پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۶۰۳۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
آمارها نشان می‌دهد که از مجموع ۹۳۰ هزار معلم رسمی آموزش و پرورش در سال آینده نزدیک به ۳۲۰ هزار معلم و تا سال ۱۴۰۴ بالغ بر ۳۳۰ هزار معلم بازنشسته خواهند شد.

شعار سال: یکی از راهکارهای مهم وزارت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر گرفتن نیروهای حق التدریسی بوده، معلم حق‌التدریس به معلمی اطلاق می‌شود که توانایی علمی و عملی تدریس را داشته باشد و به‌صورت پاره‌وقت در مدارس دولتی وزارت آموزش‌وپرورش تدریس کند، این معلمان حقوقشان را از محل منابع وزارت آموزش‌وپرورش دریافت می‌کنند. حالا چند سالی می‌شود که همین معلمان حق التدریس به یکی از چالش ‌های جدی وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است. آنها سال‌ها است که منتظر رسمی شدن در آموزش و پرورش هستند؛ حقوق بالایی ندارند و با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد تدریس ۲۴ ساعت در هفته، یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند؛ ضمن اینکه بیمه تکمیلی و مرخصی هم ندارند. معلمان حق التدریس می‌گویند؛اعتبار دفترچه‌های درمانی‌شان با اتمام سال تحصیلی به پایان می‌رسد و آنها فقط ۹ ماه در سال از مزایای بیمه برخوردارند، در سه ماه تابستان هزینه درمان را باید به‌صورت آزاد بپردازند، در حالی که در تابستان آنها حقوقی دریافت نمی‌کنند. وزارت آموزش و پرورش از یک سو، از کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد و از سوی دیگر تعداد زیادی معلم در مدل‌ها و شرایط مختلف در این وزارتخانه مشغول به فعالیتند؛ با این همه مسئولان آموزش و پرورش تصمیم دارند نسبت به وضعیت استخدام آنها اقدام کنند. وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت معلمان حق التدریس می‌گوید: «براساس قانون موجود پیش از سال ۹۱ برای تبدیل وضعیت آنها اقدام کردیم و اوایل سال آینده ۲۶ هزار نفر جذب می‌شوند». با این همه حدود ۴۷ هزار معلم منتظر تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود هستند، موضوعی که از مهم‌ترین مطالبات معلمان حق التدریسی به شمار می‌آید. در این باره یکی از معلمان حق التدریسی در شهر رودهن در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: همه معلمان حق التدریس ماهی یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند. در فصل تابستان حقوق و بیمه نداریم و حتی روزهای پنجشنبه و جمعه هم بیمه نمی‌شویم در طول ماه فقط ۲۴ روز بیمه هستیم. شرایط کاری سختی داریم، کلاس‌های درس شلوغ و پر سروصداست. در این کلاس‌ها ما مثل معلمان رسمی وقت و انرژی می‌گذاریم اما دستمزد ما خیلی پایین‌تر از آنها است، خودتان حساب کنید با یک میلیون تومان چه می‌شود خرید؟ همه معلمان حق التدریس بعد از ساعت کاری مدرسه شغل دوم دارند.
او تأکید می‌کند: همه معلمان حق التدریس شغل دوم و سوم دارند، برای همان سه ماه تابستان از ماه‌ها قبل به‌دنبال شغل می‌گردیم. وضعیت‌مان هم که مشخص نیست، معلوم نیست چه زمانی رسمی می‌شویم. هر بار که به مسئولان گفتیم که ما را تعیین تکلیف کنید بخشنامه‌های مختلف را نشانمان دادند ما سرانجام نفهمیدیم که چه زمانی رسمی خواهیم شد. الان با این شرایط اقتصادی شما فکر کنید که با زن و یک بچه چطور می‌توانیم با این حقوق زندگی کنیم.
پایه حقوق معلمان حق التدریسی را ما تعیین نمی‌کنیم
با این اوصاف مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند ما موظف هستیم تا پایان برنامه ششم توسعه وضعیت استخدامی معلمان را تعیین تکلیف کنیم. معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در این باره به «ایران» می‌گوید: وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با استخدام حق التدریسی‌ها و نهضت سواد آموزی مشکل ندارد. درخواست مجوز برای استخدام این معلمان را به سازمان امور استخدامی کشور داده‌ایم و منتظر مجوز آنها هستیم تا معلمان حق التدریسی را استخدام کنیم. ما برای جذب حق التدریسی‌ها تا پایان برنامه ششم توسعه زمان داریم و فکر می‌کنم از سال آینده بتوانیم کم کم مجوز را برای استخدام از سازمان استخدامی دریافت کنیم. الهیار ترکمن درباره حقوق معلمان حق التدریس می‌گوید: پایه حقوق این معلمان را وزارت آموزش و پرورش مشخص نمی‌کند، این پایه از سوی شورای توسعه مدیریت سازمان استخدامی مشخص می‌شود.
او به مشکل مربیان پیش دبستانی اشاره می‌کند و می‌گوید: حدود ۵۰ هزار مربی پیش دبستانی در کشور وجود دارد که برای جذب این مربیان به مشکل برخورده‌ایم. چرا که دیوان عدالت اداری در رأی خود اعلام کرد که فقط کسانی جذب آموزش و پرورش شوند که از این وزارتخانه حقوق دریافت می‌کنند. مربیان پیش دبستانی از محل مشارکت مردمی حقوق می‌گیرند و مدیران مدارس از کمک‌های مردمی به این افراد حقوق می‌دادند.هم‌اکنون مجلس استفساریه‌ای به دیوان عدالت اداری داده است که امیدواریم بتوانیم شرایط استخدام این معلمان را فراهم کنیم.
مطالبات حق التدریس‌ها پرداخت می‌شود
چند ماهی است که حقوق حق التدریس معلمان رسمی وزارت آموزش و پرورش هم پرداخت نشده است. مسئولان آموزش و پرورش هر بار وعده داده اند که حقوق عقب مانده معلمان را پرداخت کنند؛ اما هر باری که خبر پرداخت معوقات منتشر می‌شد خبری از پرداخت حقوق معلمان حق التدریسی نبود. یکی از معلمان بازنشسته که در هفته ۲۰ ساعت به‌صورت حق التدریس در مدارس تدریس می‌کند به «ایران» می‌گوید: آموزش و پرورش اجازه ۱۴ ساعت کار حق التدریس را به معلمان بازنشسته می‌دهد و بسیاری از معلمان بازنشسته بیشتر از این مقدار ساعت تدریس در مدارس را انجام می‌دهند، آنها ۱۴ ساعت به‌نام خود و چند ساعتی هم به‌نام همکارانشان تدریس می‌گیرند. بر اساس سابقه کار میزان دریافتی معلمان برای هر ساعت تدریس در حدود ۱۲ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان است. خودم ۲۰ ساعت در هفته کار می‌کنم اما از فروردین تا دی ماه آموزش و پرورش هیچ پرداختی به ما نداشته است. مجموع ساعت کاریم ۴۸۰ ساعت بوده است، خیلی از معلمان این چنین حق التدریس کار می‌کنند اما دریافتی نداشتند.
درباره پرداخت حقوق معلمانی که به‌صورت حق التدریسی در مدارس کار می‌کنند، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: برای معلمان شاغل این مشکل وجود دارد و ما هم میزان بودجه‌ای را که برای حقوق این معلمان نیاز داریم به سازمان برنامه و بودجه گفته‌ایم، منتظر تخصیص بودجه هستیم و فکر می‌کنم بتوانیم تا پایان امسال این میزان بودجه را دریافت کنیم.
وی درباره معوقات و واریزی‌ها تا پایان سال گفت: غیر از حقوق و مزایای مستمر، پرداخت حق التدریس معلمان شاغل از مهم‌ترین واریزی‌های ماست که ۱۸۰۰ میلیارد تومان است. نظام بودجه‌ریزی در آموزش و پرورش سه مرحله‌ای شده است. حدود ۷۵ درصد از اعتبارات مورد نیاز ما در زمان تنظیم لایحه در بودجه پیش‌بینی می‌شود، در هنگام اجرای بودجه تا ۱۰ درصد قابل افزایش است و می‌توانیم تخصیص بالاتر از سقف بگیریم ومابقی به‌عنوان مطالبه به سال مالی بعد منتقل می‌شود. تمام تلاش ما این است که به‌موقع تخصیص بگیریم و تا ۲۹ اسفند این هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان را پرداخت کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 21 بهمن 1398، کدخبر: 535682، www.iran-newspaper.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
0
0
ایشالا پرداخت بشه معلما حق التدریس گناه دارن خیلی زحمت میکشن قشر معلم جماعت مظلوم واقع شده اصن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین