پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۹۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
اعضای شورای شهر تهران معتقدند، خلأ قانونی در بحث تذکرات وجود دارد؛ نقیصه‌ای که می‌شود با بازبینی برخی مواد در قانون شورا‌ها، آن را برطرف کرد. یکی از اعضای شورای شهر تهران معتقد است، اگر شورای شهر همانند مجلس بتواند صلاحیت معاونین شهردار را همچون وزرا بررسی کند و به معاون شهردار رای اعتماد بدهد، در مواجهه با مشکلات معاون را استیضاح خواهد کرد و بسیاری از چالش‌ها حل خواهد شد.

شعار سال:اعضای شورای شهر تهران معتقدند، خلأ قانونی در بحث تذکرات وجود دارد؛ نقیصه‌ای که می‌شود با بازبینی برخی مواد در قانون شورا‌ها، آن را برطرف کرد. یکی از اعضای شورای شهر تهران معتقد است، اگر شورای شهر همانند مجلس بتواند صلاحیت معاونین شهردار را همچون وزرا بررسی کند و به معاون شهردار رای اعتماد بدهد، در مواجهه با مشکلات معاون را استیضاح خواهد کرد و بسیاری از چالش‌ها حل خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات صحن علنی شورای شهر، تذکرات اعضا به شهردار و معاونانش است؛ تذکراتی که هیچ گاه با پاسخ قانع کننده‌ای مواجه نشده است.

در پنج دوره شورای شهر تهران، اعضای شورا به تذکراتی روی می‌آورند که این تذکرات طبق قانون می‌تواند منجر به طرح سوال از شهردار و استیضاح او شود. در دوره شورای پنجم، سه شهردار اصلاح طلب، علاقه‌ای به پاسخ تذکرات نشان ندادند و شاید پیروزی حناچی با پاسخ‌های نه چندان قانع کننده، دل شوراییان را به دست آورده که باز هم نمایندگان مردم به آن معترض هستند.


پاسخ‌های شهردار قانع کننده نیست

محمد سالاری در مهر ماه سال جاری پس از آنکه چندین بار به شهردار تهران در خصوص تخلف ساختمان پالادیوم تذکر داد و نتیجه‌ای نگرفت، گفت: این گونه جایگاه نهاد نظارتی و شورای شهر زیر سوال می‌رود و هیچ راهی دیگر نمانده، جز اینکه ما از شهردار تهران طرح سوال کنیم؛ لذا من تقاضا دارم این موضوعات پیگیری شود. اگر چنین موضوعاتی به نتیجه نرسد، عملاً مابقی تذکرات در مورد سایر پروژه‌های دارای تخلف هم به سرانجام نمی‌رسد.

الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در چهاردهم تیر ۹۸ در رابطه با موضوع بی‌توجهی مدیران شهرداری برای پاسخگویی به تذکرات اعضای شورای شهر اظهار داشت: برخی از تذکرات اعضای شورای شهر تهران، بار‌ها در صحن شورا تکرار می‌شود، اما باز هم بی پاسخ می‌ماند. من امیدوارم شهردار تهران این مساله را مورد توجه و بررسی قرار دهند تا مشکل عدم پاسخگویی مدیران شهرداری برطرف شود. به نظر می‌رسد چرخه بررسی، طرح سوال و تذکر و ارائه پاسخ به شورا، درست عمل نمی‌کند و نیازمند اصلاح است. گاهی موارد تذکر داده شده، کلا پاسخ داده نمی‌شود و گاهی نیز پاسخ‌ها بسیار کلی، مبهم و غیر مرتبط هستند، به شکلی که انگار پاسخ‌ها تصادفی داده شده اند. در صورت لزوم لیست تذکرات اعضای شورا وجود دارد و مشخص است چه تذکراتی بی پاسخ مانده و یا به درستی پاسخ آن‌ها داده نشده است. البته در برخی موارد هم تذکرات به درستی پاسخ داده شده است، اما به طور کلی عدم پاسخگویی و کلی گویی در پاسخ به تذکرات اعضای شورای شهر از سوی مدیران شهرداری بسیار رایج است.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در مهر ۹۸ با بیان اینکه شهرداری به اولویت‌های شورا بی‌توجهی می‌کند، گفت: اولویت‌های شورای شهر باید مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد.

«خلا قانونی» تذکرات شورا را بی‌خاصیت کرده است

سایر اعضای شورای شهر تهران بخشی از پاسخ‌های شهردار تهران را نسبت به تذکرات قانع کننده نمی‌دانند و در ایام مختلف شهردار را تهدید به طرح سوال می‌کنند؛ اما شهردار تهران خوب می‌داند که شورائیان پس از تجربه سه گانه شهرداری دوره پنجم به چنین اقدامی روی نیاورده و مدارا می‌کنند.

علاوه بر این، بسیاری از مصوبات شورای شهر از سوی شهرداری اجرا نمی‌شود و برخی از این مصوبات زیر پای گذاشته می‌شود، ولی با این حال و پس از تذکرات بسیار، شورای شهر نتوانسته اقدام موثری در دفاع از مصوباتش داشته باشد،‌ اما حناچی در واکنش به اظهارات برخی از اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه شهردار به تذکرات توجه نمی‌کند و این سبب شده که به زودی از او سوال کنیم، گفت: بعضی از سوالات و تذکرات طول می‌کشد و برخی از آن‌ها هم مربوط به سازمان‌هایی است که نسبت به ستاد دور هستند و ممکن است در مهلت مقرر پاسخ داده نشوند، اما در نهایت بدون پاسخ نخواهد ماند.

خلا قانونی و خواسته شورائیان

اعضای شورای شهر تهران معتقدند خلا قانونی در بحث تذکرات وجود دارد. آن‌ها در پی این هستند که این خلا با بررسی برخی موارد در قانون شورا‌ها برطرف شود. یکی از اعضای شورای شهر تهران معتقد است اگر شورای شهر همانند مجلس بتواند صلاحیت معاونین شهردار را همچون وزرا بررسی کندو به معاون شهردار رای اعتماد بدهد، در مواجهه با مشکلات معاون را استیضاح خواهد کرد و بسیاری از چالش‌ها حل خواهد شد. فارغ از اینکه این خواسته تا چه میزان می‌تواند مانع از باج گیری برخی اعضا از شهرداری شود، به عدم ثبات شهرداری منجر خواهد شد، اما مساله‌ مهم اصلاح قانون در باب تذکرات شورای شهر به عنوان نهاد نظارتی است که مجلس شورای اسلامی نیاز است به این مهم توجه نشان دهد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک،تاریخ انتشار:4دی1398،کد خبر:946490،www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
0
0
کلا همه مجلس های کشور بی خاصیت شدن هر کس هر کار دلش میخواد میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین