پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۵۶۹
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
چهارمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد آینده پژوهی ارزش‌های اجتماعی روز سه شنبه اول بهمن در دانشگاه خاتم برگزار شد. این کنفرانس در دو روز با برگزاری نشست‌های تخصصی، مسوولیت اجتماعی را از مناظر مختلف بررسی کرد و از منتخبان چهارمین دوره مسوولیت اجتماعی مدیریت نیز تقدیر به عمل آورد. مجید قاسمی، رییس انجمن مدیریت ایران در این کنفرانس تاکید کرد که مسوولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی صرفا رسیدگی به امور خیریه نیست و این مساله ابعاد گسترده تری دارد. رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز با شرکت در این کنفرانس به تشریح مساله «بخشی نگری» در فرهنگ سازمان‌های دولتی پرداخت و این نگرش را، چون آفتی دانست که از هم افزایی سازمان‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

شعار سال:در چهارمین کنفرانس فرهنگ سازمانی دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو طی سخنانی، بخشی‌نگری را ضایعه‌ای بسیار خسارت‌بار در نظام حکمرانی و اداره کشور دانست و گفت: این موضوع مسئله‌ای بسیار حیاتی بوده که بخش مهمی از مشکلات امروز ما نتیجه‌ی حل نشدن آن است. ترکیبی از عوامل اقتصادی (بالاخص فقدان نظام بازار و قیمت‌های بازاری، به علاوه اقتصاد دولتی بزرگ)، عوامل سیاسی (فقدان نظام حزبی)، عوامل حقوقی (نقصان در قوانین)، کاستی شاخص‌های ارزیابی عملکرد مبتنی بر مسئولیت مشترک، فقدان طرح آمایش سرزمین و کمبود دانش درباره‌ی عرصه‌ها و ساز و کارهای میان‌بخشی، سبب ضعف مفرط در زمینه تعریف سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌های میان‌بخشی شده است.وی درباره‌ی علل توسعه بخشی‌نگری تأکید کرد: روحیه و منش قدرت‌طلبی در حیطه شخصی، کوتاه‌مدت‌نگری و بخشی‌نگری در انسان‌های کشورهای توسعه‌یافته نیز هست، اما ساز و کارهایی در این کشورها فعال است که افراد را مجبور می‌کند فعالیت میان‌بخشی داشته باشند و بر اثر همین الزام، به تدریج روش‌ها، منش‌ها و فواید کار میان‌بخشی را می‌آموزند و در خود نهادینه می‌کنند.

دکتر مجید قاسمی مدیرعامل این بانک ضمن بیان اهمیت مسئولیت‌اجتماعی گفت: مسئولیت‌اجتماعی یک وظیفه سازمانی نیست، بلکه یک موهبت الهی است. انسان در هر لحظه از عمر خود مسئولیت دارد زیرا خداوند در هر لحظه از ما انسان‌ها انتظار بازدهی دارد. اگر عمر انسان را به ثانیه تبدیل کنیم با میلیاردها ثانیه روبه رو می‌شویم که آدمی در قبال هر ثانیه آن مسئولیت دارد و باید نسبت به رفتارهای خود پاسخگو باشد. زمانی که فردی مسئولیت پاسخگویی دارد، در عمل، رفتار و گفتار خود دقت و مواظبت بیشتری دارد.بسیاری از افراد مسئولیت اجتماعی را کمک به بنگاه‌های خیریه و مشارکت در این گونه فعالیت‌ها می‌دانند حال آنکه مسئولیت اجتماعی شامل عمل به قانون، تکالیف و تعهد به ذی‌نفعان یک بنگاه اقتصادی و بسیاری مسائل دیگر می‌شود.

مدیرعامل بانک پاسارگاد با تأکید بر این مطلب که در این بانک ۱۱۰ هزار میلیارد تومان سپرده مردم را در اختیار داریم و مسئولیت اجتماعی ما ایجاب می‌کند که این منابع مالی و نقدینگی را درست و به شکل صحیح تخصیص داده و هزینه کنیم، اظهار کرد: مسئولیت‌اجتماعی بانک ایجاب می‌کند بیش از ۶.۵ میلیون سپرده‌گذار بانک از این عملیات رضایت داشته‌باشند. وی با اشاره به تقسیم‌بندی مسئولیت اجتماعی از دیدگاه بانک جهانی به سه حوزه‌ی اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیست، این تقسیم‌بندی را نشانه‌ی اهمیت این مقوله دانست.
رئیس انجمن مدیریت ایران با اشاره به برخی از اقدامات سازمان‌های با فناوری بالا که ایجاد یا مدیریت تغییر، اکتشاف، نوآوری و آینده‌نگری است، زیر ساخت آن را فرهنگ سازمانی خواند و افزود: شناسایی، جذب و حفظ استعداد، مدیریت تضاد و حل تعارضات، سرعت انجام کارها، تصمیم گیری سریع و چابک، تحمل ابهام و ریسک پذیری بالا، عدم تحمل بوروکراسی، برقراری شبکه های ارتباطی، تلاش برای فهمیدن همه چیز، تعهد و مسئولیت‌پذیری در عین حال استقلال، همکاری با رقبا، اعتماد به همکاران، شکست آغاز یادگیری، هدفمند کردن وفاداری، برون‌گرا با کارایی بالا، نگاه به آینده، خوب زیستی و نشاط سازمانی، خلاقیت و نوآوری، انگیزه قوی، بهبود کار تیمی و عمل‌گرا در عین حال خوش‌بینانه از ویژگی‌های فرهنگی شرکت‌های با فناوری بالا است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این موضوع که هر سازمان، فرهنگ خودش را دارد و قابل تقلید نیست افزود: حمایت رهبران سازمان زمینه‌ی ایجاد یکپارچگی در استقرار فرهنگ مبتنی بر ارزش‌ها و هنجارها را فراهم می‌کند. در چنین محیطی هر فرد خود را بخشی از «آفرینش فرهنگی» می‌داند که این امر زمینه‌ی ظهور«ورزیدگی فرهنگی» را مهیا می‌کند. سازمان‌ها باید بتوانند ضمن حفظ موقعیت و آمادگی برای رویارویی با تغییرات محیطی موجبات رشد و شکوفایی استعدادها و سرمایه‌های انسانی را فراهم کنند.

دکتر آذر صائمیان دبیر علمی این کنفرانس با تأکید بر اهمیت آینده پژوهی ارزش‌های اجتماعی گفت: تفاوت این دوره از اجلاس با دوره‌های قبلی توجه به تحولات فناوری‌های نوین است و رویکرد اجلاس هم بر اساس آینده‌پژوهی ارزش‌های اجتماعی تعیین‌شده است. باید به این حوزه در سازمان‌های کشور ما که در بخش‌های مختلف به مردم خدمت ارائه می‌کنند توجه ویژه داشت. انسان‌هایی که در سازمان‌های مختلف فعالیت می‌کنند هرکدام از خانواده‌شان خرده‌ فرهنگ متفاوتی را همراه دارند که مدیریت این افراد نیاز به تخصص دارد.پدیده‌ فن‌آوری بر آدم‌های جامعه تأثیر فراوانی دارد. در سازمان‌های نوین و با فن‌آوری بالا مسائلی مثل سلامتی، شفافیت و عدالت در سطح اول الویت‌های سازمان‌ها قرار دارند. در این اجلاس در خصوص ارزش‌های آینده‌پژوهی، باتوجه به فناوری‌های نوین به تبادل نظر پرداختیم تا به وضعیت بهتری در حوزه تولید و فعالیت سازمان‌ها دست یابیم.

 

اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین