پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۳۶۱
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱
خراسان‌جنوبی به‌عنوان استانی با اقلیم گرم و خشک از سال‌ها پیش چشم انتظار باران و روزهای خوش بهاری بوده است. اگرچه در فروردین ماه امسال موجی از بارش‌ها سراسر خراسان‌جنوبی را فرا گرفت، اما باز هم قصه پرغصه ۲۶ دشت ممنوعه و بحرانی استان به‌جاست و هنوز هم بسیاری از روستای استان با تانکر آب‌رسانی می‌شوند. با وجود بارندگی‌های نوروزی در خراسان‌جنوبی، اما همچنان خشک‌سالی در استان حاکم است و ۶۷ درصد ظرفیت سدهای خراسان‌جنوبی همچنان خالی است.

شعار سال: نوروز امسال را مردم خراسان‌جنوبی در برخی نقاط با بارش باران و سیلاب آغاز کردند، بارش‌هایی که به دلیل فقر خاک با اندک بارشی تبدیل به سیل می‌شود.

آری غصه تلخ خشک‌سالی در خراسان‌جنوبی همچنان ادامه دارد؛ چراکه به گفته کارشناسان بررسی شاخص‌های خشک‌سالی نشان‌دهنده تداوم شرایط خشک‌سالی در این استان است.

تب تند خشک‌سالی سال‌هاست که در استان خراسان‌جنوبی فروکش نکرده و هر سال داغی بر عطش چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌ها افزوده است. اما امسال بعد از سال‌ها خشک‌سالی قطرات باران‌های بهاری غبار ناامیدی را از زمین‌های خشک کشاورزان پاک و دوباره روزنه‌ امید را در دل آن‌ها زنده کرد. هر چند بارندگی‌های خوب امسال در استان سبب شد تا بعد از سال‌ها بهار به خطه خشک کویری بازگردد و برخی از سدها و رودخانه‌هایی که سال‌ها خشک‌ شده بودند، دوباره جریان پیدا کنند؛ اما خشک‌سالی‌های مدام شیره جان سفره‌های زیرزمینی را گرفته و درمان این زخم‌ها سال‌ها زمان نیاز دارد.

خراسان‌جنوبی با 151 هزار کیلومتر مربع مساحت سومین استان پهناور کشور پس از سیستان و بلوچستان و کرمان است که کاهش نزولات آسمانی و خشک‌سالی‌های متوالی این منطقه را با مشکلاتی ازجمله افت شدید سطح سفره‌های آب زیرزمینی، فرونشست زمین و مهاجرت مواجه کرده است.

انتقال آب به این استان یکی از گزینه‌های جدی مقابله با بحران کم‌آبی است که از سوی مدیریت استان در دست پیگیری است.

 

خراسان‌جنوبی همچنان در وضعیت کم‌آبی قرار دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان‌جنوبی در این باره به تسنیم گفت: از آغاز سال تاکنون شاهد بارندگی‌های خوبی در استان بوده‌ایم، اما خشک‌سالی‌های 20 ساله را جبران نمی‌کند.

حسین امامی معتقد است این بارش‌ها کم‌آبی را در استان جبران نمی‌کند و شهروندان باید در مصرف آب مدیریت لازم را داشته باشند.

امامی افزود: در سال جاری بارندگی‌های مناسبی داشتیم، اما تا رسیدن به تعادل منابع آب زیرزمینی باید مدیریت مصرف را همچنان ادامه داد.

وی بیان کرد: خراسان‌جنوبی در سال آبی جاری از نظر آمار بارندگی وضعیت بهتری نسبت به سال‌های گذشته داشته؛ اما به‌طور کلی تغییر اقلیم موجب بر هم خوردن توازن بارندگی‌ها و در نتیجه رفع نشدن مشکل کم‌آبی در این استان شده است و مشکل خشک‌سالی با توجه به بارندگی‌های اخیر استان رفع نشده و این خطه همچنان در وضعیت کم‌آبی قرار دارد.

 

مهار 6 میلیون مترمکعب رواناب در سدهای خراسان‌جنوبی

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان نیز با اشاره به بارندگی‌های ابتدای سال گفت: در نوروز شاهد بارندگی‌ها و سیلاب در برخی از نقاط استان بودیم؛ اما همچنان 67 درصد ظرفیت سدهای استان خالی است.

پورجعفری با بیان این‌که در پی بارندگی‌های اخیر با مهار شش میلیون مترمکعب رواناب در سدهای استان، حجم فعلی آب سدها به 25 میلیون مترمکعب رسید، افزود: درحال‌حاضر هفت سد مخزنی در استان وجود دارد و با وجود بارندگی‌های اخیر هنوز بخش زیادی از این سدها خالی است و هیچ‌گونه مشکلی در زمینه مهار رواناب‌ها در استان نداریم.

وی با اشاره به این‌که بیش‌ترین حجم مهار رواناب در سدهای استان در بارندگی‌های اخیر مربوط به سد دره‌بید و نهرین طبس بوده است، گفت: 100 درصد رواناب و سیلاب‌ها در حوزه‌های منتهی به سدها مهار و وارد سد شده و شاخه‌های فرعی نیز وارد مزارع کشاورزی و بندسارها می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان‌جنوبی افزود: درحال‌حال حاضر مشکلی در مهار رواناب‌ها و سیلاب‌ها نداریم، برخی از سدها در سال‌های گذشته به‌طور کامل خشک شده بود، چون چندین سال خشک‌سالی را پشت‌سر گذاشته‌ایم و بارندگی‌های کم و آرام بیش‌تر در زمین نفوذ می‌کند و تبدیل به سیلاب نمی‌شود.

وی ادامه داد: درحال‌حاضر تنها سد در دست احداث سد سیاهو است که 96 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سدسازی در استان در هر نقطه‌ای که لازم بود، ایجاد شده و دیگر برنامه‌ای برای احداث سد نداریم.

 

جمع‌آوری 21 میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری خراسان‌جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی خراسان‌جنوبی نیز در این باره گفت: بارندگی‌های هفته دوم فروردین امسال، سبب جمع‌آوری 21 میلیون و 500 هزار مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری خراسان‌جنوبی شده است.

نصرآبادی اظهار داشت: بیش‌ترین آب جمع‌آوری شده در این مدت مربوط به سازه‌های آبخیزداری شهرستان‌های طبس، بشرویه، نهبندان و سرایان بوده است.

وی افزود: از آغاز سال آبی تاکنون 45 میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری استان جمع‌آوری و مدیریت شده و بیش از یک‌هزار و 900 سازه آبخیزداری در خراسان‌جنوبی وجود دارد.

 

رشد 37 درصدی میانگین بارندگی در استان

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی نیز اظهار داشت: میانگین بارندگی‌ها از ابتدای سال زراعی 98-99 به میزان 122 میلی‌متر است که در سال زراعی گذشته میانگین بارندگی‌ها در استان 96 میلی‌متر بوده که امسال رشدی 37 درصدی دارد.

خندان‌رو افزود: بارندگی‌ها نسبت به میانگین بلندمدت نیز 35 درصد افزایش داشته و بیش‌ترین بارندگی در قاینات و کم‌ترین بارندگی‌ها مربوط به نهبندان است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار -، شماره: 82382

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین