پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۳۳۶
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲
کارگروه ساماندهی سگ های بلاصاحب در مهاباد، متشکل از 11 عضو است که تا کنون اقدامی در راستای مصوبات این کارگروه انجام نداده اند و اکنون سایت نگهداری سگ های بلاصاحب در مهاباد به یک شکنجه گاه و قتلگاهی برای سگ های جمع آوری شده تبدیل شده است.سال 96 بود که سخنگوی شورای شورای اسلامی شهر مهاباد از راه اندازی سایت سگ های بلاصاحب در مهاباد خبر داد. شهرداری در راه اندازی سایت اولیه ناکام بود تا اینکه انجمن حامی حیوانات ژین در مهاباد با عزمی جدی وارد کار شدند تا اقدامات راه اندازی سایت جدیدی که در آن خط عقیم سازی هم فعال شود، انجام بگیرد.

شعار سال: سال 96 بود که سخنگوی شورای شورای اسلامی شهر مهاباد از راه اندازی سایت سگ های بلاصاحب در مهاباد خبر داد. شهرداری در راه اندازی سایت اولیه ناکام بود تا اینکه انجمن حامی حیوانات ژین در مهاباد با عزمی جدی وارد کار شدند تا اقدامات راه اندازی سایت جدیدی که در آن خط عقیم سازی هم فعال شود، انجام بگیرد.

بالاخره بعد از دو سال تعلل، شهرداری در اول بهمن ماه سال جاری اعلام کرد؛ سایت نگهداری سگ های بلا صاحب در مهاباد در جاده "پیربه له" با مساحت عرصه ۲۵۰۰ متر مربع و فضای مسقف ۵۰۰ متر مربع، عقد قرارداد با مالک و پرداخت ماهیانه ۳۵ میلیون ریال به عنوان اجاره ماهیانه راه اندازی شده است.

روابط عمومی شهرداری هم در خصوص جزئیات این طرح به کردپرس اعلام کرد: کاشی کاری و سرامیک، اتاق عقیم سازی در ۵۰ متر مربع، ستون گذاری و نصب فنس جهت حصار کشی محوطه به ارتفاع ۲ متر و به طول ۱۴۰ متر، حفاری و لوله گذاری دفع فاضلاب ۱۰۰ متر وحفاری و لوله گذاری آب خام جهت شستشوی محوطه و سالنها ۱۰۰ متر انجام شده است.


اول بهمن ماه نیز نایب رییس شورای اسلامی شهر مهاباد نیز پس از راه اندازی این مکان اظهار کرد: عملیات زنده‌گیری و انتقال سگ‌های بی‌سرپرست به این سایت در چند روز آینده آغاز خواهد شد و با عقد قرارداد با یک پیمانکار و آموزش چند نفر از پرسنل شهرداری مراحل زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب انجام می‌شود.

«حسینی» تاکید کرد: مقدمات کار به شیوه مناسبی فراهم شده و در تلاش هستیم ضمن به بهره‌برداری رسیدن سایت، کنترل و کاهش جمعیت سگ‌های بی‌سرپرست را در دستور کار قرار دهیم.

شهردار مهاباد از جزئیات طرح ساماندهی سگ های بلاصاحب خبر نداشت

برای اطلاع از آخرین وضعیت کمپ با شهردار مهاباد تماس گرفتم اما او اعلام کرد علیرغم حس مسئولیت و تعهد نسبت به راه اندازی این سایت جدید، اطلاعاتی در این خصوص ندارد و برای کسب جزئیات طرح کارشناس خدمات شهرداری را به من معرفی کرد.

با «امیر شیخ آقایی» کارشناس خدمات شهرداری تماس گرفتم و جویای وضعیت کمپ شدم. او که از تعداد قلاده های موجود در سایت جدید و جزئیات تفکیک قلاده های نر و ماده اطلاع چندانی نداشت، گفت: تعداد متغیر است و اقدامات لازم انجام شده و شهرداری نسبت به نگهداری و تامین غذا سگ های جمع آوری شده که به شیوه زنده گیری به کمپ انتقال داده می شوند، مسئول است.

این کارشناس خدمات شهرداری در گفتگو با خبرنگار کردپرس ادامه داد: دستورالعمل جمع آوری سگهای بلاصاحب مشخص است و کارگروه این طرح دارای ۱۱ عضو شهرستانی که شهرداری یکی از این عضوهاست. علاوه بر آن، فرمانداری محیط‌زیست، دامپزشکی نماینده شورا، دادستانی، شبکه بهداشت و... در این کارگروه حضور دارند و تاکنون جلسات زیادی در این خصوص برگزار شده است.

شیخ آقایی افزود: در این مدت بنا به حساسیت‌های فرماندار و شهردار مهاباد نسبت به این موضوع شورای شهر نیز مصوبات در خور توجهی را در این خصوص مصوب کرده اند و در راستای یکی از مصوبات شورا تصمیم به راه اندازی کمپ موقت برای نگهداری و جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در مهاباد صورت گرفت.

یک ویدیو از کمپ و شکنجه گاهی برای سگ های بلاصاحب!

همه چیز تا این جای کار خوب بود تا اینکه ویدیویی از سایت جدید، توسط انجمن حامی حیوانات ژین مکریان مهاباد به دستم رسید.

کمپی روباز که شبیه زندانی کوچک برای حیوانات بود، سگ های کوچک و بزرگ در این محل نامناسب قرار داشتند. تمامی کف زمین پُر بود از پَر مرغ که گفته می شود شهرداری به عنوان غذای اصلی به این حیوانات اسیر زبان بسته می دهد.

توله سگ های کوچک شیرخواره ایی که در جریان زنده گیری از مادرانشان جدا و اکنون گرسنه و مریض در کمپ رها شده بودند.

محیط غریب و دردآوری که پر بود از سگ های بیماری که می توانند تهدیدی برای سایر سگ ها باشند و حتی تا تبدیل شدن به یک فاجعه در کمپ هم منجر شود.

حتی در آن کمپ جنازه سگی که تلف شده بود هم لابه لای سایر سگ ها دیده می شد، محیطی کاملا شکنجه آور که دل هر آدمی را به درد می آورد.

مصوبه شورای و شهرداری مهاباد در خصوص ساماندهی سگ های بلاصاحب عملی نشد

علیرغم اینکه شورای شهر مهاباد احداث مکانی امن برای نگهداری و کنترل سگهای بلاصاحب را در سال جاری در دستور کار خود قرارداد بود و با رایزنی و مشاوره با متخصصان و کارشناسان امر طی بند ۷ صورتجلسه شماره ۱۴ مورخه ۵ مرداد ماه ۹۸ به منظور جمع آوری، عقیم سازی این حیوانات، جهت جلوگیری از بروز بیماریهای ناقل به انسان و حمایت از حق حیات حیوانات، با ایجاد پناهگاه و مکانی مناسب؛ موافقت و مصوب کرد تا از طریق شهرداری نسبت به تعیین مکانی به منظور ساماندهی سگهای بلاصاحب اقدام لازم با همکاری ادارات ذیربط به عمل آید، اما اکنون زندانی برای حیوانات ساخته شده که با مصوبه خود شورا هم همخوانی ندارد.

پاییز امسال بود که روابط عمومی شهرداری اعلام کرد؛ مشکل وجود سگهای بلاصاحب در اماکن عمومی سطح شهر و معضلات ناشی از آن، یکی از دغدغه های شهروندان بوده و تا بحال درخواستهای مکرری در راستای جمع آوری و ساماندهی آن به شورای اسلامی شهر و شهرداری ارسال شده است.

از این رو شهردار مهاباد، مورد مذکور را در اولویت کاری قرارداده و طی نامه شماره/۹۸/۲/۰۱/۱۱۶۰۳ /ص مورخه 12 شهریور سال جاری، معاونت خدمات شهری را ملزم به احداث سایت مدنظر نمود و دراقدام اولیه با هماهنگی ادارات ذیربط نسبت به مکان یابی و تایید مکان جدید از لحاظ رعایت پارامترهای بهداشتی و زیست محیطی جهت احداث سایت جدید صورت پذیرفت .

سایر اعضای کارگروه ساماندهی سگ های بلاصاحب چرا ساکت اند؟!

اما اکنون تنها چیزی که مشاهده می شود وضعیت نابسامان سایت جدید شهرداری مهاباد جهت ساماندهی و کنترل جمعیت سگهای بی پناه شهری است. شهرداری حتی از تامین غذا هم عاجز مانده است و انجمن حامی حیوانات ژین مهاباد خود را ملزم دانسته اند تا نسبت به تامین غذای سگ های زبان بسته در این کمپ که گرسنه به حال خود رها شده اند، در حد توان اقدام کند.

سایر اعضای کارگروه تا این لحظه پای کار نیامده اند و تنها شهرداری است که اقدام به زنده گیری و انتقال به کمپ می کند. در حالیکه اگر دامپزشکی، شبکه بهداشت و درمان و محیط زیست و ... از دو سال پیش تا کنون اقدامه کرده بودند تا کنون مشکل کمپ و ساماندهی سگ ها تا حدود زیادی چاره شده بود.

کارشناس خدمات شهری شهرداری با بیان اینکه تاکنون شهرداری در این مکان هزینه های زیادی متحمل شده است، در گفت و گو با کردپرس ادامه داد: در این مرحله شهرداری نسبت به جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب سطح شهر و انتقال به کمپ اقدام کرده است و بارها از اعضای این کارگروه درخواست کرده که جلسه ایی را برای وضعیت بعد از جمع‌آوری آنها انجام دهیم که متاسفانه به دلیل شروع انتخابات و اکنون بیماری کرونا این جلسه تاکنون برگزار نشده است.

«شیخ آقایی» اقدام شهرداری برای جمع آوری سگهای بلاصاحب سطح شهر را مثبت ارزیابی کرد و اظهار کرد: شهرداری نیز مایل است که هرچه زودتر عملیات عقیم‌سازی، پلاک گذاری و رهاسازی این قلاده ها انجام شود زیرا مدت زمان نگهداری این قلاده سگ ها در کمپ برای شهرداری ایجاد هزینه می‌کند و تا زمانی که مرحله عقیم سازی عقب بیفتد شهرداری متحمل هزینه بیشتری برای نگهداری آنها در کمپ خواهد شد.

او بیان کرد: قبلا تیمار و معاینه بر عهده دامپزشکانی بود که خودجوش در این خصوص فعالیت می کردند اما اکنون برای عقیم سازی دامپزشکی باید دامپزشکانی را برای این کار تایید کند. در خصوص مدیریت این کمپ هم شهرداری به کمک انجمن های مردم نهاد فعال در این حوزه نیاز دارد.

گلایه فعالان حقوق حیوانات از سایت سگ ها در مهاباد/ اینجا سگها یکدیگر را می درند!

فعالان حقوق حیوانات در بازدید از این کمپ اظهار کردند، وضعیت بسیار نامناسب است و هنوز قلاده های نر و ماده از هم جدا نشده اند و تفکیکی برای سگ های سالم و مریض هم انجام نگرفته است. حدود ۳۰ تا ۴۰ توله سگ در این مکان وجود دارد که به شیر نیاز دارند و بدون غذا مانده اند از طرفی هر لحظه ممکن است این توله سگ های کوچک به عنوان تغذیه سگ های بزرگتر مورد حمله واقع شوند.

به گفته این فعالان حقوق حیوانات؛ هدف کمپ ساماندهی سگهای بلاصاحب سطح شهر بود با هدف اینکه این سگ‌ها عقیم سازی، پلاک گذاری و رهاسازی می‌شوند اما توله سگ هایی که جمع آوری شده و در این محل نگهداری می شوند در حال حاضر نیازی به عقیم‌سازی در این سن ندارند. دامپزشکی تاکنون پزشکی را برای معاینه و معالجه سگ‌هایی که در این مکان دچار مریضی شده‌اند نفرستاده است. پر مرغی که به عنوان غذا به این سگ ها داده می شود خود می‌تواند منشا آلودگی و ایجاد بیماری‌های دیگری در میان سگ ها شود.

آنها حتی ادعا کردند که شهرداری پیمانکاری برای کشتار سگ ها و تنها سگ های نر دارد و دلیل این کار مشخص نیست!

کارگروه ساماندهی سگ های بلاصاحب مهاباد پاسخگوی فاجعه زیستی حاضر باشد

بنا بر اعلام انجمن حامی حقوق حیوانات ژین؛ «این انجمن در دی ماه سال جاری جلسه ای بامعاونت خدمات شهرداری مهاباد جهت تامین استاندارهای ساختاری لازم برای احداث نقاهتگاه و کلینیک درمانی برگزار نمود و موارد لازم برای این امر به صورت مستند و کتبی به این ارگان تقدیم شد . اما باتوجه به بازدید اعضا انجمن نه تنها موارد و موازین لازم اعمال نشده بود بلکه وضعیت کمپ بسیار بغرنج تشخیص داده شد».

به گزارش کردپرس، بهتر آن بود که تا زمانی که تمامی اعضای کارگروه به مصوبات تعیین شده در رابطه با کمپ عمل نکرده اند، شهرداری نیز از جمع آوری سگ ها خودداری کند چرا که در حال حاضر شهرداری تنها نسبت به جمع آوری سگ ها اقدام کرده اما هنوز نه خبری از سازمان دامپزشکی است و نه عقیم سازی و رها سازی!

دو سال است که کارگروه ساماندهی سگهای بلاصاحب شهر مهاباد فعال شده اما نتیجه ای که ما می بینیم بسیار بسیار ناامید کننده است و در صورتی که این کارگروه در نظر داشته باشد اینچنین در مهاباد فعالیت کند بهتر است که از اساس کارگروه منحل شده و کمپ نیز جمع‌آوری و برچیده شود. زیرا هدف ساماندهی سگهای بلاصاحب در مکانی بهداشتی و امن با قصد عقیم سازی و کاهش جمعیت آنها بود نه زنده گیری و زجرکشی این زبان بسته ها تا حد مرگ!

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری حکیم مهر، تاریخ انتشار 25    اسفند    98، کد خبر:   56179، www.hakimemehr.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین