داشت و زمانی که حرفی از توقف این پروژه به میان می‌آید، ۹۰ درصد این پروژه تکمیل شده و حیف است که متوقف شود، در پاسخ به این سخن باید به یکی از اصول اقتصادی با عنوان هزینه فرصت و هزینه صرف شده مطرح کرد. در جهان بر اساس هزینه صرف شده تصمیم گیری نمی‌کنند بلکه بر اساس هزینه فرصت تصمیم گیری می‌کنند.

وی در پایان باتاکید بر اینکه نباید مشکلات را به سال ۹۹ واگذار کنیم، گفت: اگر مشکلات در همین زمان باقی مانده سال ۹۸ چاره اندیشی شوند مشکل عدم انسجام در سیاست گذاری حل خواهد شد، معتقد هستم زاینده رود به شدت نیاز به شفاف سازی دارد و باید مشخص شود برخی از این پمپاژها برای چه شخص یا چه ارگانی فعالیت می‌کنند و این حق مردم است و اگر یکی از بیلبوردهای شهرداری به زاینده رود اختصاص پیدا کند تا روند مصرفی آب و حجم آب پشت سد برای مردم شفاف سازی شود به دیگر استان‌های کشور ثابت می‌شود اصفهان رویکرد مدیریتی نوین را از خود آغاز کرده است.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 7آذر1398 ، کدخبر: 98090704967: www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
0
0
این برداشت آب در گذر زمان سبب شده پدیده فرونشست به شهر اصفهان برسد و بسیار پدیده خطرناکی خواهد بود که باید بیشتر بهش توجه بشه و یک راهکاری ارائه بشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
0
0
وقتی از نتیجه یک کاری به این واضحی باخبرید چرا پس یک اشتباه رو انجام میدید که ضرری دوبرابر به اقتصاد وارد کند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین