پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۵۷۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران:حذف خط اتوبوسرانی میدان انقلاب ـ فیاض‌بخش به تصمیم کمیته حمل‌و‌نقل عمومی که شامل معاون ترافیک منطقه، نماینده پلیس راهور و نماینده شرکت واحد اتوبوسرانی است، گرفته شده و شورای شهر دخالتی در این زمینه نداشته است.

شعار سال: مدیران شهری و مسؤولان دولتی پایتخت به جای توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی با هدف کاهش آلودگی هوا، بی‌سر و صدا برخی خطوط اتوبوسرانی را حذف کردند.
پس از افزایش ۳ برابری قیمت بنزین، حجم مسافران برای استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی نیز افزایش یافت. در چنین شرایطی انتظار مردم از مسؤولان دولتی و مدیران شهری این بود حداقل در این وضعیت فکری اساسی کنند و تصمیمی سریع برای توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی گرفته شود تا علاوه بر دسترسی آسان و کم‌زحمت مردم به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، شاهد کاهش آلودگی هوای تهران در پی تردد کمتر خودروهای شخصی تک‌سرنشین باشیم، غافل از اینکه شهرداری و تصمیم‌گیران شهری به جای تمرکز و توجه به این موضوع مهم، مدام آیه یأس کمبود منابع برای خرید اتوبوس و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و توسعه خطوط مترو می‌خوانند.
طبق طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک تهران، روزانه ۱۸ میلیون سفر سواره شامل ۵/۲۵ میلیون جابه‌جایی در شبکه معابر شهری تهران انجام می‌شود که بر اساس آن ۲۵ درصد سفرها با وسایل نقلیه شخصی و ۷۵ درصد با وسایل نقلیه عمومی و نیمه‌عمومی است که از این میان به ترتیب سهم قطار شهری ۳۰ درصد، اتوبوس ۲۲ درصد، تاکسی ۲۰ درصد و مینی‌بوس ۳ درصد است اما گویا مدیریت فعلی شهری تهران به جای پیشرفت حمل و نقل پسرفت آن را در دستور کار دارد.
اکنون که شهروندان تهرانی از توان مدیریتی، جسارت و کارایی مدیران شهری و مسؤولان دستگاه‌های دولتی در تجهیز ناوگان حمل ونقل عمومی و توسعه آن نامید شده‌اند، شهرداری‌ در کنار کمیته حمل‌و‌نقل عمومی تصمیم به حذف برخی خطوط اتوبوسرانی گرفته‌اند تا ناکارآمدی و بی‌توجهی آنها به شهروندان پایتخت‌نشین بیش از پیش هویدا شود. یکی از خطوط حذف شده اتوبوسرانی مسیر میدان انقلاب به پایانه فیاض‌بخش است که مسافران آن چند روزی است سرگردان شده‌اند. البته شهرداری تهران حتی به خود زحمت نداده است برای آگاهی مردم از حذف این خط اتوبوسرانی، تابلو یا نوشته‌ای جهت آگاهی مردم نصب کند.
رانندگان اتوبوس در پایانه فیاض‌بخش درباره حذف برخی اتوبوس‌ها می‌گویند: برای همکاران‌مان مقرون به صرفه نیست در این خطوط که مسافر زیادی ندارد فعالیت کنند. هزینه‌های زندگی زیاد است و باید چاره‌ای اندیشید. اگر دولت یارانه بدهد دوباره این خطوط فعال می‌شوند. سوخت گران شده و هزینه نگهداری و تعمیرات اتوبوس بشدت افزایش یافته است ولی هیچ خبری از حمایت توسط شهرداری یا دولت نیست و ما بارها درباره این مشکلات نامه نوشته‌ایم ولی دریغ از اینکه پاسخی قانع‌کننده به ما داده باشند.
در این باره عضو سابق شورای شهر تهران می‌گوید: شرایط چند هفته اخیر آلودگی هوای تهران نشان داد دستگاه‌های متولی و نهادهای مرتبط توجهی به حل تدریجی این معضل ندارند. معضلی که می‌توانست طی چند سال اخیر با توسعه حمل‌و‌نقل عمومی حل شود، چرا که اکنون بیش از ۴ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کشور وجود دارد و شهرداری و استانداری تهران نیز هیچ توجهی به نوسازی و توسعه آن ندارند.
رضا تقی‌پور با بیان اینکه شنیده می‌شود شهرداری تهران به همراه کمیته تصمیم‌گیر حمل‌ونقل عمومی به جای توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، اقدام به حذف برخی خطوط اتوبوسرانی در پایتخت کرده‌اند، افزود: این تصمیم‌گیری‌های نامعقول نهایت توهین به شهروندانی است که باید قربانی ناکارآمدی و ناتوانی مدیران و مسؤولان در حل معضل آلودگی هوا و عدم دسترسی آسان به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شوند.
وی به برنامه‌های سالانه شهرداری در توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و ایجاد خطوط جدید اتوبوسرانی و مترو در تهران اشاره کرد و افزود: قرار بر این بود طی یکی دو سال اخیر ۴ هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در تهران اضافه شود اما با وجود خودکفایی تولید اتوبوس در کشور، متاسفانه به جای افزایش تعداد اتوبوس‌های پایتخت، سال به سال از تعداد آنها کم می‌شود و شهرداری و دولت نیز نسبت به این موضوع بی‌تفاوتند.
از طرفی راه‌اندازی ایستگاه‌های مترو نیز لنگ خرید واگن است و شهرداری تامین نشدن منابع مالی را علت عدم راه‌اندازی برخی خطوط قطار شهری در تهران عنوان می‌کند. تقی‌پور اضافه کرد: توجه به توسعه حمل‌و‌نقل عمومی به عنوان یک استراتژی باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد اما متاسفانه هم شهرداری و هم دولت، این مهم را در اولویت کاری قرار نمی‌دهند. آنها حتی برای حل مشکل آلودگی هوا به جای چاره‌اندیشی درست و علمی راه‌حل‌های ابتدایی و بی‌اثر چون تعطیلی مدارس در نظر می‌گیرند یا با اظهاراتی نامعقول در زمان شدت آلودگی هوا می‌گویند شهر باید تخلیه شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران نیز درباره این موضوع اظهار داشت: شورای شهر به طور مستقیم نمی‌تواند درباره حذف یا راه‌اندازی خطوط اتوبوسرانی دخالت کند ولی هر موردی که شهروندان به ما منعکس کنند قطعا آن را پیگیری می‌کنیم و اگر اشکالی وجود داشته باشد جهت رفع آن اقدام خواهد شد. همچنین در صورتی که قصوری محرز شود، حتما آن را تذکر خواهیم داد.
محمد علیخانی افزود: تهران به ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و طبق قول‌هایی که پیش از این داده شده تا سال ۱۴۰۰ قرار است ۱۱هزار مورد اتوبوس در پایتخت فعالیت داشته باشند ولی اکنون ۵ هزار و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس در پایتخت وجود دارد و شرکت واحد اتوبوسرانی تلاش کرده همین تعداد اندک را مدیریت کند. البته بخشی از این اتوبوس‌ها مربوط به بخش خصوصی است و در مسیرهای تندرو اتوبوس‌های «بی‌آر‌تی» برای شرکت واحد است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران ادامه داد: اگر بخش خصوصی اتوبوس‌های خود را از مسیرهای کم‌مسافر حذف کند، به این دلیل است که نمی‌خواهند در شرایط کنونی دچار زیان شوند، البته قبلا مسیرهایی که کم‌مسافر بود پس از حذف اتوبوس برای آنها مینی‌بوس در نظر گرفته می‌شد و در مصوبه اخیری هم که در دولت به تصویب رسیده، قرار است تعداد زیادی اتوبوس و مینی‌بوس برای برخی مسیرهای پایتخت در نظر گرفته شود.
وی اعلام کرد:‌ حذف خط اتوبوسرانی میدان انقلاب ـ فیاض‌بخش به تصمیم کمیته حمل‌و‌نقل عمومی که شامل معاون ترافیک منطقه، نماینده پلیس راهور و نماینده شرکت واحد اتوبوسرانی است، گرفته شده و شورای شهر دخالتی در این زمینه نداشته است. از مدیرعامل جدید شرکت واحد اتوبوسرانی درباره این موضوع سوال کرده‌ام و ایشان اعلام کرد به دلیل کمبود مسافر کمیته حمل‌و‌نقل عمومی این تصمیم را گرفته و در مسیرهایی که اتوبوس یا مینی‌بوس جواب ندهد، باید خط تاکسیرانی فعال شود و آنها متولی مسیر می‌شوند. علیخانی به فارس گفت: تفاهمنامه خرید ۱۱۷ دستگاه مینی‌بوس ابتدای سال توسط شهردار تهران منعقد شده که تاکنون ۵۰ دستگاه تحویل داده شده است ولی به دلیل اینکه در تأمین منابع مالی با مشکل مواجه شده‌ایم، تحویل ۱۱۷ اتوبوس ممکن است تا پایان سال انجام نگیرد. شرکت بهمن دیزل، پست بانک و یک شرکت خصوصی دیگر از محل منابع وزارت کشور قرار است وامی را در این زمینه اختصاص دهند که در حال حاضر این موضوع با تأخیر همراه شده است.
تصمیم برای حذف یک خط اتوبوس بدون اطلاع‌رسانی باعث سرگردانی مسافران شده و شنید‌ه‌ها نیز حکایت از حذف تعداد دیگری از خطوط در بخش‌های مختلفی از پایتخت دارد و این در حالی است که شهروندان تهرانی با تغییر نرخ بنزین نسبت به قبل بیشتر از اتوبوس و مترو برای رفت و آمد خود استفاده می‌کنند، آن هم در شرایطی که آلودگی هوا هم این روزها گریبان شهر را گرفته و نفس شهروندان را به شماره انداخته است، بنابراین ضرورت دارد مدیران شهری با دقت بیشتری بویژه در موضوعاتی که جزو مطالبات و اولویت‌های شهروندان است، تصمیم بگیرند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  روزنامه وطن امروز، تاریخ انتشار:8دی 1398، کد خبر:-، www.vatanemrooz.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
0
0
به این علت که اتوبوس نداریم کلا حمل ونقل عمومی از بیخ مشکل داره و یکی باید یه کاری بکنه وقتی بنزین میشه 3 هزار تومن یا آلودگی بیداد میکنه
حميد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
0
3
یکی از دلایل اصلی افزایش ترافیک ، آلودگی هوا ، افزایش خودروهای شخصی و موتورسواران ؛ حذف خطوط اتوبوسرانی بدون جایگزین در سالهای اخیر می باشد این مساله جدا از فرسودگی ناوگان می باشد و حذف خطوط اتوبوسراني باعث شده اکثر مسیرها در هم ادغام و باعث ازدحام شدید مسافران در خطوط مترو و تندرو اتوبوس شود و ادغام يا حذف خطوط اتوبوس بعلت هم مسير بودن بخشي از مسير با مترو يا خطوط ديگر بزرگترين اشتباه و خيانت در حق شهر و شهروندان بوده ، هست و خواهد بود ؛ چند مثال از میادین اصلی که الان خطوط آن حذف و مسافران سرگردان شده اند و به خودروی شخصی سوق داده شده اند : ۱- میدان امام حسین (ع) : خطوط میدان ولیعصر ، پایانه خاوران ، میدان شهید کلاهدوز ، میدان امام خمینی حذف شده اند. ۲- میدان امام خمینی و پايانه شهيد فياض بخش : خطوط میدان قدس ، ولیعصر ، آزادی ، انقلاب ، پایانه شهید بهشتی حذف شده اند ۳- میدان هفت تیر : خطوط میدان نوبنیاد ، اختیاریه ، رسالت ، میدان قدس ، تجریش حذف شده اند ۴- میدان تجریش و قدس : خطوط میدان امام خمینی ، هفت تیر ، دربند ، رسالت از مسیر شریعتی سیدخندان ، پایانه آزادی ، انقلاب ، میدان صنعت و میدان آرژانتین حذف شده اند. ۵- پایانه شهید دستواره ( نوبنیاد ) : خطوط میدان هفت تیر ، مترو شهید حقانی از مسیر پاسداران ، شهرک پارس و تهرانپارس حذف شده اند . ۶- میدان اختیاریه : خطوط میدان هفت تیر ، پایانه شهید حقانی حذف شده اند ۷- میدان رسالت : خطوط میدان قدس از سیدخندان شریعتی ، پایانه شهید بهشتی حذف شده اند ۸- شهرک پارس ( قنات کوثر ) : خطوط میدان نوبنیاد ، پایانه علم و صنعت از مسیر بزرگراه شهید باقری حذف شده است ■ پس ملاحظه می کنید این حذف خطوط ضربه جبران ناپذیری به شهروندان وارد نموده و امروز آلودگی هوا ، افزایش استفاده از خودروهای شخصی ، اتلاف سرمایه و وقت مردم از نتایج آن می باشد لذا برقراری مجدد این خطوط و برخورد با مسببان آن ( خاتمه کار و انتقال آنان ) در شرکت واحد اتوبوسرانی ، معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک مرکز و مناطق و حتی برخورد قضایی به سبب تضییع حقوق عامه و آسیب به سلامتی و جان شهروندان لازم و ضروری بوده و چنین مدیران و کارشناسانی با این دیدگاه غلط ملاحظه نمایند چه اجحافی بر جان ، مال و وقت شهروندان نموده اند و خود را در افزایش بیماریهای تنفسی ، سرطان ، قلب ، ریه و ... در نهایت دردهای ناعلاج جسمی ، روحی ، مرگ و میر ، زیانهای مالی اقتصادی و افت تحصیلی بعلت تعطیلی های مداوم سهیم بدانند .!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین