پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۸۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
جمعی از ائمه جمعه شهرستان‌های قاین و زیرکوه طی نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه با ارائه گزارشی از روند احداث فولاد در این شهرستان نوشتند: علی‌رغم تلاش‌های انجام شده مجتمع فولاد قاینات با مشکلاتی مواجه شده و از سه سال گذشته در وضعیت نیمه فعال و رکود به سر می‌برد.

شعارسال: جمعی از ائمه جمعه شهرستان‌های قاین و زیرکوه با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه خواستار حل مشکل فولاد قاینات شد.

متن نامه ارسالی ائمه جمعه به شرح زیر است:

محضر مبارک ریاست محترم قوه قضائیه حضرت آیه‌الله رئیسی (دامه برکاته)

با عرض سلام و احترام

همان‌گونه که مستحضرید از سال 1385 در دولت هشتم پس از بررسی و امکان‌سنجی؛ تصمیم بر احداث هفت مجتمع فولادسازی در مناطق مختلف کشور عزیزمان ایران، از جمله در خراسان‌جنوبی در شهرستان قاینات منطقه نیمبلوک شد که عملیات احداث آن از سال 1385 آغاز گردید. شش مجتمع فولادسازی در سایر نقاط کشور (سپیددشت چهار محال و بختیاری، شادگان خوزستان، میانه آذربایجان‌شرقی، نیریز فارس، سبزوار خراسان‌رضوی و بافت کرمان ) احداث، راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسیده‌اند.

اما متأسفانه علی‌رغم تلاش‌های انجام شده مجتمع فولاد قاینات با مشکلاتی مواجه گردیده و با توجه به اینکه تاکنون پیشرفت فیزیکی آن در فاز احیا 70 درصد است از سه سال گذشته در وضعیت نیمه‌فعال و رکود به سر می‌برد.

با توجه به شناخت حضرتعالی از منطقه، توجه شما را به چند نکته در خصوص اهمیت این واحد صنعتی جلب می‌کنیم.

  1. مواد اولیه مورد نیاز این واحد از شعاع حداکثر 200 کیلومتری از معادن سنگان خواف و کارخانجات گندله‌سازی آن منطقه تأمین می‌گردد که عاملی مهم در تکمیل زنجیره تولید و جلوگیری از خام‌فروشی منابع معدنی است.
  2. در صورت راه‌اندازی فاز احیاء کارخانه که تولید آن آهن اسفنجی می‌باشد این محصول به‌عنوان ماده اولیه تولید سایر محصولات و به‌شدت مورد نیاز کارخانجات فولادسازی کشور بوده و با ارزش افزوده چندین برابری به فروش می‌رسد که می‌توان از محل درآمد آن سایر بخش‌های کارخانه را تکمیل و به بهره‌برداری نهایی رساند.
  3. همجواری شهرستان قاینات با کشور افغانستان و وجود بازارچه‌های مرزی در منطقه محروم زیرکوه نقش بسیار مهمی در صادرات این محصول که شدیدا مورد نیاز این کشور است، داشته و همچنین باعث رونق ترانزیت، تجارت و در نتیجه کمکی در جهت محرومیت‌زدایی منطقه می‌باشد.
  4. فاصله نزدیک کارخانه با محور ترانزیت جاده آسیایی (در شعاع حداکثر چهار کیلومتر) عاملی بسیار ارزشمند در سهولت انتقال تولیدات و کاهش قیمت تمام‌شده و رونق صنعت ترانزیت منطقه خواهد بود به‌نحوی که در فاز احیا تولید روزانه حدودا 3000 تا 3500 تن در روز (معادل یک میلیون صد تن در سال) بوده که معادل 300 تریلر حمل مواد اولیه ورودی و محصول تولید شده خروجی در روز می‌باشد.
  5. توجه به سه نکته ذکر شده بیانگر این موضوع می‌باشد که احداث چنین واحد صنعتی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی و همچنین موجب کاهش اتکا به درآمدهای نفتی و گامی در جهت خروج از اقتصاد نفت‌محور بوده که همه از ضروریات سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و مورد تأکید مقام معظم رهبری می‌باشد.
  6. قرار گرفتن منطقه در اقلیم خشک با میانگین بارش بسیار اندک و خشکسالی‌های دو دهه اخیر که باعث از بین رفتن بخش مهمی از کشاورزی، باغات و بایر ماندن اراضی کشاورزی و به تبع آن مهاجرت جوانان و تحصیل‌کردگان منطقه جهت اشتغال به شهرهای بزرگ و تخلیه روستاها در شهرهای مجاور گردیده است.

تکمیل و بهره‌برداری چنین کارخانه مهمی سهم عظیمی در اشتغال پایدار و مهاجرت معکوس و توسعه روستاها و شهرهای منطقه و افزایش جمعیت که از سیاست‌های کلان و مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌باشد، خواهد داشت.

بهره‌مندی از چنین نعمتی برای مردم سخت‌کوش، قانع، متدین و ولایت‌مدار منطقه باعث افزایش امید و ارادت روزافزون مردم و استحکام بیشتر پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد شد.

در پایان به مصداق آیه شریفه ((و هو أنشأکم من الارض و استعمرکم فیها)) آیه 61 سوره مبارکه هود و قرار گرفتن در سال «رونق تولید» و با هدف شکستن تحریم‌های ظالمانه کفار و پیروزی در جنگ اقتصادی و عمل به‌وظیفه آبادانی که در آیه شریفه فوق بر ما تکلیف شده است و با عنایت به تشکیل کارگروه رونق تولید به‌دستور حضرتعالی در قوه محترم قضاییه و تأکیدات جنابعالی در حمایت از تولید و صنعت داخلی، استدعا دارد نسبت به پیگیری و رفع موانع و مشکلات مجتمع فولاد قاینات و تسریع جهت تکمیل و بهره‌برداری این کارخانه بسیار مهم توسط بخش دولتی یا خصوصی که مصداق صدقه جاریه می‌باشد، دستورات و اقدام مقتضی را صادر فرمایند.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 2دی1398 ، کدخبر: 13981002000677: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
0
0
نه تنها فولاد قائنات همه چی نیازمند توجه بسیار ویژه داره امروز و فردا خبر میاد که فولاد قائنات تعطیل شد
تا کی این خبرارو گوش بدیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین