پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۱۸۰
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
افتتاح ناقص و شتابزده زیرگذر استاد معین توسط شهردار تهران، نارضایتی و انتقاد شهروندان را در پی داشته و این پرسش را به وجود آورد که وقتی این پروژه به صورت دو طرفه تعریف شده چرا فقط استفاده از یک مسیر آن افتتاح شد؟
شعارسال: زمانی که محمدباقر قالیباف سکان اداره شهر تهران را بر عهده داشت، اجرای پروژه زیرگذر استادمعین با هدف تسهیل دسترسی‌های مردم منطقه 9 در دستور کار قرار گرفت و در مرداد سال 93 اجرای آن آغاز شد چراکه این منطقه حالت «جزیره‌ای» داشته و بین بزرگراه آیت‌الله سعیدی، بخش جنوبی بزرگراه‌ یادگار امام و خیابان آزادی که محورهای شریانی محسوب می‌شوند، قرار دارد.

وقتی محدوده‌ای از شهر در حالت جزیره‌ای قرار می‌گیرد از بافت پیوسته شهری منفصل و این وضعیت باعث عدم قابلیت تحریک توسعه در آن منطقه می‌شود بنابراین به تدریج ارزش املاک و اراضی در آن محدوده افت می‌کند و بدین ترتیب علاقه سرمایه‌گذاران برای نوسازی در آن منطقه کاهش می‌یابد؛ این کاهش علاقه نیز در نهایت منجر به کاهش نوسازی بافت فرسوده و ایجاد ناهنجاری‌های شهرسازی می‌شود و جریان مولد حیات را کند می‌کند.

متولیان شهری برای جلوگیری از بروز چنین وضعیتی، راه‌هایی به کار می‌گیرند که یکی از آنها ایجاد دسترسی برای عابران پیاده از طریق پل‌های متعدد با فواصل کم و همچنین ایجاد زیرگذر است؛ برای خودروها نیز با رعایت ضوابط ترافیکی دسترسی‌هایی ایجاد می‌کنند که در منطقه 9 نیز در طراحی ادامه بزرگراه یادگار امام از پادگان جی تا میدان فتح به همین منظور بوده است.

محور شریانی خیابان آزادی نیز که در مجاورت بخش شمالی منطقه 9 قرار دارد باعث عدم دسترسی از بخش جنوب به شمال یعنی از استاد معین به بلوار شهید اکبری در منطقه 2 و بالعکس شده است.

از این رو هدف اصلی اجرای زیرگذر استاد معین، رفع بن‌بست منطقه 9 بوده بنابراین "طراحی دوطرفه" جزو پیش‌نیازهای آن بوده است چراکه قرار بوده این منطقه از بن بست خارج شود بنابراین صرفاً استفاده از بخش ورودی یا خروجی از این پروژه صورت مسئله را به طور کامل حل نمی‌کند.

حال به توجه به اینکه در زمان طراحی این پروژه چنین قابلیتی در نظر گرفته شده، فقط لازم است در بهره‌برداری تمهیدات ترافیکی مناسب در نظر گرفته شود و مانعی برای استفاده دو طرفه از پروژه وجود ندارد.

این در حالی است که در مراسم افتتاح این زیرگذر در روز گذشته یکی از ساکنان این منطقه خطاب به شهردار تهران گفت: "اجرای یکطرفه این طرح فقط باعث ایجاد اختلافات طبقاتی شده و فاصله غنی و فقیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر می‌کند."

شهردار در پاسخ به این انتقاد گفت: اگر ما این زیرگذر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یکطرفه ساخته بودیم حرف شما درست بود و می‌توانستید بگویید ما با منظور و قصد این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کردیم اما این گونه نیست و زیرگذر دو طرفه ساخته شده است و تنها زمان بهره‌برداری از دو خط آن به صورت همزمان فرا نرسیده است.

حال این پرسش مطرح می‌شود که هدف مدیریت شهری تهران از افتتاح ناقص این پروژه که نارضایتی شهروندان این منطقه را در پی داشت چه بوده است؟ آیا اصرار و تلاش آنها برای تکمیل یک پروژه نیمه‌کاره و افتتاح شتابزده، این بوده که صرفاً آن را به عنوان یک دستاورد و عملکرد در کارنامه خود به مردم معرفی کنند؟ آیا با توجه به سخنان روز گذشته شهردار، امکان بررسی موضوع پیش از افتتاح وجود نداشت؟ شهرداری تهران چه پاسخی برای این پرسش دارد که چرا پروژه زیرگذر استاد معین به این شکل افتتاح شده است؟

حال که طبق اظهارات فخاریان؛ شهردار منطقه 9 قرار است مطالعات کارشناسی دقیق‌تری درباره این موضوع انجام شود و نظر اهالی محل مد نظر قرار گیرد، امیدواریم تحقق آن به طول نینجامد و مردم برای استفاده کامل از این پروژه نیز سال‌ها در انتظار باقی نمانند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 15 بهمن 1398 ، شماره خبر: 2195921 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین