پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۳۷۶۸
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵
بزرگترین مجتمع فرهنگی جنوب کشور در شهر یاسوج پس از سالها در سایه بی توجه مسوولان مربوطه بدون توسعه و پیشرفت باقی مانده است، این پروژه که قرار بود به نوعی پاسخگوی نیازهای فرهنگی و هنری شهر یاسوج، استان و حتی کشور باشد امروز تنها اسکلت فلزی آن به عنوان نماد فرهنگی خودنمایی می کند.
شعارسال: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد به تشریح آخرین وضعیت پروژه راکد بزرگترین مجتمع فرهنگی جنوب کشور در یاسوج پرداخت.
 
 بزرگترین مجتمع فرهنگی جنوب کشور در شهر یاسوج پس از سالها در سایه بی توجه مسوولان مربوطه بدون توسعه و پیشرفت باقی مانده است، این پروژه که قرار بود به نوعی پاسخگوی نیازهای فرهنگی و هنری شهر یاسوج، استان و حتی کشور باشد امروز تنها اسکلت فلزی آن به عنوان نماد فرهنگی خودنمایی می کند.
 
از طرفی با توجه به موقعیت شهر یاسوج و نقش مرکزیت استان، احداث تالار مرکزی در این شهر علاوه بر پاسخگویی به نیازهای فرهنگی و هنری ساکنین شهر، می تواند عملکرد منطقه ای و استانی داشته باشد بویژه آنکه دیگر نقاط استان از نظر مراکز فرهنگی و هنری با مقیاس مشابه این مجموعه که امکان برگزاری همایش ها و تجمعات عمومی داشته باشد با کمبود شدید روبرو هستند.
 
بنابراین احداث تالار مرکزی یاسوج با توجه به عملکرد چند منظوره که برای سالن ها پیش بینی شده، امکان برگزاری گردهمایی های اجتماعی و همایش های علمی استان را فراهم کرده و می تواند به یک مرکز تبادلات فرهنگی و اجتماعی در سطح استان و کشور تبدیل شود و از این طریق به گسترش تبادلات فرهنگی اقوام مختلف ایرانی و تقویت همبستگی ملی کمک کرد.
 

در همین خصوص استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد در تاریخ 16 مهر سال 97 در آیین تجلیل از کودکان و نوجوانان  اظهار داشت: مجتمع بزرگ فرهنگی بعد از گذشت سال‌ها از آغاز عملیات اجرایی این پروژه هم اکنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه در یک سال اخیر برای تسریع در روند اجرایی این پروژه نیمه تمام از هیچ کوششی دریغ نکرده‌ام، عنوان کرد: این پروژه با زیربنای 30 هزار متر مربع سال‌ها نیمه تمام مانده که بهترین راهکار برای تعیین تکلیف ان واگذاری به بخش خصوصی بوده که این مهم به جد در دستور کار قرار گرفته و حتی در صورت واگذاری، بخش خصوصی می‌تواند بخشی از این مجموعه را تغییر کاربری دهد.
 
در همین رابطه  در تاریخ 28 بهمن 1397  مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه پروژه ملی مجتمع فرهنگی هنری یاسوج در سال ۸۳ تعریف و در سال ۸۷ شروع به ساخت شد گفت: این پروژه با زیربنایی بالغ بر ۲۴ هزار مترمربع در ورودی شهر یاسوج قرار گرفته است.
 
رضا دهبانی پورافزود: این پروژه با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی و در سه فاز پیش بینی شده که از این میزان دو فاز آن در اولویت کار قرار گرفته است.
 

این مسئول زیربنای پروژه وکمبود و محدودیت‌های اعتباری را از جمله دلایل وقفه در احداث این مجتمع برشمرد وابراز داشت: نقشه‌ی اولیه این پروژه ۱۴ هزار متر مربع بود، ولی به دلیل طراحی وتعریف دوباره پروژه این میزان به حدود ۲۴ هزارمتر مربع رسید، که این امر باعث ناهمخوانی بودجه و زمین شد، چرا که میزان اعتبار اولیه اختصاص داده شده متناسب با همان ۱۴ هزارمتر مربع اولیه بود.
 
دهبانی پور ادامه داد: از دیگر موانع موجود بحث تخصیص اعتبارات است که میزان اعتبار در نظر گرفته شده درهمان مقطع زمانی تخصیص نمی‌یابد، بنابراین در برخورد با چنین پروژه‌های بزرگی سیاست دولت واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی است.
 
مقدمات واگذاری به بخش خصوصی انجام شده
 
وی در خصوص واگذاری این پروژه به بخش خصوصی هم اظهارداشت:کار‌های مقدماتی و اولیه صورت گرفته و قرار بود ابتدا این کار بصورت فاینانس انجام شود، اما چون این طرح در برنامه‌های وزارت ارشاد و سازمان مدیریت نمی‌گنجید به صورت مشارکتی تغییر پیدا کرد که سرمایه گذار نیز پذیرفت و الان در مرحله تصمیم به واگذاری است، در سامانه وزارتخانه هنوز اقدامی نشده که امیدواریم به زودی این اتفاق صورت بگیرد وحتی سرمایه گذاران جدیدی به این پروژه وارد شوند.
 
در شرایط حاضر می توان گفت هیچ کدام از اظهارات مسوولان مبنی بر پیشرفت کار و ادامه  روند ساخت تالار فرهنگی یاسوج یا همان بزرگترین مجتع فرهنگی جنوب کشور عملیات آن نه تنها به اتمام نرسیده است، بلکه به همان وضعیت سابق یعنی اسکلت فلزی باقی مانده است.
 
در همین خصوص مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در گفتگو با پایگاه خبری صبح زاگرس در خصوص آخرین وضعیت مجتمع فرهنگی و هنری در شهر یاسوج گفت: از سال 1387 پروژه تالار فرهنگی و هنری در شهر یاسوج با عنوان برزرگترین مجتمع فرهنگی جنوب کشور  با همان پیشرفت 53 درصدی بدون تغییر باقی مانده است، با توجه به نشست ها و فراخوان های وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو فراخوان تعدادی سرمایه گذار معرفی شده و در حال بررسی شرایط آنها بعد از تحویل مدارک بوده که  آیا این سرمایه گذارها صلاحیت ادامه کار این پروژه را خواهند داشت یاخیر؟
 

پیرسبزی بیان کرد: این پروژه با هزینه هایی که انجام شده حدود 52 درصد پیشرفت همان سالیان گذشته را داشته و  سه فاز دارد، با توجه به واگذاری آن خود سرمایه گذار مابقی هزینه ها را برای تکمیل این طرح بر عهده خواهد داشت، سرمایه گذار از طریق وزارت به ما معرفی شده است.
 
وی افزود: آخرین بررسی وضعیت  این پروژه در طی روز های گذشته بوده که فراخوان دو مرحله ای برای سرمایه گذاری این طرح انجام شده که سرمایه گذار انتخاب شده و در صورت تایید، این پروژه به او واگذار خواهد شد.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از پایگاه خبری صبح زاگرس  ،تاریخ انتشار:  11 اسفند 1398،کدخبر:  154274   ،www.sobhezagros.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین