پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۷۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از مجموعه تئاتر شهر در جریان برگزاری سی و هشتمین جشنواره فجر، با اشاره به انصراف برخی هنرمندان از جشنواره‌های فجر گفت: «ما به همه سلیقه‌ها احترام می‌گذاریم. برای ما، نتیجه کار که برگزاری مطلوب جشنواره‌ها بدون انشقاق هنرمندان است، مهم بود. ممکن بود پاره‌ای از موضع‌گیری‌های علنی ما باعث شکل نگرفتن این نتیجه بشود.»

شعار سال: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر امروز {چهارشنبه ۱۶ بهمن) با حضور در تئاتر شهر، در جریان برگزاری سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر قرار گرفت. سیدعباس صالحی، همچنین به تماشای نمایش «صدمین سالگرد فتح گریه» به کارگردانی مهرداد علیپور اثری از گچساران نشست.

وی در حاشیه این حضور، به پرسش‌های خبرنگاران هم پاسخ گفت. از جمله صالحی درباره ماجرای انصراف برخی هنرمندان از حضور در جشنواره‌های فجر توضیح داد: «مهم این بود که اهالی هنر دچار انشقاق نشوند. این‌که در حال حاضر جشنواره تئاتر فجر با حضور پررنگ استان‌های مختلف و بدون اختلاف و ایجاد نزاع درونی پیش رفته، مطلوب است.»

صالحی درباره این‌که آیا به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی لزومی به ورود مستقیم برای حل مشکل پیش آمده برای جشنواره تئاتر فجر نمی‌دید، گفت: «ما به همه سلیقه‌ها احترام می‌گذاریم و در این مورد به نتیجه فکر می‌کردیم و نتیجه مهم‌تر بود. ممکن بود پاره‌ای از موضع‌گیری‌های علنی باعث شکل نگرفتن این نتیجه بشود.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره بودجه تئاتر با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در نشستی با هنرمندان این حوزه، تاکید کرد: «بودجه هنرهای نمایشی بودجه اندکی است و این نگاه ویژه مقام معظم رهبری می‌تواند به کمک حوزه هنرهای نمایشی بیاید. امیدواریم به عنوان مسئولان دولتی از هنر نمایشی کشور حمایت کنیم اما هنرهای نمایشی به طور خاص جایگاهی دارد که نباید و نمی‌تواند مورد غفلت قرار گیرد.»

وی در این‌باره افزود: «با همه شرایط موجود تلاش کردیم در همین جشنواره تئاتر فجر نیز شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که هنرمندان شرکت کننده تهران و شهرهای مختلف با دغدغه کمتری در جشنواره حضور پیدا کنند ولی ما هم به دوره خشکسالی خورده‌ایم.»

صالحی درباره بی‌توجهی به جشنواره تئاتر به‌دلیل هم زمانی با جشنواره فیلم فجر هم گفت: «تلاش ما این است که با همه شرایط موجود امکانی فراهم کنیم هنرمندان بدون دغدغه در جشنواره‌ها حضور پیدا کنند. البته در حال حاضر همزمانی جشنواره‌ها بیشتر به تئاتر و سینما مربوط است و این نگاه وجود دارد که در دهه مبارک فجر، پاره‌ای از اتفاقات فرهنگی و هنری را با هم ببینیم. این موضوع کمک می‌کند که برون داده‌های هنر ایرانی در یک مقطع دیده شود و به نحوی هم قابلیت‌های انتخاب را دارد و مخاطب می‌تواند درباره تماشای فیلم‌های مدنظر یا تئاترهای مورد علاقه خود انتخاب مناسب را داشته باشد.»
وی با اشاره به شفاف سازی مالی جشنواره‌ها بعد از برگزاری‌شان توضیح داد: «دستورالعمل این است که رویدادها تا سه ماه بعد از برگزاری از نظر مالی شفاف سازی شوند. کمیته و کارگروهی به این امر به طور جدی ورود کرده است. شما نیز به عنوان رسانه از ما پیگیری و مطالبه کنید.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ممیزی‌ها و نظارت‌هایی که در عرصه تئاتر و سینما وجود دارد، گفت: «آنچه از دوستانم در حوزه‌های نظارت سینما و تئاتر داریم این است که نظارت‌ها را سلیقه‌ای نکنند. ممکن است به برخی قوانین اعتقاد نداشته باشیم اما رعایت قانون بد، بهتر از بی‌قانونی است. اگر بخواهیم سلیقه‌ها را اعمال کنیم آنقدر متکثر هستند که نمی‌توانیم به یک جمع‌بندی و پایان‌بندی دست پیدا کنیم. دقتی که از دوستان شوراهای نظارتی وزارت ارشاد خواسته‌ام، این است که مسیر اعتدال را داشته باشند تا قانون رعایت و سلیقه کنار گذاشته شود.»
صالحی درباره حمایت نکردن نهادهای عمومی از جمله شهرداری از جشنواره تئاتر فجر گفت: «با تشکر از حمایت شهرداری از جشنواره فیلم فجر، به نظر می‌آید یکی از مشکلاتی که داشته و داریم این است که کارگزاران‌مان با هنرهایی ارتباط دارند که پروپاگاندای بیشتری دارند. این یک نقیصه است. ما هنرهایی داریم که ممکن است پروپاگاندا نداشته باشند اما تأثیرگذاری آرام اما عمیقی دارند و می‌توانند در فضای فرهنگی و هنری جامعه مؤثرتر باشند که از آن جمله هنرهای نمایشی است.»

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند که از ۱۰ بهمن آغاز شده است، تا ۲۱ بهمن‌ ادامه خواهد داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، تاریخ 16 بهمن  98، کد مطلب: 528111: www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
0
0
تو همه ی حوزه ها همش صحبت از کم بودن بودجه است پس پول منابع طبیعی که صادر میشه کجا خرج میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین