پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۰۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
برف و باران در استان‌های جنوبی و شمال شرقی کشور اشک و لبخند را همزمان بر چهره ساکنان این مناطق نشانده است. در حالی که بارش نخستین برف زمستانی در روستا‌های شهرستان مهریز استان یزد موجب خوشحالی مردم به خصوص کشاورزان و دامداران منطقه شده، اما در سیستان و بلوچستان شاهد تخریب اماکن و معابر عمومی به خاطر بارش شدید باران هستیم.
شعارسال: در این میان از سیستان و بلوچستان و کرمان خبر می‌رسد به دلیل پیش‌بینی‌ها و هشدار‌های بهنگام، با توجه به میزان و حجم بارش که در برخی نقاط در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است؛ خسارات تا حد زیادی مدیریت و از افزایش آن پیشگیری شده است.
به گزارش «ایران» بارش رحمت الهی و فعالیت سامانه بارشی در سیستان و بلوچستان از عصر جمعه گذشته آغاز شد تا حال و هوای این استان را بیش از پیش زمستانی کند. سامانه‌ای که گفته می‌شود قوی‌ترین سامانه در چند سال اخیر بوده و علاوه بر سیستان و بلوچستان استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان را نیز بارانی کرد.
بارش‌های این سامانه که تا مرز ۲۰۰ میلیمتر هم پیش رفت خبری خوشحال کننده و مرهمی بر زخم‌های ناشی از خشکسالی در این استان بود. از سه‌شنبه هفته گذشته نخستین هشدار‌ها در خصوص ورود این سامانه به استان از سوی هواشناسی اعلام شد. همچنین روز چهارشنبه هواشناسی سطح هشدار‌ها را افزایش داد و اخطاریه جوی صادر کرد. پس از آن جلسات مدیریت بحران در مرکز و شهرستان‌های استان برگزار شد تا بارش‌های این سامانه به بهترین شکل مدیریت و از میزان خسارات احتمالی کاسته شود. اگر چه شدت بارندگی‌ها آنقدر زیاد بود که باز هم خسارت‌های مادی برجای گذاشت، اما به گفته رسول راشکی مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان برای اسکان اضطراری حادثه‌دیدگان سه کمپ در شهرستان‌های کنارک، فنوج و قصر قند راه اندازی شده است.
دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز دیروز در تماس تلفنی با استاندار سیستان و بلوچستان خواستار انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز خسارات به منازل و زندگی مردم شد و دستور داد تا نیرو‌های امدادی استان در آماده باش کامل باشند. در همین حال، «حجت شایان فر» مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی نیز به «ایران» گفت: بدنبال هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع سیلاب و یخ زدگی در برخی از نقاط همه دستگاه‌های اجرایی و بحران استان در آماده باش کامل هستند. از طرفی، از امروز صبح (یکشنبه) با کاهش حدود ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوا در استان روبه‌رو هستیم که به همین دلیل انتظار می‌رود بیشتر مناطق با برف سنگین روبه‌رو شوند که این وضعیت تا فردا در استان ادامه دارد. همچنین به گفته «اسماعیل بهمن آبادی» معاون امداد و نجات هلال احمر خراسان رضوی، روز گذشته ریزش بهمن در ارتفاعات قله «فلسکه» در جاده مشهد - طرقبه نیز منجر به فوت دو کوهنورد شده است.
سیل در سیستان و بلوچستان قربانی نگرفت
رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: سامانه بارشی قوی که از عصر جمعه در سیستان و بلوچستان فعال شده بارش‌های سنگین و فراگیری به همراه داشته است، به‌طوری که تا ظهر دیروز شنبه بیشترین بارندگی با میزان ۱۸۶ میلی متر از ایستگاه باران‌سنجی دستگرد از توابع شهرستان نیکشهر گزارش شده است.
محسن حیدری در گفتگو با «ایران» اظهار داشت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های باران‌سنجی استان پس از «دستگرد»، از ایستگاه‌های «بنت» نیکشهر ۱۴۰، بزمان ۷۴، دلگان، ۶۵، «محمد آباد کورین» زاهدان ۶۰، «گوهرکوه» خاش ۵۳، «توکل آباد شورک» زاهدان ۵۲.۴، «مرکز تحقیقات» زاهدان ۴۸ میلی متر باران گزارش شده است.
وی با بیان این‌که تاکنون از بیش از ۱۱۰ ایستگاه باران‌سنجی و هواشناسی استان بارندگی گزارش شده است، گفت: بارش‌ها در شهر زاهدان نیز قابل توجه بوده است به‌طوریکه تا ظهر دیروز ۴۸ میلی متر باران در مرکز تحقیقات هواشناسی استان واقع در بلوار خلیج فارس شهر زاهدان ثبت شده است.
حیدری به قطع ارتباط تلفنی تعدادی از ایستگاه‌های باران‌سنجی این اداره کل اشاره کرد و گفت: تا ظهر دیروز ارتباط تعدادی از ایستگاه‌های باران‌سنجی استان مانند توتان در نیکشهر و شهر فنوج قطع بوده است. این ایستگاه جزو پربارش‌ترین ایستگاه‌های باران سنجی استان به شمار می‌رود.
عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان با اشاره به بارش برف قابل توجه در دامنه‌های کوه تفتان، به تشریح خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی پرداخت و افزود: همچنان تا اوایل صبح یکشنبه سامانه بارشی در استان فعال است، اما رفته رفته در این روز سامانه از طریق مرز‌های شرقی از استان خارج می‌شود.
وی با بیان اینکه امروز با کاهش محسوس دمای هوا احتمال ریزش برف در ارتفاعات مرکزی استان وجود دارد، گفت: مه گرفتگی و کاهش شدید دید افقی در محور‌های کوهستانی و لغزندگی برخی محور‌های مناطق کوهستانی و سردسیر استان در روز‌های آتی محتمل است.
دمای سیستان و بلوچستان ۱۰ درجه کاهش می‌یابد
دوست محمد کلیم معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در گفتگو با خبرنگار روزنامه ایران گفت: از امروز با شمالی شدن جریانات و ریزش هوای سرد، دمای استان ۱۰ درجه کاهش می‌یابد.
وی افزود: انتظار می‌رود دمای هوا در زاهدان فردا به زیر صفر درجه سلسیوس برسد، اما با توجه به وزش باد‌های سرد شمالی، احساس سرما بیش از این مقدار خواهد بود، بنابراین توصیه می‌شود فعالین بخش کشاورزی تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کنند.
این مسئول در خصوص احتمال بارش برف در استان نیز گفت: امروز احتمال بارش برف در زاهدان، خاش، ارتفاعات بزمان، شمال غرب استان بویژه سفید آبه و شمال سراوان دور از انتظار نیست.
کلیم گفت: سرما و رطوبت موجود در هوا موجب مه گرفتگی و کاهش شدید دید افقی در برخی مناطق و محور‌های مواصلاتی استان به ویژه محور زاهدان-خاش، زاهدان-زابل و زاهدان بم می‌شود که لازم است جوانب احتیاط در سفر‌های بین شهری اتخاذ شود.
وی در بخش دیگری به آخرین وضعیت فعالیت سامانه بارشی در استان اشاره کرد و افزود: اوج فعالیت این سامانه دیروز بود و انتظار می‌رود از امروز سامانه بتدریج تضعیف شود و رفته رفته از مرز‌های شرقی استان خارج می‌شود. معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان گفت: از روز گذشته دریای عمان مواج و متلاطم شده و پیش‌بینی می‌شود ارتفاع موج امروز و فردا در محدوده سواحل سیستان و بلوچستان به ۲.۵ تا ۳ متر برسد.
قوی‌ترین سامانه بارشی سیستان و بلوچستان مدیریت شد
فرماندار شهرستان دلگان در سیستان و بلوچستان نیز در گفتگو با «ایران» گفت: اطلاع‌رسانی گسترده قبل از وقوع سیل در این شهرستان از خسارات و تلفات جانی پیشگیری کرد.
مجتبی شجاعی افزود: با توجه به پیش‌بینی‌ها و هشدار‌های هواشناسی درباره ورود سامانه بارشی به استان از دو روز قبل اطلاع‌رسانی بسیار گسترده‌ای از طریق فرمانداری صورت گرفت.
مجتبی شجاعی افزود: با توجه به وسعت شهرستان و پراکندگی روستا‌ها و حضور بیشترین جمعیت عشایر سیستان و بلوچستان در دلگان و اقلیم متنوع در این منطقه اطلاع‌رسانی به نحو شایسته‌ای انجام شد به‌طوری که از طریق نصب بلندگو بر روی ماشین به عشایر و مردم روستا‌ها هشدار و هوشیارباش داده شد. وی ادامه داد: این اطلاع رسانی‌ها سبب شد تا حدود ۱۰۰ خانوار جابه‌جا شدند و عشایر نیز در نقاط امن روستایی اسکان داده شدند. وی ادامه داد: از آنجایی که شهرستان دلگان کم ارتفاع‌ترین نقطه سیستان و بلوچستان است بیشترین تأثیر را از بارندگی‌های استان کرمان و شهرستان‌های همجوار مانند فنوج در سیستان و بلوچستان می‌بیند در واقع این شهرستان کانون تجمیع آب در استان است.
شجاعی خاطر نشان کرد: اکنون نیز حجم آب زیادی وارد شهرستان دلگان شده و محور‌های ارتباطی دلگان _ ایرانشهر، دلگان- زهکلوت و دلگان - چاه هاشم و چند محور روستایی دیگر به دلیل طغیان رودخانه‌ها مسدود شده است. فرماندار دلگان خاطر نشان کرد: ماشین آلات راهداری در جاده‌ها مستقر هستند و به محض فروکش کردن آب ترمیم محور‌ها انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: امسال قبل از آغاز بارندگی‌ها چند بند خاکی در شهرستان ترمیم شد که همین موضوع سبب شد تا کنون خسارات جانی نداشته باشیم و خسارات مالی نیز بشدت کاهش یابد.
شجاعی ادامه داد: حجم آب زیادی وارد شهر دلگان شده است که به منظور کاهش خسارت به دستور فرماندار، بلوار ورودی شهر تخریب شد تا آب به سمت رودخانه هدایت شود در غیر این صورت آب بسیار زیادی وارد شهر و خانه‌های مردم می‌شد.
فرماندار دلگان از قطع خطوط تلفن در جلگه چاه هاشم خبر داد و گفت: از آنجایی که خطوط تلفن این منطقه به فیبر نوری فنوج وصل است بر اثر بارندگی و قطع خطوط تلفنی فنوج، جلگه چاه هاشم نیز از آن متأثر شده است. وی گفت: اکثر روستا‌های شهرستان دلگان دارای برق پایدار هستند، اما شبکه برق چند نقطه روستایی دچار مشکل شده‌اند.
فرماندار دلگان تصریح کرد: این حجم بارش‌ها به گفته مردم محلی در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه است، اما به دلیل عملکرد مناسب ستاد مدیریت بحران شهرستان و اطلاع‌رسانی بسیار گسترده حجم خسارات مادی به نسبت پیش‌بینی‌ها بسیار کمتر اتفاق افتاد و تاکنون خسارت جانی رخ نداده است.
۴۴ روستای قلعه‌گنج در محاصره سیلاب
از سوی دیگر به گفته سرپرست فرمانداری قلعه‌گنج در استان کرمان بر اثر بارش باران و جاری شدن سیلاب در این شهرستان ۴۴ روستا به‌طور کامل دچار آبگرفتگی شده است.
به گزارش ایرنا مهدی شهسواری سرپرست فرمانداری قلعه‌گنج افزود: میزان بارندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در این شهرستان ۱۲۵ میلی متر گزارش شده که در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه است. وی ادامه داد: خسارات احتمالی به حوزه راه و شهرسازی، کشاورزی و منازل مسکونی و تأسیسات زیربنایی همچون برق و آب در حال بررسی بوده و متعاقباً اعلام می‌شود.
شهسواری گفت: تعداد ۳۲ روستا در محاصره سیلاب قرار گرفته و ۱۲ روستا هم به‌طور کامل دچار آبگرفتگی شده و همچنین راه‌های ارتباطی قلعه‌گنج به بخش چاه‌دادخدا و دهستان رمشک و قلعه‌گنج به دهستان مارز و جاسک و محور فرعی قلعه‌گنج به رودبار جنوب به علت طغیان رودخانه‌ها و سیلاب تا اطلاع بعدی مسدود است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار: ۲۲ دی 1398 ، شماره روزنامه: 7253 ، www.iran-newspaper.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
0
0
اگر به موقع عمل میکردیم اساسا باید سیل منحرف میشد نباید به شهرهای اصلی میرسید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین