پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۷۳۷
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
ولیئی با اشاره‌به اجرای طرح «امداد محله» در ۱۵۰ مسجد استان تهران، گفت: در یک برنامه زمانی دوساله بنا داریم این طرح در ۵۰۰ مسجد استان تهران به منظورارائه خدمات به نیازمندان اجرا شود.

شعارسال: چندی پیش سند تعاون و همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد و جمعیت هلال احمر استان تهران توسط مدیران دو مجموعه به امضاء رسید.



این سند مسیری بسیار خوب برای هم‌افزایی میان این دو مجموعه در مسیر خدمت رسانی اجتماعی بیشتر به مردم است و تلاش می‌شود با امضای این تفاهم نامه همکاری در حوزه‌های آموزشی، افزایش بصیرت و آگاهی‌های مردمی به منظور ایجاد آمادگی بیشتر جامعه برای مواجهه با حوادث، گامی موثر با بهره گیری از ظرفیت مساجد برداشته شود، به منظور تشریح و تبیین اهداف امضای این تفاهم نامه همکاری، گفت وگویی با «محسن ولیئی»، معاون اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:



امضای تفاهم نامه همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد و جمعیت هلال احمر استان تهران به منظور گسترش همکاری در چه محور‌ها و حوزه‌هایی است؟



بهره‌گیری از ظرفیت بالای مساجد در امر آموزش و افزایش سطح توان مردم برای مقابله با حوادث، جامعه را برای مواجهه با حوادث و بلایا آماده‌تر می‌کند، زیرا که از گذشته تاکنون همواره مساجد محلی برای بصیرت‌افزایی مردم بوده اند و در همه حوادث پناهگاه امن محسوب می‌شدند. بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد، طرفین جلسات آموزشی امداد و نجات برای نمازگزاران مساجد، هیئت امنا و خدام مساجد برگزار کنند. زیرا که در مواجه با بحران‌ها با آموزش‌های لازم می‌توان از حوادث پیشگیری کرد.



علاوه بر آن بر اساس این تفاهم نامه تلاش می‌شود، آموزش‌های لازم به منظور کمک رسانی به آسیب دیدگان در حوادث طبیعی ارایه شود، زیرا که کشور ما یک کشور حادثه خیز است، وقتی که بحران و حادثه‌ای همچون سیل و زلزله پیش می‌آید، می‌توان در امر کمک رسانی به کسانی که به سبب این حوادث دچار آسیب می‌شوند، اقدام کرد و با هماهنگی‌های صورت گرفته کمک‌های جمع آوری شده توسط مساجد را به سازمان هلال احمر تحویل داد.



نکته دیگری که با امضای این تفاهم نامه دنبال می‌شود، اینکه در مواقعی که بحران پیش می‌آید، بتوان از مساجد، رقبات و یا فضا‌هایی که در پیرامون مساجد است برای جمع آوری امکانات مورد نیاز حادثه دیده گان استفاده کرد.



در فاز دوم، این تفاهم نامه همکاری میان مرکز رسیدگی به امور مساجد و جمعیت هلال احمر چگونه ادامه خواهد یافت؟



مقرر است در فاز دوم این تفاهم نامه بعد از ارزیابی موفقیت‌های اجرای فاز اول در تهران و رفع اشکالات آن، در سایر استان‌ها نیز این تفاهم نامه اجرا شود.



محور طرح «امداد محله» که در مساجد اجرا می‌شود، در چه زمینه‌ای است؟



طرح «امداد محله» با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) و به منظور ایجاد مراکز نیکوکاری در مساجد اجرا می‌شود. این تفاهم نامه همکاری با این هدف که مساجد پایگاه کمک به نیازمندان و گرفتاران محله شوند، به امضا رسید. در این تفاهم نامه پیش بینی شده است که هیئت امنای مساجد و یا امامان جماعت با کمیته امداد در مناسبت‌های جشن نیکوکاری و جشن عاطفه‌ها و کمک رسانی به نیازمندان محلات همکاری داشته باشند، ضمن اینکه مقرر شده است، مجوز‌های لازم از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) صادر شود تا در همان محله افراد خیر در یک گردهمایی نسبت به کمک رسانی به محرومان اقدام کنند.



در استان تهران تاکنون چه تعداد از مساجد برای همکاری در طرح «امداد محله» اعلام آمادگی کرده اند؟



در استان تهران تاکنون نزدیک به ۱۵۰ مسجد اقدام به راه اندازی مراکز نیکوکاری به منظور اجرای طرح «امداد محله» کرده اند و پیش بینی می‌شود در یک برنامه زمانی دوساله این مراکز در استان تهران به ۵۰۰ مرکز ارتقاء پیدا کنند.



کمک‌هایی که در قالب این طرح انجام خواهد شد، شامل چه مواردی است؟



مساجدی که اقدام به ایجاد مراکز نیکوکاری کرده اند، در محور‌های تامین جهیزیه به نیازمندان، کمک دارو و درمان بیماران، کمک به ادامه تحصیل دانش آموزان نیازمند و تامین مسکن نیازمندان و اهدای بسته‌های معیشتی و حمایتی به محرومان پیرامون خودشان کمک‌هایی خواهند داشت.



آیا مساجدی که اقدام به ایجاد مراکز نیکوکاری خواهند کرد، از سوی امور مساجد نیز مورد حمایت قرار می‌گیرند؟



از لحاظ مالی مرکز رسیدگی به امور مساجد از این مساجد حمایت نخواهد داشت، زیرا که سیاست ما حمایت مالی از مساجد نیست، بلکه ما واسطه‌ای هستیم، میان خیران و نیازمندان. اگر ما بخواهیم حمایت مالی از مساجد داشته باشیم، این جزو تکالیفی دولتی خواهد شد. تلاش ما در این راستا است که افراد محله خودشان نقششان را برای کمک رسانی به نیازمندان محله ایفا کنند و ما یک پایگاه و واسطه برای این کار خیر باشیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری شبستان ، تاریخ انتشار: 3 دی 1398 ، شماره خبر: ۸۷۰۸۳۳ ، www.shabestan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین