پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۱۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
پیام دهکردی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون عنوان کرد: پرداخت مالیات امر بدی نیست اما اگر بدون کار کارشناسی و بررسی‌های مناسب آن هم بر پیکره فرهنگ فرود آید، هولناک است.

شعار سال:پیام دهکردی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون عنوان کرد: پرداخت مالیات امر بدی نیست اما اگر بدون کار کارشناسی و بررسی‌های مناسب آن هم بر پیکره فرهنگ فرود آید، هولناک است.

با پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و موافقت محمدباقر نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه، فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در سال آینده همچنان از معافیت‌های مالیاتی برخوردارند. این خبر با واکنش‌های مختلفی از سوی اقشار جامعه و مردم رو به رو شد. عامه مردم با معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها و هنرمندان به دلایل مختلف مخالفند. اما این طرح میان هنرمندان نیز موضع‌گیری‌های متفاوتی را در پی داشته است.

اما نظر خود هنرمندان چیست؟

«پیام دهکردی» که بیش از پیش نگران حال و روز اوضاع بی‌رمق مالی در حوزه تئاتر است در این باره گفت: من به شخصه موافق هستم که معافیت مالیاتی همچنان برقرار بماند. در همین شرایط معافیت مالیاتی هم وظایفی که بر ذمه نهادهای فرهنگی است کمیتش لنگ می‌زند این دیگر حداقل گامی بود که در این حوزه مسئولان بر می‌داشتند.

وی در ادامه افزود: اینکه ما بیاییم وضعیت حاکم بر برخی موارد استثنا را به کل جامعه فرهنگی تعمیم بدهیم کار درستی نیست. البته در این حوزه عده‌ای فعالیت دارند که اتفاقا هنرمند هم نیستند و در حوزه‌های دیگر کار می‌کنند و درآمدهای مبسوط دارند اما برای فرار مالیاتی به حوزه فرهنگ مثل تئاتر و سینما پناه می برند. تعمیم این افراد به پیکره نحیف، شکننده و رنجور به طور ویژه تئاتر کشور کار درستی نیست.

دهکردی اظهار داشت: نکته دیگر تئاتر جریان ساز، اساسا تئاتر پولداری نیست و نبوده است. شاید عالی‌ترین تعریف تئاتر، نهاد تولید اندیشه بودن است. تمام هنرمندانی که دراین کشور سالها استخوان خرد کرده اند، دغدغه شان حوزه اندیشه بوده است و اینها به سختی کار کرده اند، تازه این وضعیت در شهرستان‌ها که رقت بار و هولناک است.

وی در پاسخ به این سوال که عکس العملش در برابر منتقدان طرح معافیت مالیاتی هنرمندان چه بوده است، گفت: من وقتی این را شنیدم خیلی عصبانی شدم و گفتم چطور اصلا چنین چیزی به فکرشان رسیده است! البته من حرفم این نیست که مالیات چیز بدی ست اما نباید همینطوری هم یک امر کلی را رقم بزنیم. باید کار کارشناسی با ضوابط و بررسی‌های مناسب انجام داد نه اینکه کل فرهنگ و هنر را به یک چوب برانیم.

این هنرمند اظهار داشت: نظر شخصی من این است که فی الحال شرایط حاکم بر فرهنگ ما چنین بستری را ندارد که این امر محقق شود. اگر شرایط فرهنگ و حوزه سینما و تئاتر ما متعادل بود می‌بایست ارزیابی می‌کردیم و می‌گفتیم این تعداد افراد مالیات بدهند. حال باید بررسی کنیم چه تعداد افراد مالیات بدهند؟ ما باید حرفی بزنیم که آیندگان به ما نخندند منتها خیلی دوستان که اظهار نظر می‌کنند اطلاعاتشان کافی نیست اینکه چند کارگردان و بازیگر درآمد بالا دارند به این معنی نیست که روی کلیت سینما ورود کنیم و بگوییم همه اهالی فرهنگ و هنر باید مالیات بپردازند.

اینطور نیست که همه هنرمندان یک مشت سلبریتی معلوم الحال باشند که ثروت های بادآورده داشته باشند.

وی در این باره افزود: خوشبختانه من چند ساعت پیش خواندم که آقای نوبخت این طرح را لغو کردند و این اتفاق خوبی بود. به نظر من باید اول از همه بستر شکل گیری فساد برچیده شود. یک مثال بزنم از همین فردی که زباله گرد را در سطل آشغال انداخت، این فرد دستگیر شد اما اگر مسئولیت این امر با من بود، من این فرد را دستگیر نمیکردم یک سری مسئولین متولی را دستگیر میکردم این افراد محصول سوءمدیریت فرهنگی عده‌ای هستند.

وی در پایان اظهار داشت: در صورتی که مسئولین تصمیم بگیرند از اهالی هنر مالیات دریافت کنند، از الان حداقل شش ماه تا یک سال برنامه ریزی نیاز است. من چند روز پیش هم گفتم اگر قرار باشد معافیت مالیاتی ما حذف شود، من به شخصه قطعا قیام می‌کنم. یعنی واقعا نمی‌شود در این زمینه سکوت کرد. این کار یعنی اخذ مالیات از هنرمندان، توهین آمیزترین اتفاقی است که ممکن است بیافتد، اینکه مسئولین هیچکاری برای هنرمندان نمی‌کنند اما در جایی هم اینطور به پیکره فرهنگ ضربه می زنند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:13آذر1398،کد خبر:13980911001069،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
0
خب دیگه اینجاست که اون سینما باید پوشش رو برداره و تحویلشون بده خیانت نکنه در واقع
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین