پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۲۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
مدیر بخش «به‌علاوه فجر» سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان اینکه همیشه یک کلافگی و سردرگمی هم وجود داشته مبنی بر اینکه اساسا نیت وجود بخش به‌علاوه فجر چیست؟، گفت: اگر مدیران سالن‌ها از یک سال قبل، بدانند قرار است برآیند آثار منتخب‌شان را در جشنواره اجرا کنند قطعا در برنامه‌ریزی یک‌ساله سالن‌ها هم اثر می‌گذارد و سعی می‌کنند آثار باکیفیتی را پذیرش کنند.

شعارسال: مدیر بخش «به‌علاوه فجر» سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، با اشاره به اینکه امسال ۷ سالن در این بخش شرکت کرده‌اند، درباره عدم مشارکت سایر سالن‌ها و دلیل آن، گفت: قبل از اینکه من به بخش به‌علاوه فجر بیایم، در جریان بودم که یکسری از سالن‌هایی که پارسال در این بخش حضور داشتند، امسال تمایلی به شرکت در جشنواره ندارند و بعد از اینکه من در هفته اول دی به جشنواره اضافه شدم، مقداری زمان از دست رفته و مهلت ارسال آثار و تقاضا تمام شده بود؛ با این‌حال اگر دوستان تماشاخانه‌ها تمایل و تقاضایی به حضور در بخش به علاوه فجر و ارائه برنامه داشتند، می‌شد برنامه‌ریزی کرد و آثار را در جدول گنجاند اما گویا برخی، خیلی تمایل به حضور در این بخش نداشتند.

خیام وقارکاشانی درباره اطلاعیه تئاتر مستقل تهران مبنی بر عدم حضور در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و تغییر برخی موارد در جدول جشنواره گفت: موضع تئاتر مستقل تهران از همان ابتدا این بود که در بخش به علاوه فجر شرکت نکند و چند سالی هست که این روند را دارد. اما هر سال به دلیل شرایط پیش آمده، آثاری از بخش اصلی جشنواره در این سالن اجرا می‌شد که امسال سالن به این مساله واکنش نشان داد و تئاتر موردنظر هم از تئاتر مستقل حذف و به سالن دیگری منتقل شد.

وقارکاشانی با بیان اینکه فراخوان به‌علاوه فجر پیش از حضور او به‌عنوان مدیر این بخش طراحی شده بود، گفت: بنابراین من باید صرفا یکسری هماهنگی‌ها را در این بخش انجام می‌دادم. منتها به دبیر محترم پیشنهادی دادم مبنی بر اینکه این بخش را رقابتی کنیم. آقای برهانی‌مرند رغبت چندانی بر رقابتی شدن جشنواره نداشت و از تعداد آثار رقابتی جدول بخش اصلی هم کم کرده بود اما چون تماشاخانه‌داران مایل به رقابت در این بخش بودند، ایشان هم موافقت کرد و قرار بر این شد که هر تماشاخانه سه اثرش را از بین آثاری که حتما در یک سال منتهی به بهمن امسال، در آن سالن اجرای عمومی داشته معرفی کند. بر همین اساس، از بین ۴۰ نمایشی که امسال در بخش به‌علاوه فجر روی صحنه می‌رود، ۲۱ نمایش ارزیابی و داوری می‌شوند.

او با بیان اینکه بخش دیگر رقابت در سالن‌های خصوصی، مربوط به ارزیابی خود سالن‌ها و برنامه‌هایشان است، یادآور شد: این اتفاق از سال گذشته شروع شد و امسال برای دومین بار قرار است برنامه سالن‌ها، شیوه عملکردشان در این یک‌سال، طرحی که برای بخش به‌علاوه فجر چه در مساله اجرا و چه در موارد حاشیه‌ای مانند جلسات نقد و بررسی و برپایی سمینار و ورک‌شاپ تخصصی دارند، ارزیابی شود.

این هنرمند تئاتر تصریح کرد: یعنی بخش به‌علاوه فجر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دو بخش دارد؛ یکی داوری برنامه‌های سالن که کلی است و دیگری آثار برگزیده.

وقارکاشانی ادامه داد: آثار هم در شکل کلی مورد داوری قرار می‌گیرند و دیگر بازیگران، طراحانن و عوامل برگزیده معرفی نمی‌شوند بلکه تنها به معرفی نمایش برگزیده بسنده خواهد شد.

او یادآور شد: با هماهنگی‌های انجام شده، قرار بر این است که معرفی اثر برگزیده بخش به‌علاوه فجر و همچنین سالن یا سالن‌های برتر در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر انجام شود.

مدیر به‌علاوه فجر جشنواره سی و هشتم تئاتر فجر با اشاره به اینکه داوران آثار رقابتی این بخش هنوز قطعی و معرفی نشده‌اند، گفت: انتخاب سالن برتر توسط ستاد برگزاری جشنواره سی و هشتم تئاتر فجر انجام می‌شود.

وقارکاشانی با نگاهی به ضرورت حضور پررنگ بخش خصوصی، گفت: اکنون و حتی در سال‌های گذشته، بخش به علاوه فجر و بخش خصوصی به لحاظ کمی هم‌پای بخش‌های اصلی جشنواره تئاتر فجر حضور داشته است. یعنی هر سال نه تنها تعداد آثار کمتری نسبت به بخش اصلی نداشته‌اند، بلکه گاهی آثار بیشتری هم در جشنواره شرکت داده‌اند.

او با تاکید بر اینکه «اما یک کلافگی و سردرگمی هم وجود داشته مبنی بر اینکه اساسا نیت وجود بخش به‌علاوه فجر چیست؟» تصریح کرد: من فکر می‌کنم اگر بتوان یک برنامه‌ریزی بلندمدت برای حضور بخش «به علاوه فجر» در جشنواره کرد که مدیران سالن‌ها از یک سال قبل، بدانند قرار است برآیند آثار منتخب‌شان را در جشنواره اجرا کنند قطعا در برنامه‌ریزی یک‌ساله سالن‌ها هم اثر می‌گذارد و سعی می‌کنند آثار باکیفیتی را پذیرش کنند چون آثاری که قرار است ارزیابی شود چکیده و نماینده کل سال آن سالن‌هاست و اگر نمایش باکیفیتی در این رویداد حضور نداشته باشد کل کارکرد و عملکرد یک ساله یک سالن را می‌تواند زیر سوال ببرد.

وقارکاشانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال دبیر جشنواره موافقت کرد بخش به‌علاوه فجر به شکل رقابتی برگزار شود، اگر این توجه در سال‌های آینده هم باقی بماند، باعث می‌شود مدیران تماشاخانه‌ها این دقت را در کیفیت آثاری که برای اجرا انتخاب می‌کنند بیشتر به خرج دهند، چون می‌دانند مرجعی برای ارزیابی عملکرد یک‌ساله‌شان وجود دارد.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 9بهمن1398، کدخبر: 865500: www.ilna.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Denmark
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
0
کیفیت باید همیشه بالا باشه نه بخاطر جشنواره بالا ببرن بعدش همون بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین