پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۳۷۸۴
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷
آب شرب روستای «چم کبود» معمولان پس از سیلاب فروردین ماه ۹۸ قطع شد و مردم ۱۱ ماه است که مجبور به استفاده از آب غیربهداشتی شده‌اند.

شعار سال:آب شرب روستای «چم کبود» معمولان پس از سیلاب فروردین ماه ۹۸ قطع شد و مردم ۱۱ ماه است که مجبور به استفاده از آب غیربهداشتی شده‌اند.

سال 98 با سین سیلاب برای پلدختری‌ها تحویل شد و شهرستان پلدختر در 12 فروردین ماه به گِل نشست و حجم گسترده‌ای از بافت‌های شهری و روستایی حاشیه رودخانه‌های کشکان، مادیان رود و چولهول، جاده‌‌های درون و برون شهری، راه دسترسی روستاها، منازل مسکونی، اراضی کشاورزی و باغات، واحدهای تولیدی دام وطیور، دیواره‌های حائل جاده‌ها، پل‌ها و زیرساخت‌های این شهرستان را از بین برد.

سیلاب فروردین ماه پنج هزار میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های شهری و روستایی،کشاورزی، منازل مسکونی وارد و آب شرب، برق، راه ارتباطی و آنتن دهی تلفن همراه شد و مردم ماه‌ها در شهرستان پلدختر دربه دری را تحمل کردند.

سیلاب پلدختر بیش از هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های کشاورزی، 100 میلیارد تومان به زیرساخت‌های آب شرب، 12میلیارد تومان به مجموعه‌های ورزشی، هفت میلیارد تومان به زیرساخت‌های عشایری و بیش از هفت هزار واحد مسکونی خسارت زد‌ و روستاهای حاشیه کشکان به گل نشستند.

روستای چم کبود گاوزرده در پنج کیلومتری جنوب معمولان و در ضلع شرقی رودخانه کشکان از جمله روستاهایی است که در سیلاب فروردین ماه امسال به زیر آب رفت و به طور 100درصد تخریب شد. روستای چم کبود با تغییر مکان در منطقه‌ای حدود 500 متری محل قبلی جانمایی شد و به کمک خیرین و خود اهالی در حال احداث است و مراحل پایانی ساخت را می‌گذراند.

این روستا از سیلاب فروردین ماه امسال به دلیل اینکه مخزن و زیرساخت‌های آب شرب را سیلاب با خود برده فاقد آب شرب بهداشتی است که مشکلاتی را برای اهالی به وجود آورده است که با توجه به شیوع ویروس کرونا در استان لرستان و لزوم حفظ بهداشت فردی نیاز است که در اسرع وقت مشکل آب شرب این روستا برطرف شود.

قطع 11ماهه آب چم کبود معمولان

ططری یکی از اهالی چم کبود گفت: روستای چم کبود 11 ماه است که آب شرب ندارد و ما از آب غیر بهداشتی برای خوردن استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اهالی مجبورند مسافت 40کیلومتری را طی و با تانکر آب برای استفاده خانوارها بیاورند که همین سبب بروز مشکلات بهداشتی در روستا شده است افزود: سه نفر از اهالی روستا به سبب استفاده از آب شرب غیربهداشتی دچار عفونت ریوی شده و در بیمارستان بستری شدند که از مسئولان استان و شهرستان تقاضا داریم با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم حفظ بهداشت در اسرع وقت مشکل آب شرب این روستا را برطرف کنند.

رضا ططری عضو شورای روستای چم کبود در پلدختر گفت: روستای چم کبود گاوزرده به سبب اینکه در حاشیه رودخانه کشکان قرار داشت در سیلاب 12 فروردین ماه امسال به طور کامل زیر آب رفت و به صورت 100 درصدی تخریب شد‌ که بعد از جابه جایی هنوز آب شرب ندارد.

وی با اینکه روستای چم کبود جابه جا و توسط خیران درحال ساخت است افزود: روستای چم کبود 90دصد پیشرفت فیزیکی دارد وخیلی از مردم سیل‌زده درخانه‌های تازه ساخت زندگی می‌کنند و برخی هم درمرحله نازک کاری ولوله کشی آب وبرق هستند.

عضو شورای روستای چم کبود اظهارداشت: مردم روستا به سبب قطع آب شرب تانکرهایی خریداری و از روستاهای اطراف و شهر معمولان آب می‌آورند که بعد مدتی استفاده آب تانکر بد مزه‌ و بدبو می‌شود که استفاده از آن غیر بهداشتی است.

قطع ۱۱ ماهه آب شرب روستای «چم‌کبود» معمولان+ فیلم

استفاده از آب باران برای آشامیدن

وی با اشاره به اینکه روستای چم کبود بعد جابه جایی هم‌اکنون دارای 22 خانوار و 60نفر جمعیت است افزود:به دلیل نبود آب شرب اهالی این روستا در بارندگی چند روز گذشته آب باران را ذخیره و از آن استفاده کردند. یک چشمه در دوردست روستا قرار دارد که اهالی مجبورند مسافت زیاد را تحمل وبرای تهیه آب شرب به چشمه می‌روند.

ططری گفت: مادرم به سبب استفاده از آب شرب غیربهداشتی دچار انگل معده شده و یکی از جهادگرانی که بعد سیلاب هنوز در کنار اهالی روستاست به سبب بیماری ریوی در بیمارستان بستری شده است.

ابتلا به به انگل معده به سبب استفاده از آب غیر بهداشتی

یکی دیگر از اهالی چم کبود عنوان کرد: نبود آب شرب بهداشتی مردم روستا را وادار به استفاده از آب باران، چشمه‌ و دره‌ها کرده و همین موضوع سبب بروز مشکلاتی برای اهالی شده است.

یکی از بانوان اهل چم کبود هم گفت: مشکلات بهداشتی در روستای چم کبود به وجود آمده به طوری که من مریض شده وبه بیماری انگل معده مبتلا شدم که بعد از آزمایشات متعدد پزشکان گفتند علت انگل معده استفاده از آب شرب غیر بهداشتی است.مسئولان مربوطه تا قبل از اینکه برای دیگر اهالی روستا مشکل به وجودنیامده آب شرب چم کبود را وصل کنند.

چم کبود آب شرب ندارد

سمیرا شاهوردی جهادگری که بعد سیلاب فروردین ماه تاکنون در روستای چم کبود حضور دارد اظهار داشت: روستای چم کبود گاوزرده بخش معمولان در سیلاب فروردین ماه دچار آبگرفتگی100 درصدی و روستا کاملا تخریب شد که بعد از سیلاب این روستا ساخته ولی بعد گذشت 11 ماه از سیل متاسفانه تاکنون آب شرب به این روستا آورده نشده است.

وی با بیان اینکه آب معدنی وبهداشتی وجود ندارد و در تمام این 11 ماه مجبور شدیم از آب غیر شرب بهداشتی استفاده کنیم که سبب مشکلات فراوانی شده است افزود: مسئولان استان لرستان از روز اول شروع ساخت این روستا همچنان کنار اهالی روستا هستم با تمام سختی‌هایی که در مسیر ساخت روستا داشتم خدارا شکر ساخت روستا به اتمام رسیده اما متاسفانه با وجود پیگیری‌های فراوان تا این لحظه برای آب شرب این روستا هیچ گونه اقدامی انجام نشده است.

این جهادگر عنوان کرد: اهالی مجبور به استفاده از آب باران یا آب غیر شرب بهداشتی هستند آن هم در شرایط بحرانی که این روزهاویروس کرونا در استان لرستان هم تائید شده است قبل از اینکه به فاجعه تبدیل شود بایدبه فکر آب شرب این روستا باشید در غیر اینصورت اگر برای اهالی این روستا کوچکترین مشکلی به وجود بیایید شما قطعا باید پاسخگو باشید.

قطع آب از فروردین ماه تاکنون

مرتضی کاییدی رئیس آب وفاضلاب روستایی پلدختر با تایید قطع آب شرب روستای چم کبود گاوزرده اظهار داشت: روستای چم کبود گاورزده در سیلاب فروردین ماه تخریب و همه زیرساخت‌های آب روستایی را هم سیلاب با خود برده که بعد از جابه جایی و بازسازی روستا در بالادست این روستا نسبت به مخزن سابق کد‌ارتفاعی بالاتری دارد و مخزن در ارتفاع پایین‌تری قرار دارد.

وی با بیان اینکه این روستا دارای هفت مشترک آب شرب است افزود: قرار بوده یک مخزن جدید در بالادست ساخته شود که همه شبکه‌ها آن هم انداخته شده ولی به سبب اینکه معارض داشت با کُندی پیش رفت که در سیلاب چند روز گذشته دوباره کل سیستم آبرسانی را آب با خود بُرده است.

رئیس آب وفاضلاب روستایی پلدختر با بیان اینکه از سیلاب فروردین ماه امسال تاکنون این روستا با تانکر سیارآبرسانی می شود عنوان کرد: به سبب اینکه پل چم شهران را سیلاب برده است که به محض وصل پل لوله‌های آب را از رودخانه عبور خواهیم کرد و مشکل آب شرب روستای چم کبود برطرف خواهد‌ شد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار:11اسفند1398،کد خبر:2213951،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین