پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۲۲۸
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۲
سابقه بیش از یک دهه فعالیت شورایاری‌ها حقوق مکتسبه‌ای را برای این نهاد به وجود می‌آورد. ضمن اینکه مجموعه‌های فراوانی نیز از دل شهرداری بر روند برگزاری پرشور انتخابات شورایاری‌ها تاکید داشتند. همچنین اقبال عمومی مردم به صراحت بر خواست جامعه مبنی بر فعالیت شورایاری‌ها تاکید دارد.

شعار سال: سابقه بیش از یک دهه فعالیت شورایاری‌ها حقوق مکتسبه‌ای را برای این نهاد به وجود می‌آورد. ضمن اینکه مجموعه‌های فراوانی نیز از دل شهرداری بر روند برگزاری پرشور انتخابات شورایاری‌ها تاکید داشتند. همچنین اقبال عمومی مردم به صراحت بر خواست جامعه مبنی بر فعالیت شورایاری‌ها تاکید دارد.
شورایاری نهادی مردمی است که از دل محلات به منظور افزایش مشارکت مردم در توسعه و آبادانی محله و براساس خواست عمومی تاسیس و پنج دوره انتخابات آن برگزار شده است. دوره پنجم شورایاری‌ها البته متفاوت‌تر از گذشته بود و چهره این نهاد در مقایسه با قبل به نوعی متحول شد. در حال حاضر این امید وجود دارد که با تلاش‌های فراوانی که در این مسیر صورت گرفته، در آینده، توسعه مناسبی را برمبنای خواست مردم آن هم از دل محلات شاهد باشیم. در این خصوص با نعمت احمدی، حقوقدان و استاد دانشگاه به گفت وگو پرداختیم که در ادامه می خوانید:

شورایاری نهادی پویا از دل محلات
نعمت احمدی در این زمینه گفت: مجموعه شورایاری‌ها مجموعه‌ای مردمی است که در طول دوره‌های مختلف توانسته موفقیت‌های مناسبی را به صورت نسبی به دست آورد. همین که مردم به واسطه وجود این مجموعه می‌توانند با مسئولان شهری ارتباط موثری برقرار کنند و صدای خود را به گوش مدیران برسانند، نشانه پویایی و کارآمدی این مجموعه است.

ماده 75 قانون شوراها، مجوز شورایاری‌هاست
احمدی ادامه داد: در ماده 71 قانون شوراها که شرح وظایف شوراهای شهر و روستا آورده شده، اقدام در زمینه تشکیل انجمن‌ها و نهادهایی را پیش بینی کرده که از نظر حقوقی چنین استنباط می‌شود که شورای اسلامی شهر جواز تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی را دارد و همان‌طور که مشاهده می‌کنید تاکنون نیز پنج دوره انتخابات شورایاری‌ها برگزار شده است.

شورایاری و حقوق مکتسبه
این حقوقدان تاکید کرد: سابقه بیش از یک دهه فعالیت شورایاری‌ها حقوق مکتسبه‌ای را برای این نهاد به وجود می‌آورد. ضمن اینکه مجموعه‌های فراوانی نیز از دل شهرداری بر روند برگزاری پرشور انتخابات شورایاری‌ها تاکید داشتند. همچنین اقبال عمومی مردم به صراحت بر خواست جامعه مبنی بر فعالیت شورایاری‌ها تاکید دارد.

اداره امور محلات در اختیار شهروندان
با توجه به عملکرد مثبت شورایاری‌ها و با در نظر گرفتن اینکه در تمامی کشورهای دموکراتیک نیز امور مربوط به شهروندان را به نمایندگان آن‌ها می‌سپارند، باید اقدام مناسبی برای پاسخ به برخی ایرادات که به جایگاه شورایاری‌ها وارد می‌شود، صورت گیرد. ضمن اینکه وظیفه نمایندگی در کلان شهرهایی مانند تهران با تعداد نمایندگان فعلی در پارلمان شهری قابل اجرا نیست. از سوی دیگر دسترسی مردم به نمایندگان شورای شهر نیز آسان نیست؛ از این رو نهاد شورایاری برای رساندن پیام مردم به اعضای پارلمان شهری نهادی ضروری است. با توجه به جایگاه و اثرگذاری شورایاری‌ها و شرکت مردم در انتخابات، به نظر می‌رسد باید بنا به اعتماد خوبی که مردم به این نهاد دارند، طرحی دو فوریتی و در یک ماده واحده توسط مجلس طراحی شود تا برخی مشکلات این نهاد برطرف شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ستاد هماهنگی شورایاری ها،تاریخ انتشار:18آذر1398،کد خبر:4041،www.shorayaran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین