پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۷۵۳۳
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
اعتراضات کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه سال‌هاست که گوش فلک را پر کرده و این کارگران فقط خواستار رسیدگی به مطالبات و حق و حقوق قانونیشان هستند.
شعار سال: اعتراضات کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه سال‌هاست که گوش فلک را پر کرده و این کارگران فقط خواستار رسیدگی به مطالبات و حق و حقوق قانونیشان هستند.

روزگاری از شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به عنوان قدیمی‌ترین تولید کننده شکر ایران نام برده می‌شد و در سطح بین المللی از رسمیت برخوردار بود. اما امروز این کارخانه را با نام کارگرانش و اعتراضات آن‌ها می‌شناسند.

آبان ۹۷، اوج اعتراضات کارگری در این کارخانه بود که کارگران آن به عدم پرداخت معوقاتشان و نحوه مدیریت این کارخانه اعتراض داشتند. در همان ماه به خیابان‌های اهواز آمدند و فریاد گرسنگی و بی پولی سر دادند! این اعتراضات که حدودا ۱ ماه به طول انجامید، حاشیه‌های بسیاری داشت، اما جالب این بود که هیچکدام از مسئولان استانی و کشوری، پاسخی صریح و شفاف به درخواست‌های کارگران این کارخانه ندادند. حتی صدای آن‌ها هم به درستی در رسانه‌های داخلی منعکس نشد؛ در حالی که صدای کارگران هفت تپه گوش فلک را کر کرده بود و نسبت به وضعیت نابسامان معیشتی خود معترض بودند.
 
آخرین وضعیت از اعتراضات کارگری کشت و صنعت نیشکر

این اعتراضات تا جایی اوج گرفت که نماینده کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه، ۲۷ آبان ۹۷ به جرم دادخواهی و اعتراض به نحوه پرداخت حقوق‌های معوقشان بازداشت شد و علاوه بر آن، چند نفر از کارگران معترض این کارخانه توسط نیروی انتظامی استان خوزستان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. ناگفته نماند که این برای چندمین بار بود که کارگران مقابل فرمانداری اهواز تجمع می‌کردند و خواستار رسیدگی به مطالباتشان می‌شدند. بیشتر بخوانید:

آنچه در کارخانه نیشکر هفت‌تپه گذشت / صدای اعتراض کارگران گوش فلک را کر کرد؛ اما مسئولان نشنیدند

یکی از کارگران سابق کارخانه نیشکر هفت تپه در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: عقل حکم می‌کند سرمایه داری که سهام شرکت را می‌خرد، نگران تولید و سود آن باشد و این دقیقا خلاف رویه ایست که سهام دار اصلی شرکت پیش گرفته بود. کارگران می‌گفتند که او با مسئولان ارشد کشوری نسبت دارد و حتی خود او هم همان یک باری که به زور و اجبار استاندار خوزستان پایش به شرکت باز شد، با افتخار به سرمایه خانوادگی و مدیریت خانوادگیشان بر شرکت تاکید کرد؛ در نهایت اینکه همه چیز در این شرکت، بیشتر از خصوصی بودن، بر خصولتی بودن دلالت دارد.
 
 
آخرین وضعیت از اعتراضات کارگری کشت و صنعت نیشکر

این کارگر سابق کارخانه نیشکر هفت تپه با تاکید بر اینکه این کارخانه از بی نظمی، چپاول اموال توسط مدیران و سیستم اداری و صنعتی فرسوده رنج می‌برد، اظهار می‌کند: هنوز بسیاری از کارگران این شرکت طبق قوانینی خلاف قانون کار، برای این شرکت کار می‌کنند. دو کارخانه تولید رب گوجه و تولید زغال به همراه کارخانه بیواتانول بیش از ۴ سال است که بدون پیشرفت، اسباب کاغذبازی برای وام‌های کلانی شده اند که سهامداران شرکت از بانک‌ها دریافت کرده اند.

یکی از کارگران سابق کارخانه نیشکر هفت تپه: هنوز بسیاری از کارگران این شرکت طبق قوانینی شبیه قوانین دوران برده داری و صددرصد خلاف قانون کار، برای این شرکت کار میکنند.

این پرونده همچنان باز بود تا اینکه در نهایت وعده‌هایی از سوی مسئولان به کارگران هفت تپه داده شد و آنان به کار خود بازگشتند و دست از اعتراض کشیدند. مرداد ۹۸ بار دیگر صدای اعتراض از هفت تپه شنیده شد. یکی از کارگران این کارخانه درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات کارگران در این بازه زمانی می‌گوید: معوقاتی که از سنوات گذشته (سال‌های ۹۵ و ۹۶) داشته ایم تقسیط شده و از این جهت هر ماه مبلغی به حقوق کارگران اضافه می‌شود. تنها مشکلی که اکنون با آن مواجه هستیم عدم پرداخت حق بیمه‌ها است هر چند که تمام کارگران کارخانه بیمه هستند، ولی این مبلغ به دلیل حجم بالای بدهی‌های کارخانه فعلا پرداخت نشده است.

با این حال، ۳۱ شهریور ماه ۲۰ نفر از کارگران هفت تپه به بهانه پایان قراردادکاریشان از کار اخراج شدند و این مسئله نیز مورد اعتراض کارگران قرار می‌گیرد و نگران شدند که شاید آن‌ها هم در بازه‌های مختلف و به بهانه‌های گوناگون اخراج شوند.

آخرین وضعیت از اعتراضات کارگری کشت و صنعت نیشکر

حمیدظریف خسرج، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شوش، مهرماه ۹۸ در این باره می‌گوید: قرارداد کارگران اخراجی هفت تپه ۳۱ شهریورماه با این شرکت به اتمام رسیده و کارفرما قرارداد آن‌ها را تمدید نکرده است. مخالف عدم به کارگیری مجدد این کارگران هستیم و موضوع را از طریق مراجع مربوطه پیگیری می‌کنیم و از تمام ظرفیت‌های موجود برای بازگشت به کار آن‌ها استفاده خواهد شد.

در نهایت ۱۷ نفر از کارگران اخراجی ۹ مهرماه ۹۸ به کار خود بازگشتند، اما تکلیف ۳ کارگر دیگر مشخص نبود در حالی که فرماندار شهرستان شوش وعده داده بود که تمام کارگران را به کارشان باز می‌گرداند.

در ادامه، کارگران معترض به این جریان، دست به اعتراضی مسالمت آمیز در محوطه این شرکت زدند و خواستار حضور حجت الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه در هفت تپه شدند تا به مشکل خصوصی سازی این کارخانه و پرونده سازی ها، اخراج‌ها و اهانت‌ها به کارگران و مردم منطقه بپردازد و پای صحبت‌های این کارگران بنشیند.

آخرین وضعیت از اعتراضات کارگری کشت و صنعت نیشکر

با اوج گیری این اعتراضات، دانشجویان، طلاب و فعالان فرهنگی و اجتماعی با سفر به استان خوزستان، پای کار آمدند و حتی در بیانیه‌هایی از اوضاع به هم ریخته شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و عدم نظارت مسئولان و دادستانی انتقاد کردند و خواستار رسیدگی به آن شدند.

این فعالان دانشجویی و طلاب انقلابی در جمع کارگران حاضر شدند و قول دادند صدای کارگران شوند، اما با اینکه حراست کارخانه اجازه ورود به آن‌ها نداد، در فضای بیرون از کارخانه با کارگران حرف زدند و مشکلات و راه کار‌ها را بررسی کردند؛ و پس از آن حتی به دیدار با امام جمعه اهواز رفتند تا به بررسی راه‌های حل این مشکل بپردازند.

در نهایت، نمایندگان و فعالان کارگری منتخب کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه، ۲۲ مهرماه در جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان خصوصی سازی، نمایندگان مجلس در کمیسیون اجتماعی و رئیس فراکسیون کارگری و همچنین عضو هیئت مدیره کانون شورا‌های اسلامی کار ایران و معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حاضر شدند وو به بیان خواسته‌هایشان پرداختند. در این جلسه به سازمان خصوصی سازی اولتیماتوم ۱۰ روزه‌ای داده شد تا شفاف سازی‌های لازم را در این زمینه انجام دهد.

۲۸ مهرماه نیز نمایندگان کارگران هفت تپه در خبرگزاری دانشجو حاضر شدند و خواستند از این طریق به بیان درد دل‌هایشان بپردازند و از مطالباتشان بگویند و مشخص کنند که اعتراضات آن‌ها صنفی بوده و غیر از گرفتن حق و حقوقشان خواسته دیگری نداشته اند!
 
آخرین وضعیت از اعتراضات کارگری کشت و صنعت نیشکر

این کارگران همچنین ۲۹ مهرماه با امضای طوماری خطاب به ارسلان غمگین، رئیس اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خوزستان، خواستار منع به کارگیری بازنشستگان در این شرکت شدند.

در بخشی از متن این طومار آمده است: با توجه به وجود مدیران شایسته متخصص بومی و عدم نیاز به ورود بازنشستگان که عناوین عالی مدیریتی و سرپرستی و حتی متوسط را تصرف کرده اند و همچنین بار مالی فراوان و سنگینی که به دوش شرکت وارد کرده اند و همچنین به جهت اجرای قوانین صحیح جمهوری اسلامی ایران، کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه تقاضا دارند تا قانون منع به کارگیری بازنشستگان در این شرکت بزرگ مورد توجه و بررسی و اجرای فوری قرار گرفته و دستور خروج این بازنشستگان صادر شود.

ناگفته نماند که تشکل‌های دانشجویی استان خوزستان همچنان پیگیر رسیدگی به مطالبات کارگران هفت تپه هستند و از مسئولان خواستار رسیدگی به مشکلات اند.

طبق آخرین بررسی‌هایی که از پرونده کارگران هفت تپه داشتیم، مشخص شد که برای چند نفر از کارگران هفت تپه و نماینده بازداشت شده آنان، حکم ۵ سال زندان صادر شده و محکوم شده اند. اما در گفتگویی که با حسن حبیبی، عضو هیئت مدیره کانون عالی شورا‌های اسلامی کار کشور داشتیم، مشخص شد که این حکم طبق اصل ۲۷ قانون اساسی، از درجه اعتبار ساقط است. او در این باره می‌گوید: از قوه قضائیه انتظار می‌رود حکم برائت این کارگران را صادر کند.

کش و قوس‌های مطالبات کارگران هفت تپه و عدم توجه کارفرمای این شرکت به مطالبات آن‌ها بسیار است و همچنان پیگیری‌ها برای رسیدگی به این وضعیت ادامه دارد، اما با اوج گیری بحث شیوع کرونا ویروس از اسفند ۹۸ در کشورمان، موضوع ضدعفونی کردن کارگران هفت تپه هم حاشیه‌های بسیاری به دنبال داشت. چرا که به دستور کارفرمای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، کارگران این کارخانه را با سم‌پاش و به وسیله وایتکس، ضدعفونی کردند! و حتی ماسک و دستکش و مایع ضدعفونی کننده در اختیار آنان قرار ندادند و همین مسئله باعث شده بود کارگران از این توهین کارفرما، ابراز نارضایتی کنند و تصاویر و فیلم‌های مربوط به آن را در اختیار رسانه قرار دهند.

در پایان، امیدواریم هر چه سریعتر مصائب کارگران هفت تپه به پایان برسد و مسئولان به داد آن‌ها برسند و این قشر مظلوم را به آنچه لایقش هستند، برسانند.
 
 
آخرین وضعیت از اعتراضات کارگری کشت و صنعت نیشکر
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 6 فروردین 1399، کدخبر: 834392 ، www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین