پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۷۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
به‌نظر می‌رسد تصمیم تل‌آویو برای آزادشدن سفر ساکنان سرزمین اشغالی به عربستان سعودی پس از هماهنگی‌ها با ریاض اتخاذ شده است آن هم در شرایطی که قرار است رئیس‌جمهوری آمریکا طی یکی دو روز آینده طرح ضد فلسطینی خود موسوم به «معامله قرن» را رونمایی کند.
شعار سال: به‌نظر می‌رسد تصمیم تل‌آویو برای آزادشدن سفر ساکنان سرزمین اشغالی به عربستان سعودی پس از هماهنگی‌ها با ریاض اتخاذ شده است آن هم در شرایطی که قرار است رئیس‌جمهوری آمریکا طی یکی دو روز آینده طرح ضد فلسطینی خود موسوم به «معامله قرن» را رونمایی کند.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» به آزاد شدن سفر شهروندان صهیونیستی به عربستان سعودی پرداخته و این اقدام را با رونمایی قریب‌الوقوع از طرح ضد فلسطینی موسوم به «معامله قرن» مرتبط دانسته است.

عطوان مثل همیشه تیتر مقاله خود را با چند سؤال آغاز کرد و نوشت: «اسرائیلی‌ها امروز به ریاض و مدینه می‌روند و فردا در خیبر شهرک می‌سازند...، صدور مجوز سفر اسرائیلی‌ها به عربستان سعودی چه معنایی می‌دهد؟».

عطوان نوشت: «قبلاً تصور می‌کردیم که عربستان سعودی و دیگر کشور‌های عربی از رهگذر موضع سیاسی، عقیدتی و اخلاقی و به‌دلیل اشغال قدس و سرزمین و مقدسات عربی و اسلامی و نیز به‌خاطر خون شهدایی که در راه آزادسازی این‌ها ریخته شده است، از ورود اسرائیلی‌ها به خاک خود جلوگیری می‌کنند، ولی دستور مجوز سفر‌های دینی و امور تجاری شهروندان اسرائیلی به عربستان که روز چهارشنبه توسط وزیر امور داخلی اسرائیل امضا شد، نشانه‌ای از بهبود روابط میان دو طرف است که این امر، چنین اعتقادی را به‌طور کلی از بین برد.

مقام‌های رژیم اشغالگر پیشتر از سفر اسرائیلی‌ها به عربستان سعودی جلوگیری می‌کردند؛ زیرا طبق دیدگاه ما، این مقام‌ها نگران امنیت جانی آن‌ها بودند و همچنین به‌خوبی می‌دانستند که مقام‌های عربستان سعودی ــ که میزبان حرمین شریفین در مکه مکرمه و مدینه منوره هستند ــ به‌دلیل جایگاه دینی این اماکن، حضور این افراد را در سرزمین‌های خود نمی‌پذیرند، ولی به‌نظر می‌رسد تمامی این ممنوعه‌ها ساقط شده است و نه‌تن‌ها آن‌ها از سفر اسرائیلی‌ها استقبال می‌کنند بلکه زمینه تأمین امنیت جانی آن‌ها و حضورشان در کنفرانس‌ها و سمینار‌ها و معاملات تجاری در بالاترین سطوح را برای آن‌ها فراهم می‌آورند.

موضوع جالب توجه درباره این تصمیم آن است که این تصمیم در راستای توافقات قبلی با مقام‌های عربستان سعودی صادر شده و در سایه چندین تحول مهم رخ داده است:

نخست: این تصمیم در آستانه اعلام جزئیات «معامله قرن» از سوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا اتخاذ شده است که حاوی متونی صریح مبنی بر مشروعیت رسمیت بخشیدن به عادی‌سازی روابط میان کشور‌های عربی و رژیم اشغالگر اسرائیل است به‌ویژه کشور‌هایی که ماه ژوئیه گذشته در کنفرانس منامه به‌رهبری «جارد کوشنر» داماد ترامپ و «پدرخوانده اصلی طرح مذکور» مشارکت داشتند؛ همان کشور‌هایی که مخفیانه متعهد شده‌اند از طرح‌های اقتصادی طرح مذکور که بیش از ۵۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، حمایت می‌کنند.

دوم: ورود تیم خبری کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل به ریاض و جولان اعضای آن در برخی از شهر‌های عربستان سعودی مانند جده، مدینه منوره و همچنین ریاض و انجام مصاحبه با شماری از شهروندان سعودی و پخش زنده آن مصاحبه‌ها.

سوم: ترغیب شهروندان سعودی برای ابراز خرسندی نسبت به اسرائیلی‌ها، سفر به شهر‌های فلسطین اشغالی، فخرفروشی نسب به عادی‌سازی روابط با دولت اشغالگر، مهمان‌نوازی از اسرائیلی‌ها و دعوت آن‌ها به خانه‌های خود به‌هنگام سفرشان به ریاض.

چهارم: راه‌اندازی کمپین نفرت شدید علیه فلسطینیان توسط ارتش‌های الکترونیکی سعودی در فضای مجازی طبق توصیه مقام‌های رسمی و متهم کردن فلسطینیان به فروش زمین‌های خود.

پنجم: تحریف وجهه محور مقاومت و پخش گزارش‌های جعلی مبنی بر وجود روابط میان کشور‌های عضو این محور به‌ویژه ایران، سوریه و حزب‌الله لبنان با رژیم اشغالگر با محوریت فتنه فرقه‌ای.

ششم: مجرم دانستن جنبش‌های مقاومت فلسطین و به‌ویژه حماس و قرار دادن آن‌ها در فهرست تروریسم و بازداشت تمامی افراد مرتبط با این جنبش، بنابر درخواست اسرائیل.

ما اطمینان داریم که اکثریت مردم مسلمان عربستان سعودی و دیگر کشور‌های عربی و اسلامی چنین سیاست‌هایی را نمی‌پذیرند و همچنان اسرائیل را دشمنی نژادپرست و غاصب زمین و مقدسات می‌دانند و چنین رویکرد‌های نادری که با میراث ملی و تمدنی آن‌ها سازگاری ندارد وابسته به گروه اقلیتی است که در رأس قدرت قرار دارند و ثروت‌های کشور را هدر داده، وجهه آن را نابود و آن را در جنگ‌های بیهوده‌ای در یمن، سوریه و لیبی غرق کرده‌اند.

جای شگفتی است که در سایه چنین تحولاتی «عادل الجبیر» وزیر مشاور عربستان در امور خارجه، در چنین شرایطی تأکید می‌کند که هیچ‌گونه روابطی میان کشورش با رژیم اشغالگر اسرائیل وجود ندارد.

اگر رفع ممنوعیت سفر اسرائیلی‌ها به عربستان سعودی، اعطای ویزای توریستی به آن‌ها و گشت‌وگذار تیم اعزامی تلویزیون اسرائیل به‌همراه دوربین‌های‌شان در نزدیکی مقبره رسول‌الله (ص) در شهر مدینه منوره، بازتاب‌دهنده روابط میان دو طرف نیست، پس این روابط چگونه خواهد بود؟

امروز اسرائیلی‌ها به‌عنوان تجار و چه‌بسا توریست روانه ریاض، جده و مدینه منوره می‌شوند و فردا نیز به‌عنوان زائر به خیبر می‌روند و پس‌فردا هم به‌عنوان متجاوز و صاحبان حق و غرامت خواهند شد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 7 بهمن 1398، کدخبر: 2190177 ، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
0
0
عربستان کاملا توسط آمریکایی ها و صهیونیست ها فتح شده و کاملا در اختیار اون هاست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین