پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۲۳۲
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
اما نکته‌ای که نباید در اقدام اسنپ نادیده انگاشته شود ایجاد اعتماد کاذب و دروغین در مسافران به امنیت بهداشتی سفر با خودروهای رانندگان اسنپ است. شائبه‌ای که با اقدام نمایشی اسنپ و انتشار خبر بزرگنمایی شده از اقدام محدود اسنپ قوت می‌گیرد.

شعار سال:پس از شیوع و اوج گرفتن انتشار ویروس کووید-۱۹، نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا باعث شد استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی از قبیل مترو و اتوبوس کاهش یابد. نگرانی از ابتلا به بیماری کرونا حتی روی استفاده از تاکسی‌ها هم اثر گذاشت و به گفته علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران استفاده از تاکسی‌ها به‌جای اتوبوس و مترو را شاهد نبوده‌ایم و استفاده از تاکسی از طرف شهروندان نسبت به قبل کاهش هم داشته است. به نظر می‌رسد کاهش تردد ناشی از نگرانی‌های بهداشتی، بر روی تعداد سفارش‌های سفر شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی هم اثر گذاشته و اسنپ پس از گذشت ۲۰ روز از شیوع کرونا تازه به فکر ضدعفونی ماشین‌های رانندگان طرف قرارداد خود افتاده تا از این طریق شاید بتواند مسافران را به استفاده از خدمات رانندگان همکار این شرکت ترغیب کند.

اسنپ بزرگنمایی می‌کند

اسنپ در این خبر مدعی شده است: هم‌زمان با انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در سراسر ایران، باشگاه رانندگان اسنپ در قالب طرح «سفر به‌سلامت» اقداماتی را برای پیشگیری و مقابله با این ویروس در ناوگان این سامانه در نظر گرفته و در مرحله اول این طرح، توزیع رایگان بسته‌های بهداشتی شامل ماسک، دستکش یک‌بارمصرف و برگه آموزشی نحوه استفاده به کاربران راننده را به مدت یک هفته در تهران اجرا کرده است.

در همین خصوص یکی از رانندگان باسابقه اسنپ به خبرنگار آنا می‌گوید: اسنپ بزرگنمایی می‌کند چراکه هیچ خبری از توزیع گسترده اقلام بهداشتی از طرف اسنپ نیست یا اگر هم بوده آن‌قدر کم و محدود بوده است که هیچ‌کدام از ما رانندگان به‌جز تصاویر نمایشی که منتشرشده از این اقدام چیزی ندیده‌ایم.

این راننده می‌افزاید: اسنپ که حداکثر بهره‌برداری را از رانندگان انجام داده و کمترین خدمات را به راننده ارائه می‌دهد، چطور می‌توان باور کرد حالا دست به این اقدام در سطح مناسب زند؟

وی توضیح می‌دهد: اینکه چند هزار ماسک را بین بیش از یک‌میلیون راننده توزیع کند و بعد بگوید «ناوگان اسنپ ضدعفونی شده» این‌یک دروغ است.

این راننده که در شهر تهران مشغول به کار است می‌افزاید: اسنپ برای هر طرحی که منافعی برای آن شرکت دارد، مدام پیامک ارسال می‌کند و به راننده پیشنهاد‌های مختلف می‌دهد. حالا اگر این توزیع اقلام بهداشتی واقعاً در بین رانندگان اسنپ فراگیر بوده چرا هیچ اطلاعی از طریق پیامک به راننده داده نشده است و چرا ما هیچ‌چیزی از این توزیع اقلام در سطح شهر ندیده‌ایم.

اسنپ نباید اعتماد کاذب در مسافران ایجاد کند.

اما نکته‌ای که نباید در اقدام اسنپ نادیده انگاشته شود ایجاد اعتماد کاذب و دروغین در مسافران به امنیت بهداشتی سفر با خودرو‌های رانندگان اسنپ است. شائبه‌ای که با اقدام نمایشی اسنپ و انتشار خبر بزرگنمایی شده از اقدام محدود اسنپ قوت می‌گیرد. به این معنا که مسافر با توجه به خبر منتشرشده از طرف اسنپ، حتی ممکن است به خروج از منزل و شرایط شیوع بیماری، ترغیب هم بشود و استفاده از خودرو‌هایی که اسنپ مدعی ضدعفونی کردن آن شده - درحالی‌که این اتفاق نیفتاده – خود می‌تواند به شیوع افسارگسیخته بیماری کرونا کمک کند. جلب مشتری برای استفاده از خودرو‌های اسنپ نباید به قیمت به خطر انداختن سلامتی و جان مسافران و رانندگان تمام شود.

بازهم فقط راننده از طرف مسافر سنجیده می‌شود

اسنپ مدعی است با اضافه کردن گزینه «عدم رعایت اصول بهداشتی» به بخش امتیازدهی اپلیکیشن اسنپ اقدامی تکمیلی را انجام داده است تا در پیشگیری از شیوع کرونا مؤثر واقع شود. به این صورت که اگر مسافری احساس کرد دستورالعمل‌های بهداشتی در خودرویی که در حال سفر با آن است رعایت نشده، می‌تواند با استفاده از این گزینه، پشتیبانی اسنپ را در جریان بگذارد تا با آموزش و همچنین ارائه امکانات لازم برای تأمین سلامت و بهداشت فردی و بهداشت خودرو امکان گسترش هرچه بیشتر ویروس کرونا کاهش داده شود.

یک راننده گفت: با گلایه از یک‌طرفه بودن امتیازدهی و نظرسنجی‌های اسنپ که غالباً به جریمه رانندگان منتهی می‌شود به نکته جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: رعایت کامل بهداشت از طرف راننده به چند دلیل از طرف راننده غیرممکن است. اول اینکه اساساً اقلام بهداشتی مثل ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و ... در بازار و داروخانه‌ها موجود نیست که راننده بخواهد یا نخواهد آن را تهیه کند.

وی می‌افزاید: موضوع بعدی این است که مسافر از کجا می‌تواند «احساس» کند راننده دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کند یا خیر؟ مگر نه اینکه استفاده از ماسکی که در بازار موجود نیست تنها بخشی از نکات بهداشتی است که مسافر می‌تواند آن را مشاهده کرده و در مورد آن نظر دهد؟

به نظر می‌رسد اگر اسنپ در ادعای خود مبنی بر تلاش برای پیشگیری از شیوع کرونا صادق بود، باید گزینه نظرسنجی میزان رعایت نکات بهداشتی از طرف مسافر را هم در اختیار راننده می‌گذاشت تا از این طریق نسبت به شناسایی موارد مشکوک به کرونا و عدم سرویس‌دهی مجدد به مسافر مشکوک را هم برای حفظ سلامت راننده در برنامه‌های خود قرار می‌داد.

۶ شهر از ۱۴۰ شهر

واقعیت این است که اسنپ نمی‌تواند تمام خودرو‌های خود را تحت پوشش نظافت و ضدعفونی قرار دهد حتی اگر اصرار داشته باشد و برای این شرکت تیتر بزنند که «ناوگان اسنپ ضدعفونی می‌شود» چراکه اولاً اسنپ مالک و صاحب‌اختیار خودرو‌هایی که در ارتباط با نرم‌افزار اسنپ هستند نیست و از طرف دیگر اقدام به برگزاری طرح نمادین در ۶ شهر از ۱۴۰ شهری که رانندگان اسنپ در آن حضور دارند هیچ دردی را دوا نمی‌کند.

اقدامات ناتمام، نمادین و غیرکارشناسی جایی در مقابله با کرونا ندارند و برخی شرکت‌ها نباید به قیمت جان مسافران به بزرگنمایی اقدامات محدودشان که می‌تواند به افزایش سفر منجر شود دست بزنند درحالی‌که خودشان از ناکافی بودن اقداماتشان مطلع‌اند.

شعار سال، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از خبر گزاری آنا، تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸،کدخبر: 477241،  www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین