پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۷۱۶۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، مهد‌های کودک نیز همانند سایر مراکز آموزشی تعطیل شده‌اند، اما برخی از مهد‌های کودک در تماس با خانواده‌ها اعلام کرده‌اند که باید برای ماه‌های اسفند و فروردین که مهد تعطیل بود نیز "شهریه" پرداخت کنند!
شعار سال: با شیوع ویروس کرونا در کشور‌های مختلف و همچنین ایران، شرایط خاصی برای بسیاری از فعالیت‌ها و مشاغل ایجاد شده و در این بین اختلاف نظر‌های متعددی بین دستگاه‌ها، سازمان‌ها، مراکز ارائه خدمات و همچنین خانواده‌ها ایجاد شده است.

مهد‌های کودک در این روز‌ها همانند سایر مراکز آموزشی تعطیل شده‌اند و همین مسئله اختلاف‌هایی را بین خانواده‌ها با موسسان مهد‌های کودک و مربیان ایجاد کرده است و این فرایند همچنان ادامه دارد؛ طبق آمار بیش از ۱۵ هزار مهدکودک در سطح کشور فعالیت می‌کنند که مجوز آن‌ها از سوی سازمان بهزیستی صادر می‌شود و به نظر می‌رسد که در این روز‌ها بازرسان این سازمان باید نظارت بیشتری را بر مهد‌ها داشته باشند چرا که در این بین برخی از موسسان این مراکز با برقراری تماس با خانواده‌ها اقدام به درخواست‌های غیر معقول مالی کرده‌اند!

درخواست پرداخت شهریه برای روز‌های که مهد‌های کودک تعطیل بوده‌اند از مواردی است که این روز‌ها از سوی برخی از موسسان مهد‌های کودک مطرح می‌شود! و بسیاری از آن‌ها با برقراری تماس با والدین از آن‌ها خواسته‌اند تا نسبت به پرداخت شهریه ماه‌های قبل اقدام کنند! موضوعی که به نظر می‌رسد باید از سوی سازمان بهزیستی مورد رسیدگی جدی و فوری قرار گیرد.

در همین زمینه، سعید بابایی؛ مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با تسنیم با اشاره به شرایط پیش آمده در مهد‌های کودک در پی شیوع ویروس کرونا گفت: همزمان با شیوع ویروس در کشور در اسفند ماه گذشته، بخشنامه‌ای با عنوان "‌شهریه مهد‌های کودک در ایام تعطیلی ناشی از بیماری کرونا ویروس" به مدیران بهزیستی سراسر کشور ابلاغ شد.

وی درباره متن بخشنامه ابلاغ شده تصریح کرد: در این بخشنامه اعلام شد که نحوه محاسبه شهریه مهد‌های کودک در شـرایط به وجود آمده ناشی از تعطیلی مهد‌های کودک در اثر بیماری کرونا ویروس و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا باید مورد توجه قرار گیرد همچنین ماده ۳ قرارداد دریافت خـدمات رشـد و تکامل همه‌جانبه در مهـدهای کودک، منعقد شده بین والدین و مدیر مهدکودک و مدت قرارداد باید رعایت شود؛ بـا توجه به ادامه‌دار شـدن تعطیلی مهـدهای کودک از سوی دولت (تعطیلی بیش از یـک مـاه)، هر یـک از طرفین قرارداد (مهدکودک و اولیا) می‌توانند وفق ماده ۹ قرارداد (حوادث غیرمترقبه) نسبت به پایان قرارداد اقدام کنند و بر اساس مطابق بند۲ ماده۸ قرارداد (موارد فسـخ قرارداد و خاتمه دادن به آن)، والـدین می‌توانند با توجه به شـرایط پیش آمده نسبت به فسخ قرارداد برای ماه‌های آتی اقدام کنند.

بابایی توضیح داد: خانواده‌ها هم باید تصمیم خود را به صورت مکتوب به مدیریت مهدکودک اعلام کنند و ملزم به پرداخت شهریه مهدکودک در ماه‌های قبلی هستند؛ اگر در اسـتانی در روزی از ماه اسفند بر اساس اعلام قانونی، مهد‌های کودک باز بوده و ارائه خدمت کرده باشند، براساس همین بند دریافت شـهریه اسـفند ماه بلامانع است؛ بـدیهی است دریافت این شـهریه شامل خـدمات مازاد شامل ساعات اضافه خدمت، صبحانه، میان وعده، ناهارو همچنین فوق برنامه نیست و با عنایت به موارد اشاره شده با توجه به مشـکلات اقتصادی ایجاد شده برای مهد‌های کودک در اثر تعطیلی‌های اعلام شده، شایسـته است خانواده‌ها و صاحبان امتیاز مهـدهای کودک ضـمن رعایت اصل انصاف و پشتیبانی از یکدیگر در این شرایط حساس و بحرانی به وجود آمـده نسـبت به همکاری و همیاری اقـدام کنند و سازمان بهزیستی نیز درپی آن است تا از طریق رایزنی‌های درون وزارتخانه‌ای و فراتر از آن نسبت به تسهیل در امر اداره مهد‌های کودک در ماه‌های پیش‌رو اقدام کند.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: با عنایت به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کروناویروس و ابلاغ دستور تعطیلی مهدهای‌کودک تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور، تمام فعالیت‌های اجرایی این مراکز به صورت کامل متوقف شده است که این امر آسیب‌های جدی جبران‌ناپذیری نظیر تعطیلی مراکز، از بین رفتن کامل درآمد این مراکز از اسفند ماه تا زمان بازگشایی مجدد، از دست دادن مشتریان (کودکان- جامعه هدف) و... به همراه داشته که در نهایت منجر به ایجاد مشکلات عدیده مالی و معیشتی برای صاحبان امتیاز، عدم امکان پرداخت تعهدات مالی از جمله پرداخت اجاره بهای مراکز (بالغ بر ۷۰ درصد ملک مهدهای‌کودک استیجاری هستند)، پرداخت حقوق و مزایای بیش از ۱۰۰ هزار نفر پرسنل شاغل، پرداخت حق بیمه پرسنل به سازمان تأمین‌اجتماعی، پرداخت اقساط بانکی و ... شده که نتیجه نهایی آن ورشکستگی صاحبان امتیاز و موج بیکاری خواهد بود همچنین این ورشکستگی، باعث رشد مراکز غیرمجاز نگهداری کودکان پس از پایان این بحران خواهد بود.

بابایی خاطرنشان کرد: ۷ هزار مهد در روستا‌ها و ۱۸۰۰ مهد در مناطق آسیب‌خیز حاشیه شهر‌ها با حداقل شهریه‌های ممکن برای عدالت آموزشی در حال فعالیت هستند که متاسفانه آن‌ها نیز در این شرایط وضعیت دشواری دارند؛ هر چند بند فسخ قرارداد یکی از بند‌های قرارداد است، اما به سبب شرایط دشوار پیش آمده از حوادث غیرمترقبه از والدین درخواست داریم تا برای همکاری و همراهی با مهد‌های کودک در این شرایط دشوار به جای فسخ قرارداد، دریافت خدمات از مهد را به ماه‌های بعدی پس از بازگشایی موکول کنند.

در حالی این روز‌ها بسیاری خانواده‌ها برای تأمین هزینه‌های زندگی خود با موانع و مشکلاتی روبه‌رو هستند برخی تصمیمات از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌ها موجب افزایش بیشتر هزینه‌های خانوار‌ها و فشار مضاعف بر آن‌ها می‌شود که از آن جمله می‌توان به اخذ شهریه توسط موسسان مهد‌های کودک در شرایط کرونایی از والدین اشاره کرد که این مسئله مشکلات بسیاری را برای والدین ایجاد کرده است؛ انتظار می‌رود که سازمان بهزیستی در این زمینه ورود جدی را داشته باشد و با متخلفین برخورد جدی را داشته باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار:  1 اردیبهشت 1399 ، کدخبر:   1379006 ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Poland
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
0
0
این کرونا همه رو با چالش روبرو کرده ولی بعضیها از این شرایط دارن سو استفاده میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین