شعار سال:شهر تهران با وجود جمعیت بالا و همچنین رفت و آمد فراوان در رتبه نخست درگیری با بیماری کویید-۱۹ قرار دارد و درحالی که شورای شهر تهران اینروزها باید جلسات متعدد و اضطراری را در زمینه مقابله با کرونا برگزار کند در تعطیلی نوروزی به سرمیبرد.
بیش از یک ماه است که کرونا ویروس منحوس وارد کشور شده و بسیاری از مردم را درگیر خود کرده و باعث ایجاد نگرانی فراوانی شده است؛ کلانشهر تهران نیز درگیر مبارزه با کرونا ویروس شده و در رتبه نخست درگیری با بیماری کویید-۱۹ قرار دارد.
از همان روزهای نخستین نگرانی شهروندان تهرانی باعث شد تا شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران وارد عمل بشوند، آتشنشانان تهران مانند همیشه در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار گرفتند و از سوی دیگر شهرداری تهران از ضدعفونی کردن حمل و نقل عمومی خبر داد اما سوال اصلی اینجاست که چقدر این امر میتواند در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تاثیرگذار باشد.کم کردن رفتوآمد در سطح شهر یکی از راهکارهایی است که باید در دستور کار شهر تهران در راستای مقابله با کرونا قرار گیرد.
حملونقل عمومی چالش بزرگ شهر
یکی از شلوغ ترین و آلوده ترین نقاط شهر سیستم حمل ونقل عمومی است که شامل مترو، تاکسی ، اتوبوس است می شود. محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفتگویی که اخیراً با رسانهها داشت معتقد بود که یک واگن مترو ظرفیت ۲۰۰ نفر ایستاده را دارد و تنها ظرفیت نشسته آن حدود ۵۰ نفر است و اگر به هر دلیلی تجمع مسافران افزایش یابد قطعا اتفاقات خوشایندی رخ نمیدهد؛ این در حالی است که سیستم تهویه قطار مترو متمرکز است؛ یعنی هوای داخل واگنها را گردش میدهد و اگر یک فرد بیمار یا ناقل در قطار باشدقطعاَ ویروس پخش میشود.
هاشمی با اشاره به تعطیلی حرمهای مطهر، مساجد، مدارس و... بار دیگر پیشنهاد تعطیلی حمل و نقل عمومی را مطرح کرده و میگوید، تعداد جمعیت یک واگن مترو برابر با جمعیت نمازگزاران یک مسجد است و این در حالی است که نمازگزاران تنها سه بار در روز به مسجد میروند اما یک واگن مترو در روز بیش از ۱۰۰ مرتبه مورد استفاده قرار میگیرد.
رئیس شورای شهر تهران اعتقاد دارد که اگر لزوم تعطیلی مساجد و حرمهای مطهر احساس شد، چرا این تعطیلی در مورد سیستم حمل ونقل عمومی نیست؟
وی با بیان اینکه در پی شیوع کروناویروس تعداد مسافران مترو کاهش یافته است ولی باز هم عدهای از این وسیله استفاده میکنند به گونهای که در روزهای پایانی سال گذشته تعداد مسافران به ۷۰هزار سفر در روز رسیده بود، میگوید، مجددا تاکید میکنم که اگر بخواهیم کرونا در تهران را کنترل کنیم باید حمل ونقل عمومی نیز تعطیل شود و تنها به شبکه حمل ونقل اضطراری اکتفا کنیم یا میتوان سرویس دهی حمل ونقل عمومی را به یک سوم کاهش داد.
هاشمی در ادامه اظهار داشته بود البته تصمیم گیری در مورد هر اقدامی پیرامون مدیریت کرونا ویروس بر عهده ستاد کرونا است و اعضای شورای شهر و حتی شهردار تهران نمیتواند در این زمینه تصمیم گیری کند.
تعطیلی حمل و نقل عمومی تهران در انتظار تصویب شورای شهر
در حالی شورای اسلامی شهر تهران تصمیم گیری را برعهده ستاد مقابله با کرونا میداند که این ستاد نظر شورای شهر را نیز بسیار مهم ذکر میکند.
علیرضا زالی رئیس ستاد مبارزه با کرونای استان تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا ، در مورد تعطیلی حمل و نقل شهری تهران برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال آن اظهار کرد: تعطیلی حمل و نقل عمومی شهر تهران موضوعی است که شورای اسلامی شهر تهران آن را در دستور کار خود قرار داده است.
وی افزود: باید منتظر ماند تا یبینیم تصمیم شورای شهر تهران در این زمینه چیست
رئیس ستاد مبارزه با کرونای استان تهران ادامه داد: پیشنهاد ستاد مبارزه با کرونای استان تهران کاهش فعالیت های روزمره است؛ لذا با الگوبرداری از کشورهای پیشرفته دنیا تعطیلی حمل و نقل عمومی شهر تهران میتواند کمک شایانی کند که این موضوع در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفته و منتظریم به ما ابلاغ کنند.
درخواست شورای شهر تهران، تعطیلی حمل و نقل عمومی
علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران نیز در واکنش به سخنان علیرضا زالی رئیس ستاد مبارزه با کرونای استان تهران گفت: ضمن تشکر از تصمیم "ستاد کلانشهر تهران" بابت تصویب پیشنهاد شورای شهر جهت تعطیلی حمل و نقل عمومی، امیدواریم فرآیند تصویب نهایی این مصوبه ستاد کلانشهر تهران در مراجع فرادست یعنی ستاد استانی به ریاست استاندار و در صورت ضرورت در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، این مصوبه در اسرع وقت در شهر تهران عملیاتی شود و حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از عوامل اصلی شیوع ویروس کرونا، متوقف شده و در صورت ضرورت صرفاً به سرویس اضطراری بر مبنای برنامه موقتی که شهرداری ارائه خواهد کرد، اکتفا شود.
اعطا با بیان اینکه بارها در تماس های متعددی که با حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، محسنی بندپی استاندار تهران، سردار رحیمی، فرماندهی پلیس تهران بزرگ و زالی رئیس شورای فرماندهی ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران و تعدادی از مدیران شهری داشتم در رابطه با تصمیم ستاد کرونای کلانشهر تهران گفتوگو کردیم. افزود: عمده این مسئولان با محدود کردن جدی سیستم حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از راه های کنترل شیوع کرونا موافق هستند، اما تصمیم گیری نهایی در این رابطه را منوط به تأیید ستاد استانی به ریاست استاندار تهران یا ستاد ملی مقابله با کرونا دانستند و به نظر می رسد تصمیم گیری نهایی در خصوص مصوبه شورای فرماندهی کلانشهر تهران، ظرف یکی دو روز آینده محقق خواهد شد.
خواب بهاری منتخبین مردم تهران
به نظر میرسد نقش شورای شهر تهران در موضوع مقابله با کرونا گم شده است، درحالی که رئیس شورای اسلامی شهر تهران باید اینروزها جلسات متعددی را با اعضای شورای شهر و دیگر مسئولان برگزار کند اما خبری از رئیس و اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی تهران در حساسترین روزهای تهران نیست و به نظر میرسد به قرنطینه خودخواسته رفته و مدیریت شهر تهران را رها کردهاند.
در این میان سوالی که مطرح میشود این است که چرا طرح ترافیک و تردد زوج و فرد خودروها که پیشنهاد بسیاری از کارشناسان بود لااقل در این ایام اجرا نمیشود تا حداقل شاهد کاهش تردد خودروها در کلانشهر تهران باشیم.
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا،تاریخ انتشار:9فروردین1399،کد خبر:480006،ana.ir