پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۶۰۴
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
بارندگی‌ها در جنوب شرق کشورمان هم کشته داد و هم خسارات جدی بر جای گذشت، امدادرسانی نیروهای سپاه، ارتش و دستگاه‌های متولی ادامه دارد، روحانی هم از آغاز بازسازی ۱۴ هزار خانه خبر داده است.

شعار سال: بارندگی‌های دی‌ماه در جنوب استان سیستان و بلوچستان موجب طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب و خسارت‌های فراوان به زیرساخت‌ها و منازل مردم شده که طبق نظر مسئولان و کارشناسان جبران آن نیازمند عزم و اراده ملی است.

طبق آخرین آمار براثر بارندگی چند روز اخیر در سیستان و بلوچستان سیلاب ۵۰۰ محور روستایی را در این استان مسدود کرد، بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی در سیستان و بلوچستان براثر سیلاب خسارت وارد شد، راه ارتباطی ۱۲۵ روستای حاشیه تفتان و میرجاوه براثر طغیان رودخانه‌های فصلی و بارش برف مسدود شد، برق و آب تعداد زیادی از روستاها قطع شد، مشکلاتی که با گذشت چند روز از وقوع سیل با امدادرسانی همه‌جانبه نهادهای مختلف بخشی از آن‌ها رفع شده است.

صحبت‌های متولیان طی روزهای اخیر حاکی از حجم بالای خسارات در بخش‌های مختلف ازجمله کشاورزی، زیرساخت‌های روستایی، راه‌های ارتباطی و… است.

به دنبال پیام و تأکید رهبر معظم انقلاب، فرمانده کل سپاه پاسداران، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس‌جمهور راهی مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان شدند تا ضمن تسریع در امدادرسانی برای جبران خسارات چاره‌اندیشی شود.

هیئت وزیران در جلسه امروز خود که به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهور برگزار شد با اختصاص مبلغ ۶,۸۳۹ میلیارد و ۶۳۵ میلیون ریال اعتبار برای بازسازی بخش‌های خسارت دیده ناشی از سیل و آب گرفتگی استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان موافقت کرد.

مطابق این تصمیم، اعتبار تخصیص یافته صرف کمک‌های بلاعوض جهت احداث و تعمیر واحدهای مسکونی و تجاری شهری و روستایی و تأمین لوازم معیشتی واحدهای مسکونی آسیب دیده، کمک هزینه اسکان موقت واحدهای مسکونی شهری و روستایی، کمک بلاعوض جهت احداث واحدهای جایگاه دامی آسیب دیده و هزینه‌های پشتیبانی و ارائه خدمات فنی و مدیریتی و آواربرداری و نیز اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جهت بازسازی تأسیسات روبنایی داخل محدوده و دفع آب‌های سطحی روستاها در استان‌های یاد شده خواهد شد.

دولت هم‌چنین، مبلغ ۱۱,۵۲۸ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت با سود و کارمزد چهار درصد در مناطق روستایی و پنج درصد در مناطق شهری به منظور جبران خسارات ناشی از وقوع سیل و آب گرفتگی در استان‌های آسیب دیده اختصاص داد.

 

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از بازگشایی راه ۲۴ روستای مسدود بر اثر سیلاب سیستان و بلوچستان تا پایان شب یکشنبه، ۲۹ دی‌ماه خبر داده است.

حیدر مطاعی درباره آخرین وضعیت روستاهای سیلابی جنوب شرق کشور اظهار داشت: در هرمزگان تا ظهر شنبه ۲۸ دی‌ماه ۷ محور روستایی مسدود بود که تا شب شنبه دو محور دیگر بازگشایی شد؛ ۵ محور روستایی باقی‌مانده نیز تا روز دوشنبه بازگشایی می‌شوند که علت طولانی شدن زمان بازگشایی این محورها، کوهستانی و طولانی و دور از دسترس بودن این مسیرهاست برخی مسیرها نیز دچار رانش شده‌اند که عملیات بازگشایی را با سختی روبه‌رو کرده است.

مطاعی با اشاره به بسیج امکانات راه‌سازی کشور برای بازگشایی و بهسازی و نوسازی محورهای سیل‌زده سه استان جنوب شرقی یادآور شد: تمام ماشین‌آلات راه‌سازی بخش خصوصی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و همچنین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به این منطقه منتقل‌شده تا امکان تردد در راه‌ها برقرار شود.

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر هم با اشاره به جزئیات امدادرسانی در سیل و آب‌گرفتگی استان سیستان و بلوچستان در ۱۰ روز گذشته، گفت: هم‌وطنان ساکن در ۱۴ شهرستان ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوران، فنوج، کنارک، میرجاوه، مهرستان، نیک شهر و هیرمند متأثر از سیل و آب‌گرفتگی بوده‌اند و در این مدت به ۷۴ هزار و ۷۵۴ نفر در ۶۵۵ شهر و روستا امدادرسانی شد و متأسفانه ۲ نفر بر اثر وقوع سیل و ریزش آوار در شهرستان سرباز و کنارک جان باختند.

سلیمی با اشاره به اسکان اضطراری ۷ هزار و ۹۱۶ نفر در استان سیستان و بلوچستان، افزود: ۱۵۰ تیم عملیاتی متشکل از ۶۶۰ نیروی عملیاتی و ۶۰ تیم متشکل از ۲۹۵ امدادگر و نجاتگر از استان‌های معین در حال امدادرسانی به هم‌وطنان متأثر از سیل و آب‌گرفتگی در این استان هستند.

نماینده ویژه وزیر کار در امور سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان هم از آغاز برآورد مجموعه خسارات وارد شده به فعالیت‌های اقتصادی خدماتی، کشاورزی و صنعتی ناشی از سیل خبر داده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:30 دی 1398، کدخبر: 4830338، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین