پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۹۹۱
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۳
وقتی اعلام شد نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونای کشور در قم کشف شده است، کم کم این ذهنیت شکل گرفت که قم منشاء انتشار این ویروس بوده است، مطرح شد که ویروس توسط مهاجران یا تاجر چینی به قم آماده و اینجا منتشر و سپس از قم به سایر شهرها رفته است، اما مشخص نشد که این ویروس از کدام مرز هوایی یا زمینی وارد ایران و از چه مسیری وارد قم شده و آیا پیش از قم شهرهای دیگر آلوده نشده بودند همه می دانیم که قم نه فرودگاه دارد و نه بندر است.
شعارسال: وقتی اعلام شد نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونای کشور در قم کشف شده است، کم کم این ذهنیت شکل گرفت که قم منشاء انتشار این ویروس بوده است، مطرح شد که ویروس توسط مهاجران یا تاجر چینی به قم آماده و اینجا منتشر و سپس از قم به سایر شهرها رفته است، اما مشخص نشد که این ویروس از کدام مرز هوایی یا زمینی وارد ایران و از چه مسیری وارد قم شده و آیا پیش از قم شهرهای دیگر آلوده نشده بودند همه می دانیم که قم نه فرودگاه دارد و نه بندر است.
 
 نگفته پیداست که قم فاقد فرودگاه است و شهر بندری هم نیست که مسافر خارجی مستقیم وارد این شهر شود. قم در مرکز کشور قرارگرفته مرز زمینی و آبی با کشورهای همسایه هم ندارد که منشأ ورود ویروس کرونا به ایران باشد، قم استانی است که نخستین موارد ابتلا در آن کشف و اعلام شد، اما این به معنای این که منشاء انتشار آن در کشور بوده،‌ نیست، حتی اگر از قم به جای دیگر رفته باشد، باید  مشخص شود از کجا به قم آمده و چرا پیشتر کشف و اعلام نشده و آیا شهرهای دیگر پیش از قم آلوده نشده و این انتشار در شهرها بطور همزمان اتفاق نیفتاده است؟
 
به هر ترتیب این سوالات و ابهاماتی است که این روزها قمی ها در مقابل موج قم هراسی مطرح می کنند که برخی شبکه های مجازی در داخل و خارج به راه انداخته اند.
 
مسوولان استانی می گویند قم با احساس مسئولیت انسانی خود نسبت به افراد مشکوک حساسیت به خرج داد، وجود بیماری را کشف و آن را اعلام کرد و این بی تفاوت نبودن نباید به جای قدرشناسی، به قیمت قم هراسی تمام شود.
 
قم عامل حساس شدن ایران به ویروس کرونا شد نه ابتلای آن
 
معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم هم که دل‌پری از موج قم هراسی روزهای گذشته دارد، دل نوشته‌ای منتشر کرده و در آن برخی حقایق و واقعیت‌های موجود را برای آن دسته از افرادی که از سر بی‌اطلاعی تحت تأثیر پروپاگاندای رسانه‌ی و جنگ روانی شبکه نفوذ قرارگرفته‌اند، بیان کرده است.
 
"مهدی فراهانی" در این دل نوشته آورده است: متاسفانه بعضاً شنیده می‌شود که در سطح کشور و به شکل‌های مختلف شاهد برخی رفتارها و گفتارهای کاملاً غیراخلاقی و از سر بی‌اطلاعی و ضعف فرهنگی توسط عده کمی از افراد درباره مردم قم در راستای نسبت دادن "بروز" این ویروس از قم در سطح کشور هستیم.
 
وی ادامه داده است: هم‌وطنان فهیم درکل کشور بدانند که استان قم  و کادر درمان خدوم و زحمتکش آن عامل بروز این ویروس نبودند بلکه "عامل شناسایی" آن شدند و مردم ایران باید قدردان کادر درمانی قم باشند که در شناسایی این ویروس پیش‌قدم بودند.
 
وی بابیان اینکه قم خط‌شکن شناسایی ویروس کرونا در کشور بود و باید قدردان این مساله بود، اضافه کرده است: کادر درمانی و مجموعه نظام سلامت قم با صراحت و از طریق تریبون عمومی شناسایی ویروس کرونا در قم را اعلام کردند و با این شجاعت خود سبب نشدند تا روزانه عده‌ای از سر ناآگاهی در تخت‌های بیمارستان جان خود را از دست بدهند و علت آن را ندانند و یا زمانی متوجه آن شوند که بسیار دیر شده باشد.
 
معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم در ادامه با لحنی دلسوزانه به نسبت به عده‌ای که درصدد تخریب چهره شهر قم هستند بیان کرده که در علم پزشکی بین "شناسایی" یک ویروس در بیماری و «بروز» آن تفاوت از زمین تا آسمان است.
 
وی آورده است: ورود ویروس کرونا به کشور به ایران به دلیل مراوده‌های تجاری و توریستی مانند سایر کشورهایی که آن را در نوردیده است امر اجتناب‌ناپذیری است اما آن چیزی که دراین‌بین اهمیت دارد شناسایی افراد مشکوک بود که کادر درمانی قم به این موفقیت دست یافتند و مانع از آن شدند که مردم و همکاران پزشکی ناخواسته در دام آن گرفتار شوند.
 
وی با قدردانی از تمام کسانی که در این مدت در برابر موج تهمت‌ها به قم به همدردی با مردم قم پرداخته تشکر کرده و در ادامه بیان داشته است: واقع مطلب این است که کادر درمان قم قبل از این‌که در فضای بی‌اطلاعی این ویروس کل کشور را بگیرد و کار از کار بگذرد این ویروس را شناسایی کرده و سبب ایجاد حساسیت و اتخاذ تدابیر لازم توسط استان‌های دیگر و کاهش ابتلای به آن شدند.
 
قم هراسی چرا؟
 
یک کارشناس حوزه بهداشت و درمان قم نیز گفت: دنباله‌روی برخی افراد از تبلیغات غیرواقعی علیه قم مشکلاتی را برای مردم فداکار و نوع‌دوست این استان نیز به وجود آورده است، آن‌طور که در شبکه‌های اجتماعی و در بین مردم می‌گذرد، از جمله باعث آزار و اذیت صاحبان خودروهایی شده است که پلاک قم می‌باشند.
 
صبوری افزود: قم شهری بود که با هوشیاری و رصد دقیق مسائل درمانی و پزشکی تمام ایران را به حساسیت در برابر کرونا واداشت و بیشترین سهم را در کاهش ابتلا به این ویروس منحوس را از آن خود کرد و اینکه امروز برخی با نیت‌های متفاوت درصد تخریب ناجوانمردانه این استان هستند نه حق این شهر است و نه انصاف به آن حکم می‌کند.
 
این کارشناس تاکید کرد: رصد شبکه‌های اجتماعی و نظرات کاربران این شبکه‌ها به‌روشنی پرده از پروژه قم هراسی حکایت دارد و مسوولان باید در خصوص اقدامات و روشنگری های لازم را انجام دهند.
 
وی اضافه کرد: اگر قم به موقع کشف و اعلام نمی کرد، این ویروس در سایر استان ها همچنان در حال انتشار بود اما قم با ورود به موقع در این موضوع، باعث هشیاری همه استان ها و اقدام برای مهار این همه گیری شد، دست کم به همین دلیل روا نیست، این گونه آماج قم هراسی قرار بگیرد.
 
این کارشناس گفت: نقشه ای که وزارت بهداشت در خصوص روند انتشار ویروس در کشور منتشر کرد، این شائبه را ایجاد کرده که منشاء اولیه ویروس و نیز عامل انتشار آن در سایر استان ها، قم بوده است در حالی که این نقشه، روند کشف موارد ابتلا بر اساس اعلام دانشگاه های علوم پزشکی مناطق مختلف را نشان می دهد و نه تقدم و تاخر آلودگی واقعی یک استان و نیز انتشار آن از یک نقطه به نقطه دیگر.
 
وی درعین حال پرسش ها و انتقاداتی درخصوص چرایی عدم قرنطینه شدن قم یا عدم رعایت مصوبات شورای تامین استان از سوی برخی نهادهای فرهنگی از جمله حرم مطهر حضرت معصومه (س) برای عدم برگزاری اجتماعات را قابل بررسی دانست و گفت: ما این انتقادات را رد نمی کنیم و حتی انکار نمی کنیم که اقدامات بهتر و زودتری می توانست انجام شود اما بحث بر سر این است که این موج قم هراسی طبیعی و واقع بینانه نیست و نشان می دهد مسائل همه جانبه دیده نشده است.
 
بیماری کرونا ازنظر ابتلا و میزان و شدت تلفات، خطرناک‌تر از آنفولانزا نیست؛ بنابراین جایی برای ترس و وحشت مردم نیست و شهروندان تنها باید مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی را جدی بگیرند؛ استفاده از ماسک، پرهیز از روبوسی و دست دادن و سایر مواردی که در این خصوص توصیه‌شده، بیش‌ازپیش مورد تاکید کارشناسان است.
 
شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازخبرگزاری    برنا  ،تاریخ انتشار:   19  اسفند 1398،کدخبر:    975365،www.borna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین