پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۷۶۰۶
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۷
علاوه بر ایرادها و اشکالاتی که در روزهای اخیر به برداشت بهرام‌پور از آیات مورد اشاره‌اش شده، عکس‌العمل صداوسیما هم در این بین جالب توجه است. مسئولان رسانه ملی تاکنون ترجیح داده‌اند هیچ واکنشی نشان ندهند و شاید منتظر اشاراتی هستند که در ماجرایی مثل ماجرای احد قدمی به آنها رسید ولی در این موضوع هنوز نرسیده است.

شعار سال: هنوز تکلیف پرونده احد قدمی، مداحی که روی آنتن زنده به مقدسات اهل‌سنت اهانت کرد، روشن نشده و احتمالاً مانند پرونده دیگر مداحان متخلف در سال‌های اخیر، به دست فراموشی و مسامحه سپرده خواهد شد، اما آن اتفاق با عکس‌العمل شدید ریاست سازمان صداوسیما مواجه شد و تلفات زیادی داد؛ تهیه‌کننده توبیخ شد، مداح دادگاهی شد و مدیر شبکه پنج، به خاطر آن اشتباه که تاحدی غیرقابل پیش‌بینی بود، برکنار شد. گرچه جواد رمضان‌نژاد که به نظر، بیشتر قربانی دعواهای داخلی صداوسیما بود، بعد از آن به ریاست سیمافیلم منصوب شد.

اما درست چند ماه بعد و در شرایط بسیار حساس و نگران کننده اجتماعی و اتفاقاتی که در کشور و نیز خاورمیانه روی داده است، یک مترجم قرآن در برنامه معارفی شبکه یک، به ترجمه و تفسیر خاصی از قرآن می‌پردازد. ابوالفضل بهرام‌پور با اشاره به ناآرامی‌ها و تنش‌های اخیر کشور، به نحوی خشونت شدید و عجیبی را از نگاه قرآن تئوریزه کرد که شاید هیچ مداح و حتی کسانی که مخالف اسلام هستند نیز نتوانسته‌اند این‌گونه اسلام و تشیع را برمبنای برداشت خود از قرآن، تخریب کنند و در اوضاع حساس و فضای دین‌گریزی در بخشی از جامعه، بهانه به دست رسانه‌های بیگانه و فرصت‌طلبان بدهند و جوانان را به دین بدبین کنند.

بهرام‌پور؛ کارشناس محبوب مدیران ارشد تلویزیون

حجت‌الاسلم محمدرضا زائری که خودش از ممنوع‌التصویرهای تلویزیون است، در توییتی با اشاره به آنچه رخ داده نوشت: «آقای بهرام‌پور کارشناس محبوب قرآنی سیماست ولی امثال حجت‌الاسلام نقویان و حجت‌الاسلام سیدحمید حسینی ممنوع‌التصویرند! جالب نیست؟»

اشاره زائری به ممنوع‌التصویر بودن کارشناسانی است که در طول این چند سال اخیر مورد غضب مدیران ارشد رسانه ملی قرار گرفتند و از برنامه‌های مذهبی کنار گذاشته شدند. سید حمید حسینی، استاد علوم قرآن در دانشگاه علوم حدیث، یکی از این افراد است که صداوسیما ترجیح داده بعد از چند برنامه، او را حذف کند و افراد دیگری را جایگزین نماید و ابوالفضل بهرام‌پور یکی از افراد محبوب مدیران صداوسیماست. مانند زائری، نقویان و حسینی کم نیستند که بنا بر سلیقه رئیس یا مدیران تلویزیون حذف شده‌اند و جایشان را کارشناسان دیگری گرفته‌اند که شاید از نظر سواد یا درک شرایط اجتماعی و سیاسی در شرایط مناسبی نیستند و به ناگاه در برنامه زنده تلویزیونی حرف‌هایی می‌زنند که حتی مجری باتجربه برنامه هم هر چه تلاش می‌کند، نمی‌تواند جلوی دُر فشانی‌ها را بگیرد و این‌گونه برای جامعه تشیع که مدعی پرهیز از خشونت است و داعش و تفسیرهای داعشی از قرآن را محکوم می‌کند، هزینه تراشی می‌کند.

سابقه مراوده مدیران رسانه ملی با ابوالفضل بهرام‌پور نشان می‌دهد او مورد حمایت ویژه مدیران ارشد رسانه ملی است. این ادعا دلایل روشنی هم دارد؛ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن، ابوالفضل بهرام‌پور عصر روز چهارشنبه ۲۹ آبان ماه با حضور در رادیو قرآن نشستی با مجتبی ایزدی، مدیر رادیو قرآن و احمد فراهانی، مدیر گروه آموزش این شبکه رادیویی داشته است و در این نشست درباره تولید بسته‌های مفاهیمی و آیات سبک زندگی گفت‌وگو و تبادل نظر شده است.
جالب اینجاست که در حال حاضر علاوه بر شبکه یک سیما، برنامه «حفظ موضوعی» به کارشناسی بهرام‌پور از رادیو قرآن پخش می‌شود.

پاسخ مدیر گروه معارف شبکه یک چه بود؟

محکوم کردن و پاسخگویی به نظرات یک کارشناس که از تریبونی که در اختیارش قرار گرفته، استفاده کرده و حرف‌هایش را زده، ساده‌ترین راه است؛ اما تکرار این خطاها در صداوسیما نشان از ضعف و نابسامانی و چندگانه بودن مدیریت این سازمان عریض و طویل دارد.

سؤال اینجاست که کارشناسان مذهبی صداوسیما چگونه انتخاب می‌شوند؟

آیا هر کسی که در جامعه جلسه یا منبر پرجمعیتی داشت و مواضع سیاسی‌اش با این سازمان هماهنگ بود، الزاماً گزینه مناسبی برای تلویزیون است؟

چه کسی و با چه معیاری کارشناسان علوم دینی را از برنامه‌های تلویزیونی حذف می‌کند و چه کسی با فشار از برکناری برخی از این افراد ممانعت می‌نماید؟

جایگاه مدیر گروه معارف در این انتخاب‌ها کجاست و چه کارکردی دارد؟ قابل ذکر است که در تماس با محمد تورنگ، مدیر گروه معارف شبکه یک سیما خواستار توضیحات او شد، که مدیر گروه معارف این شبکه ترجیح داد سکوت کند و از اظهار نظر درباره این ماجرا امتناع ورزید.

علاوه بر ایرادها و اشکالاتی که به برداشت بهرام‌پور از آیات مورد اشاره‌اش وجود دارد، اما در این بین، عکس‌العمل صداوسیما هم جالب توجه است. مسئولان رسانه ملی تا کنون ترجیح داده‌اند هیچ واکنشی نشان ندهند و شاید منتظر اشاراتی هستند که در ماجرای احد قدمی به آنها رسید و در ماجرای بهرام‌پور هنوز نرسیده است. متأسفانه این برخوردهای دوگانه نشان از سلیقه‎‌ای و فرمایشی بودن سیاست‌های صداوسیما دارد؛ وگرنه هر اهل فن و کارشناس قرآنی باسوادی می‌داند که تبعات سخنان ابوالفضل بهرام‌پور و نسبت‌هایی که او به قرآن داد بسیار مخاطره‌آمیزتر از اقدام ناشایست آن مداح است، اما نه تهیه‌کننده‌ای توبیخ شده و نه اقدام قضایی شده است و نه مدیری برکنار شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 9 آذر 98، کد مطلب: 83571244: www.plus.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین